Döyüşçü
xanəndə
Döyüşçü xanəndə -
tanınmış muğam ustası, əməkdar artist Cabir
Abdullayevdən söhbət düşəndə
ağlıma ilk gələn söz bu olur. O, gözünü
açandan muğam sədası altında böyüyüb,
yetişib, bir xanəndə kimi formalaşıb. Böyük
qardaşı, dövrünün məşhur xanəndələrindən
olan rəhmətlik Vahid Abdullayev onu sənətdən
uzaqlaşdırmaq istəsə də, içindəki oxumaq
eşqi və qüdrətli səsin üsyanının
qabağında dayana bilmədi. Qarabağda müharibə
başlayandasa, xanəndə dəfi avtomatla əvəz
etmişdi...
Cabir Abdullayev müsahibəmizin əvvəlində
özünü oxucularımıza belə təqdim edir:
- 1966-cı ildə Ağdamın Zəngişalı-Mahrızlı
kəndində anadan olmuşam. Uşaq vaxtlarımdan
"Qarabağ bülbülləri" ansamblında
oxumuşam. O dövrdə Ağdamda "Şur"
ansamblı da fəaliyyət göstərirdi. Bu artıq böyüklərdən
ibarət peşəkar ansambl idi. Onlar Bakıda konsertə
hazırlaşırdılar. Bu konsert üçün
"Qarabağ şikəstəsi"ni
hazırlayırdılar və onlara ortada bir ağız
"Segah" oxumaq üçün bir uşaq da lazım idi.
Onlar səsimi bəyəndilər və məni ansambla dəvət
etdilər. Ona görə də, "Qarabağ bülbülləri"ndən
"Şur" ansamblına keçdim. O dövrdə
Bakıda 30-cu qurultayın yekun konsertinə bizi də dəvət
etdilər. 13 gün Heydər Əliyev Sarayında məşq
etdik. Konsertin bədii rəhbəri də rəhmətlik
Niyazi idi. Bizim geyimlərimizi də o, hazırlatdı. Demək
olar ki, o, hər gün bizə qulaq asırdı. Həmin
konsert mənim böyük səhnədə ilk
çıxışım idi, düz 30 il əvvəl.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev və bir də
SSRİ-nin ikinci katibi konsertdə iştirak edirdilər. O
konsertdən mən kəndimizə qəhrəman kimi
qayıtdım. Ondan sonra məni hər yerdə
tanımağa başladılar. Lakin bir müddət sonra
keçid dövrü ilə əlaqədar səsimdə dəyişikliklər
əmələ gəldi və 6 il oxumadım. Səsim batandan
sonra məni tez unutdular. Təsəvvür edin,
uşaqlıqdan öyrəşmişdim, oxumağı
xoşlayırdılar deyə, toy mağarına girəndə
məni böyüklər əllərində məclisin
yuxarı başına keçirirdilər. Səsim batandan
sonra gedib dururdum mağarın ağzında, bir nəfər də
olsun mənə fikir vermirdi.
- Bəs həkimə aparmadılar?
- Vahid dedi ki, keçid dövrü ilə əlaqədardır,
açılacaq. Ona görə də ciddi fikir vermədim.
Amma səsim gec açıldı. Bu müddət ərzində
gedib üzümçülük sovxozunda fəhlə işlədim.
80 kiloluq beton dirəklər basdırırdıq. Bir gün ağır işdən mənim
gözüm tutuldu. Şükürlər
olsun ki, gözüm sonra açıldı. O
üzüm sahəsini təhvil verdik, 600 manat pul aldım. Həmin pulun da 200 manatını əsgər gedəndə
anama verdim, 100-nə qonaqlıq elədim, 300 manatını da
cibimə qoydum.
- Səsiniz nə vaxt açıldı?
- Əsgərlikdə. Biz əsgərliyi qurtaranda
"dembelski akkord" vermişdilər, mən bir
otağı təmir etməliydim. Divarı
rəngləyə-rəngləyə zümzümə edirdim,
gördüm, oxuya bilirəm. Elə bil səsim
açılıb, nəsə yavaş-yavaş zilə
çıxdım. Yox, səsim həqiqətən
açılmışdı. Nə isə,
əsgərliyi başa vurub evə döndüm. Elə oldu ki, qardaşım Sabirin toy günündə
Bakıya çatdım. Toyu Bakıda
Vahidin evinin qabağında edirdilər. Toyda
da o dövrün ən məşhur xanəndələri
yığışmışdılar. Fazil adlı bir
dostum dedi ki, gərək Cabir də bu toyda oxuya. Əsgər paltarını əynimdən
çıxarmamışdım. Toyu da
Süleyman Abdullayev aparırdı. Ondan sonra az müddət rayonda qaldım və yenidən
Bakıya qayıtdım. Bura xalq artisti Qəndab
Quliyeva dəvət etdi. Qəndab xanım
rəhmətlik Səxavət Məmmədovun ansamblını
götürmüşdü ki, dağılmasın. Qarabağda müharibə başlayanda Bakıda
qalmağı özümə
sığışdırmadım, yenidən rayona
qayıtdım.
- Böyük qardaşınız mərhum Vahid Abdullayev
tanınan xanəndələrdən idi. Sizin üçün
nə əcəb Bakıda şərait yaratmadı?
- Onun özünə heç qiymət verən oldu ki...
Heç ona da imkan vermirdilər. Vahid gedib kiməsə ağız açmağı
özünə sığışdırmazdı. Çox vaxt bizə deyirdi ki, gedin bir sənətin
qulpundan yapışın, neynirsiniz xanəndə
olmağı. Özünə qarşı
biganəliyə görə sənətdən
küsmüşdü.
- Döyüşməyə gedən Vahid müəllim
demədimi ki, gedib bu cürə səsi savaşda batırma?
- Yox, mənə bu sözü o, heç vaxt deməzdi.
Necə deyə bilərdi ki, gedib kəndimizi
qorumayım? Nə olsun səsim var, orada
vuruşan oğlanlardan nəyim əskik idi? Əslində çoxlarından canlı idim,
özüm də uşaq yaşlarımdan idmanla məşğul
olmuşam. Ümumiyyətlə, bizim tərəflərdə
yaşayan insanların hamısını mən qəhrəman
adlandırardım. O insanlarlar da bizimlə
çiyin-çiyinə əsl müharibədə
döyüşüblər. Elə mənim şəhid
qardaşıma qapımızın ağzında güllə
dəydi... O dövr bir az
qarışıq idi, sənət yada düşmürdü. Mən fikirləşirdim ki, burada toyda oxuyub pul
qazanmağın əvəzinə, gedib döyüşdə
yaralanan bir əsgəri güllənin altından
çıxarsam, daha düzgün olar. Çünki
bu artıq əsl kişilik məktəbi idi. Arada kəndimizdə və yaxud başqa yerdə toya
çağırırdılar, gedib silahlı-silahlı oxuyurdum,
oradan da aldığım pulu gətirib Şəhid Ailələri
Fonduna verirdim. İstəsəniz, qəbzlərini də
göstərə bilərəm, o dövrdə 68600 manat fonda pul köçürmüşəm. Həmin pula Bakıda gözəl bir villa almaq
olardı. Amma mənim belə şeylər
gözümə görünmürdü.
- Bir çoxları tələbəsi Güllü
Muradova Muğam Müsabiqəsində qalib gələndən
sonra bildi ki, Sabir Abdullayev kimi xanəndə var. Siz
özünüz də çox gec tanındınız...
- Sabir efirə çox çıxmır, onun əsas fəaliyyəti
müəllimliklə bağlıdır. Allah prezidentimizə
can sağlığı versin, muğamata və xanəndələrə
qarşı dövlətimiz tərəfindən çox diqqət
və qayğı var, sağ olsun, mənə də fəxri
ad verdi. Rəhmətlik Vahidə
isə fəxri ad qismət olmadı.
- Sənət müəllimləriniz kim
olub?
- Sabir Asəf Zeynallı adına Musiqi Kollecini Nəriman Əliyevin sinfini
bitirib, mən də Milli Konvervatoriyada Arif Babayevin. Əslində Vahidin özü qardaş olduğumuza
görə onun sinfində oxumağımıza həvəs
göstərmədi. Amma həqiqət
budur ki, oxumağı Vahiddən öyrənmişik. Biz
- bütün bacı-qardaşlarımız həmişə
onun canına and içmişik. Vahid bizim
ağsaqqalımız olub.
- Yenidən incəsənət aləminə uzlaşma
çətin olmadımı, döyüşçü
qeyri-səmimi bir mühitə necə öyrəşə
bildi?
- Mənə çox çətin oldu. Hərdən
musiqiçi dostlarım deyirdilər ki, çox dərinə
gedirəm... Bəzən qalırdım
partlaya-partlaya ki, mən döyüşlərdə güllə
qabağında olanda, burada qaçıb gizlənənləri
toyun yuxarı başına keçirirlər. Əvvəllər belə şeyə
dözmürdüm. Sonra artıq bunlara
göz yummağa başladım. Yaxşı
insanlar, yaxşı oğlanlar hörmətimi saxlayırlar,
bu da mənə bəs edir. Mən bu
gün dostlarımla fəxr edirəm. Hər
dostumun mənim həyatımda böyük köməkliyi
olub. Həmişə mənə dəstək
olublar. Mənim nəailiyyətlərimin
hamısında dostlarımın əməyi var, mən bunlara
görə onlara borcluyam.
Əvvəl-əvvəl musiqiçilər
arasındakı qeyri-səmimi münasibətə öyrəşə
bilmirdim. Görürsən
ki, toyda bir yerdədirlər, yeyib-içirlər,
deyib-gülürlər, görüşəndə
öpüşürlər. Amma biri aralanan
kimi, o biri dalınca qeybətə başlayır. Adam var
ki, adını kişi qoyub, amma qəpik-quruşa
görə yüz dona girir. Kişi olan kəs
birsifətli olmalıdır. Mən belə
şeylərə görə o qədər
dalaşmışam ki. Ümumiyyətlə,
uşaqlıqda çox dəcəl olmuşam, xasiyyətcə
davakaram. İndinin özündə də
"kontakt" verəndə, əlim qaşınır, amma
tez özüm-özümü sakitəşdirirəm ki,
olmaz, dövlətin sənətçisi hər şeyə
görə dava etməz, səbrli olmaq lazımdır... Mən atəşkəsdən sonra da Ağdamda
qaldım. Ağdamda konsertlərdən
birində ifama mədəniyyət və turizm nazirinin
müavini Ədalət Vəliyev qulaq asdı. Ədalət
müəllim mənə dedi ki, gəl sənə kömək
edim, dövlət konsertlərində çıxış et. Mən ona ömrüm boyu minnətdaram.
Özü də o dövrdə muğama
münasibət indiki kimi deyildi. Hərdən
tələbələrimə deyirəm ki, siz əziyyət
görməmisiniz, nə tramvaya minmisiniz, nə trolleybus
görmüsünüz. Sağlıqlarına
qismət, hərəsinin altında bir maşın var. Biz tələbə
olanda piyada gəzirdik, elə vaxt olurdu ki, metro
bağlanırdı, "Gənclikdən" "Xətai"yə
piyada gedirdim. Mehriban xanım sağ olsun ki, muğamı
göylərə qaldırdı, xanəndələrə
çörək verdi. Həqiqətən,
mən səmimi qəlbdən birinci xanıma çox minnətdaram.
Bizim vaxtımızda xanəndələri heç kim sayıb toya aparmırdı, aparan da qəpik-quruş
verirdi. İndi maşallah, tələbələrimiz
bahalı avtomobillərdə gəzirlər. Xalq görür ki, dövlət bu sənətə
böyük önəm verir, onu UNESCO səviyyəsində
dünyada tanıdır, təbliğ edir. Mən bu gün fəxr edirəm ki, xanəndəyəm,
xanəndələr arasında tanınıram, yerim var.
- Tələbələrinizdən
razısınızmı?
- Bəli, razıyam. Bir az gənclər
sənətə həvəssizdirlər. Tapşırıqlara
məsuliyyətsiz yanaşırlar. Bir
muğamı oxuyursan, diktafona yazırlar, amma dərsə gələndə
oxumaq əvəzinə min bəhanə gətirirlər.
Başa düşürsən ki,
yazdığına qulaq asmayıb, Allah bilir başı nəyə
qarışıb. Başa salıram ki, bir məqamdır,
Allah səs verib, valideynlərin də əziyyət çəkib
səni oxudurlar, bu məqamdan istifadə et.
Başa salıram ki, dərsini öyrənməyəndə
yalnız və yalnız özünə ziyan edirsən.
Tələbə əgər öyrənmək
vaxtını əldən verdisə, sonra peşman olacaq.
Amma belə baxanda pis uşaq deyillər. Misal üçün, tələbəmin biri- Zabitə
Əliyeva sonuncu muğam müsabiqəsinin qaliblərindən
biri oldu. Mənim üçün bu, həqiqətən
nəticədir. Çünki mən gənc
müəlliməm, cəmisi 5 ildir dərs deyirəm. Adam var 25-30 ildir muğam öyrədir, hələ də
ortalığa samballı tələbə
çıxarmayıb. Yeni-yeni güclü
səslərin ortalığa çıxması məni
çox sevindirir.
- Gənclərdə mən bir xüsusiyyət
müşahidlə etmişəm, elə bil boğaz, zəngulə
vurmaqdan çəkinirlər. Bu təhsildəki
nöqsanla bağlıdır, yoxsa özləri
günahkardırlar? Köhnə xanəndələrin
boğazlarını mən heç kəsdə görmürəm...
Halbuki, xanəndələr bir vaxtlar kimin nə
qədər çox boğaz vurması üstündə
yarışırdılar.
- Bu təbiidir. Əvvəllər
içdiyimiz çay da təbii idi. Amma
indi rəng-zad qatırlar. O dövrün havası da,
yeyib-içməyi də, insanları da başqa idi. Buna görə əvvəlki səslər indi yoxdur.
Xanı, Seyidi, Cabbarı bir kənara qoyaq, müasirlərimizdən
Arif Babayevin səsi kimi səs yiyəsini mənə göstərə
bilərsinizmi? Şükür Allaha, gözəl səsi olan
gənclərimiz var, amma o dövrün şirinliyini indikilərin
səsində hiss etmirəm.
- Vahid, Sabir və Cabir Abdullayev. Bu ənənə
sizdə bitir, yoxsa davam edəcək?
- Onu həyat göstərər. Vahidin oğlu Valid də oxuyur. Mənim
oğluma gəldikdə isə, ürəyim istəyən səsi
onda hiss etməmişəm və həmin səsi eşitməyincə
xanəndə olmağına imkan vermərəm. Belə götürəndə isə, ümumiyyətlə
onun musiqiçi olmağını istəmirəm. Çünki çəkdiyim əziyyətləri
ona qıymıram. Əgər səsi olsa,
mane olmaram. Əsas səsdir, o da
asfaltın üstündə yaranmır, bunun üçün
dağlar, dərələr, çaylar, şəlalələr
lazımdır. Bütün
qarabağlılar kimi muğamata oğlumun da marağı var,
amma bu, xanəndə olmaq üçün bəs etmir. Biz o torpaqda ayaqyalın-başıaçıq
böyümüşük, amma suyu, havası təmiz idi.
Namiq adında dostumuz vardı, anası
yaxşı mürəbbələr bişirirdi.
Yuxanın arasına nəhrə yağı ilə heyva
mürəbbəsini dürmələyib verirdi, onun dadını
dünyanın heç bir bahalı şirniyyatına dəyişmərəm,
elə ləzzətlə yeyirdik ki... Səsi
yaradan bunlardır.
- Hansı muğamla dərdləşirsiniz?
- Təbii ki, bizimki "Segah"dır. Vaxt
olub, "Segahı" elə oxumuşam ki, öz
gözümdən yaş gəlib.
- Yaradıcılıq planlarınızda nələr
var, albom, konsert barədə nə
düşünürsünüz?
- Mənə əvvəlcədən demək
düşmür. Amma bu il konsert verəcəyimi
demək istəyirəm. Bununla bağlı bir
neçə təklif almışam. Yəni
təşkilatçılığını etmək istəyənlər
var. Amma ilk böyük konsertimi dostlarımın dəstəyi
ilə özüm etmək istəyirəm. Burada bir məqamı vurğulamaq istəyirəm ki,
oturduğum maşını, evi dostlarımın hesabına əldə
etmişəm. Əgər bilsələr
ki, konsert etmək istəyirəm, heç mənə əziyyət
çəkməyə imkan verməyəcəklər,
bütün işləri özləri həyatat keçirəcəklər.
Ona görə də, özümü ən
xoşbəxt xanəndə hesab edirəm ki, bu sənət mənə
həyatda belə dostlar qazandırıb.
İLTİFAT
Ekspress.- 2011.- 10-12 sentyabr.- S. 19.