Mir Cəfərin məhkəməsi necə
hazırlanmışdır
Azərbaycanda ötən
əsrin ən qalmaqallı və indiyədək ətrafında
söz-söhbətlərin dolaşdığı məhkəmələrdən
biri Mir Cəfər Bağırovun məşhur məhkəməsi
olmuşdur. Tanınmış yazıçı-tədqiqatçı
Teyyub Qurban bu məhkəmə, onun necə və kimlərin
sifarişi ilə hazırlanmasını arxiv materialları əsasında
araşdırıb.
(əvvəli ötən
şənbə saylarımızda)
Bağırov və Şəkinski
Azərbaycan
Respublikası Tarix Arxivində Bakının tarixinə aid sənədlərlə
tanışlıq bir həqiqəti də təsdiq edir: Rus
çarının nümayəndəsi Bakı qubernatorunun
da, Leninin təmsilçisi Şaumyanın da siyasi məramı
qədim Bakını erməniləşdirməkdən ibarət
olmuşdur.
M.Şəkinskinin əlli
il bundan qabaq yazdığı arayışındakı
fondlardan birində üzərində "MVD. Kantselyariya Bakinskoqo
Qubarnatora" yazılmış qovluqdakı sənədləri
nəzərdən keçirirəm. Bakı qubernatorunun 2901-ci
il 18 aprel tarixli sərəncamı ilə Yelizavetpol
quberniyasının Şuşa şəhərindən gəlib
Bakıda yaşayan Mixail Ayrapetova şəhərdə
fotoqrafiya müəssisəsi açmağa icazə
verilmişdir. Digər sərəncamlarla Arakel Avakyana, Libarit
Mirzoyana, Nikolay Boqdanoviç Melikyana şəhərin Torqovaya
(indiki Nizami küçəsi) kitab mağazası
açmağa icazə vermişdir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, altmışıncı illərdə
M.Şəkinskinin Bakının tarixinə aid nadir arxiv sənədləri
bir sıra kitablarda bu və ya digər şəkildə əksini
tapmışdır. 1965-ci il dekabrın 30-da Azərbaycan KP Mərkəzi
Komitəsinin Rəyasət Heyətinin "Azərbaycan Sovet
Ensiklopediyasının nəşri haqqında" qərarı
ilə Rəsul Rza (Rəsul İbrahim oğlu Rzayev)
ensiklopediyanın baş redaktoru təsdiq edilmişdir. Baş
redaksiya şurasının üzvləri arasında Bəhmən
Axundov, Arif Babayev, Qara Qarayev, Vahid Qəhrəmanov, Həsən
Əliyev, Fikrət Əmirov, Abbas Zamanov, Mirzə İbrahimov,
Ziya Bünyadov, Ziyəddin Göyüşov, Qulam Məmmədli,
Mərdan Muradxanov, İsrafil Nəzərov, Mustafa
Topçubaşov, Zahid Xəlilov, Mirəli Seyidov, Mikayıl
Hüseynov, Cəfər Cəfərov, Məmmədəmin Əfəndiyev,
Yaqub Mahmudov və başqaları vardı. Ensiklopediyanın 10
cilddə çıxması nəzərdə tutulmuşdu.
1970-ci ildə nəşr olunmuş birinci cilddə
"Baş redaksiyadan" məqaləsində deyilirdi:
"ASE eyni zamanda milli ensiklopediyadır. Oxucu onun səhifələrində
Azərbaycanın tarixi, iqtisadiyyat, elm, sənət, ədəbiyyatına,
ictimai həyatına aid müxtəlif zəngin məlumat tapacaqdır.
Bir sıra halda ASE-də verilən məlumat, xüsusilə
bunların Azərbaycana aid olanları, ilk dəfə belə
geniş və yeni baxımdan təqdim olunur". Rəsul
Rzanın baş redaktorluğu ilə çıxmış
ASE-nin birinci cildində "ilk dəfə belə
geniş" məqalələrdən biri də "Bakı"dır.
(Bax: "Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası", 1-ci cild,
Bakı, 1970, səh. 436-442). Məqalənin məxəz
göstəricisində Sara Aşurbəylinin 1964-cü ildə
Bakıda nəşr olunmuş "Bakı orta əsrlərdə"
və Hüseynqulu Sarabskinin 1958-ci ildə nəşr
olunmuş "Köhnə Bakı" kitabları da
vardır. Ən başlıcası budur ki, ensiklopediyada həmin
dövrdə Azərbaycanın baş arxivarusu Məmmədəmin
Şəkinskinin "Bakının tarixinə aid arxiv
arayışı" arasında üzvi yaxınlıq
vardır. Rəsul
Rza Ensiklopediyasındakı
"Bakı" məqaləsinin bəzi məqamlarına
diqqət yetirin:
"Abşeronda
tapılmış arxeoloji materiallar Bakının qədim
yaşayış məskəni olduğunu sübut edir. Artyom,
Zığ gölü ətrafı, Şüvəlan, Mərdəkan,
Binəqədi, Əmirhacıyan və başqa yerlərdə
eramızdan əvvəl 3-1-ci minilliklərə aid arxeoloji
materiallar tapılmışdır. Evliya Çələbi
Bakının Əhəməni şahı I Dara (eramızdan əvvəl
521-485), Hacı Zeynalabdin Şirvani isə Sasani hökmdarı
I Xosrovun hakimiyyəti dövründə (531-79)
salındığını qeyd edir. Vaxtilə Bakının
yerində olmuş şəhəri Makedoniyalı İskəndərin
dağıtdığı rəvayət olunur. Bəzi tədqiqatçılar
Bakını Qaytara (Qanqara), Albana, Bağavan, Baruka və s. ilə
eyniləşdirirlər. Antik mənbələr də
Bakının qədim yaşayış məskəni yerində
salındığını göstərir. Səkkizinci əsrdə
Bakı artıq inkişaf etmiş şəhər idi. Bunu
Bakıda tapılmış 5-7-ci əsrlərə aid sasani dəfinəsi
də sübut edir. Ehtimala görə, Bakının adı Azərbaycan
ərazisində yaşamış baka tayfalarının
adı ilə əlaqədardır. Hələlik
"Bakı" sözünə 5-ci əsr mənbələrində
təsadüf edilmişdir. Erkən orta əsr mənbələrində
Bakı Bağavan və Atəşi Baquan ("Allah məkanının
odu") adlandırılır. Ehtimal ki, Sasanilər
dövründə atəşpərəstlərin əsas ibadətgahlarından
idi. Ərəb mənbələrində (10-cu əsr)
"Bakuyə", rus məxəzlərində
"Bakı" kimi qeyd edilir. Bakı
haqqında İstəxri, Məsudi, Əbudulaf, Müqəddəsi,
Biruni, Əbuhəmid Qərnati, Yaqut Həməvi, Zəkəriyyə Qəzvini,
Əbülfida, Münəccimbaşı, Əbdürrəşid
Bakuvi, Həmdulla Qəzvini, Qiyasəddin Hüseyni, İskəndər Münşi,
Hacı Zeynalabdin Şirvani,
Avropa səyyahlarından Marko
Polo, Barbaro, Kontarini, Anciolello, Donato de Leze
və başqaları məlumat vermişlər. Bakı orta əsrlərdə
Yaxın və Orta Şərqdə məşhur
olmuşdur. İqtisadiyyatında neft və duz əsas idi, burada qızılboya istehsal olunur, zəfəran
əkilirdi. Ərəb səyyahı Abdullafın (10=cu əsr)
məlumatına görə, Bakıdakı iki
neft mənbəyindən ildə 72 min dirhəm gəlir götürülürdü. Feodal münasibətlərinin,
əmək bölgüsü, ticarət və
sənətkarlığın inkişafı Bakıda əmtəə
istehalının artmasına və şəhərin yüksəlməsinə
imkan yaradırdı. Beynəlxalq ticarət
yolları ayrıcında olan Bakı
Şərq və Qərb ölkələri arasındakı
ticarətdə mühüm rol oynayırdı. Xəzər
xaqanlığı, slavyan dövlətləri,
Bizans, Çin, İraq, Suriya, Genuya, Venesiya, Qızıl
Orda, Fransa, İran, Hindistan və s. yerlərlə icarət
aparılırdı. Bakı İran, İraq və sair ölkələrə
neft ixrac edirdi.
...On
üçüncü əsrin sonu - 14-cü əsrin əvvəllərində
Bakının beynəlxalq ticarəti, xüsusilə dəniz
ticarəti xeyli genişləndi. Xəzərdə Genuya və
Venesiya tacirlərinin gəmiləri, limanlarda ticarət
faktoriyaları vardı. 14-cü əsrdə Bakının
rolunun artması ilə Xəzər dənizi bir müddət
Bakı dənizi adlandı (bu, 1375-ci ildə katalan dilində
hazırlanmış atlasda göstərilir). Gilan və
Şamaxı ipəyinin beynəlxalq ticarətdə əhəmiyyəti
ilə əlaqədar olaraq Bakının iqtisadi mövqeyi
yüksəldi. 14-cü əsrin axırlarına qədər
Bakıdan Qızıl Orda, Böyük Moskva
knyazlığı, Qərbi Avropa ölkələri və
başqa yerlərə müxtəlif mallar, xüsusən ipək,
xalça və s. ixrac edilirdi. Bakıdan Həştərxana,
Orta Asiyaya və Xəzərin cənub sahillərinə də
mal daşınırdı. Tapılan çini qablar 12-15-ci əsrlərdə
Çinlə ticarət əlaqələrini də göstərir.
14-cü əsrin birinci yarısında Bakıda pul kəsilirdi.
Bakıda indiyədək qalan tarixi-memarlıq abidələri
- Qız qalası yaxınlığında sultanı (hind)
karvansarası (15-16-cı əsrlər), Buxara karvansarası
(16-cı əsr) və s. Şərq ölkələri ilə
ticarət əlaqələrini sübut edir. Bakıda hind
tacirlərinin məhəllələri vardı.
Şirvanşah I Xəlilüllahın dövründə
Bakıda və Şirvanın başqa şəhərlərində
tikinti işləri genişləndi. Azərbaycan
memarlığının ən gözəl abidələrindən
biri olan Şirvanşahlar sarayı kompleksi də bu dövrdə
tikilmişdir. Xondemirin (1475-1536) məlumatına görə,
Bakı üçcərgəli hasara alınmışdı.
Bakıda ticarət, sənətkarlıq inkişaf edir,
iqtisadi və mədəni həyat yüksəlirdi. 15-ci əsrin
ikinci yarısında Böyük Moskva knyazlığı ilə
ticarət və dilomatik əlaqələr
yaradılmışdı.
Şah
İsmayılın Şirvana hücumu ilə Bakının
dinc inkişafına son qoyuldu. O, 1501-ci ildə Bakını
aldı. I Təhmasib 1538-ci ildə Şirvanı Səfəvilər
dövlətinə birləşdirdi. 1578-ci ildə Osmanlı
ordusu Bakını tutdu. 1606-cı ildə Şah Abbas
Bakını aldı və şəhər yenidən Səfəvilərin
hakimiyyətinə keçdi. Səfəvilər
dövründə Bakıda üzərində 12 imamın
adı həkk olunan mis pullar buraxılırdı. 16-18-ci əsrlərdə
bədii sənətkarlıq, xüsusilə
xalçaçılıq inkişaf etdi. Bakı və
Abşeron əhalisinin çox hissəsi
xalçaçılıqla məşğul olurdu. Xilədə
xalçaçılıq karxanası vardı. Bakıda
toxuculuq da mühüm yer tuturdu. 17-ci əsrin sənədlərində
Bakının daxili və xarici ticarətində
qırmızı qumaşın böyük rol
oynadığı göstərilir..."
(ardı var)
Teyyub Qurban
Ekspress.-
2011.- 26-28 noyabr.- S. 15.