"Dünya teatrında yeni aktyor tipi yaranmaqdadır"
Akademik Milli Dram Teatrının direktoru,
professor İsrafil İsrafilov
və sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm
Əlizadə bu günlərdə Polşada
keçirilən Teatr
Tənqidçilərinin Beynəlxalq
Assosiasiyasının XXVI Konqresində
iştirak edib. Konqresdə Azərbaycan rəsmi
şəkildə Teatr
Tənqidçilərinin Beynəlxalq
Assosiasiyasına üzv
qəbul olunub. Qurumun yeni yaranmış Azərbaycan şöbəsinə
rəhbərlik etmək
üçün professor Məryəm
Əlizadənin üzvlüyü
təsdiqlənib.
Qarşıdan həm də Məryəm Əlizadənin
doğum günü gəlir. Elə bunlar da
"Kulis.az"a tanınmış
teatr mütəxəssisi
ilə söhbətə
fürsət yaradıb.
Biz də müsahibədəki
maraqlı məqamları
nəzərə alıb,
oxucularımıza təqdim
edirik.
Vaqif İbrahimoğlu Avropanı qabaqlayıbmış...
- Teatr
Tənqidçilərinin Beynəlxalq
Assosiasiyası 50 ildən
artıqdır fəaliyyət
göstərir, rəsmi
dili ingilis və fransız dilidir. Əsas məram teatr
tənqidini təbliğ
etmək, dünya teatrları arasında ünsiyyət yaratmaqdır.
Təşkilat dünyanın 58 ölkəsində təmsil
olunur. Mişel Vayes 14 ildir
ki, assosiasiyanın baş katibidir. Prezident koreyalıdır. 2006-cı
ildən bu təşkilat ən fəal teatr tənqidçisinə "Meduza"
mükafatı verir.
Bu dəfə mükafat hindistanlı teatr tənqidçisinə
verildi. Azərbaycan isə assosiasiyanın
işində ilk dəfə
iştirak edib üzv seçildi.
Nüfuzlu teatr
tənqidçilərinin çıxışları
oldu. Amerikadan, Çindən, Kanadadan, Yaponiyadan, Fransadan, Belçikadan teatr tənqidçiləri öz
münasibətlərini bildirdilər.
- Azərbaycan
təmsilçiləri çıxış
etmədilər?
- Yox,
ilk dəfə iştirak
etdiyimiz və üzv olduğumuz üçün çıxışçılar
siyahısına salınmamışdıq.
Növbəti dəfə Çində
keçiriləcək konqresdə
Azərbaycan teatrşünaslarının
da çıxışı
olacaq.
- Bu assosiasiyanın
işi dünya teatr prosesinə nə dərəcədə
təsir göstərir?
- Dünya
teatr tənqidçiləri
çox maraqlı çıxışlar etdilər.
Onların danışdıqları işlər monitorda həm də nümayiş olunurdu.
Hansı
teatrlardan, hansı rejissor və aktyordan danışılırdısa,
onların işləri
videotəsvirlərdə təqdim
olunurdu. Onları gördükcə,
qəribə hisslər
keçirirdim. Gördüklərim və yeni teatr
estetikası kimi təqdim olunan o işləri Vaqif İbrahimoğlu çoxdan
Azərbaycanda eləyib.
"Kafkadan salam",
"O məni sevir"
və bir çox tamaşalarında
Vaqif Avropanı qabaqlayıbmış. Çox
kədərləndim ki,
bir az
da yaşasaydı, Vaqif bu gün
dünyaya çıxış
imkanlarından faydalanıb,
Azərbaycan teatrını,
özünü bir rejissor kimi dünyaya
tanıdardı. Göstərərdi
ki, siz bu
gün etmək istədikləriniz Azərbaycan
teatrında "Yuğ"un timsalında var, neçə illərdir mövcuddur.
Teatr tənqidinə
bu gün çox böyük əhəmiyyət verirlər.
Teatr biliciləri teatr prosesini teatr tənqidi olmadan mümkünsüz hesab edirlər. Teatr tənqidində gedən
ixtisaslaşmanı səmərəli
hesab edirlər. Həm səhnəqrafiya, həm rejissor və aktyor işi, dramaturgiya problemlərini araşdıran çox dəyərli tədqiqatlar
var. Xüsusilə aktyor
oyununda müşahidə
edilən dəyişikliklərlə
bağlı müzakirəyə
geniş yer verildi. Hazırda dünyanın teatr
səhnəsində yeni
aktyor tipi yaranmaqdadır.
Aktyor yaradıcı mənini oyun prinsipləri ilə birlikdə təqdim etmək iddiasındadır. Bu iddia əsassız deyil. Proqnoz vermək olar
ki, aktyorluq bir sənət növü kimi teatr sənətində itirdiyi hegemonluğu qaytarmağa yaxındır.
Aktyor sənəti teatr tənqidi tərəfdən
xüsusi münasibət
tələb edir.
Dünya
teatr prosesində müşahidə edilən
stereotiplərlə yeniliyin
mübarizəsi diqqəti
cəlb edir. Söylənildi ki, teatr tənqidinin bu prosesdə mövqeyi birmənalı olaraq belədir: obyektivlik və professionallıq əsas meyar olmalıdır.
Biz teatr tənqidinə bu gün çox
da müsbət münasibət bəsləmirik.
Həmin
məclisdə iştirakımdan
anladım ki, bu münasibətin kökündə duran odur ki, Sovet
dövründə teatrdan
və teatr tənqidindən ideoloji məqsədlər üçün
istifadə edilib.
- Tənqid
lazımdır, eləmi?
- Obyektiv,
qərəzsiz tənqid
labüddür, bu da teatrın inkişafına xidmət edir. Tənqid qamçılamaq deyil, təhlildir. Bu baxımdan son vaxtlar yaxşı yazılar, monoqrafiyalar var. Az
saydadır, amma var. Niyə? Çünki teatr sənəti
son dərəcə mürəkkəb
bir sənətdir, həm yaradıcılıqdır,
həm elmdir. Bütün dünyada bu peşə ilə məşğul olanlar barmaqla sayılır.
"Azərbaycan teatrının
yolu düzgündür"
- Dünya
teatrında başqa hansı proseslər gedir? Stanislavski məktəbinin
dünya teatr məkanında nə dərəcədə yeri
var?
- Dinlədiyimiz
məruzələrdə "Teatr teatr məkanından
kənarda" mövzusuna
da yer ayrılmışdı.
Küçə teatrları, bizim
üçün ənənəvi
olmayan digər formalar geniş yayılıb. Tamaşa açıq
havada suyun üzərində qurulur.
Eksperimental teatrlar çox
böyük, maraqlı
işlər görürlər.
Tamaşaçı ilə sonsuz
ünsiyyətə girən
tamaşalar hazırlanır,
biz buna Azərbaycanda hələ rast gəlməmişik. Sözün
az olması,
plastika bolluğu yenə mənə "Yuğ"un poetikasını
xatırlatdı. "Faustun metamarfozası" adlı tamaşa su üzərində çox fantastik bir yozum idi.
Bir çox yozumlar fərdlərin arasındakı iç konfliktlərdən danışır
və böyük maraq yaradır. Yəni, mənfi ilə müsbətin yox, fərdlərin mübarizəsi
zamanın tələbi
olub.
- Dünya
teatrları ilə müqayisədə Azərbaycan
teatrı hansı yerdədir?
- Müqayisəyə
çətinlik çəkirəm,
ona görə yox ki, bu
barədə fikrim yoxdur. Yox, müqayisə etmək
özü düzgün
deyil. Niyə? Çünki bizə heç
də bu gün Avropa, dünya teatrlarını yamsılamaq, götürüb
Azərbaycan teatr məkanına köçürmək
lazım deyil. Misal gətirim, Varşava teatrının bir tamaşasına baxdıq
-"Teorema T". Bizim üçün
ənənəvi olmayan
mövzu idi - eynicinslilərin münasibətləri.
Bu onların öz
həyatıdır ki,
teatrlarında güzgüləyirlər.
Biz də öz
həyatımızı güzgüləməliyik.
İlk növbədə öz tamaşaçımız üçün
teatrımızın səviyyəsini
qaldırsaq, Avropa üçün də maraqlı olacağıq.
Milli keyfiyyətlərimizdən imtina
etməməliyik, onda
dünyaya maraqlı olarıq. Tələb odur ki, peşəkarlığı yüksəltməliyik.
"Teorema T" bizim mövzumuz deyildi, amma ürək ağrısı ilə çıxdıq tamaşadan.
İnsan
faciəsi o qədər
peşəkarlıqla verilmişdi
ki, təsirlənməyə
bilmirsən. Biz də öz mövzumuzu insan taleyi üstündə peşəkarlıqla verməliyik.
Avropa bu gün Şekspirdən
imtina etməyib, o da var, bu
da var. Azərbaycan teatrı da bu gün bu
istiqamətdə addımlar
atır, yaxında nəticələr görünəcək.
Milli Dram
Teatrında Elçinin
"Şekspir" əsərinə
quruluş verən moldavan rejissor Petro Avropada tanınan rejissor imiş. "Şekspir"ə də gözəl quruluş verib. O tamaşanı Avropaya çıxartmaq olar. İnteqrasiya
budur. Azərbaycan teatrları dünya
səhnələrində çıxış
etməsə, necə
tanınar?
- Klassika
ilə bağlı fərqli fikirlər var. Kimisi deyir, eyni
əsərin eyni quruluşuna nə qədər baxmaq olar, yenilik gətirilməlidir.
Bir qism tamaşaçı isə
deyir, klassikaya toxunmaq olmaz...
- Bu məsələ
hələ 70-ci illərdə
geniş müzakirə
olunmuşdu. Teatr tənqidçiləri o vaxt son qərar verdilər ki, klassika muzey eksponatı deyil. Hər bir rejissor
hər bir klassik əsərə sərbəstcəsinə öz
yozumunu öz prizmasından, öz zamanının prizmasından
verə bilər, hətta lazımdır ki, versin. Yenə Vaqif İbrahimoğlu
yadıma düşdü.
Neçə illər bundan
qabaq Vaqif İbrahimoğlunun quruluşunda
Çexovun "Albalı
bağı" əsərinin
"1-ci akt" tamaşasına
baxdıq. Tamaşaya Moskvadan
tənqidçilər gəlib
baxdılar və heyrətə gəldilər
ki, bir azərbaycanlı
rejissorun ağlına
belə quruluş necə gəlib? Dedilər ki, "yəqin Çexovun ruhu şad oldu, çünki siz ona yeni nəfəs
verdiniz".
- İştirak
etdiyiniz konqresə qayıdaq, çünki bu, kiçik hadisə deyil...
- Əlbəttə, bunun üçün Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi böyük işlər gördü.
Azərbaycan teatrının dünyaya
inteqrasiyası bizim ölkənin iqtisadi durumundan çox asılıdır. İnanıram ki, bu, olacaq,
çünki dövlətimiz,
ölkəmiz inkişaf
edir. Azərbaycan teatrının yolu
düzgündür, teatrlarımızda
yaxşı tamaşalar
var. Tələbimiz peşəkarlığı
yüksəltməkdir.
Ekspress.- 2012.- 11 aprel.- S. 23.