Aytokya
Mircavad
Mircavad haqqında
(əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Məqalə
Azərbaycanın görkəmli rəssamı Mircavad
Mircavadovun həyat yoldaşı tərəfindən lent
yazısına köçürülmüş xatirələri
əsasında hazırlanıb. Böyük
rəssamın həyatı və
yaradıcılığı barədəki fikirləri ilk dəfə
mediada - "Ekspress"də çap olunur.
Yarısəhra çöllər
ləngər vurur, sular dumana bürünür. Qorxudan
babamın qucağına sığınıram:
- Torpaq yarılır, indi biz
hamımız öləcəyik.
- Sənə elə gəlir, mənim
balam, qorxma, istidəndi.
Qızmar günəş
altında hava od tutub yanır, qəribə görüntülər
ağlımı çaşdırır, o zaman mən bunun
ilğım olduğunu bilmirdim...
- Elə bil Yerusəlimdi, - dayə
nədənsə sevinir.
- Sən
yaşıllığı, meşəni sevmirsən?
- Nə danışırsan,
Miruşka, ağacları sevməməkmi olar? Amma
qısır torpaq müqəddəsdir, orda insan ruhu ilə
güclüdür... Cığırlar, adamlar, küləkdə
uğuldayan elektrik məftilləri, araba təkərlərinin
cırıltısı, su quyusuna düşən vedrənin səsi,
evin damına qonan bayquş, nədənsə ona qənd
atırlar, niyəsini bilmirəm, bayquş sadəcə olaraq
gözəl quşdu, qənd yemir, amma hamı ondan qorxur...
Dünən dəniz sahilində
xalça-palaz yuyurdular, oğlanlar arvadların
tumanının altına boylanmaq istəyirdilər, bir həyasız
tumanını qaldırıb qışqırır: "Nə
böyür-başımızda vurnuxursunuz, alın
baxın".
Biz qorxub kənara çəkildik,
arvad gülməkdən uğuna-uğuna
qışqırdı: "Qorxdunuz? Rədd olun, rədd olun,
köpəkuşaqları".
Nisə aşiq olub,
saçlarını yuyub kerosinkada qurudur. Öz gözlərimlə
görmüşəm, ondan ütülmüş, mal
ayağı iyi gələcək, axmaq qız...
Bizim pani, əmim Mirmustafanın
arvadı Aneçka pərdələri ipdən asır. Mirmustafa
- bu öküz bir kasa arağa çörək
döğrayıb yeyir, sonra fısıldaya-fısıldaya
bağda dolaşır...
Arvadların əl-ayağı quma
batır, arvadlar bədənlərindən qumu yuyub təmizləmirlər,
yəqin kişilərin xoşuna gəlir...
- Sənin Allahının əlindən
nə gəlir, sənin Allahın neyləyə bilər? Məstan
pişiyimiz öldü, balaları da öləcək. Əmimin
kəlləsində qara şiş bitib, gözlərindən
dərd-qəm yağır, kim ona kömək eləyəcək,
kim? Allah onu düşünmür... dünən axşam bu əclaf
at belində məni bir neçə dəfə
qamçıladı. Özü də gülürdü.
Zalımların işi həmişə yaxşı
gedir..."
- Sənin belə düşünməyin
pis əlamətdir, ən pisi isə mən özüm də
bəzən sənin kimi düşünürəm,
dünyadan nə rəhim, nə də intiqam gözləmə,
möcüzə də gözləmə - o yoxdu, sadəcə
düzgün yaşa, onda sən Onun Nurunu hiss edəcəksən...
duymasan da sevin ki, düz iş görmüsən...
Dəvə ağlayırdı,
öləcəyini hiss etmişdi, sonra əyriqol qəssab
bıçağı düz dəvənin ürəyinə
soxdu, qan fışqırdı, bir anda təpədə qan
gölməçəsi əmələ gəldi, mən
babamdan soruşdum:
- Niyə qəssabın əli əyridi?
- Allah onu cəzalandırıb.
- Mən ət yeməyəcəm...
Eşşək belində kəndin
tozlu küçələrini dolaşan günəş
çətirli dəllək gopçunun,
yalançının təkidi, həmişə yalan
danışır - gop da olsa, maraqlı əhvalatlar
danışır.
"Oyy, çopur cəlladın əlindən
hara qaçasan, lent, qotaz, məxmər, zınqırov, bir
sözlə, hər cür xırdavat alverçisinin səsi
adamın beyninə düşür, getsin öz atını
sünnət eləsin",- babam dəlləyin atını
sevmir, dəlləyin ayğırı babamın sevimli güllərini
gəmirib, tapdalayıb, babam ata da, yiyəsinə də
söyür...
Bir dəfə bağda zibilləri,
saralmış otları: yarpaqları yandırırdılar,
orda kərtənkələlər və tısbağalar
yaşayırdı, onlar mənim dostlarım idi, onlarla cürbəcür
oyunlar oynayardım - mən ağladım: Mənim Dünyam
yanırdı.
Babam üzünü mənə
tutub dedi: "Sən ağlayırsan, bu
yaxşıdır". Atamın atası böyük bir nəslin
səs-küyündən uzaq bir aləmdə, yalansız,
riyasız bir aləmdə sevimli nəvəsinin könlündə
xeyirxahlıq toxumları və ədalət hissi cücərdirdi,
bu onun ruh yüksəkliyi ilə yaşadığı həyat
tərzinə çox uyğun gəlirdi. Mən balaca olsam da,
bunu anlayırdım, başa düşürdüm, elə bu
üzdən də babama minnətdaram. Ticarətdə əli gətirən
atam üçün isə o, əhəmiyyətsiz
adamıydı, onu "süpürgəsaqqal",
"arsız" adlandırırdı...
Bəzən qəribə
halları olurdu atamın, ustalıqla aşılanmış
bir gön dəri onun elə xoşuna gəlirdi ki, ziyana
düşsə də, həmən dərini satmırdı,
xalça kimi divardan asırdı, köhnə
xalçalarımıza yaxşı pul verirdilər, satmırdı,
onlara alışmışam deyirdi.
Dəriləri dəniz suyu ilə
yuyandan sonra sahilə sərib qurudurdular, atam özü isə
fikir-xəyal içində sahil boyu gəzişirdi, bir də
geri dönəndə dərilərin çoxunu dalğalar
aparmış olurdu, o, hirsindən özünü unudurdu, onun
ardınca dənizə baş vururdum, qiymətli dəriləri
dalğaların əlindən güc-bəla ilə
alırdıq. Atam yenə ziyana düşürdü. Amma hər
il eyni şeylər təkrar olunurdu.
Atamın daha bir qəribəliyi. Məni
də yanına alıb sinaqoqa aparardı, diqqətlə
ravvini dinləyərdi, niyə bura gəlmişik, dillərini
də bilmirik deyərdim. "Başa düşmək əsas
deyil, hiss etmək, duymaq vacibdir - atam belə söyləyərdi.
- "Varşovda" kostyola, "Novqorotda" kilsəyə
getmişəm..."
O, böyük parkda pivə
içərdi, pivəni mənim üzümə tutardı, mən
pivənin köpüyünü üfürərdim, dörd
yaşım olardı, onun dükanına gedəndə -
ehtiraslı baxışlarla şəhər arvadlarının
dalınca baxırdı, nədənsə bu qadınlara o,
"şansonyetka" deyirdi. Fantasmoqorik Bakı
landşaftı - Qala divarları əhatəsində qədim
Asiya şəhəri, balaca binalar, yastıdam evlər, Qala
divarları dışında müxtəlif üslublu,
yaraşıqlı binalar, Avropa görkəmli küçələr...
Buxtanın üzərində qağayılar uçur,
bürkülü havada azan səsi ətrafa yayılır və
göyərçin qanadlarının kəskin
çırpıntısı... Axşamlar gülsatanlar
küçədən keçənləri səsləyirlər,
ətirli, kirşanlı qadınlar xumar baxışlarıyla
kişiləri yoldan çıxarırlar, çinlilər
cürbəcür oyuncaqlar satırlar, "Alman konditeri"ndə
qızlar gözəl hərəkətlərlə pirojna
yeyirlər, rəngbərəng libaslar, çeşidli qoxular,
ətirlər, müxtəlif üzlər, mən balaca
uşağıydım, bu səsli-küylü, rəngarəng
şəhəri sevirdim... Əgər bolşevizm onu iflic etməsəydi,
bu şəhər daha gözəl olardı...
Bir-iki qədəh vurandan sonra
atamın nitqi açılardı - "eşşək
Cavad", "eşşək Həşim" - bir aktyorun
teatrı başlanardı, eşşək və "Həşim"
bir-biri üçün yaranıblar, hamının dərdini
mən çəkirəm, Allah şeytana lənət eləsin,
axı niyə belə ağıllıyam, axmaq olaydım, dəli-divanə
olsaydım, ondan yaxşıydı, mən hamının dərdini
çəkincə hamı mənim qəhrimi çəkərdi...
Bir gürcü qonağımız
gəlmişdi, mən otağa girəndə gürcü məni
görcək heyrətlə atama demişdi:
-Sənin nə gözəl
oğlun var!
- Elə bircə
görüntüsü var, fikir vermə, bir işə
yaramır, rəssamdı.
- O! Rəssam olmaq
yaxşıdı, bizim şəhərdə bir rəssam
yaşayırdı, çox məşhur idi, üç
aşbazı vardı.
- Bu başqadı, bunun heç
taxta qaşığı da olmayacaq...
Mənim yaş
kağızımı almağa vaxtı yoxuydu, yaş
kağızımda 1923-cü il yerinə 1922-ci ili görəndə
anam "vay, bu nədir" dedi. Kişi "Bir il qabağa,
bir il dala, nə fərqi var, kağızdı da" dedi.
Adətən qatara gecikərdi,
maşınla qatarın dalınca gedərdi,
qarşıdakı stansiyada qatara minərdi. Onun bu
arxayınçılığı ucbatından on dörd
yaşımda sünnət olundum...
Kerosinkanı necə
yandırdığını görəydiniz, əvvəlcə
fitili darta bildiyi qədər dartar, sonra kibriti kerosinkanın
üstünə atardı, kerosinkanı alov bürüyərdi,
alov sütununun qarşısında durub "yanıram"-
deyə qışqırardı.
Yaxşı ki, mən yanında
olurdum, anam gəlib çıxana qədər kerosinka
yağlı yeməklə birgə Nobelin mazut buruqlarına
dönərdi...
Nə qədər əliaçıq
olsa belə, hərdən simiclik eləyərdi, məni Lənkərana
ayaqyalın aparmışdı, yolda ayaqqabı
alacağını söyləmişdi, on üç
yaşım vardı, utanırdım. Məni Lənkərana
ayaqyalın aparıb-gətirdi...
Onun yaxşı cəhətləri
də vardı, Mirhəşimin evində çalışan mənim
dayəm hər ay aldığı qızıl pulu dəyişdirəndə
aldanıb-aldanmadığını soruşdu, atam "hər
ay yanıma gəl, mən sənə iki dəfə artıq
pul verərəm" dedi.
Fələk onun üzünə
gülürdü, nəyə əl atsa, bəxti gətirirdi,
əli bərəkətliydi, pul üstünə pul gəlirdi.
Mənə elə gəlir ki, əgər o, ağac
sulasaydı, ağac qızıl puldan bar gətirərdi. Səhər
saat altıda oyanıb işə girişərdi, işini
görüb qurtarandan sonra zümzümə eləyərdi, məlahətli
səsi vardı.
43 yaşında 17 yaşlı Zeynəblə
evlənmək qərarına gəlmişdi. Ələsgərovlar
ailəsi hörmətli və dövlətli ailəydi, onlarla
qohum olmaq sərfəliydi, necə deyərlər, pul pul
üstünə gələr...
Həmən il Mirhəşim
Gürcüstanda mandarin bağları aldı, ikinci
poliklinikanın yanında üçmərtəbəli
mülkə sahib idi, mən orda doğulmuşam. Nizami
adına Ədəbiyyat Muzeyinin qabağındakı
binanın birinci mərtəbəsində böyük
manufaktura dükanı vardı. Zeynəbin atası Hacı Əlibaba
dülgərlikdən başlamışdı,
addım-addım böyüyüb fabrikant Kuznetsovun məşhur
farforlarının bütün Zaqafqaziyada satışı
üzrə səlahiyyətli adamı olmuşdu. Kuznetsov
Hacı Əlibabanın ticari bacarığını,
düzgünlüyünü yüksək qiymətləndirirdi.
Kuznetsov Hacının iki qızına yemək servizləri
bağışlamışdı. Xeyransaya çəhrayı,
Zeynəbə göy rəngli qızıl suyu ilə işləməli
əntiq farfor dəstləri qismət olmuşdu. Bir
yaşım tamam olanda babam mənə qızıla
tutulmuş gümüş fincan, qəndqabı, qəhvədan
və s. - uşaq "pribor"u hədiyyə edibmiş... Sonralar
bu əşyalar müsadirə olundu, əsgərlərin
evimizdəki ağ royalı tüfəng qundağıyla necə
qırdıqlarını heç vaxt unutmaram.
Əsgərlər
güzgünü də sındırmaq istəyirdilər, anam
güzgünün qabağını kəsib durmuşdu, sanki
bu güzgü bir əşya deyildi, onun ömrünün bir
parçasıydı, anam əsgərlərə
yalvarırdı, dua eləyirdi, sonra əsgərlər
güzgünü sındırmadılar, o zaman gizlədə
bildiyimiz qiymətli əşyaları müharibə zamanı
dəyər-dəyməzə satdıq. Amma bəzi əntiq əşyalar
qalmışdı, onları bir nəfər qədim əşyalar
həvəskarına, gümüş qabları isə Zevin
küçəsindəki mağazaya satdım. Əvəzində
kətan və boya aldım...
Atamın qadın gözəlliyi
haqqında öz mülahizələri vardı. Onun qadın
idealı uzunayaqlı, geniş sinəli, ağ dərili
olmalıydı. Bibim Seyidxanım deyir: "birdən qız sən
deyən kim olmadı", atam "onda evlənmərəm, sən
get qızı gör". Bibim xoş xəbərlə
qayıdır, qızı görür, bəyənir, "bir
az burnu uzundu" deyir qardaşına...
Çox dəbdəbəli toy olur.
General Şıxlinski iki paçka qatı
açılmamış bonknotu şabaş atır, bonknot
paçkaları dekorativ sobanın üstünə
düşür, yaddan çıxır, yalnız yarımildən
sonra qulluqçu qadın təsadüfən əskinazları
tapır və ev sahibəsinə qaytarır... Sovet hökuməti
gələndən sonra çar ordusunun generalı məhrumiyyətlərə
düçar olur... Köhnə rus ordusunun azərbaycanlı
zabitləri kütləvi təqiblərə məruz
qalırlar, general Şıxlinskini Gəncədə tutdular.
Leninin silahdaşı bolşevik Nəriman Nərimanov
Şıxlinskini ölümün əlindən aldı.
Port-Artur qəhrəmanı, Müqəddəs Anna ordeninin
bütün dərəcələriylə, 4-cü dərəcəli
Georgi, Vladimir, Stanislav ordenləriylə təltif olunmuş
general hər şeydən məhrum oldu, Bakıda küçə
süpürdü... Mirhəşim kommunistlərin pəncəsinə
keçən bütün şərəfli insanları belə
bir acı tale gözlədiyini ürək ağrısı ilə
dilə gətirirdi. Şıxlinskinin boş otağında dəmir
çarpayıdan və bir tək stuldan savayı heç nə
yox idi, divardan rəhmətlik Nigar xanımın portreti
asılmışdı. General məğrur və
vüqarlıydı, biz tez-tez atamla ona baş çəkərdik,
Mirhəşim Generalın heysiyyətinə toxunmadan bir bəhanə
tapıb cibinə pul qoyardı, onu qonaq çağıranda
Zeynəbə qonağın ən çox
xoşladığı yeməkləri bişirtdirirdi...
Mirhəşim
yetim qohumlarımızı öz himayəsinə götürmüşdü.
O, bircə mənə qarşı sərt idi, o, məndə
məni deyil, öz nəhəng kommersiya planlarını həyata
keçirə biləcək varis görmək istəyirdi. Bu
məqsədlə alman dili dərslərimin pulunu ödəyirdi.
Mən boy-buxunlu, güclü və ağıllıydım.
Mirhəşim deyirdi ki, səni elə bir böyük bankir edəcəm
ki, Nobelin sənə paxıllığı tutacaq. O,
qardaşım Tofiqə etibar eləmirdi. Qıyıq gözlərinə
görə Tofiqə "kalmık" ayaması qoymuşdu,
ona fağır, tıxsız balıq deyirdi, doğrudan da
Tofiq beləydi...
(ardı var)
Adil
Mirseyid
Ekspress.- 2011.- 25-28 iyun.- S. 14.