Aytokya
Mircavad Mircavad haqqında
(əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
... Hər şeyi
açıq və vicdanla söyləmək lazımdı,
dövlətə və hər zümrədən olan rəhbərlərə
heç bir madriqal-filan həsr etmək ağlıma gəlməyib.
"Görkəmli", "hörmətli", "təntənəli"
sözlərindən zəhləm gedir. Bethovenin müasirlərindən
biri, adını xatırlamıram, onun musiqisini dinləyəndən
sonra deyib: "Bilirsinizmi, bəstəkar bu musiqini ölü
göz yaşları üçün bəstələməyib,
lərzəyə salmaq üçün bəstələyib..."
Sonra sənətə yeni nəsil gəldi, mən estafeti
onlara ötürdüm, onlar da qəbul etdilər.
Çoxdan Rəssamlar İttifaqının üzvü
olsam da, xarici qonaqlar və ya Moskva sənətşünasları
gələndə mənim adımı siyahılara
salmırdılar...
Mədəniyyət nazirinin müavini öz kabinetində
gəzib-gördüyü kapitalist ölkələrini
asıb-kəsirdi, orada hökm sürən yoxsulluqdan, mənəviyyatsızlıqdan,
göydələnlərin kölgəsində gecələyən
evsiz-eşiksiz adamların acı taleyindən ağzı
köpüklənə-köpüklənə
danışırdı, əvvəlcə mən ona məhəl
qoymurdum, bilirdim ki, axmaq adamdı, amma birdən tam ciddiyyətlə
"əşşi, o şəhərlərdə
seks-klublardan savayı bir şey yoxdu" - deyir. Bu yerdə
söhbətə müdaxilə etməli oluram, nazir
müavinindən soruşuram":Yəni bütün
seks-klublarda olmusunuz?" Nazir müavini çaşır,
söhbətin mövzusunu dəyişməyə
çalışır. Heminquey "Paris bordellərində təhsil
almışam" yazır, o öz cəmiyyətini tənqid
edən kitablar yazdı, Nobel mükafatı aldı... "Amma
onlar Lorkanı öldürüblər" - bunu müavin
deyir. "Bəli, faşizm rejimində, özü də təsadüfən".
Mən Solovki qurbanlarının - alimlərin, şairlərin,
artistlərin adlarını çəkirəm. "Əgər
Amerikaya, Almaniyaya, İngiltərəyə, Fransaya gedə bilsəydim,
şəhərlərin gözəlliyindən, muzeylərdən,
teatrlardan, müasir incəsənətdən həzz
alardım".
- Onda nə durmusan, get də, - deyir.
- Məndən
olsa gedərdim, orada öz xalqlarını ələ
salmırlar, hamının seçim haqqı var, harda istəsələr,
orda da yaşayırlar, ömrümdə bircə dəfə
1965-ci ildə turist putyovkası ilə Meksikaya getmək istəmişəm,
onda da buraxmayıblar.
- Siz elə
danışırsınız ki... 37-də belə şeylərə
görə...
...Yük
maşınında məni anamın cənazəsi ilə tək
buraxdılar, yük maşını cənazəni
atıb-tutur, amma ağızdolusu insanlıqdan dəm vuran
qohumlar öz şəxsi maşınlarında özlərindən
razı halda rahatca oturublar, ölən qadının
oğlunu, qəlbi yaralı rəssamı bu ağır
işgəncədən qurtarmaq fikri heç kimin
ağlına gəlmir. Lyuba pıçıldayır: "Cənazəyə
baxma, yuxarı bax". Ertəsi gün cənazəni evdən
çıxaranda qohumlarımızdan biri hirslə dedi: "Mən
belə oğulu balkondan atardım". Arvadım
həmən qadına qapını göstərdi... bir qədər
savadları olanlar mənimlə qəzet dilində
danışdılar, onlar mənimlə təkbətək
qalanda belə səmimi deyildilər, onlar mənim
sınmadığımı sinirə bilmirdilər.
Birisi lap qırsaqqız olub yapışmışdı
yaxamdan, əslində mən onu heç tanımırdım,
hamının yanında yaxamdan düşmürdü, məni
amerikalıya bənzədirdi... Mədəniyyət nazirliyindən
bir xanım "sidq-ürəkdən" mənə
çevik olmağı tövsiyə edirdi, burda hamı
çevikdi dedim, ölkə deyil ki, gimnastika zalıdır. Moskvadan hansısa bir qurultaydan
qayıtdığı yadındadırmı, Buzovnada mənə
hədə-qorxu gəlirdi, sən kimsən axı, orda
hamı mandatını yuxarı qaldırıb bir anda səni
paraşoka çevirərlər. Sənin əcaib-qəraib
işlərin heç kimə lazım deyil...
Adlarını çəkməyəcəyim
üç rəssam məni içki qonaqlığına dəvət
etmişdilər, onlardan biri Monolitdə yaşayırdı, evə
girdik, masanın üstündə cürbəcür təamlar
vardı, o içki masasında belə bir fraza səsləndi:
"Tı, Yevqeniy, ya ne qeniy, tı qovno, i ya qovno, ya nedavno,
tı davno"... Boşqabı itələyib "ya ne
qovno" dedim və qalxıb otaqdan çıxdım.
Anamın ölümündən sonra onun qəbrinin
üstündən təsadüfən anlaşılmaz xətlə
yazılmış bir parça kağız tapdım,
kağızı mollaya göstərdim, molla "bədduadı"
söylədi və arvadım o kağız
parçasını yandırdı... amma demək olar ki, hər
ay ya mən, ya da Xəzri Zeynəbin qəbrinin yanından
üstündə əcaib işarələr çəkilmiş
yumurta, qara sapa sarılmış xoruz başı, ya da qara əskiyə
bükülmüş toyuq sümüyü tapırdıq.
Mən bir nanəcibdən şübhələnirdim,
axırda dözə bilməyib onu hədələdim və
belə iyrənc şeylər bir daha təkrarlanmadı...
Bir gün Rəssamlar Evinin həyətində
fransız Elen Lyaroşu gördüm, əlbəttə, onu mənim
əsərlərimə baxmağa dəvət elədim.
Mən,
Elen, arvadım, şofer və daha bir nəfər
maşına minib yola düşdük, fransız
xanımın hisslərinə hörmət əlaməti
olaraq Nərimanov prospektinə gedən daha sivil yolla getməyi
məsləhət bildim, amma şofer başqa istiqamət
seçdi, İkinci Xrebtovı küçəsindən
keçməli olduq, solda iylənmiş gölməçə,
sağda zibil piramidası, bir zibillikdə yekə bir it
ölüsü, ətrafda pişik boyda siçovullar vurnuxur,
"ikinci şəxs" məndən soruşur: "Nədi,
babat bir yol yox idi?" "Mən sizə başqa yol göstərmişdim"
- xatırladıram...
Emalatxanaya girər-girməz qonağa nahar vaxtı
olduğunu bildirdilər, qonaq əlini yellədi, fransız
xanımın heyrətdən gözləri dörd olmuşdu,
gördüyü hər şeyin şəklini çəkirdi,
tez-tez "fantastika, fantastika" -
pıçıldayırdı. Sonra Tələt
Şıxəliyevdən öyrəndim ki, Elen Lyaroşun
çəkdiyi fotolar alınmayıb, kim
bilir, bəlkə də lenti müsadirə etmişdilər, o
illərdə belə şeylər adi bir şey
sayılırdı. Elen mənim emalatxanamda
olduqdan iki gün sonra məni teleqramla Rəssamlar
İttifaqına çağırdılar. Lyubaya deyirəm:
"Tez ol, hazırlaş gedək, axır ki, mənə divar
rəsmi sifariş verəcəklər, afərin Elen".
Arvad üz-gözünü turşudur: "Elə buna görə
də səni çağırırlar". Arvad
haqlıymış, bir saat məni kabinetdə saxladılar,
katibə qapını açarla bağladı, arvadım
qapını yumruqlayırdı, Zinaida Semyonovnayanın
üstünə
çığırıb-bağırırdı,
qapını açmasını tələb edirdi - "bura
haradı, gestapodu, yoxsa ictimai təşkilatdı?" Məni
dilə tuturdular, hədələyirdilər, mən isə
sakitcə oturub onları dinləyirdim, axırda dedim: -
İttifaqın üzvüyəmsə, sizin siyahıda
olmalıyam, mən heç bir özfəaliyyətə yol
verməmişəm, emalatxanaya xariciləri dəvət
etmişəm, yenə də dəvət edəcəyəm,
bu da mənim əllərim, qandallaya bilərsiniz... - Bu yerdə
sədr güldü...
1965-ci ildə
Meksikaya turist səfəri ərəfəsində məni
sorğu-suala çəkdilər, qəzet oxuyursanmı
sualına "yox" cavabı verdimi, bir qrup dənizçini
örnək göstərdilər - "onlar sizdən daha
savadlıdırlar, məlumatlıdırlar", dedim ki, belə
savad düşünə bilməyənlər və
düşünmək istəməyənlər
üçündür. "Bəs KP-nın
baş katibi kimdir?" - "Bilmirəm" - dedim. "Sizi heç vaxt xaricə buraxmaq olmaz.., heç
ağlınıza da gətirməyin".
Qapını çırpıb çıxdım, təəssüflənmədim.
Bir tanışıma rast gəldim, əhvalatı
ona danışdım. O dedi: "Yaxşı, kim
inanır ki? Bir yalandı söyləyəydin,
xaricə gedəydin". Ona dedim: "Bir yalan burda, bir
yalan orda deyərsən, bir də görərsən ki,
uçurumdasan, bu da sənin yaradıcılığında
mütləq özünü büruzə verəcək".
Dəfələrlə Rəssamlar
İttifaqından Baltikyanı ölkələrə
"putyovka" istəmişəm, amma hər dəfə mənimçün
"putyovka qurtarıb".
Vaxt gələcək, "avanqardcığazlar"
peyda olacaqlar, Van Qoqu, Pollakı, nə bilim daha kimləri
yamsılayacaqlar. Sovet incəsənətinin
"monoton piştaxtası" bazar polifoniyası ilə əvəzlənəcək.
Sovet Azərbaycanı təsviri sənəti
haqqında yazılan fundamental rəsmi mənbələrdə
mənim adıma rast gəlməzsiniz.
"Bu -
Cavaddı" filmi çəkilib, filmin ssenarisi yoxdu, orda mən
varam, rəsmlərim var, orda mənim səsim var. Bu filmdə
heç nə bayağı, süni deyil,.
hər şey gerçəkdi... Budur, 1987-ci ilin yanvarında ilk fərdi sərgim
açıldı. Sərginin
afişası yox idi. Göy rəngli buklet
Anarın ön sözü ilə açılırdı.
Yayda İçərişəhərdə ikinci sərgim
baş tutdu, bu dəfə heç buklet də yox idi, muzeyin
direktoru "mən nə qədər sağam, Cavadın əsərləri
burda asılmayacaq" demişdi. Əlbəttə,
partiyanın direktivləri vardı, o kürsüdə kim otursaydı, partiyanın direktivlərinə
əməl etməliydi. 1988-ci ildə xaricdə
kollektiv sərgilərdə əsərlərim yer aldı.
Sovet Bakısının divarlarında mənim həyatımın
izləri yoxdur. Mənim öz məmləkətim,
öz konstitusiyam, öz himnim vardı.
Makedoniyalı İskəndərin "məndən
nə istərdin" sualına "Kənara çəkil,
günün qabağını kəsirsən" deyən
Diogen mənə qardaşdan da artıq idi. Onu da deməliyəm ki, böyük sərkərdə
bu cəsarətinə görə Diogeni öldürmədi.
1986-cı
ildə üç metrlik "Humay" tablosu üzərində
işləyirdim, cəmi iki metr məsafə vardı, tablonu mənzildə
çəkirdim, yağlı boyanın tünd qoxusu burnumu tutmuşdu,
burnum armud kimi şişmişdi, bəzən burnumdan qan
açılırdı, fırçalarımı sildiyim
parça qan içindəydi (Bu tablo mənim həyatımın
saqasıdır).
1964-cü ildə "Köhnə İnturist"
mehmanxanasının yanında bir matrosla söhbətimi yada
salıram, matros yaraşıqlı bir rus balasıydı.
-Heç nə
əbədi deyil, eləmi?
- Elədir.
-
Haçansa biz azad, müstəqil olmaq istəsək, bu isə
sülhlə olan şey deyil, xalqa güllə atmaq əmri
versələr, sən neynəyərsən?
- Əmr
etsələr, ataram!
- Bəs
fikirləşməzsən?
-
Düşünmək sizin işinizdi, atam, biz əmri yerinə
yetirməliyik.
-
Düzdü, amma sən heç kimi vurmaya bilərsən.
Matros çaşdı, mən onu düşünməyə
vadar etdiyim üçün məmnun idim.
1986-cı ildə Bakıda hərbi parad vardı.
Küçədən tank kolonnası keçir, sadəlövh
xalq əsgərləri alqışlayır, qəfildən
tanklardan biri sıradan çıxıb insan kütləsinin
üstünə gəlir, deyəsən hansısa bir
nasazlığı varmış, tank az
qala beş yaşlı bir qızcığazı əzəcəkdi,
atası vaxtında qızı kənara çəkə
bildi.
Mən
onlara yaxınlaşıb dedim: "Niyə uşağa ura
qışqırmağı öyrədirsiniz, günlərin
bir günü bu tanklar artıq təsadüfən deyil,
gerçəkdən sizin üstünüzə gələcək".
Bilmirəm
hansı il idi, satıcı qadın
aldığım rəngləri qəzetə büküb mənə
verdi, evdə rənglərin masanın üstünə
atdım qəzet səhifəsindən ideal bir qadın
obrazı mənə baxırdı, oxudum ki, Danimarka
kraliçası SSRİ-yə gəlib.
"İlahi gözəllikdi", - dedim. Arvadım qəzeti
əlimdən alıb cırmaq istədi, arvadımın
Andersenin nağıllarından bu əfsanəvi ölkəni
sevdiyini bildiyimdən qışqırdım:
- Dayan, bu,
kraliçadır!
-
Kraliça da qadındır.
- Danimarka
kraliçasıdır. Adı Marqaretdi.
Arvadım
uzun müddət qəzetdəki portretdən gözünü
çəkmədi... 1989-cu ildə ilk dəfə xaricə
getdim, Danimarka qalereyasının dəvəti ilə... Kommunistlərin acığına ilk getdiyim ölkə
monarxiya ölkəsidi, bu, məni sevindirirdi. Bəzən küçənin ortasında "Viva
kraliça" bağırırdım. Küçədən
keçən adamlar gülürdülər - axmaq rus
anqırır.
Saysız-hesabsız pəncərələri olan kral
sarayının qarşısında dayanıb satıcı
qadının rəng bükdüyü qəzeti, o qəzetdəki
potreti xatırlayırdım...
Hər
ölkənin öz bənzərsiz obrazı var. İspaniya
Don Kixot, Amerika Azadlıq heykəli, Fransa Eyfel qülləsi,
Yaponiya Fudziyama, Danimarka isə su pərisidir...
Artıq xəstəlik
mənə güc gəlirdi, tez-tez gəzintiyə çıxırdıq,
köhnə pivə zavodunun yanından keçirdik, sonra park
başlayırdı, qəbiristanlıqda kölgədə
oturub arvadımı düşünürdüm, bilirdim ki, mənsiz
həyat onunçün çox çətin olacaq, sakitcə
pıçıldayırdım:
- Əgər
Kopenhagendə ölsəm, məni bu gözəl məzarlıqda
dəfn elə, Moskvada ölsəm, yaxşısı budur cəsədimi
yandır, Bakıya aparmaq asan olar, yadımdadır, Tofiqin
meyitini Bakıya necə əzab-əziyyətlə
aparmağımızı xatırlayıram, Bakıda məni
qəbiristanlıqda torpağa tapşırma, Pirəsarvan təpəsində
basdır, ordan dəniz görünür... yolda ölmək
istərdim... yayda... məni basdıranda təkcə
özün olarsan, qoy camaat səhəri gün qəbrimin
üstünə gəlsin... sən yaxşı arvadsan... məndən
sonra kimisə sevə bilərsən... amma ərə getmə...
- Əgər dahi riyaziyyatçıya rast gəlsəm,
onu sevərəm.
- Görüm səni ona rast gəlməyəsən...
Arvadım "sağalacaqsan, mütləq
sağalacaqsan" deyir, mən onun gözəl yalanlarına
inanmıram. Dünyanı gəzib dolaşmaq, istədiyim yerdə
yaşamaq arzusundaydım, amma xəstəlik beynimi
deşirdi...
(ardı var)
Adil Mirseyid
Ekspress.- 2011.- 14-16 may.- S. 14.