Pul-kredit siyasəti
Mərkəzi
Bank bu siyasəti ilə
iqtisadi tarazlığı təmin edir
Azad sahibkarlığın və liberal iqtisadiyyatın təşviqi
Hər bir ölkənin
iqtisadiyyatının inkişafında azad
bazar nə qədər önəmli rol oynayırsa, onun tənzimlənməsi
də bir o qədər
böyük əhəmiyyətə sahibdir. Azad bazar öz-özlüyündə müəyyən
inkişaf səviyyəsinə çata bilər, lakin bu inkişaf prosesi idarəedilmədikdə iqtisadiyyat
üçün böyük
fəlakətlər, böhranlar yarada bilir. Son
maliyyə və iqtisadi böhranı da bunu təsdiq etdi.
Böhran
göstərdi ki, bazardakı qiymət dəyişiklikləri
hökmən nəzarət altında olmalıdır. Tənzimləmə
dedikdə, inzibati qərarlarla qiymətlərin müəyyənləşdirilməsi
nəzərdə tutulmur. Dövlət makro səviyyədə
tələbi tənzimləməklə bazarda qiymətlərin
arzuedilən səviyyədə dəyişməsinə
çalışır. Burada söhbət dövlətin
yürütdüyü pul-kredit siyasətindən gedir.
Dövlət məhz düzgün qurulan pul-kredit siyasəti
hesabına iqtisadi inkişaf üçün əlverişli
maliyyə təminatı yaradır.
Pul-kredit
siyasətinin başlıca vəzifəsi qiymətlərin
sabitliyini və iqtisadi inkişafın
davamlılığını təmin etməkdir. Bu
baxımdan uzun illər, tədqiqatçıların öyrənməyə
çalışdıqları əsas məsələ tədavüldəki
pul ilə qiymətlər arasındakı əlaqə olub.
Yekunda əsas nəzəriyyələrin orta xəttində bu
fikir dayandı ki, makroiqtisadi səviyyədə qiymətlər
birbaşa pul kütləsi ilə əlaqəlidir.
Nəzəri
fikirlərin əsas müddəalarını ümumiləşdirərək
deyə bilərik ki, pul-kredit siyasətinin əsas mahiyyətini
dövlətin pul kütləsini tənzimləməklə,
ona müdaxilələr etməklə makroiqtisadi səviyyədə
qiymətlərin sabitliyinə çalışması təşkil
edir. Bununla bərabər fiskal (büdcə-vergi) siyasətə
nisbətən pul-kredit siyasətinin iqtisadiyyata təsiri daha
operativdir ki, bu baxımdan makroiqtisadi səviyyədə qiymətlərin
tənzimlənməsində pul-kredit siyasətinin əsas
vasitə kimi seçilməsi zəruridir. Pul-kredit siyasəti
vasitəsilə iqtisadiyyatda borc faiz dərəcələrinin
tənzimlənməsi investisiyaların
stimullaşdırılması, iqtisadi tənəzüllərə
qarşı mübarizə baxımından əhəmiyyətlidir.
Dövlət pul-kredit siyasətinin əhəmiyyətini artırmaq
məqsədilə həmçinin valyuta rejimi, valyuta məzənnəsinin
tənzimlənməsini də həyata keçirir və s.
Azərbaycanda
bütün bu işləri, yəni pul-kredit siyasətini Mərkəzi
Bank (AMB) həyata keçirir. Mövcud qanunvericiliyə əsasən,
hər il oktyabr ayının 1-dən gec olmayaraq AMB növbəti
il üçün dövlətin pul siyasətinin əsas
istiqamətlərini prezidentə təqdim edir, dekabrın 31-dək
isə ictimaiyyətə açıqlayır. Bu zaman AMB cari
ildə həyata keçirilən pul siyasətinin yekunları
və qarşıdakı il üçün pul siyasətinin
məqsəd və vəzifələrini, onların həyata
keçirilməsi yollarını göstərir. Bu məqsədlə
hər il AMB "Pul siyasətinin əsas istiqamətləri"
adlı sənəd hazırlayır.
Bu sənəddə
qanunvericilikdə AMB-nin qarşısında qoyulan vəzifələrin
yerinə yetirilməsi, pul siyasətinin ötən il ərzində
yerinə yetirilməsi vəziyyəti, növbəti il
üçün pul siyasəti üzrə hədəflər
və bu hədəflərə nail olmaq yolları öz əksini
tapır.
"Pul
siyasətinin istiqamətləri" ona görə hər il
hazırlanır ki, o iqtisadiyyatda baş verən dəyişikliklərlə
uyğunlaşdırılır. Burada həm dövlətin
marağı, həm də biznes mühiti nəzərə
alınır. İqtisadiyyatda sürətli dəyişikliklərin
baş verdiyi, məsələn son maliyyə böhranı
şəraitində AMB daha qısa müddətlərə pul
siyasəti işləyə bilər.
İstənilən
halda AMB-nin 2008-2009-cu illərdə dünya maliyyə
böhranı zamanı bu böhranın mənfi təsirlərinin
ölkəyə daha az təsir göstərməsi,
inflyasiyanın arzuolunmaz şəkildə yüksəlməməsi,
milli valyutanın kursunun qorunub saxlanılması
baxımından qənaətbəxş hesab edilə biləcək
pul, kredit və valyuta siyasəti yürütdüyünü
demək olar.
Təhlillər
göstərir ki, AMB dünya ölkələrinin təcrübəsində
müşahidə edilən və müasir iqtisadi proseslərin
daha çox zəruri etdiyi bir neçə pul-kredit siyasəti
alətlərindən istifadə edir. Bunlara açıq
bazarda əməliyyatların aparılmasını,
uçot-faiz dərəcələrinin müəyyənləşdirilməsini,
kommersiya bankları üçün məcburi ehtiyat
normalarının müəyyən edilməsini, kommersiya
banklarının reinvestisiyasını, depozit əməliyyatlarının
aparılmasını, bank əməliyyatlarının məhdudlaşdırılmasını
və s. aid etmək olar.
Tədqiqatçıların
fikrincə, pul-kredit siyasəti geniş və dar mənada nəzərdən
keçirilməlidir. Geniş mənada o inflyasiya və
işsizliklə mübarizə, pul kütləsinin tənzimlənməsidir,
dar mənada isə optimal valyuta kursunun müəyyənləşdirilməsi,
qısamüddətli faiz dərəcələrinin tənzimlənməsidir.
AMB valyuta kursunun tənzimlənməsində də bazar əməliyyatından
istifadə edir. Bunun üçün onun zəruri valyuta
ehtiyatına malik olması lazımdır. Əgər xarici
valyutanın təklifi artırsa, bu milli valyutanın möhkəmlənməsi,
milli valyutanın möhkəmlənməsi isə ölkənin
ixrac potensialına mənfi təsir ilə nəticələnir.
Belə olan halda, AMB valyuta alışını həyata
keçirərək bazardakı nisbəti birincinin xeyrinə
dəyişməyə çalışır.
Əks
proses baş verdikdə, yəni xarici valyutanın təklifi
azaldıqda milli valyutanın ucuzlaşması, bununla da ölkədə
maliyyə sabitliyinin pozulması, əhalinin real gəlirlərinin
azalması, inflyasiya təhlükəsi meydana gəlir. Buna
görə də AMB bazara xarici valuta çıxarmağa
başlayır. Son qlobal maliyyə böhranı zamanı
AMB-nin fəaliyyətində belə bir tendensiya müşahidə
edilib.
Dünya
ölkələrinin təcrübəsi və
çoxsaylı iqtisadçı alimlərin yekdilliklə qəbul
etdiyi belə bir rəy mövcuddur ki, müasir dövrdə
milli iqtisadiyyatın ümumi vəziyyəti yüksək səviyyədə
pul-kredit siyasətinin vəziyyətindən
asılıdır. Pul-kredit sferasının mövcud vəziyyətini
isə pul bazarı, pula məcmu tələb, məcmu pul təklifi,
kredit bazarı, valyuta bazarı və digər bu kimi amillər
səciyyələndirir. Bu baxımdan hökumətin iqtisadi
siyasətində mühüm yer tutan və pul-kredit tənzimlənməsinin
əsas təminedicisi olan AMB-nin qarşısında duran əsas
vəzifə bu parametrləri iqtisadi inkişafın
davamlılığı və makroiqtisadi sabitlik
baxımından yolverilən səviyyədə saxlamaq və
tənzimləməkdir. Hər bir ölkədə AMB iqtisadi
proseslərin məcrasını dəyişmək, pozitiv
iqtisadi tendensiyaları stimullaşdırmaq, neqativ prosesləri
isə əksinə məhdudlaşdırmaq üçün əsasən
pul bazarına müdaxilələrdən, pul təklifini idarə
etməkdən istifadə edir. Məlum məsələdir ki,
pul təklifi zəruri səviyyədən çox artarsa, bu
inflyasiyaya gətirib çıxarar, əksinə azalarsa, bu
defilyasiyaya səbəb olar. Bunların hər ikisi iqtisadi
inkişaf üçün zərərlidir. Bir sözlə,
pul bazarında təkliflə iqtisadiyyatdakı inflyasiya
arasında düz mütənasiblik mövcuddur. Bu mütənasiblikdə
isə elə bir nöqtə mövcuddur ki, bu halda
müşahidə edilən inflyasiya tempi iqtisadi inkişaf
üçün yolverilən və zəruridir. AMB məhz bu
nöqtəyə uyğun pul təklifi formalaşdırmalıdır.
Yuxarıda
qeyd edilən məqsədlərə çatmaq
üçün bazarın tənzimlənməsində
müxtəlif alətlərdən istifadə edilir. Bu alətlərə
misal kimi AMB tərəfindən faiz dərəcələrinin
müəyyənləşdirilməsini, açıq bazarda əməliyyatların
aparılmasını, kredit təşkilatları
üçün məcburi ehtiyat normalarının müəyyən
edilməsini, depozit əməliyyatları, bank əməliyyatlarının
məhdudlaşdırılmasını və digər əməliyyatları
göstərmək olar.
Əsas
pul-kredit siyasəti alətləri ilə yanaşı, AMB
maliyyə aktivlərinin yenidən nizamlanması da həyata
keçirə bilər. O cümlədən, kassa
ehtiyatları ilə depozitlər arasında nisbət, likvid
aktivlərlə depozitlər arasında nisbət, səhmdar
kapitalı ilə borclar arasında nisbət və s. aid edilir.
Bu nisbətləri AMB müəyyən edə və ona nəzarət
həyata keçirə bilər.
AMB
kommersiya bankları üçün kredit limitləri də
müəyyənləşdirir. Belə limitlər
iqtisadiyyatın ayrı-ayrı sektorları üzrə müəyyən
edilir. Məsələn, AMB kommersiya bankları
qarşısında kreditlərin real sektora, yaxud real sektora
yönəldilən kreditlərin nə qədər hissəsinin
kənd təsərrüfatına verilmə limitini təyin edə
bilər və s.
AMB qiymətli
kağızlar bazarında alqı-satqı əməliyyatlarını
həyata keçirir.
Bu fəaliyyətlərin
də əsas məqsədi pul bazarına zəruri təsir
etməkdir. Açıq bazar əməliyyatları adlanan bu
cür əməliyyatlar AMB-nin tədavüldəki pul
kütləsini azaltmaq və ya çoxaltmaq üçün
apardığı əməliyyatdır. Qiymətli
kağızlar bazarının inkişaf etdiyi ölkələrdə
mərkəzi bankların pul-kredit tənzimlənməsində
açıq bazar əməliyyatları xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Əgər mərkəzi bank qiymətli
kağızları bazarda satırsa və kommersiya bankları
bunu alırsa, belə olan halda bankların kredit vermə
imkanları azalır. Bu da öz növbəsində
iqtisadiyyatda pul təklifinin azalmasına imkan verir. Bununla
yanaşı, kredit üçün vəsait
azaldığına görə, kreditlər üzrə faizlər
artır. Əks halda, yəni açıq bazarda kommersiya
banklarından qiymətli kağızların geri
alınması ilə banklara əlavə likvidlik verilir.
Banklara kredit bazarında canlanma və pul kütləsində
artım müşahidə edilir. Bu proses borc faizinin
azalması və iqtisadi fəaliyyətin stimullaşması
üçün əsasa çevrilir.
AMB-nin
pul-kredit siyasətinin "məcburi ehtiyat normaları" aləti
əsasən kredit resurslarından istifadənin tənzimlənməsində
işlədilir.
Bu, həm
də bank sektorunda risklərin idarə edilməsi
üçün əla vasitədir. "Məcburi ehtiyat
normaları" qaydasına əsasən, AMB kommersiya
banklarını onların resurslarının müəyyən
faizini mərkəzi bankın hesabında
"dondurulmuş" vəziyyətdə saxlamağa məcbur
edir. Banklar bu vəsaitlərdən kredit kimi istifadə edə
bilmir. Deməli, mərkəzi bank məcburi ehtiyat
normasını yüksəltdikdə bank kreditləri və
pul kütləsi azalır, bankların borcları üzrə
faizlər yüksəlir. Bu məcburi normanın
azaldılması isə banklara əlavə likvidlik verməklə
kreditlərin və pul kütləsinin genişlənməsinə,
bazar faizinin aşağı düşməsinə gətirib
çıxarır.
AMB-nin fəaliyyətinin
və onun pul-kredit siyasətinin mühüm istiqamətlərindən
biri də bank sisteminin inkişaf etdirilməsi, bu sektorda risklərin
azaldılması, likvidliyin yüksəldilməsi, bankların
pul yaratma kimi keyfiyyət göstəricisinin daha da
artırılmasıdır.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress. – 2012. – 3-5 noyabr. – S. 10.