Romanişes kafe və özgürlük sevdası
Ötən əsrin
iyirminci illəri.
Berlin. Berlinlilərin "şiberlər"
adlandırdığı bir məhəllə.
"Romanişes kafe"... Ötən əsrin
iyirminci illərində bu kafe şairlərin,
yazıçıların, rəssamların, alverçilərin,
oğruların və fahişələrin sçevimli məkanıydı.
Vaxtı ilə "Romanişes kafe"nin
müştərilərindən olmuş İlya Erenburq o illəri
belə xatırlayır: "Orda macar rəssamı Maqoli Nad
Lisitski ilə konstruktivizm haqqında mübahisə edirdi. Mayakovski Pimatora Meyerholddan
danışırdı".
Bu kafeyə
daha kimlər gəlib-gedərdi? Bir neçə
ünlü sənətkarın adlarını sadalamaqla
Romanişes kafesinin atmosferini təsəvvür edə bilərik
- Vasioli Kandinski, Mark Şaqal, Kazimir Madleviç, Maqoli Nad,
Laslo Moxoy-Nad, Alfred Kemen, Vladimir Tatlin, Bela Uits, Aleksandr
Rodçenko, Laxar Lisitski və başqaları...
Doğrudan
da iyirminci illər avanqard sənətin evolyusiyası
dövrüdür. Bu dövr Avropa incəsənətinin
beynəlmiləl zaman kəsiyidir. Bütün
lokal özəllikləriylə, estetik-fəlsəfi yönləriylə,
ideoloji aspektləri ilə yanaşı, bu müstəsna zaman
çərçivəsi internasional avanqardın bahar fəslidir
deyə bilərik.
Oktyabr
çevrilişindən sonra rus avanqardı dünyanın diqqət
mərkəzindəydi. Vasili Kandinskinin
predmetsiz, abstrakt sənəti (sonralar Kandinski sənətini təmiz
sənət, konkret sənət və s. terminlərlə
adlandıracaqlar). Pavel Filonovun analitik sənət
manifesti, Kazimir Maleviçin supermatizmi və rus futurizmi...
Təəssüf ki,
sovet avanqard sənətinin ömrü bu sənəti yaradan rəssamların
ömründən az oldu. Cəmi on, on beş il keçəcək, partiyalı
sosrealizmin sənət diktatorluğu başlayacaq...
Amma hələ ki, vaxt
var ikən iyirminci illər avanqardı ilə bir daha tanış olaq. Vaxtı ilə Vasili Kandinski,
Kazimir Maleviç, Pavel Filonovun həyat və
yaradıcılıqları haqqında ayrıca məqalələr
yazmışdım, indi Aleksandr Rodçenkonun
yaradıcılığı fonunda ötən əsrin
iyirminci-otuzuncu illərinə qısaca ekskurs edək.
Aleksandr
Mixayloviç Rodçenkonun bir rəngkar və qrafik kimi ilk
debütü 1916-cı ildə rəssam Vladimir Tatlinin Moskvada
təşkil etdiyi "Maqazin" sərgisində gerçəkləşib.
Sərgidə Rodçenkonun bir neçə
kubofuturist tablosu, qrafik kompozisiyaları və teatr
kostyumları göstərilirdi.
"Siyah və
bəyaz" adlı avtobioqrafik nağılda Rodçenko
özü haqqında - "o, teatr səhnəsində
doğulmuşdu" - yazır.
Rəssamın
atası Peterburqda Nevski teatrında butafor olub. Belə ki, o, teatr aləmində dünyaya göz
açmışdı. O, teatr şərtiliyinə,
teatr illüziyasına yaxşı bələd idi, bu da sənətkarın
çoxşaxəli yaradıcılığında
özünü büruzə verir.
Rodçenkolar
ailəsi Kazana köçəndə Aleksandrın on doqquz
yaşı təzəcə tamam olmuşdu. Kazanda o, rəssamlıq məktəbində oxuyurdu,
rəssam Varvara Stepanovnanı gördü, sevdi, onunla ailə
qurdu.
Rodçenko
bir çox avanqardçı kimi universal rəssamdır.
O, rəngkar, qrafik, plakat ustası və kitab tərtibatçısıdır.
Bundan savayı, o, bədii foto və teatr tərtitbatçısı
kimi də tanınır, az qala
unuducaqdım, Aleksandr Rodçenko sovet dizayn məktəbinin
banisidir. Bu yorulmaq, usanmaq nə olduğunu bilməyən insan
"LEF", "Novıy LEF", "Sovetskoye foto" jurnalları
ilə əməkdaşlıq edirdi. A.Rodçenkonun
da aralarında bulunduğu gənc novator rəssamlar Oktyabr
inqilabını tərəddüdsüz qəbul etmişdilər.
Sonralar o, "Mayakovski ilə iş" adlı məqaləsində
o illəri belə xatırlayacaq - "Biz bolşeviklərlə
işbirliyinə getdik".
1921-ci ildə
Rodçenko bir qrup konstruktiv rəssamla, sovet dizayn sənətinin
pionerləri A.Vesnin, L.Popova, A.Ekster, V.Stepanova ilə birlikdə
"5x5=25" adlı sərgidə yaradıcılıq
hesabatı verir, sərgi salonunda onun üç monoxrom tablosu
asılmışdı.
Rəssamın
Vladimir Mayakovski ilə müştərək işlədikləri
reklamlar da öz zəmanəsində novatorluğu ilə
seçilirdi. Məhz Mayakovskinin təklifi
ilə 1925-ci ildə Parisdə keçirilən Beynəlxalq
dekorativ sənət sərgisinin sovet bölümünün tərtibatı
Rodçenkoya həvalə olunmuşdu.
Otuzuncu illərdə
əsasən foto-albomlar və kitab tərtibatı sahəsində
işləyib. Vasili Kandinskinin təşəbbüsü
ilə yaradılmış Mədəniyyət institutunda dərs
deyib. İyirminci illərin avanqard sənətindən
fərqli olaraq otuzuncu, qırxıncı illərdə rəssam
fiqurativ kompozisiyalar yaradıb. O, sirk səhnələri
çəkirdi, şən klounlar, janqlyorlar, gimnastlar, sirk
atları - sirk atmosferinin al-əlvan, rəngarəng bayram
ovqatı rəssama ilham verirdi.
Ömrünün
son illərində rəssam kiçik ölçülü
portretlər çəkirdi - artıq iyirminci illərin
avanqard eksperimentləri çox uzaqlarda qalmışdı.
Aleksandr Rodçenko
1956-cı ildə 65 yaşında vəfat edib...
Dedik ki,
ötən əsrin
iyirminci illərində Rusiyada avanqard sənət
üçün münbit şərait yaranmışdı və
rus avanqardı dünya avanqardının ayrılmaz bir tərkib
hissəsiydi. 1921-ci ilin dekabr ayında macar
sənətşünası Alfred Kemenn Moskvada Mədəniyyət
İnstitutunda keçirilən beynəlxalq konqresə
qatılmışdı. Alfred Kemen konqresdə
iki məruzə ilə çıxış edib, məruzələr
alman və sovet incəsənətinə həsr olunmuşdu.
O illərdə rus novatorlarının əsərlərinə
Avropada yaxşı bələd idilər, Avropada rus
avanqardı haqqında məqalələr yazılırdı,
albomlar və broşürlər çap olunurdu. 1927-ci ildə dünya avanqard sənətinin görkəmli
nümayəndələrindən biri Laslo Moxoy-Nad müasir
K.Maleviçin incəsənət aləmində yeni mərhələ
kimi dəyərləndirilən "Supermatizm - predmetsiz
dünya" adlı kitabını "Bauhauz"
seriyasında nəşr etdirdi. "Supermatizm - predmetsiz
dünya" kitabı işıq üzü görməmişdən
beş il öncə Berlində Van Dimen rəsm
qalereyasında birinci müasir rus incəsənəti sərgisi
böyük uğur qazanmışdı. Elə həmin il Vyanada "Yeni rəssamlar kitabı"
yayınlandı, kitabda rus incəsənətinə
böyük yer ayrılmışdı, kitabdla Arxipenkonun,
Kandinskinin, Şaqalın, Malevçin və Tatlinin əsərləri
sərgilənirdi...
Aleksandr
Rodçenko haqqında qısa qeydlərimizdə onun
konstruktivizm cərəyanının banisi olduğunu söyləmişdik
- əslində bu, mübahisələri bir məsələdir.
Uzun sürən mübahisələrdən,
araşdırmalardan, incələmələrdən sonra Avropa
araşdırıcılarının əksəriyyəti bu
fikirdədirlər ki, konstruktivizmin banisi Rodçenko deyil,
Vladimir Tatlindir. Amma bu fakt indinin
özündə belə şübhə doğurur.
Oktyabr
inqilabından sonra V.Tatlin A.Rodçenko kimi bolşeviklərin
mədəniyyət siyasətini həvəslə dəstəklədi,
keçmiş avanqardistlər Kandinski, Şaqal, Rodçenko,
Filonov kimi rəsmi vəzifələrdə
çalışdı. Vladimir Tatlinin cəsarətli
ultra novator maskası alında öz
yaradıcılığına az qala ikona
kimi münasibət bəsləyən adi kəndli
obrazının konturları sezilir. Digər bir konstruktivist
(milliyyətcə yəhudi) Lazar Lisitski 1921-1925-ci illərdə
Berlində yaşayıb, Kölndə, Ştutqartda, Leypsiqdə
sərgilərə tərtibat verib. Lazar
Lisitski Darmştadt politexnik institutunun memarlıq fakültəsində
və Riqada təhsil almışdı. Rəssamın
xanımı Sofiya Lisitskaya - Koppers Berlinin avanqard mühitini
belə xatırlayır: "Bizə yoldaşlarımızla
"Romanişes-kafe"yə, ya da Laslo-Moxoy Nadın
emalatxanasına gedərdik. Nadın
ağıllı arvadı Lusiya ərinin
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirirdi,
sidq-ürəkdən onu dəstəkləyirdi. Raul
Basusman, Hana Hans-Rixter, Verner Qref və başqa intellektuallar bura
toplaşardılar".
1926-cı
ilin yayında Lazar Markoviç Lisitski Moskvaya qayıtdı və
Vxutemasın professoru oldu. Bu bir qədər sonraların əhvalatıdır,
hələlik isə biz Berlində, şiberlər məhəlləsində
"Romanişes kafe"dəyik...
İyirminci əsrin ilk
iyirmi ili incəsənət tarixində
yeni mərhələ kimi qalıb. O dönəmdə Avropa
ölkələrinin az qala hər birində
özünəməxsus sənət cərəyanları
vardı, alman sürrealistləri, futuristləri və
ekspressionistləri yeni, novator sənət
carçılarıydılar. Alman futurizmi
italyan və rus futurizmindən, alman sürrealizmi fransız,
italyan, belçika və ispan sürrealizmindən çox fərqli
nəsnələrdir. Alman təsviri sənətində
və ədəbiyyatında ən ciddi, ən yaradıcı
sənət cərəyanı eksperssionizmdir, ekspressionizm
sırf formal sənət problemlərindən uzaq idi. O,
italyan futuristləri kimi yeni əsrin, elmi-texniki tərəqqi əsrinin
nailiyyətləri qarşısında baş əymirdi, alman
ekspressionistlərini harmoniyası pozulmuş dünyada insan
taleyi maraqlandırırdı, onlar dünyanın faniliyi, həyatın
mənasızlığı haqqında kədərli fikirlər
söyləyirdilər.
Ötən əsrin əvvəllərində
özünün ən yaxşı örnəklərini
yaradan novator sənət iyirminci illərdə tədricən
sosiallaşmağa, siyasiləşməyə başlayacaq -
Münhendə bohem həyatı yaşayan Vasili Kandinski, yeni bədii
formalarla eksperimetlər aparmağı sevən Kazimir
Maleviç istedadlarını bolşevik təbliğatına
xərcləyəklər, bolşevik naqanıyla iclaslara
qatılacaqlar.
Novator incəsənət
epoxası dünyanı sarsıdan inqilabi olaylardan daha əvvəl
başlamışdı - 1909-cu ildə Parisdə
"Fiqaro" qəzetinin 20 yanvar sayında italyan şairi
Marinettinin futurist manifesti çap olundu - incəsənət
tarixçiləri yeni avanqard sənətin həmən
gündən başlandığını yazırlar, amma bir
il öncə Drezdendə Noldenin, Rottulffun, Kirxner və
Pexşteynin də aralarında bulunduğu bir qrup sənətçi
"Körpü" qrupunda birləşmişdilər, deməli,
ənənəvi sənət müxalif yeni sənət
epoxası 1905-ci ildən "Körpü" qrupundan
başlanır desək, özümüzü vicdanımız
qarşısında suçlu saymarıq.
1910-cu ildə Berlində
Karl Hillerin başçılığı ilə "Yeni
klub" və "Neopatetik kabare" yeni sənət
ocaqlarına çevrildilər, "Şturm" və
"Aksion" dərgiləri çapdan çıxdı.
Novator incəsənəti
şərti olaraq köklü-köməcli, qollu-budaqlı
bir ağac kimi təsəvvürümüzdə
canlandıraq - bu ağacın ilk meyvələri
Şopenhauerin, Munkun, Dostoyevskinin, Rembonun, Van Qoqun və
Sezannın əsərləridir...
İyirminci
illərin sonunda artıq "tarixin məhvəri dönəndən
bəri" SSRİ-də sosializm quruculuğu böyük vüsət
almışdı. Əsrin əvvəllərindəki
azad sənət ruhundan əsər-əlamət
qalmamışdı. 1932-ci ildə partiya
sosializm realizmi avanqard sənətin qollarını
buxovladı - Kandinskinin, Şaqalın, Maleviçin, Brikin,
yazıçı Leonid Andreyevin və başqalarının bəxtləri
gətirdi - onlar mühacir həyatı yaşamaq zorunda
qaldılar və məhz mühacirət onların həyatını
xilas elədi. İpə-sapa yatmayan azad sənətkarları
Stalin həbsxanalarına saldılar, uzaq Şərqə
sürgün elədilər, on beş dəqiqədə
hökm çıxarıb güllələdilər. Sağ
qalmaq xatirinə mühitə uyğunlaşanlar sənətlə
dəllallıq elədilər - əsrin əvvəllərində
Berlində "Romanişes kafe"də şnaps
içmiş rus ftuturizminin ən görkəmli nümayəndəsi
Vladimir Mayakovski "Alın a, yana-yana qalın a, mən sovet vətəndaşıyam"
deyə dünyaya car çəkəcək, on ildən sonra
Kremlin birinci şairi, şairlər ordusunun komandanı nə
yazıq ki, intihar edəcək... Bəzi
versiyalara görə, Mayakovski intihar etməyib, onu
öldürüblər, son zamanlar şairin müəmmalı
ölümü haqqında rus mətbuatı təzadlı
fikirlər söyləyir. Şəxsən
mən futurist Mayakovskinin şeirlərini çox sevirəm və
bu nəhəngin intihar versiyasına qətiyyən
inanmıram.
Kreml Sovet
şairlərinin komandanının xidmətlərini
unutmadı. 1958-ci ildə Moskvada, otuzuncu illərdə
Mayakovski meydanı adı verilən keçmiş Zəfər
meydanında şairin əzəmətli abidəsi
ucaldıldı...
Zaman-zaman şairləri
qaranlıq zindanlara atırlar, susdururlar, güllələyirlər,
amma poeziyanı zindanlara salmaq, susdurmaq, güllələmək
mümkün deyil - poeziya bütün müstəbidlərdən
daha güclüdür...
Yevgeni Yevtuşenko deyir:
"ABŞ-da Fransadan hissə-hissə gətirib Azadlıq
abidəsi ucaltdılar. Bizdə isə çoxəsrlik
azadsızlıqda yeganə Azadlıq abidəsi rus
poeziyasıdır", söz gerçək poeziyadan, əsl
olan şeirdən gedir.
Bu mənada
mən Y.Yevtuşenkonun bu ilginc fikri ilə həmrəyəm
- "Şairlər doğulur Rus torpağında, Doğulan tək
sinəsində Dantes gülləsi" bu misra da
Yevtuşenkoya aiddir.
Sənət
vasitə deyil, məqsəddir, sənətə (poeziyaya, rəssamlığa,
musiqiyə) bir arac kimi baxılmamalıdır. Sənət siyasi bir malzəmə də sayılmaz.
Sənət və hakimiyyət iki paralel xətdir, mənim gəldiyim
qənaətə görə, bu iki xətt heç vaxt
qovuşmamalıdır, əks halda sənətkar öz
azadlığını qurban verməlidir, ya da doktor Faust kimi
ruhunu Mefistofelə satmalıdır...
Yazını
böyük Nazim Hikmətin misraları ilə bitirmək istəyirəm:
Yaşamaq bir ağac kibi tək və
hür
Və
bir orman kibi qardaşcasına
Bu həsrət
bizim!
Adil Mirseyid
Ekspress.- 2012.- 12-14 may.- S.
14.