Azərbaycanın keçdiyi
üç mərhələ və gedəcəyi
yollar
Millət vəkili Əli Məsimli Azərbaycanın
"üç amil"
prinsipinə əsaslanan optimal inkişaf modelini təklif
edir
Hər bir ölkə
öz inkişafına davamlı xarakter verməkdən
ötrü müxtəlif nisbətlərdə əmək,
maddi, təbii, maliyyə, elmi, texniki, sosiokultur, mənəvi və
s. bu kimi resurslara malikdir. Eyni zamanda, elə resurslar var ki,
müəyyən tarixi zaman kəsiyində həmin ölkənin
taleyi üçün həlledici rol oynayır. Bu tarixi məqamda
ölkənin öz resurslarından necə istifadə etməsi
xeyli dərəcədə onun bu gününü və gələcəyini
müəyyən edir.
Millət vəkili
Əli Məsimli deyir ki,
müstəqillik qazandıqdan sonra iqtisadi inkişafın Azərbaycan modeli demokratik dövlət
quruculuğu və bazar
islahatları ilə müşayiət olunan
3 mərhələdən və 3 böhrandan
keçməklə formalaşıb: "1991-1995-ci illəri əhatə
edən birinci mərhələni
mərkəzləşdirilmiş planlı iqtisadiyyatdan
bazar münasibətlərinə keçidin itkiləri ilə müşayiət
olunan transformasiya
böhranı mərhələsi kimi
xarakterizə etmək olar. SSRİ-nin süqutu
ilə respublikalar və müəssisələr
arasında ənənəvi əlaqələrin pozulması,
Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi, Azərbaycan ərazisinin
20%-nin işğalı və bunun nəticəsində
iqtisadi potensialımızın 16%-nin
itirilməsi, 1 milyondan artıq
soydaşımızın doğma yurd-yuvasından
didərgin düşməsi, Azərbaycanın iqtisadi, siyasi və informasiya blokadasına alınması ölkənin
sosial-iqtisadi həyatına ciddi zərbə vurdu. Həmin
illər ərzində Azərbaycan istehsal
potensialının demək olar ki, üçdə iki
hissəsini itirdi. Hiperinflyasiya,
istehsalın, sərmayə qoyuluşlarının və həyat
səviyyəsinin kəskin surətdə aşağı
düşməsi həmin böhranı xarakterizə edən əsas
cəhətlərdir. Belə ki,
Azərbaycanda ÜDM 1991-ci ildə 0,7%, 1992-ci ildə 22,6%,
1993-cü ildə 23%, 1994-cü ildə 9,7%, 1995-ci ildə isə
11,8% aşağı düşmüşdü.
İnflyasiya səviyyəsi 1992-ci ildə
1012%, 1993-cü ildə 1229%, 1994-cü ildə isə özünün ən yüksək həddinə
- 1763,5%-ə çatmışdı. Manatın dollara nisbətdə nominal
mübadilə kursu 1992-ci
ildə 4,8 dəfə, 1993-cü ildə 6,4 dəfə,
1994-cü ildə 9,7 dəfə, 1995-ci ildə isə 3,8 dəfə
aşağı düşmüşdü.
Əhalinin pul gəlirlərinin artım tempi inflyasiyanın artım tempindən 1992-ci
ildə 2,2 dəfə, 1993-cü ildə 1,4 dəfə,
1994-cü ildə 2 dəfəyə yaxın geri
qalırdı. Həmin mənfi meyllər əhalinin
güzəranının ağırlaşmasına səbəb
olmuşdu. 1991-1995-ci illərdə əhalinin
pul gəlirləri real
ifadədə 3,3 dəfə, adambaşına pul
gəlirləri orta hesabla
3,6 dəfə aşağı düşmüşdü".
Millət vəkili deyir
ki, təhlillər göstərir ki, həmin böhran illərində
Azərbaycanın transformasiya itkiləri,
həm keçmiş SSRİ-yə daxil olan yeni
müstəqil dövlətlərin orta
göstəricisi ilə, həm də Şərqi Avropanın
keçmiş sosialist
ölkələri ilə müqayisədə daha çox olub: "Postsovet
məkanına aid olan
ölkələrdə 1990-cı illə müqayisədə
1995-ci ildə ÜDM 50%, sənaye istehsalı 55%, kənd təsərrüfatı
istehsalı isə 25-30% aşağı düşdüyü
halda, Azərbaycanda enmələr ÜDM
üzrə 60%, sənaye üzrə 70%, kənd təsərrüfatı
üzrə isə 50%-ə çatdı. Azərbaycanda bazar münasibətlərinə
keçid istiqamətində
islahatların həyata keçirilməsinin ölkənin
ağır müharibəyə cəlb edildiyi
dövrlə eyni zamana
düşməsi transformasiya itkilərinin
artmasında ciddi rol
oynadı. Bu mərhələyə postsovet məkanında gedən proseslər
kontekstindən yanaşdıqda, ən çox
itkiyə məhz ərazisində müharibə gedən və
müharibə aparan ölkələr (Gürcüstan, Ermənistan, Moldova,
Azərbaycan) məruz qaldılar. Bununla
belə, Azərbaycanın transformasiya
itkiləri Gürcüstan və Ermənistandan
az olub".
O, 1996-2004-cü illəri əhatə edən ikinci mərhələni dinamik
inkişaf və transformasiya
itkilərinin bərpası mərhələsi kimi
dəyərləndirir: "Azərbaycan 1996-cı ildən başlayaraq dinamik
artım və transformasiya itkilərinin bərpası
mərhələsinə keçdi. Həmin dövr 1996-2004-cü
illəri əhatə edir. 1994-cü il sentyabrın 20-də dünyanın 8 ölkəsini
təmsil edən 11 transmilli neft şirkəti ilə "Əsrin
müqaviləsi"nin və bundan sonra 30-dan artıq müqavilənin
imzalanması və onların ən irilərinin icrasına
başlanması ilə Azərbaycanın dünya iqtisadi sisteminə
inteqrasiyasının və ölkənin enerci
təhlükəsizliyinin möhkəm təməli qoyuldu. Azərbaycan neftinin dünya
bazarlarına çıxarılması üçün
1996-cı ildə Bakı-Novorossiysk, 1999-cu ildə isə
Bakı-Supsa ixrac neft
kəmərlərinin istismara verilməsinə
və Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft kəmərinin inşası ilə
bağlı sazişin imzalanmasına, beləliklə
də ixrac marşrutlarının
diversifikasiyasına nail olundu".
Millət vəkili
deyir ki, bazar münasibətlərinə keçid istiqamətində
həyata keçirilən islahatlar 1995-ci ildən sonra ilkin nəticələrini
verməyə başladı və Azərbaycan böhranın
durğunluq və canlanma mərhələsini sürətlə
keçərək artım mərhələsinə qədəm
qoydu: "Azərbaycanın iqtisadi artımı 1996-cı ildə
1.3%, 1997-ci ildə 5,8%, 1998-2004-cü illər ərzində isə
hər il orta hesabla 10% təşkil etməklə postsovet məkanı
ölkələrinin orta illik artım tempini üstələmişdir.
Bu cür sürətli artım hesabına Azərbaycan
transformasiya itkilərinin yerinin
doldurulmasına 10 ilə yaxın vaxt sərf
etdi. Azərbaycan iqtisadiyyatı
transformasiyanın doğurduğu böhrandan çıxandan iki
il sonra 1997-1998-ci illərin
qlobal maliyyə böhranı
dalğası ilə üzləşdi. Həmin
böhran Malayziya, Tayland, İndoneziya, Cənubi
Koreya, Braziliya, Argentina və s. ölkələrdə
ciddi maliyyə-kredit fəsadları
yaratdı. Böhrana məruz qalan ölkələrdə milli
valyutanın məzənnəsi 30%, fond
bazarlarında indekslər isə 11 dəfəyə qədər
aşağı düşdü.
Sözügedən böhran bir çox ölkələrin
iqtisadiyyatına ciddi rahatsızlıqlar gətirmiş
olsa da, ən çox ziyan, Cənub-Şərqi
Asiya ölkələrinə, 1998-ci ildə
isə Rusiyaya dəydi. Rusiya 1998-ci ilin
avqustunda defolta məruz
qaldı, ölkədən kapital
axını sürətləndi, səhmlər 20 dəfə
ucuzlaşdı, çox qısa zaman kəsiyində rus rublunun məzənnəsi dollara
nisbətdə 4 dəfəyə yaxın aşağı düşdü. Ölkədə istehsalın
aşağı düşməsi ilə yanaşı, əhali
də gəlirlərinin üçdə birindən çoxunu itirmiş oldu. Təhlil göstərir ki,
1997-1998-ci illərin maliyyə böhranının Azərbaycana
təsiri sözügedən ölkələrlə müqayisədə
çox az olub. Bu, xeyli dərəcədə, həmin
dövrdə Azərbaycanın maliyyə bazarının zəif
inkişaf etməsi, qlobal
maliyyə bazarına çıxışının olmaması,
eləcə də ölkədə kreditlə mal
satışı təcrübəsinin böhran
doğuran səviyyədə olmaması
ilə əlaqədardır. Bununla
belə həmin dövrdə neftin qiymətinin
aşağı düşməsi dövlət büdcəsinin
gəlirlərinin 75 mln. dollar
və ya 9,8% azalmasına səbəb oldu. Böhrandan ehtiyatlanaraq görülən tədbirlərdən
sonra, 2 saylı cədvəlin məlumatlarından
göründüyü kimi,
manatın orta illik
mübadilə kursu 1997-ci ildə 7,7%,
1998-ci ildə 3,1% qalxdı, qiymətlər isə 1998-ci ildə
0,8%, 1999-cu ildə isə 9,5% aşağı düşdü.
İqtisadiyyatın pulla təchizat səviyyəsinin aşağı olması, daxili barterin əhəmiyyətli
dərəcədə genişlənməsinə, eləcə
də müəssisələrin debitor və
kreditor borclarının sürətlə
artmasına gətirib çıxardı. Həmin meyllər
ölkədə həm iqtisadi fəallığa
mənfi təsir göstərdi, həm də iqtisadiyyatın
neftdənkənar sahələrinin rəqabət qabiliyyətini
və ixrac imkanlarını məhdudlaşdıraraq
idxalı stimullaşdırmağa başladı. Nəticədə,
1998-ci ildə ixrac 22,4% azaldı, idxal isə 35,5% artmış oldu.
Ucuz
idxalın təzyiqi altında yeni
yaradılmış yüngül və yeyinti sənayesi müəssisələrinin bir hissəsi müflisləşərək
sıradan çıxdı. Bununla belə
1997-1998-ci illərin böhranı digər ölkələrdə
olduğu kimi, Azərbaycanda
istehsalın aşağı düşməsi, ölkədən
güclü kapital
axını, milli valyutanın məzənnəsinin
kəskin surətdə aşağı düşməsi və
daxili istehlakın azalması kimi neqativ hallara
gətirib çıxara bilmədi. Əsas kapitala
sərmayə qoyuluşları 1997-ci ildə 39%, 1998-ci ildə
23% artdı. Əhalinin pul gəlirləri
və orta aylıq əmək haqqı
1997-ci ildə, müvafiq
olaraq, 30-59%, 1998-ci ildə isə 20%
artdı. Ölkənin ÜDM-i 1997-ci ildə
5,8%, 1998-ci ildə isə 10% artaraq MDB
ölkələrinin orta göstəricisini
üstələmiş oldu. Beləliklə,
1998-ci ildə Rusiya və digər ölkələrdə
böhran tüğyan
etdiyi bir zamanda Azərbaycan iqtisadiyyatında sürətli
artım başlandı".
Onun qənatinə görə, üçüncü mərhələdə
Azərbaycan iqtisadiyyatı 2005-ci ildə 26,4%, 2006-cı ildə
34,5%, 2007-ci ildə 25% templə daha
sürətli artım, iqtisadi artımdan sosial-iqtisadi tərəqqi mərhələsinə
keçdi. Azərbaycan
iqtisadiyyatı bu mərhələdə qlobal maliyyə-iqtisadi böhranın təsirinə
məruz qaldı. "Böhranın dərinləşməsi
nəticəsində 2008-ci ilin sonunda dünyanın inkişaf
etmiş fond
bazarlarında indekslər 40%-dən çox,
inkişaf etməkdə olan
ölkələrdə isə 50-75% aşağı düşdü. Beynəlxalq əmtəə bazarında tələbatın
aşağı düşməsi nəticəsində xammal və materialların, o
cümlədən neftin qiyməti 2008-ci ilin ortalarındakı 147 dollardan,
ilin sonunda, 40 dollara enməklə 4 dəfəyə
yaxın aşağı düşdü.
Dünya maliyyə böhranı digər qlobal problemlərin - enerji böhranının, qlobal
iqlim dəyişikliklərinin, dünya ticarətindəki hərc-mərcliyin,
beynəlxalq miqrasiyanın güclənməsinin, terrorizmin və hərbi münaqişələrin
artmasının və sairənin təsiri altında daha da dərinləşir
və həlli mürəkkəbləşir. Azərbaycanda isə 2008-ci il ərzində
Dövlət Neft Fondunun
valyuta ehtiyatları 4,3 dəfə, Mərkəzi
Bankın strateji resursları isə 53%
artmışdı. Nəticədə Azərbaycanda
böhranın kulminasiya mərhələsində
məcmu xarici borcdan 2
dəfə çox - 18 mlrd.
dollarlıq valyuta ehtiyatı
yaradıldı ki, bu da dünya
maliyyə böhranının təsirini azaltmaqdan
ötrü etibarlı "təhlükəsizlik
yastığı" rolunu oynaya bildi".
Dünya İqtisadi Forumunun
ekspertlərinin qənaətinə görə, 2011-ci ildə
və qarşıdakı on ildə ciddi problemlər yarada biləcək
risklər arasında makroiqtisadi risklər,
kölgə iqtisadiyyatı və korrupsiya,
həmçinin iqtisadi artımın resurs cəhətdən məhdudiyyətləri
kimi 3 qrup risk daha ciddi
xarakter daşıyacaqdır. Bununla yanaşı neftin
qiymətinin kəskin surətdə artması yeni
böhran yarada bilər.
Enerji, ərzaq təhlükəsizliyi və
içməli su problemi
də getdikcə kəskinləşməkdədir. Qlobal maliyyə böhranı göstərdi ki, dünyada bu qəbildən olan
problemləri həll etməkdən ötrü
etibarlı institusional mexanizm
mövcud deyildir.
Ə.Məsimli deyir ki, ona görə də
davamlı inkişafı təmin etməkdən ötrü həm dünyada
gözlənilən meyllər, həm də Azərbaycanın
resurs, texnoloji, intellektual, sahibkarlıq, işgüzarlıq və
s. potensialı nəzərə almaqla qarşıya fundamental
vəzifələr qoyulmalıdır:
- Azərbaycanda 2012-ci
ildən başlayaraq 8-10% səviyyəsində yüksək
artım templərinin təmin edilməsi;
- Azərbaycanın
dünyanın 50 ən rəqabətqabiliyyətli ölkəsi
siyahısına daxil olması;
Adambaşına
ÜDM istehsalına görə Azərbaycanın
dünyanın 50 qabaqcıl ölkəsi siyahısına daxil
olması;
- Yoxsulluğun azaldılması, həyatın
keyfiyyətinin yüksəldilməsinin sürətləndirilməsi
və insan inkişafı göstəricisinə görə Azərbaycanın
dünyanın 50 qabaqcıl ölkəsi sırasına daxil
olması;
- Azərbaycanın
dünyanın 50 "ən yaxşı elektron hökumət"
sırasına daxil olması;
- 2020-ci ilə qədər
Azərbaycanın innovasiyalı inkişaf ölkəsinə
çevrilməsi.
Onun qənaətinə
görə, həmin fundamental problemlərin həllinə nail
olmaqdan ötrü, sürətli artıma təsir
imkanları getdikcə tükənməkdə olan neft amilinin
aparıcı roluna əsaslanan modeldən regionların
davamlı tərəqqisinə təminat yaradan milli iqtisadi
inkişaf modelinə - Azərbaycanın "üç
amil" prinsipinə əsaslanan optimal inkişaf modelinə
keçməsinin zamanı çatıb. Azərbaycanın
"üç amil"
prinsipinə əsaslanan optimal inkişaf modelinə keçməsi dedikdə,
insan kapitalından, zəngin resurs potensialından və əlverişli geopolitik üstünlüklərdən istifadə
etməklə, inteqrasiya imkanlarından
istifadənin səmərəliliyinin artırılması,
innovasiyalı texniki-iqtisadi inkişaf modelinə keçid
və bu əsasda Azərbaycanın rəqabət
qabiliyyətinin və əhalinin həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsinin sürətləndirilməsi nəzərdə
tutulur.
""Üç amil" prinsipinə əsaslanan optimal inkişaf modeli Azərbaycan iqtisadiyyatında neft amilinin rolunu
və əhəmiyyətini inkar etmir. Əksinə neft amilini Azərbaycan iqtisadiyyatının
reallığı saymaqla, neft
gəlirlərindən səmərəli istifadə edərək
insan amilinin önə
çıxarılmasını davamlı inkişafın əsas
şərti kimi götürür.
Buna müvafiq olaraq, təklif olunan inkişaf modeli getdikcə qloballaşan
dünyada əsas risk,
təhlükə və çağırışları
lazımınca dəyərləndirməklə Azərbaycan
xalqının özünüqoruma və
inkişaf qabiliyyətinin gücləndirilməsini
və bu əsasda ölkənin
potensialına uyğun gələn layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsini
nəzərdə tutur",-deyə o qeyd etdi.
İkinci prioritet - zəngin
resurs, neft, qaz və sair resurslardan istifadənin səmərəliliyinin
artırılmasıdır. Azərbaycan həm zəngin təbii
resurs potensialı, həm də əlverişli
tranzit imkanları ilə regionun
ən önəmli ölkəsidir. Ekspert
qiymətləndirmələrinə görə, Xəzərdə
15-22 mlrd. ton neft və 12-18 trln.kub metr qaz ehtiyatları
vardır ki, onun da 23-33%-i və qaz
ehtiyatları 28-42%-i Azərbaycana məxsusdur. Neft
və qaz gəlirlərinin bir hissəsi regionların sosial-iqtisadi
tərəqqisinə, təhsilin, elmin. səhiyyənin,
mədəniyyətin inkişafına yönəldilməlidir.
Üçüncü
prioritet - Azərbaycanın əlverişli geosiyasi mövqeyindən
yararlanaraq, inteqrasiya imkanlarından səmərəli istifadədir.
Müstəqillik
illərində Azərbaycanın xarici iqtisadi əlaqələri xeyli
genişlənsə də, ticarət əlaqələrində
sovet dövrünə nisbətən
ixracatın strukturunda xammal
üstünlük təşkil edir. Əgər əvvəllər Azərbaycanın
ixrac etdiyi məhsullar
içərisində maşınqayırma, yüngül və yeyinti sənayesi, eləcə
də kənd təsərrüfatı məhsulları üstünlük təşkil edir və neft məhsullarının
payı 18-20% idisə, son illər
ixracın 90%-dən çoxu neft və neft məhsullarından
ibarət olmuşdur. İdxalda
isə yenə də əvvəlki kimi
maşın və avadanlıqlar, eləcə də xalq istehlakı malları üstünlük
təşkil edir. Bu onu göstərir ki, Azərbaycanın
iqtisadiyyatı balanslı şəkildə inkişaf
etmir. Son illər neftdənkənar
sahələrdə böyük canlanma müşahidə olunsa
da, xarici ticarət
baxımından hələ zəif inkişaf
edib. Həmin sahələrdə istehsal olunan məhsulların
əksəriyyətinin dünya
bazarında rəqabətə girmək imkanları çox məhduddur. Hökumət
iqtisadiyyatın real sektorunun
dəstəklənməsi istiqamətində təsirli tədbirlər
kompleksi hazırlayıb həyata
keçirməlidir. İstehsala
qabaqcıl texnika və texnologiyanın tətbiqi
hərtərəfli təşfiqləndirilməli, mənfəətin
ən müasir texnikanın
alınmasına yönəldilən hissəsi vergidən
azad edilməli, eləcə də ölkəyə
gətirilən müasir texnika
və texnologiya gömrük
vergilərindən azad edilməlidir.
Bəkir Nərimanoğlu
Ekspress.- 2012.- 14-16 aprel.- S. 10;12.