Ağ işıq
Eyvaz Əlləzoğlunun xatirəsinə
Estetik, etik-estetik, psixoloji mahiyyəti
ilə dünyagörüşü
formalaşdıran, duyğular, duyumlar vasitəsilə cəmiyyətin sosial güzgüsünə çevrilən bədii
ədəbiyyat kifayət qədər böyük
təsir gücünə malikdir. Bu anlamda nəsrin
imkanları daha genişdir.
Hər nasir bu tezislərin
şəbəkəsində ap-aydın görünən əsərlər
yarada bilmir.
Eyvaz Əlləzoğlunun nəsri
diqqətçəkəndir. Onu düşündürən, narahat
edən mövzular dünənimizin deyil, bu günümüzün
irili-xırdalı sıxıntılarıdır, nostalji hissləridir. Əslində bu nostalji hisslərin özü də bu
"Bığlı Kərəm" ("Ölü
yay", Bakı, Yazıçı, 1992)
heysiyyətinin söz təsdiqidir.
Bığlı Kərəm xarakterdir,
mühitin bətnindən boy
göstərən milli-xəlqi dəyərləri yaşadan bir insandır. Onun həyat amalı sədaqətdir,
etibardır, mərdlikdir, qorxmazlıqdır. Qaşqa
kəhərindən ayrı udduğu
havanı da özünə haram bilərdi. Bığlı Kərəm üçün dünya öz varlığını Qaşqanın
yalına yatanda təsdiqləyirdi. Qaşqa da Qaşqa
idi. Onu pul gücünə ələ keçirə
bilməyənlər oğurlamaq niyyətinə
düşəndə Bığlı Kərəmin
barmaqları beşaçılanın tətiyini isindirdi. Maraqlı bir məqam:
Bığlı Kərəm oğruları öldürə də
bilərdi - öldürmədi. Bax,
Bığlı Kərəmin mərdliyi budur.
O ölərdi, qaşqanın qantarğasını yad əllərə verməzdi! Oğruları
öldürmür, onları haqq yoluna, halallığa
dəvət edir; erkək kəsib
barışmağı təklif edir. Bu təklif dolayısı ilə
"Düşmən səni daşnan, sən
düşməni aşnan" məsəlinin
Muğanlı Bığlı Kərəm yozumudur!
İlk baxışda adi
görünən mətləb (mövzu) böyük dəyərlərə
işıq salır. Eyvaz Əlləzoğlu
milli-xəlqi, bəlkə də regional xarakterin mühafizəçisi kimi sözünü deyir, istəyini, murazını oxucusuna mətləb-mətləb
pıçıldayır. Bu
pıçıltılar hekayə biçimində
duyumları mililliyə kökləyir. Və Eyvaz
Əlləzoğlu nəsri özünü
təsdiqləyir...
Ta qədimlərdən at sədaqət, etibar rəmzi
olub və bu mövzu öz əksini folklorda da, yazılı ədəbiyyatda
da kifayət qədər əhatəli
tapıb. "Bığlı Kərəm"də ata etibar notlarını Eyvaz Əlləzoğlu "Atcıl Sədrəddin"ə
də gətirib. Məişət fonunda çözələnən hadisələrin
adiliyinə sığınan qeyri-adilikdən
çıxardıb başqalaşdırır, fərdiləşdirir
və bu fərdiləşdirmə, əslində
Eyvaz Əlləzoğlunun xarakter
yaratmaqla ümumiləşdirməsidir;
ümumiləşdirilmiş Sədrəddin obrazı günümüzün gerçəkliyidir.
Bu
hekayələrə istinadən deyə bilərik ki, yazıçı Eyvaz
Əlləzoğlu zaman anlamında
dünəndən aldığı mövzulara
bu günün bədii
prizmasından baxmaqla nəinki dünənimizi
tarixləşdirir, həm də dünəndən sabaha kimi xüsusiyyətlərin
daşıyıcısı olan ədəbi
körpü salır, bu
körpünü görənlərin də
bu körpüdən keçənlərin
də xoş halına!..
Eyvaz Əlləzoğlunun üz tutduğu məkan kənddir,
kəlmələşdiyi, dərdini, qayğısını çözdüyü kənd
adamlarıdır. O, yaddaşının
işığında baxdığı kəndə, kənd
adamlarının səmimiliyinə aludəliyini gizlədə
bilmir, əslində buna
səy də göstərmir, adamları olduğu
kimi qələmə alan
Əlləz oğlu Eyvaz
da özü kimi görünməyi, öz
sözünü deməyi bacarır - kimsəni
təkrarlamır. Təkrarsızlıq isə ədəbi
mədəniyyətdir. Yaradıcılığı,
ədəbi mədəniyyət süzgəcində ilişib qalmayan Eyvaz Əlləzoğlu Nəcəfə də
("Gəzinti"), Veysələ, Şiraslana
da ("Əliboş
qayıtdılar") sirdaş olur, onların ürək döyüntülərini
ürəyinə, ürəyindən kağıza köçürür.
Eyvaz Əlləzoğlu can yandırdığı, dərdini bölüşdüyü, xoş
gününə sevindiyi adamları mövcud şərait, daha
dəqiq desək, çağdaş məkan-zaman
ülgüsündə təqdim edir,
tanıdır. Bundan beləsi oxucunun ixtiyarındadır; sevə də bilər,
nifrət də edər, halına acıyar da,
kölgəsini qılınclayar da. Bədii
ədəbiyyatın başlıca vəzifələrindən
biri oxucunun diqqətini
müəyyən mətləblərə yönəltməkdir.
Eyvaz Əlləzoğlu bunun
öhdəsindən ləyaqətlə, məsuliyyətlə
gəlir. El arasında deyildiyi
kimi, "ürəyini xonça
edib dəyərli oxucuların
qarşısında açır"; kim
nəyi istəyirsə, onu da götürür. Mən
bir oxucu olaraq o "xonçadan nəyi götürməyə
çətinlik çəkirəm. Seçim
çox olsa da, ayırd edə bilmirəm - hamısı
gözəldir! Gözəl obrazlar
qalereyasında gözümü çəkənlərin
hansının daha gözəl olduğunu ayırd edə bilmirəm - mənimmi
suçumdur? Ürəklə,
yanğılarla, sevgilərlə yaratdığı üçün Eyvaz Əlləzoğlununmu
günahıdır? Günahsızlıq, suçsuzluq
içində "Köhnə bağ"a baxıram; təhkiyyənin səmimiliyi, təhkiyyəyə
cəlb edilən mətləb bədii ehtiyacımı
sığallaya bilir - soydaş
sayğısı ilə..."
"Bir bölük
uşaqdıq. Nuh Nəbi dövründən
qalma ağacların arasıyla
qaçır, inəklərin bağı tapdamasına göz qoyurduq. Hərdən
dayım bağa oğurluğa
düşən cumbulu uşaqları
atın qabağına qatıb gətirir,
oğurladığı kal meyvələri
yeməyə məcbur edirdi..."
Sözlərin sırası, mətləbin
açılması üçün səmimilik,
axarı, etiraf çaları... nə qədər
uğurludur!
"...Köhnə karxanada laqqalaqla (kursiv bizimdir - R.İ.) süd
içən küçüklərə ağalıq evinin bağından gəlib qoşulan
ilanlara baxa-baxa
bağrımız yarılırdı...", fikirləri də
həmçinin!..
..."Bağrımız yarılırdı" söz birləşməsi "qorxurduq" ifadəsinin sinonimidir.
Eyvaz bədii
"məni"nin dilindən "...ilanlara
baxanda qorxurduq"
yazsaydı, o məqamı bu
qədər həyəcanla, doğmalıqla yaşaya
bilməzdik. Ümumiyyətlə, Eyvaz Əlləzoğlu
unudulmaqda olan sözlərə,
adətlərə olduqca səmimiyyətlə
yanaşır, milli-xəlqi təfəkkürünü, ədəbi
dilin təsiriylə
sağırlaşdırmır. "Böyümüşdü" ifadəsini
"yekələnmişdi", "Nəbinin
qızını döymək" ifadəsini "Əlinin geyişiyini Nəbinin qızından almaq", "birnəfəsə udmaq", "ümid"
ifadəsini "umud" kimi
yazmaqla həm özünün
üslubunu möhürləyir, həm də
el-obaya, bu anlamda xalqa, millətə
sayğısını təsdiqləyir.
Eyvaz Əlləzoğlu
"Yarımçıq ev" hekayəsində
çox incə bir mətləbə
toxunur; ürək ağrısı ilə,
qədərsiz təəssüflərlə, bir
qədər də gileylə. Bu gileyin ünvanı bizik - o gileyin yaranmasına səbəb
olmuş şəraiti yaradanlardı.
Ta qədimlərdən
toylarımızın ovqatına tavar saz sığal çəkib,
toylarımızı könül xoşluğuna dönən saz
xallarıyla - gülləriylə uğurlayıb. Sazın
sıxışdırılması - urvatdan
düşməsi zamanın üz
qaralığıydı. Və Eyvaz Əlləzoğlu
böyük bir mətləblə
qısa, epizodik də olsa,
bu mətləbə toxunur:
"...Aşıq Sadığı daha toya-zada çağırmırdılar, gəlib
çörək pulunu buradan
("stolovadan - H.İ.") bir təhər çıxarırdı".
Təxəyyül, yazıçı təhkiyəsi,
reallıq - Eyvaz Əlləzoğlunu bir yazıçı kimi bu məqamlar xarakterizə etsə də, istedad daha
aparıcıdır. Eyvaz Əlləzoğlunun "Ölü
yay" kitabındakı hekayələrdə
məhz istedad (istedad
təkcə nə demək deyil, necə
demək kimi təzahür edəndə) özünü daha
qabarıq şəkildə təsdiq edir.
Şəmşirin situasiyası ilə Aşıq
Sadığın situasiyası, belə demək təbiri-caizsə,
süd qardaşıdı, onların
situasiyalarının süd anası
şəraitdi, dövrdü, zamandı. Eyvaz Əlləzoğlu bu
dövrün, zamanın, şəraitin bir çalarına müraciət eləməklə
dövrün tarixini
tarixləşdirir. Tarixləşən tarix
isə hər birimizin
yaddaşımızı özünün
beşiyi eləməlidir...
"Yarımçıq ev"in
tikilməsi dialektik axardır. "Arvad qoltuğuna sığınmağı" qurumsaqlıq bilən Şəmşir illərin
o üzündən o günümüzə
barmaq qıcayır.
Bu, Eyvaz Əlləzoğlunun
təxəyyülünün təntənəsidir. Bu gün "arvad qoltuğuna sığınanlar"
Şəmşirin lənətinə
tuş gəlməkdən
çəkinirmi? Bu məqamda
Mirzə Cəlilin Kefli İskəndərini xatırlayıram; hər dövrün öz Kefli İskəndəri olur və Eyvaz
Əlləzoğlunun Şəmşiri
də günümüzün
Kefli İskəndəridir...
Eyvaz Əlləzoğlu
istedalı yazıçıdır.
Onun hər hekayəsinin öz işığı
var və bu işıqlar toplusu Eyvaz Əlləzoğlu
yaradıcılığının öz işığıdır.
Qədirbilənlərin gözləri
həmişə o ağ
işıqdan nur içib, içir də, içəcək də!..
Eyvaz
Əlləzoğlunun təfəkküründən
süzülən, həyat hadisələrinin bədii əksi
kimi təzahür edən hekayələri
etik-estetik, ənənəvi dəyərlərə
söykənən sayğıların üstqurumu
kimi alınmalıdır. Hər hekayə
günümüzün bir
(bir neçə) anının tarixi olsa da,
tariximizin çağdaş
tarixidir. Eyvaz bu tarixi öz
rəngində təqdim edir. Öz rəngində təqdim edilənlər
isə reallıqdan bir o
qədər fərqlənmir...
"Yatan dinozavrlar"a (Bakı, Gənclik, 1993) bu
günün işığından baxanda zaman anlamında
dünəndə qalan, xatirələşən
anları-günləri yenidən yaşamaq
istəyirsən. O anların, günlərin şirini
ki, şirindi
..."acısı da bal
dadır".
Hər "Təsadüfi görüş"
yaddaşlara hopa bilməz.
E.Əlləzoğlunun "Təsadüfi görüş"ü kövrəkdir, giziltisi
hiss olunmayan görüşdür.
Son vaxtlar heç kimlə ürək dolusu
dərdləşə bilməyən bədii "mən"in
"ürək qızdırdığı" bir kimsəsi yoxuydu və bu görüş onun dumanlı düşüncələrini
silkələmişdi. Bəlkə də bu
səbəbdən tanış qadının "təklifini
gözləmədən "Gedək", - dedi".
Bu məqamı hamımız
yaşamışıq. Ancaq, beləmi? Yox, Eyvazın təxəyyülündən doğan "mən" bir
ayrı ovqatla yaşayır və pulsuzluğu onun içini didişdirirdi.
Nə dərdi varıydı "Mən"in? - dərdini
fotoatelyenin həyətində bir siqaret çəkməklə
ovundurmaq istəyirdi. Eyvaz
deməsə də (yazmasa da!),
onun varlığını dara çəkən dərd siqaretin
acı tüstüsü ilə
ovunması, yanası, kül olası dərd
deyil,
Bəlkə dərdi övladsızlıq dərdi idi? - tanış qadının
uşağını qucağına götürəndə içi işıqlandı elə bil.
Bəlkə dərdi sevgisizlik dərdi
idi? - "İldə bir
qızla gəzir, sonra
aralanırdı".
Ona
tələbəlik illərinin xoş
anlarını da, qəhər dolu günlərini də yenidən yaşadan bu qadının
həyata boyun əyməməsi - mübarizliyi onu təəccübləndirsə
də, özünü qınadı. Onun ömür verdiyi, can qoyduğu
şeylərə kimsənin məhəl qoymaması, onun
düşüncələrini, həyata münasibətini ikiləşdirirdi.
İkiləşən dünyanın ikiləşən iki vətəndaşı ikili
yolayrıcında kəlmələşirdi və nə qədər
qəribə görünsə də, qadın içindəki
duyğuları gizlədə bilmirdi, tələbəlik
illərini çiyin-çiyinə
yaşadığı bu adamdan
məsləhət istəyirdi elə bil...
Qadın ünvanını ona verəndə
"xeyli yerində durub
qaldı, sonra əlindəki vərəqə
baxdı. Qadının yazıb verdiyi ünvan idi..."
Onlara gedəcəkdimi?
Tələbəlik illərində yekəxanalığı
ucbatından hər adamı bəyənməyən bu insan dərdini yumşaltmaq istəyində olduğu
halda, dərdinin üstünə dərd
gəlmişdi. Dünyagörüşünün
məcrasına sığışmamasının cəzasını
çəkirdi...
Eyvaz Əlləzoğlunun "Təsadüfi
görüş"ü
təsadüfi mövzu deyil.
O, bu görüşün
- ömrü 30-40 dəqiqə çəkən
bu məqamın etik-psixoloji
məzmunu düşündürücüdür.
Və məzmun arxasında qalan mətləbləri
duymadan "Təsadüfi görüş"ün kövrəkliyini, mənəvi təmizliyə
çağırış çalarlarını görmək
mümkün deyil...
Hər fərd özlüyündə bir
Nüsrətdir ("Yatmış dinozavrlar").
Həyatda dondurma satan qadınlar
da az deyil.
Dünyanın atişləməz yollarına çıxmaq
istəyən yolçunun
dizinə taqət, ürəyinə təpər
verə biləcəkdimi
bu dondurmalar? Və o dondurmaların soyuqluğundan can qurtarıb
"pivə və xiyar qoxusu verən
yataqxana otağı"na can atan o ehtimalı, yolçunun istəyini də dünya əridəcək...
Nüsrətin gətirdiyi qızların
cazibədarlığı onun
duyğularına sığal
çəkə bilməzdi,
içində çoxdan
ölmüşdü duyğuları,
o duyğuları öz
əliylə çoxdan
boğmuşdu. Onun içində
"hər şey sovrulmuşdu". Bu göl, restoran, üstünə yeriyən
soyuq xatirə dalğaları... onun gözlərini çəkə
bilməzdi. Niyə? Eyvaz Əlləzoğlunun yozumunca
hər ürəkdə
yatmış dinozavr
var. Və o dinozavr oyanarsa, nə (nələr) olacaq?
Bu nəyin (nələrin)
yozumunu oxucu özündən soruşmalıdır:
kim olmuşam,
kiməm? O dinozavr yaşanılan illərdəki
qəbahətlərin, günahların,
suçların ürəkdə
maddiləşmiş inikasıdır.
Dinozavrların oyanması üçün
mütləq bir stimul olmalıdır.
O stimul duyum olmalıdır - görüntü
də ola
bilər, xatirə də, şirin xəyal da. E.Əlləzoğlunun yozumunca, o dinozavrların
oyanması təbiətlə
ilişgilidir. "Bu dünyanın hay-küyündən,
yalan-palanından bezəndə
yay gecələrinin səssizliyini dinlə.
Gör, onlar içində yatan dinozavrı oyadacaqmı?"
Bu fikrin
mətləbaltı məzmunu
da var: bəlkə
o dinozavr, elə dünyanın səs-küyüdü,
yalan-palanıdı? Onda o dinozavrın
oyanmaması daha məsləhətdi. Eyvaz bu məntiqə söykənməklə
incanın içində
dinozavrların mütləqliyi
konsepsiyasını irəli
sürür və yazıçı təxəyyülü
ilə bunu təsdiqləyə bilər.
"Yatan
dinozavrlar" oxucunun şüuraltı duyumuna diktə edir ki, dinozavr iç
dünyana meyllənsin,
meyllənib də ürəyini beşiyə
çevirsin, oyanınca
uyusun! Oyananda nələr olacaq?
- özün də bilmirsən...
"Ayağını günün
qızdırdığı su ilə yuyan"
bədii "mən"də
yağış həsrətindədi.
Cəlalla "toqqanın altını bərkidəndən sonra Rəhmangilə yollanma"
adi münasibət üstə köklənmiş
dinamiklik deyil.
Bu, boşluğun "bəlasıdı"
(müəllifin sətiraltı
məntiqi: boşluq, işsizlik yağışa
həsrət qalan torpaq kimidi...).
Eyvaz
Əlləzoğlunun "Sonuncu
seans", "Xoşbəxtlik",
"Durnalar qayıdırdı"
hekayələri də
sənətkarlıq baxımından
diqqəti çəkir;
bu hekayələr sözlə hadisənin mahiyyətini çəkə
bilir, sözlə hadisələr assosiasiyasında
mahiyyət üfüqləri
yarada bilir və məntiqlə sətiraltı mənaların
harmoniyası oxucunu düşündürə bilir...
"Məzuniyyətini götürəndən
sonra əriyib torpağa çökmüş
istinin əlindən baş götürüb soyuq bir yerə,
yaylağa çıxmaq"
istəyən bədii
"mən" həyatında
dönüş olacaq
bir yağış həsrətindəydi. E.Əlləzoğlunun
"Yağış həsrəti"ndə
hekayəsinin məntiqi
ədəbi yozumu: hər ürəyin bir yağış həsrəti var. O yağış
yağmayınca könül
xoşluğu çiçəklənməyəcək...
Həmzəli İlyas
Ekspress
.- 2012.- 7-9 iyul.- S. 14.