Döyüşçü xanəndə
Döyüşçü
xanəndə - tanınmış muğam ustası, əməkdar
artist Cabir Abdullayevdən söhbət düşəndə
ağlıma ilk gələn söz bu olur. O, gözünü
açandan muğam sədası altında böyüyüb,
yetişib, bir xanəndə kimi formalaşıb. Böyük
qardaşı, dövrünün məşhur xanəndələrindən
olan rəhmətlik Vahid Abdullayev onu sənətdən
uzaqlaşdırmaq istəsə də, içindəki oxumaq
eşqi və qüdrətli səsin üsyanının
qabağında dayana bilmədi. Qarabağda müharibə
başlayandasa, xanəndə dəfi avtomatla əvəz
etmişdi...
Cabir Abdullayev müsahibəmizin
əvvəlində özünü oxucularımıza belə
təqdim edir:
- 1966-cı ildə
Ağdamın Zəngişalı-Mahrızlı kəndində
anadan olmuşam. Uşaq vaxtlarımdan "Qarabağ
bülbülləri" ansamblında oxumuşam. O dövrdə
Ağdamda "Şur" ansamblı da fəaliyyət
göstərirdi. Bu artıq böyüklərdən ibarət
peşəkar ansambl idi. Onlar Bakıda konsertə
hazırlaşırdılar. Bu konsert üçün
"Qarabağ şikəstəsi"ni
hazırlayırdılar və onlara ortada bir ağız
"Segah" oxumaq üçün bir uşaq da lazım idi.
Onlar səsimi bəyəndilər və məni ansambla dəvət
etdilər. Ona görə də, "Qarabağ bülbülləri"ndən
"Şur" ansamblına keçdim. O dövrdə
Bakıda 30-cu qurultayın yekun konsertinə bizi də dəvət
etdilər. 13 gün Heydər Əliyev Sarayında məşq
etdik. Konsertin bədii rəhbəri də rəhmətlik
Niyazi idi. Bizim geyimlərimizi də o, hazırlatdı. Demək
olar ki, o, hər gün bizə qulaq asırdı. Həmin
konsert mənim böyük səhnədə ilk
çıxışım idi, düz 30 il əvvəl.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev və bir də
SSRİ-nin ikinci katibi konsertdə iştirak edirdilər. O
konsertdən mən kəndimizə qəhrəman kimi
qayıtdım. Ondan sonra məni hər yerdə
tanımağa başladılar. Lakin bir müddət sonra
keçid dövrü ilə əlaqədar səsimdə dəyişikliklər
əmələ gəldi və 6 il oxumadım. Səsim batandan
sonra məni tez unutdular. Təsəvvür edin,
uşaqlıqdan öyrəşmişdim, oxumağı
xoşlayırdılar deyə, toy mağarına girəndə
məni böyüklər əllərində məclisin
yuxarı başına keçirirdilər. Səsim batandan
sonra gedib dururdum mağarın ağzında, bir nəfər də
olsun mənə fikir vermirdi.
- Bəs həkimə
aparmadılar?
- Vahid dedi ki,
keçid dövrü ilə əlaqədardır,
açılacaq. Ona görə də ciddi fikir vermədim. Amma səsim gec
açıldı. Bu müddət ərzində
gedib üzümçülük sovxozunda fəhlə işlədim.
80 kiloluq beton dirəklər
basdırırdıq. Bir gün
ağır işdən mənim gözüm tutuldu. Şükürlər olsun ki, gözüm sonra
açıldı. O üzüm sahəsini təhvil
verdik, 600 manat pul aldım. Həmin pulun da 200
manatını əsgər gedəndə anama verdim, 100-nə
qonaqlıq elədim, 300 manatını da cibimə qoydum.
- Səsiniz nə vaxt
açıldı?
- Əsgərlikdə.
Biz əsgərliyi qurtaranda "dembelski
akkord" vermişdilər, mən bir otağı təmir etməliydim.
Divarı rəngləyə-rəngləyə
zümzümə edirdim, gördüm, oxuya bilirəm. Elə bil səsim açılıb, nəsə
yavaş-yavaş zilə çıxdım. Yox, səsim həqiqətən
açılmışdı. Nə isə,
əsgərliyi başa vurub evə döndüm. Elə oldu ki, qardaşım Sabirin toy günündə
Bakıya çatdım. Toyu Bakıda
Vahidin evinin qabağında edirdilər. Toyda
da o dövrün ən məşhur xanəndələri
yığışmışdılar. Fazil adlı bir
dostum dedi ki, gərək Cabir də bu toyda oxuya. Əsgər paltarını əynimdən
çıxarmamışdım. Toyu da
Süleyman Abdullayev aparırdı. Ondan sonra az müddət rayonda qaldım və yenidən
Bakıya qayıtdım. Bura xalq artisti Qəndab
Quliyeva dəvət etdi. Qəndab xanım
rəhmətlik Səxavət Məmmədovun ansamblını
götürmüşdü ki, dağılmasın. Qarabağda müharibə başlayanda Bakıda
qalmağı özümə
sığışdırmadım, yenidən rayona
qayıtdım.
- Böyük
qardaşınız mərhum Vahid Abdullayev tanınan xanəndələrdən
idi. Sizin üçün nə əcəb Bakıda şərait
yaratmadı?
- Onun özünə
heç qiymət verən oldu ki... Heç ona
da imkan vermirdilər. Vahid gedib kiməsə
ağız açmağı özünə
sığışdırmazdı. Çox
vaxt bizə deyirdi ki, gedin bir sənətin qulpundan
yapışın, neynirsiniz xanəndə olmağı. Özünə qarşı biganəliyə görə
sənətdən küsmüşdü.
- Döyüşməyə
gedən Vahid müəllim demədimi ki, gedib bu cürə səsi
savaşda batırma?
- Yox, mənə bu
sözü o, heç vaxt deməzdi. Necə deyə
bilərdi ki, gedib kəndimizi qorumayım? Nə
olsun səsim var, orada vuruşan oğlanlardan nəyim əskik
idi? Əslində çoxlarından
canlı idim, özüm də uşaq yaşlarımdan idmanla
məşğul olmuşam. Ümumiyyətlə,
bizim tərəflərdə yaşayan insanların
hamısını mən qəhrəman adlandırardım.
O insanlarlar da bizimlə çiyin-çiyinə əsl
müharibədə döyüşüblər. Elə mənim
şəhid qardaşıma qapımızın ağzında
güllə dəydi... O dövr bir az
qarışıq idi, sənət yada düşmürdü. Mən fikirləşirdim ki, burada toyda oxuyub pul
qazanmağın əvəzinə, gedib döyüşdə
yaralanan bir əsgəri güllənin altından
çıxarsam, daha düzgün olar. Çünki
bu artıq əsl kişilik məktəbi idi. Arada kəndimizdə və yaxud başqa yerdə toya
çağırırdılar, gedib silahlı-silahlı oxuyurdum,
oradan da aldığım pulu gətirib Şəhid Ailələri
Fonduna verirdim. İstəsəniz, qəbzlərini də
göstərə bilərəm, o dövrdə 68600 manat fonda pul köçürmüşəm. Həmin pula Bakıda gözəl bir villa almaq
olardı. Amma mənim belə şeylər
gözümə görünmürdü.
- Bir çoxları tələbəsi
Güllü Muradova Muğam Müsabiqəsində qalib gələndən
sonra bildi ki, Sabir Abdullayev kimi xanəndə var. Siz
özünüz də çox gec tanındınız...
- Sabir efirə çox
çıxmır, onun əsas fəaliyyəti müəllimliklə
bağlıdır. Allah prezidentimizə can sağlığı
versin, muğamata və xanəndələrə qarşı
dövlətimiz tərəfindən çox diqqət və
qayğı var, sağ olsun, mənə də fəxri ad verdi. Rəhmətlik Vahidə isə
fəxri ad qismət olmadı.
- Sənət müəllimləriniz
kim olub?
- Sabir Asəf
Zeynallı adına Musiqi Kollecini Nəriman Əliyevin
sinfini bitirib, mən də Milli Konvervatoriyada Arif Babayevin. Əslində Vahidin özü qardaş olduğumuza
görə onun sinfində oxumağımıza həvəs
göstərmədi. Amma həqiqət
budur ki, oxumağı Vahiddən öyrənmişik. Biz
- bütün bacı-qardaşlarımız həmişə
onun canına and içmişik. Vahid bizim
ağsaqqalımız olub.
- Yenidən incəsənət
aləminə uzlaşma çətin olmadımı,
döyüşçü qeyri-səmimi bir mühitə necə
öyrəşə bildi?
- Mənə çox
çətin oldu. Hərdən musiqiçi dostlarım
deyirdilər ki, çox dərinə gedirəm... Bəzən qalırdım partlaya-partlaya ki, mən
döyüşlərdə güllə qabağında olanda,
burada qaçıb gizlənənləri toyun yuxarı
başına keçirirlər. Əvvəllər
belə şeyə dözmürdüm. Sonra
artıq bunlara göz yummağa başladım. Yaxşı insanlar, yaxşı oğlanlar hörmətimi
saxlayırlar, bu da mənə bəs edir. Mən
bu gün dostlarımla fəxr edirəm. Hər
dostumun mənim həyatımda böyük köməkliyi
olub. Həmişə mənə dəstək
olublar. Mənim nəailiyyətlərimin
hamısında dostlarımın əməyi var, mən bunlara
görə onlara borcluyam.
Əvvəl-əvvəl
musiqiçilər arasındakı qeyri-səmimi münasibətə
öyrəşə bilmirdim. Görürsən
ki, toyda bir yerdədirlər, yeyib-içirlər,
deyib-gülürlər, görüşəndə
öpüşürlər. Amma biri aralanan
kimi, o biri dalınca qeybətə başlayır. Adam var
ki, adını kişi qoyub, amma qəpik-quruşa
görə yüz dona girir. Kişi olan kəs
birsifətli olmalıdır. Mən belə
şeylərə görə o qədər
dalaşmışam ki. Ümumiyyətlə,
uşaqlıqda çox dəcəl olmuşam, xasiyyətcə
davakaram. İndinin özündə də
"kontakt" verəndə, əlim qaşınır, amma
tez özüm-özümü sakitəşdirirəm ki,
olmaz, dövlətin sənətçisi hər şeyə
görə dava etməz, səbrli olmaq lazımdır... Mən atəşkəsdən sonra da Ağdamda
qaldım. Ağdamda konsertlərdən
birində ifama mədəniyyət və turizm nazirinin
müavini Ədalət Vəliyev qulaq asdı. Ədalət
müəllim mənə dedi ki, gəl sənə kömək
edim, dövlət konsertlərində çıxış et. Mən ona ömrüm boyu minnətdaram.
Özü də o dövrdə muğama
münasibət indiki kimi deyildi. Hərdən
tələbələrimə deyirəm ki, siz əziyyət
görməmisiniz, nə tramvaya minmisiniz, nə trolleybus
görmüsünüz. Sağlıqlarına
qismət, hərəsinin altında bir maşın var. Biz tələbə
olanda piyada gəzirdik, elə vaxt olurdu ki, metro
bağlanırdı, "Gənclikdən" "Xətai"yə
piyada gedirdim. Mehriban xanım sağ olsun ki, muğamı
göylərə qaldırdı, xanəndələrə
çörək verdi. Həqiqətən,
mən səmimi qəlbdən birinci xanıma çox minnətdaram.
Bizim vaxtımızda xanəndələri heç kim sayıb toya aparmırdı, aparan da qəpik-quruş
verirdi. İndi maşallah, tələbələrimiz
bahalı avtomobillərdə gəzirlər. Xalq görür ki, dövlət bu sənətə
böyük önəm verir, onu UNESCO səviyyəsində
dünyada tanıdır, təbliğ edir. Mən bu gün fəxr edirəm ki, xanəndəyəm,
xanəndələr arasında tanınıram, yerim var.
- Tələbələrinizdən
razısınızmı?
- Bəli, razıyam. Bir az gənclər sənətə həvəssizdirlər.
Tapşırıqlara məsuliyyətsiz
yanaşırlar. Bir muğamı oxuyursan,
diktafona yazırlar, amma dərsə gələndə oxumaq əvəzinə
min bəhanə gətirirlər. Başa
düşürsən ki, yazdığına qulaq asmayıb,
Allah bilir başı nəyə qarışıb.
Başa salıram ki, bir məqamdır, Allah səs verib,
valideynlərin də əziyyət çəkib səni
oxudurlar, bu məqamdan istifadə et. Başa salıram ki, dərsini öyrənməyəndə
yalnız və yalnız özünə ziyan edirsən.
Tələbə əgər öyrənmək
vaxtını əldən verdisə, sonra peşman olacaq.
Amma belə baxanda pis uşaq deyillər. Misal üçün, tələbəmin biri- Zabitə
Əliyeva sonuncu muğam müsabiqəsinin qaliblərindən
biri oldu. Mənim üçün bu, həqiqətən
nəticədir. Çünki mən gənc
müəlliməm, cəmisi 5 ildir dərs deyirəm. Adam var 25-30 ildir muğam öyrədir, hələ də
ortalığa samballı tələbə
çıxarmayıb. Yeni-yeni güclü
səslərin ortalığa çıxması məni
çox sevindirir.
- Gənclərdə mən
bir xüsusiyyət müşahidlə etmişəm, elə
bil boğaz, zəngulə vurmaqdan çəkinirlər. Bu təhsildəki nöqsanla bağlıdır,
yoxsa özləri günahkardırlar? Köhnə xanəndələrin
boğazlarını mən heç kəsdə görmürəm...
Halbuki, xanəndələr bir vaxtlar kimin nə
qədər çox boğaz vurması üstündə
yarışırdılar.
- Bu təbiidir. Əvvəllər içdiyimiz çay da təbii
idi. Amma indi rəng-zad qatırlar. O
dövrün havası da, yeyib-içməyi də,
insanları da başqa idi. Buna görə əvvəlki
səslər indi yoxdur. Xanı, Seyidi, Cabbarı bir kənara
qoyaq, müasirlərimizdən Arif Babayevin səsi kimi səs
yiyəsini mənə göstərə bilərsinizmi?
Şükür Allaha, gözəl səsi olan gənclərimiz
var, amma o dövrün şirinliyini indikilərin səsində
hiss etmirəm.
- Vahid, Sabir və Cabir
Abdullayev. Bu ənənə sizdə bitir, yoxsa
davam edəcək?
- Onu həyat göstərər.
Vahidin oğlu Valid də oxuyur. Mənim oğluma gəldikdə isə, ürəyim
istəyən səsi onda hiss etməmişəm və həmin
səsi eşitməyincə xanəndə olmağına imkan
vermərəm. Belə götürəndə
isə, ümumiyyətlə onun musiqiçi
olmağını istəmirəm. Çünki
çəkdiyim əziyyətləri ona qıymıram. Əgər səsi olsa, mane olmaram. Əsas səsdir, o da asfaltın üstündə
yaranmır, bunun üçün dağlar, dərələr,
çaylar, şəlalələr lazımdır. Bütün qarabağlılar kimi muğamata
oğlumun da marağı var, amma bu, xanəndə olmaq
üçün bəs etmir. Biz o torpaqda
ayaqyalın-başıaçıq
böyümüşük, amma suyu, havası təmiz idi.
Namiq adında dostumuz vardı, anası
yaxşı mürəbbələr bişirirdi.
Yuxanın arasına nəhrə yağı ilə heyva
mürəbbəsini dürmələyib verirdi, onun dadını
dünyanın heç bir bahalı şirniyyatına dəyişmərəm,
elə ləzzətlə yeyirdik ki... Səsi
yaradan bunlardır.
- Hansı muğamla dərdləşirsiniz?
- Təbii ki, bizimki
"Segah"dır. Vaxt olub, "Segahı"
elə oxumuşam ki, öz gözümdən yaş gəlib.
- Yaradıcılıq planlarınızda
nələr var, albom, konsert barədə nə
düşünürsünüz?
- Mənə əvvəlcədən
demək düşmür. Amma bu il konsert
verəcəyimi demək istəyirəm. Bununla
bağlı bir neçə təklif almışam. Yəni təşkilatçılığını
etmək istəyənlər var. Amma ilk böyük konsertimi dostlarımın
dəstəyi ilə özüm etmək istəyirəm.
Burada bir məqamı vurğulamaq istəyirəm
ki, oturduğum maşını, evi dostlarımın
hesabına əldə etmişəm. Əgər
bilsələr ki, konsert etmək istəyirəm, heç mənə
əziyyət çəkməyə imkan verməyəcəklər,
bütün işləri özləri həyatat keçirəcəklər.
Ona görə də, özümü ən
xoşbəxt xanəndə hesab edirəm ki, bu sənət mənə
həyatda belə dostlar qazandırıb.
İLTİFAT
Ekspress.- 2011.- 10-12 sentyabr.- S. 19.