İqtisadiyyatın şaxələnməsi
və sahibkarlığın inkişafı
Azad sahibkarlığın və
liberal iqtisadiyyatın təşviqi
Son illərin təcrübəsi
göstərdi ki, iqtisadiyyatda diversifikasiyalaşmanın
(şaxələnmənin) ən gözəl yolu
sahibkarlığın inkişaf etdirilməsidir. Deməli,
sahibkarlıq nə qədər inkişaf edərsə,
iqtisadiyyat bir o qədər şaxələnər və təsərrüfat
sisteminin bir sahədən asılılığı aradan
qalxar.
Bunun üçün iqtisadiyyatın
neft və qazdan kənar sahələrində biznes mühitinin
daha da yaxşılaşdırılması, qanunvericilik bazasının
təkmilləşdirilməsi, eləcə də yerli və
xarici investisiyaların, müasir texnologiyaların, idarəetmə
təcrübəsinin cəlb edilməsi və bu yolla yüksək
keyfiyyətli, rəqabət qabiliyyətli məhsulların
istehsalı iqtisadiyyatının prioritetləri
olmalıdır. 2011-ci ilin nəticələri də göstərdi
ki, bu hədəflərə çatmaq naminə dövlət
sahibkarlara dəstək verdikdə daha yaxşı nəticələri
əldə etmək mümkündür.
Dövlət-sahibkar münasibətlərinin
inkişaf etdirilməsi, sahibkarlığın dövlət tənzimlənməsi
sisteminin, biznes mühitinə dair qanunvericiliyin və inzibati
prosedurların təkmilləşdirilməsi, regionlarda
sahibkarlığın inkişafı, sahibkarlığa
dövlət dəstəyi mexanizmlərinin
formalaşdırılması sahəsində görülən
işlər nəticəsində sahibkarların
hüquqlarının müdafiəsinin işlək mexanizmləri
yaradılıb, onların tətbiqi nəticəsində
müdaxilə halları azalıb. Ölkə
iqtisadiyyatında və onun əsasını təşkil edən
sahibkarlığın inkişafı sahəsində
müşahidə edilən pozitiv meyllər daha qabarıq
şəkildə özünü göstərir.
Ümumi Daxili Məhsulun həcmində
özəl sektorun payı ötən illər ərzində həyata
keçirilən tədbirlərin nəticəsi olaraq 2011-ci
ildə 82,5% təşkil edib. Məşğulluğun 73,9%-i
özəl sektor tərəfindən təmin edilib. Ümumi
vergi daxilolmalarında qeyri-dövlət sektorunun payı 72,9% və
özəl bölmədə istehsalın həcmi sənaye məhsulunun
81,5%-ni təşkil edib. Ölkədə
yeni iş yerlərinin 96,3%-i özəl sektorda
açılıb.
2011-ci il ərzində 5137 hüquqi
şəxs qeydiyyata alınıb və onların sayı
ümumilikdə 75632 vahid (ləğv edilmiş müəssisələr
də nəzərə alınmaqla) olub. Yeni fəaliyyətə
başlayan sahibkarlıq subyektləri iqtisadiyyatın
bütün sahələrini əhatə edir və il ərzində
qeydiyyata alınan hüquqi şəxslərin 268-i dövlət
mülkiyyətinə, 5-i bələdiyyə mülkiyyətinə,
4298-i xüsusi mülkiyyətə mənsub olub. Onların
440-ı tam xarici investisiyalı, 126-sı isə birgə
müəssisələrə aiddir. 2011-ci ildə yeni müəssisələrin
61,5%-i Bakıda, 10,3%-i Aran, 7,6%-i Abşeron, 5,3%-i Gəncə-Qazax
iqtisadi rayonlarında, qalanları isə digər bölgələrdə
yaradılıb.
2011-ci il ərzində 57576 vahid yeni
hüquqi şəxs yaratmadan fərdi sahibkarlıq
formasında fəaliyyət göstərən fiziki şəxs
qeydiyyata alınıb və onların sayı artaraq 364600 vahidə
(fəaliyyətini dayandıran fiziki şəxslər nəzərə
alınmaqla) çatıb.
2011-ci ildə ölkədə
sahibkarlara dövlət dəstəyi tədbirlərinin
davamı olaraq, Azərbaycan prezidentinin 15 fevral 2011-ci il tarixli fərmanı
ilə "Sahibkarlıq sahəsində aparılan
yoxlamaların vahid məlumat reyestrinin forması və
aparılması qaydası haqqında Əsasnamə" təsdiq
edilib və 1 may tarixindən sahibkarlıq sahəsində
aparılan yoxlamaların vahid məlumat reyestri fəaliyyətə
başlayıb. Bununla yanaşı, fərmana uyğun olaraq
aidiyyəti üzrə "Sahibkarlıq sahəsində
aparılan yoxlamaların tənzimlənməsi və
sahibkarların maraqlarının müdafiəsi
haqqında" Azərbaycan Qanunu layihəsi hazırlanıb və
layihədə sahibkarlıq sahəsində aparılan
yoxlamaların məqsəd və prinsiplərini, təşkili
və həyata keçirilməsi qaydalarını, yoxlamalar
zamanı yoxlayıcı orqanların, onların vəzifəli
şəxslərinin hüquqlarını, vəzifələrini
və məsuliyyətini, sahibkarların maraqlarının
müdafiəsi ilə bağlı tələbləri müəyyən
edən məsələlər öz əksini tapıb.
Sahinkarlığın
inkişafını dəstəkləmək üçün
dünya təcrübəsində müasir istehsal
infrastrukturuna malik sənaye parklarının yaradılır. Sənaye
parkları Azərbaycanda sənaye sahələrinin
inkişafının, ölkə iqtisadiyyatının
tarazlı inkişafının təmin edilməsini, habelə
istehsal sahələrinin və onun innovasiya istiqamətinin
inkişafını nəzərdə tutan siyasətinin
reallaşdırılmasına yönəldilib. Sənaye
parklarının yaradılması, həmçinin ölkənin
qeyri-neft sektorunun davamlı inkişafı, ölkə
iqtisadiyyatının ixrac qabiliyyətinin, eləcə də rəqabətqabiliyyətli,
idxalı əvəz edən məhsulların
istehsalının artırılması, ətraf rayonlarda məşğulluğun
təmini, investisiyaların və müasir texnologiyaların cəlb
edilməsi kimi öncül vəzifələrin yerinə
yetirilməsi baxımından xüsusilə əhəmiyyətlidir.
Bununla əlaqədar, ölkədə innovativ və yüksək
texnologiyalar əsasında rəqabət qabiliyyətli sənaye
istehsalının inkişafı üçün münbit
şərait yaratmaq, bu sahədə sahibkarlığı dəstəkləmək,
qeyri-neft sektorunun davamlı inkişafını təmin etmək
və əhalinin istehsal sahəsində məşğulluğunu
artırmaq məqsədi ilə ötən il Sumqayıt Kimya
Sənaye Parkı və Balaxanı Sənaye Parkı
yaradılıb.
Biznesin vacib komponentlərindən biri
olan sahibkarların maarifləndirilməsi, sahibkarlara sistemli və
davamlı məsləhət, informasiya və tədris xidmətlərinin
göstərilməsi, biznesə başlamaq və müəssisələrin
idarə olunması üçün zəruri biliklərin
verilməsi istiqamətində də işlər
görülür. 2011-ci ildə bu məqsədlə 120 tədbir
keçirilib. 2011-ci il ərzində Bakı şəhərində
və regionlarda silsilə şəklində
"Sahibkarlığın inkişafına dövlət dəstəyi",
"Korrupsiya riskləri və onların aradan
qaldırılması" tədbirləri keçirilib,
sahibkarlığın daha da inkişaf etdirilməsi
üçün yaradılan əlverişli biznes mühiti,
dövlət-sahibkar münasibətlərinin təkmilləşdirilməsi,
sahibkarların hüquqlarının müdafiəsi mexanizmi,
sahibkarlığın inkişafının dəstəklənməsi
istiqamətində məlumatlandırılma aparılıb.
Eyni zamanda, ölkədə sahibkarlığın
inkişafına dövlət himayəsinin sistemli şəkildə
həyata keçirilməsini gücləndirmək, sahibkarlara
göstərilən dövlət dəstəyi tədbirlərinin
səmərəsini yüksəltmək, sahibkarlar tərəfindən
İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin səlahiyyətlərinə
aid olan məsələlərə dair edilən müraciətlərin
cavablandırılmasında operativliyə nail olmaq, bununla da
sahibkarlıq subyektlərinin lazımi iqtisadi və hüquqi
informasiya ilə təminatını
yaxşılaşdırmaq məqsədilə yaradılan
İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin Telefon Məlumat Mərkəzinə
1 sentyabr 2009-cu ildən 1 yanvar 2012-ci ilədək 12662
müraciət daxil olub və cavablandırılıb. Həmçinin
Telefon Məlumat Mərkəzi tərəfindən 2011-ci il ərzində
ümumilikdə 32 sual vərəqəsi və 75 şikayət
vərəqəsi tərtib olunmuş, bütün müraciətlər
operativ araşdırılaraq normativ-hüquqi qanunvericiliyə
uyğun olaraq cavablandırılıb.
Qeyri-neft sektoru sahələrinin
inkişafı istiqamətində daha mütərəqqi layihələrin
güzəştli şərtlərlə maliyyələşdirilməsinə,
effektiv maliyyələşmə mexanizminin tətbiq
olunmasına, yeni texnologiyaların tətbiqinə, rəqabət
qabiliyyətli və ixrac yönümlü məhsul
istehsalının artırılmasına, kənd təsərrüfatının
uzunmüddətli investisiya tələb edən sahələrinin
maliyyələşdirilmə imkanlarının artmasına, o
cümlədən çayçılığın,
üzümçülüyün və digər çoxillik əkmələrin
davamlı inkişafına əlverişli şərait
yaradılması məqsədilə Azərbaycan Prezidenti
2011-ci il 13 oktyabr tarixli fərmanı ilə "Azərbaycan
Respublikası Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaitlərinin
istifadəsi Qaydaları"nda əlavə və dəyişikliklər
edib.
Yeni mexanizmə əsasən güzəştli
kreditin növləri beynəlxalq maliyyə
institutlarının təcrübəsinə
uyğunlaşdırılaraq dörddən üçə
endirilib, kiçik, orta və böyük həcmli kreditlər
kimi təsnifləşdirilib.
Kiçik həcmli kreditlərin
aşağı həddinin 10 min manatdan 5 min manata endirilməsi
və müddətinin 2 ildən 3 ilə
qaldırılması xüsusi ilə gənclərin, məcburi
köçkünlərin, xırda fermer və ailə təsərrüfatlarının,
kiçik sahibkarlıqla məşğul olan qadınların
və digər az təminatlı ailələrin sahibkarlıq
fəaliyyətinə cəlb olunmasını
stimullaşdıracaqdır. Orta həcmli kreditlərin
yuxarı həddinin 250 min manatdan 500 min manatadək və
kreditlərin müddətinin 3 ildən 5 ilədək
artırılması ölkədə ən son
texnologiyaların tətbiqi ilə rəqabət qabiliyyətli,
idxalı əvəz edən və ixrac yönümlü məhsulların
istehsalına, o cümlədən infrastruktur müəssisələrinin
yaradılmasına təkan verəcək. Böyük həcmli
kreditlərin yuxarı həddinin 5 milyon manatdan 10 milyon manatadək,
müddətlərinin isə 7 ildən 10 ilədək
artırılması əsasən iri investisiya tutumlu sənaye
müəssisələrinin yaradılmasını, o cümlədən
kənd təsərrüfatının uzunmüddətli
investisiya tələb edən çayçılıq,
üzümçülük, sitrus meyvəçilik və digər
çoxillik əkmələrin
reallaşdırılmasını təmin edəcək. Eyni
zamanda, güzəştli kreditlərin güzəşt
müddətinin 2/3 müddətdən 1/2 müddətlə əvəz
edilməsi sahibkarlara əsas kredit borcunu ödəməyə
möhlət verməklə praktik olaraq güzəşt
müddətinin artmasına, kreditlərin
qaytarılmasının daha da asanlaşdırılmasına,
maliyyələşdirilmiş layihələrin tam başa
çatdırılması ilə bağlı risklərin
minimallaşdırılmasına və sahibkarların səmərəli
fəaliyyət göstərmələrinə şərait
yaradacaq.
2011-ci il ərzində
sahibkarlığın inkişafına dövlət dəstəyinin
gücləndirilməsi məqsədilə Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondu tərəfindən 34 tədbir
keçirilib, bu tədbirlərdə regionlarda, eləcə də
Bakı qəsəbələrində fəaliyyət göstərən
sahibkarlıq subyektlərinə güzəştli kreditlər
təqdim edilib, 6700 sahibkara maarifləndirici treninqlər
keçirilib.
Beləliklə, sahibkarlığın
inkişafı davamlı inkişaf strategiyasının məqsədlərinin
reallaşması baxımından həyata keçirilən
dövlət siyasətinin aparıcı istiqamətlərindən
birini təşkil etməkdədir ki, bu siyasət
iqtisadiyyatın bütün sahələrində, xüsusilə
prioritet inkişaf sahələrində işgüzar fəaliyyət
üçün normativ-hüquqi, təşkilati və maliyyə
təminatı səviyyəsinin yüksəldilməsinə
yönəldilib.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.
-2012. -23 noyabr. – S. 9.