Aytokya
Mircavad Mircavad
haqqında
(əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Məqalə Azərbaycanın görkəmli rəssamı
Mircavad Mircavadovun həyat yoldaşı tərəfindən
lent yazısına köçürülmüş xatirələri
əsasında hazırlanıb. Böyük rəssamın həyatı
və yaradıcılığı barədəki fikirləri
ilk dəfə mediada - "Ekspress"də çap olunur.
Ötən əsrin o uzaq müəmmalı və vahiməli
əllinci illərində ölkədə qadağa
qoyulmuş yeni Avropa incəsənətini öyrənmək
imtiyazına malik yeganə adam idim. Bununla belə, ətraf
mühitin daimi müdaxiləsi məni bezdirirdi, özümdən
çıxarırdı. İndiki kimi yadımdadı -
Ermitajın zallarından birində işləyirəm, birdən
ictimai iaşə, "Şipr", "Krasnaya Moskva"
odekalonu, çiyələk sabunu, kolbasa və trikotaj növbələrində
saatlarla alçaldılan, turşumuş tər qoxuyan adamlar
içəri soxuldular, onların dalınca bir dəstə
pioner, ardınca suvorovçuların ekskursiyası...
adamların nəfəsindən, baş gicəlləndirən
kimyəvi reaksiyalardan tabloların rəngləri
çatlayır... Hirsim bağırsağımı
doğrayır, içimin zəhərini onların
üstünə tökürəm: "Çıxın,
hamınız çıxın!" - zaldan-zala keçib
bağırıram. Adamlar əsas pilləkənlə
aşağı düşdülər, mən yuxarıda
qaldım, qapını bağladım. Əlimə keçən
şeylə divara -
"Hamınız rədd olun!
Əclaflar! Ermitaj mənimdir!" -
yazdım.
Səhərisi gün sevimli köməkçilərimi,
dostlarımı və himayəçilərimi xoşagəlməz
sözlər yazdığım divarın qarşısında
çaşqın və çarəsiz vəziyyətdə
gördüm, bir daha o sözləri oxudum, mən öz
ağılsızlığım ucbatından bu adamları pis
vəziyyətdə qoymuşdum, halbuki bu xeyirxah adamlar mənimçün
çox şey etmişdilər. "Hər şeyə mən
cavabdehəm, heç kim cəza almayacaq" - sonra bir əski
götürüb divarda yazdığım sözləri silməyə
başladım, muzeyin əməkdaşları mənə
baxıb gülürdülər. Xəyalətdən,
peşmançılıqdan və ağrıdan ürəyim
parçalanırdı, güclə
pıçıldadım: "Hər şey yaxşı
qurtarsa belə, əlbəttə siz daha məni "zapasniklər"ə
buraxmayacaqsınız, bundan qorxuram, bu, mənimçün
ölümdən də betərdi". Onlar məni sakitləşdirdilər:
"Yox, narahat olmayın, indi gedin, divarı biz
özümüz təmizləyərik".
Ermitajın 1949-1955-ci illər arasındakı əməkdaşlarına
- akademik İosif Abqaroviç Orbeliyə, tarix elmləri
doktorları Mixail İllarionoviç Artamonova və Boris
Borisoviç Piotrovskiyə, professor Levinson-Lesinqə, Orbelinin
xanımına, bağışlayın adını
unutmuşam, dərin təşəkkürlərimi bildirirəm.
Qoy onların övladları və övladlarının
övladları bilsinlər ki, ağır və qorxulu bir
zamanda bu insanlar üsyankar bir rəssama necə qəhmər
durublar, ona yardım əli uzadıblar. Onların xatirəsi
qarşısında sayğıyla baş əyirəm.
Onların sayəsində mən beş il "Ermitaj dərsi"
keçmişəm. Uzun illərdən sonra SSRİ Rəssamlıq
Akademiyasının həqiqi üzvü, Dövlət
mükafatı laureatı, sənətşünaslıq
doktoru, professor Mixail Alpatov mənim əsərlərimi
gördü və harda təhsil aldığımı
soruşdu, mən qürurla "Ermitajı bitirmişəm"
dedim. - "Bəlli olur" - onun gözlərinə qüssə
çökdü, dodaqları pıçıldadı:
"Sizə heyfim gəlir". O, özünü sanki
günahkar kimi hiss edirdi, nərdivanı kitab rəfinə dirəyib
ordan təsviri sənətə aid nadir kitablar
götürüb mənə göstərdi... O, Ermitajın və
Antropologiya muzeyinin mehriban əməşkdaşlarına
oxşayırdı, xatirələr ürəyimi kövrəldirdi.
Alpatov mənim yaradıcılığım haqqında rəy
yazdı, Bakıda və Moskvada sərgilərimin
açılmasına, haqqımda monoqrafiya yazılıb
çap olunmasına çalışdı, amma onun sehrli məktubu
da kara gəlmədi. 1984-cü ildə uzun fasilədən
sonra üç gün Moskvada oldum, ordan da iki günlüyə
Leninqrada Ermitajı ziyarət etməyə, muzeyin direktoru Boris
Borisoviçlə görüşməyə getdim, Boriç
Borisoviç səfərdəydi, biz görüşə bilmədik.
Təsadüfən Bakıda rastlaşdıq, Litva rəssamı
Boleslav Mutuzo Bakıya gəlmişdi. Rəngkar Yura onu
Bakıya gətirmişdi, Yura arabir mənə baş çəkərdi,
bəzən də öz yeni əsərlərini mənə
göstərərdi. Sonralar Yura xaricdə yaşayan zəngin əqrəbalarının
yanına getdi. Boleslav çox emosional adamıydı, mənim
işlərimi görəndə heyrətini gizlətmədi,
mənim şərəfimə badə qaldırdı, gedəndə
ona iki-üç slayd göndərməyimi istədi, əlbəttə
mən ona slayd göndərdim, Mikelancelonun sonetlərini
sevdiyimi unutmayan Bloeslav Mikelancelonun sonetlər kitabının
bütün vərəqlərinin fotosunu çəkib mənə
yolladı, mən indi də bu qeyri-adi kitabı həvəslə
oxuyuram.
Ermitaj Rusiyanın işığı,
kültürü, onun humanizmə gedən yoludur. Ermitaj
Avropaya açılan savaşsız, qan-qadasız qiymətli
pəncərədir. 1987-ci ildə Moskvada bir dəfə
Morozovun imarətinin yanından keçəndə çoxdan
dünyasını dəyişmiş kolleksioneri ucadan
salamlayırdım, milisioner mənə dəli kimi
baxırdı... Hə, yadıma bir əhvalat
düşdü, bəlkə də sizə mənasız
görünəcək, qoy olsun... Qış
günüydü, arvadımla taksiyə mindik, radioda bilmirəm
estrada musiqisiydi, yoxsa cazdı, nəsə gözəl bir
musiqi verirdilər, sürücü eləmə tənbəllik,
radionun səsini aldı, neynəyirsən deyirəm, radionun səsini
artır. Sürücü mənə "Oyunun olsun,
baba!" - "Mən rəssamam" - deyirəm ona - "rəssamlar
isə heç vaxt baba olmurlar, biz özümüzü
mamontlar kimi hiss edirik, ölkəmiz isə qəribə
ölkədi, vəhşi ölkədi, biz də haçansa
mamontlar kimi yox olacağıq". Arxaya dönüb: "Ah,
hayıf ki diktofon yoxdu, amma sən bunu mütləq yaz,
unutma". Mən xəstə idim, taksiçi bizi nevrologiya
institutuna tomoqrammaya aparırdı. Psixoloq nədən
şikayət etdiyimi soruşdu, bilirsiniz, dedim, səfehləyirəm,
həkim güldü: "Yox, cavan oğlan, hələ
tezdir..." Belə, gəlin yenidən gənclik yollarına
dönək... Ürəyimdən keçirdi ki, təkcə
mən yox, başqaları da qərb incəsənətini
görsün, mən bunu vacib sayırdım, amma siyasi
qadağa səbəbindən bu, mümkün deyildi. Onda mən
Don Kixot kimi Moskvaya, SSRİ Rəssamlar İttifaqının Rəyasət
Heyətinə üz tutdum, qəbula yazıldım, mənə
elə gəlirdi ki, onları impressionistlərin əsərlərindən
ibarət sərgi açmağın vacib olduğuna
inandıra bilərəm. Axır ki, qəbula gələnlərin
siyahısına düşdüm, xalçalar döşənmiş
qəbul otağında həyəcanla var-gəl edirdim, birdən
zala çox qəribə adamlar daxil oldular,
yorğun-arğın, üst-başları çirkli,
ayaqqabıları yırtıq kişi və qadın,
yanlarında gözlərinin altı göyərmiş
sısqa bir uşaq vardı. Mən onlardan kim
olduqlarını soruşdum. "Donbasdanıq. Donbasdan bura
piyada gəlmişik. Dombasda aclıqdır.
Şaxtaçılar aylarla əmək haqqı
almırlar". Mən sarsılmışdım, əzilmişdim.
Bu ölkə elementar şeylərdən mərhumdur, kölələrini
taleyin ümidinə buraxıb, mən də bu yaramazlara nəsə
sübut etmək istəyirəm. Ciblərimdə nə
vardısa, çıxarıb bu zavallıların ovcuna
basdım, Rəyasət Heyətinin qəbuluna girmədim,
çıxıb getdim...
Tanışlığımızdan otuz altı il sonra
Piotrovski ilə Bakıda görüşdüm
(arxeoloqların simpoziumu keçirilirdi). Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının bağında təsadüfən
rastlaşdıq. O getmək ərəfəsindəydi, mənim
əsərlərimi görmək üçün bu seytnotdan
çıxa bilmədiyinə görə çox heyifsilənirdi.
Arvadım on beş dəqiqə ərzində gedib evdən rəngli
slaydlar gətirdi. Piotrovski slaydlara baxanda həyəcanlandı:
"Vavilon! Vavilon! İlahi, bu, böyük sənətdir,
Misir Ehramları! Əbəs yerə Ermitajı lərzəyə
salmamışdınız. Biz sizə inanırdıq, sizi
xatırlayırdıq, amma sizdən bir xəbər yox idi. Bağışlayın,
elə bilirdik ki, ölmüsünüz... Siz Moskvaya getməlisiniz.
Orda yeni sənətşünaslar yetişib, əcnəbi
kolleksiyaçılar var, sizi görərlər, dəyərləndirərlər!"
- "Əlimə bir az pul düşəndə təyyarə
bileti ilə rəng almaq haqqında düşünəndə
mən rəng almağı seçirəm". Boris
Borisoviç skamyadan qalxdı, məni qucaqlayıb
üzümdən öpdü...
İnfarkt. Yanvar, Palatada Abşeronun bütün küləkləri
əsir. Divarlarda böcəklər oynaşır. Gecələr
pəncərənin o üzündə külək soyuqdan
donmuş qulyabani kimi ulayır, belə bir şəraitdə
doğum günümü qarşılayıram. 60
yaşım tamam olur. Yata bilmirəm, yuxum qaçıb.
Ağlıma cürbəcür əcaib fikirlər gəlir. Heç
kim mənə baş çəkmir, hamı məni unudub, təkcə
arvadım gecə-gündüz yanımdadı.
Axır ki, bir dəfə
şeytan peyda oldu, elə qapının ağzındaca mənə
təsəlli verdi:
- Maşallah, ölənə
oxşamırsan!
- Min dəfə əsərlərimdə ölüb
dirilmişəm, bir dəfə ölməyə nə var...
bax, xəstəxana səfaləti içində səssizcə
uzanmışam, heç kimə lazım deyiləm, amma
taleyimdən şikayətlənmirəm. Mən xoşbəxt
olmuşam! Heç vaxt öz vicdanıma
qarşı çıxmamışam.
İstədiyim kimi yaşamışam,
belə yaşamaq istəmişəm. Tablolar yaratmışam, bütün
enerjimi onlara vermişəm,
onlardan enerji süzülür. Amma onlar kimə
lazımdı? İnsanlara pəhriz
yeməyi lazımdı. Qədim
müdriklər bizə iki, yeddi, doqquz və daha artıq dünyaların mövcud olduğunu aşılayıblar. Bütün xalqların
eposlarında, Şərq şairlərinin poeziyasında buna rast gəlirik. Rable, Svift və
başqaları bunu yazıblar, müasir rəssamların əsərləri bu mövzudadır - fiziki dünya, metofizik aləm... Nəsimi poeziyası da belədi, bilirsənmi Nəsimi necə ölüb? O zirvəyə
qalxan adam üçün qorxu yoxdu.
- Və sən
buna inanmısan? Əfsanədi, köhnə
nağıldı.
- Axı Cordano Bruno olub, bir az yaxın gəlsək, Van
Qoq, Antonen Arto, öz içlərindəki atəş
onları yandırıb kül elədi...
Bir yay gecəsi birdən-birə qəlbimi dəhşət
bürüdü. Divarlar üstümə gəlib
"ölüm, ölüm, ölüm"
pıçıldayırdı.
Elə bu zaman məndən min kilometrlərlə uzaqda
Moskva ətrafında, Serpuxov stansiyasında qardaşım, rəssam
Tofiq elektrik qatarının təkərləri altında
qalmışdı.
Morq. Masanın üstündə qardaşımın cəsədi,
potoloqoanatom otaqdan çıxmağımı məsləhət
görür, mən çıxmıram, o,
qardaşımın kəllə sümüyünü
mişarla kəsəndə dözə bilmədim, ordan
qaçdım...
Mənim
qardaşım sadəlövh idi. Mən onu rəssam eləmişdim.
Quttuzoyaya pərəstiş
etməsi məni əsəbiləşdirirdi,
özünü sənətə
həsr etmək əvəzinə durub evlənəndə özümdən
çıxmışdım, sonra oğlu dünyaya gələndə
də sevinmək əvəzinə xoşagəlməz
sözlər söyləmişdim. Biz yola getmirdik, mən ona düdük deyirdim, o məni
faşist adlandırırdı... necə oldusa, onu oğurluqda
günahlandırdım, o, ütünü
qapıb mənə sarı tolazladı, mən
də ütünü yerdən
götürüb ona tərəf atdım, əlbəttə ikimiz də ütünü qəsdən yana
atırdıq, elə bilirdim ki, o, mənim tübiklərimi
əkişdirir, Buzovnada tərtibatçı
rəssam Arif mənim rənglərimi əkişdirirdi.
Tofiq sənaye mənzərələri çəkirdi, o, öz tematik
əsərləriylə sovet rəssamları arasında
layiq olduğu yeri tutmaq
amacındaydı. O, "istedadım varsa,
məni qiymətləndirəcəklər"
kimi axmaq xəyallara qapılırdı. Onun kölgədə qalması bu hakimiyyətin yüksək
səviyyəli peşəkarları deyil,
özünü gözə
soxmağı bacaran, həyasız
mənsəbpərəstləri irəli
çəkdiyini bir daha
sübut edir, sən də hamı kimi olmalısan.
Anamız gileylənirdi ki, niyə onun
oğlanlarının bəxti gətirmir, yaxşı bunun nə
çəkdiyi yalnız özünə bəllidi, bəs
Tofiq, o ki qardaşı kimi deyil.
Tofiqin "Lökbatan"ı xoşuma gəlir,
"Yatmış oğlum", "Meyvələrlə
natürmort" və s. əsərləri yaxşıdı.
Rəsul Rza onun natürmortlarından
birini almışdı. O zaman
Tofiq etiraf olunmağa can atanların ən yaxşısıydı, sonra Toğrul irəli çıxdı,
qardaşımın işləri tədricən çox quru, qrafik olurdu, Toğrulun isə
palitrası əlvan rəng çalarları ilə nəfəs
alırdı, daha sonra
Rasim fantastik süjetləri və dinamik kompozisiyaları ilə irəli çıxdı... Mən həcmli
abstrasiya ilə məşğul olurdum, bu haqda hələ
danışacağam. Müstəqilliyim mənə çox baha başa gəldi... Qısa bir
dram - komik bir əhvalat. Qubernator bağında aclıqdan
başım gicəlləndi, skamyaya oturdum. Lyuba "indi gəlirəm" pıçıldayıb peraşki
satan qadına tərəf
getdi, orda növbə vardı, Lyuba
qadına nəsə deyirdi, qadın
gülümsəyirdi, mən bir şey anlamamış o iki bubliklə
geri döndü.
- Bunları kim verdi, - deyirəm. - Axı pulumuz yoxdu.
- Heç kim, - cavab verir. - Qaraçı genlərim
oyandı, arvada bir vedrə kompliment söylədim, bu da əvəzi...
(ardı var)
Adil Mirseyid
Ekspress.-2011.- 4-6 iyun.- S. 15.