Dövlət müəssisələrinin
özəlləşdirilməsi sahibkarlar
arasında rəqabəti gücləndirir
Azad
sahibkarlığın və liberal
iqtisadiyyatın təşviqi
Azərbaycanda
bazar iqtisadi sisteminə keçidin başlanmasından 20 ildən
artıq müddətin ötməsinə baxmayaraq, ölkəmizdə
kapitalist cəmiyyətinin tam formalaşdığını
deyə bilmərik. Yeni iqtisadi münasibətlər və yeni
sistemin subyektləri təşəkkül tapsa da, bir sıra
sahələrdə hələ də təbii
inhisarçılıq mövcuddur, burada dövlət müəssisələri
aparıcı mövqeyə malikdir. Bank, enerjidaşıyıcıları,
rabitə, kommunal xidmətlər, neft və qaz sahələrində
dövlət müəssisələri inhisarçı
mövqeyə aydın görünür.
Dövlət
müəssisələri sığorta, lizinq, xidmətlər
və başqa sahələrdə də önəmli güc
sahibidir. Liberal iqtisadi dəyərləri rəhbər tutan bir
ölkədə belə vəziyyətin hələ də
qalması kapitalizmin mövcud olması haqqında tam əminliklə
danışmağı çətinləşdirir.
Məlumatlara
görə, kredit təşkilatları tərəfindən
iqtisadiyyata verilən kreditlərin 35 faizini yeganə dövlət
bankı olan Beynəlxalq Bank verir, elektrik istehsalı və
satışı, su və kanalizasiya xidməti,
istehlakçılara qaz satışı, neft məhsullarının
emalı, kimya məhsullarının istehsalının əksəriyyəti,
ixracın 95 faizi və s. dövlət müəssisələri
tərəfindən həyata keçirilir. Sənaye sahəsi
üzrə fəaliyyət göstərən 2500 müəssisənin
537-i dövlət mülkiyyətindədir, tikinti sahəsi
üzrə görülən işlərin hələ də
25 faizi dövlət müəssisələri tərəfindən
həyata keçirilir. Azərbaycanda ümumi daxili məhsul
istehsalının 17-20 faizi dövlət bölməsinin
hesabına formalaşır. Buna bənzər misallar
çoxdur.
Etiraf edək
ki, bazar iqtisadi münasibətləri sistemiə yeni keçən
ölkələrdə iqtisadiyyatda dövlət müəssisələrinin
sayının və istehsal gücünün yüksək
olması çox təsadüf olunan haldır. İnkişaf
etməkdə olan və keçid dövrünü yaşayan
iqtisadiyyatlarının bir çoxunda ÜDM-nin əhəmiyyətli
hissəsi hələ də dövlət müəssisələrinin
hesabına yaradılır. Lakin hökumətin vəzifəsi
firmaların yerinə fəaliyyət göstərmək yox,
onların müvəffəqiyyət qazanması
üçün əlverişli şəraiti təmin etmək
və onlar arasındakı münaqişələri
mühakimə etməkdir. Özəlləşdirmə
hökumətlərə bu istiqamətdə hərəkət
etmək üçün kömək edən üsullardan
biridir. Bazar iqtisadiyyatı şəraitində ölkələr
öz biznes mühitlərini təkmilləşdirməyə
və qlobal iqtisadiyyatda rəqabət aparmağa
çalışmalı, hökumətlər də
iqtisadiyyatın iştirakçılarından müstəqil
tənzimləyicilərə çevrilməlidir.
Xatırladaq ki, XX əsrin sonlarına qədər
hökumət tərəfindən idarə edilən biznes təşkilatları
daha çox olub və onlar iqtisadiyyatlarda həmişə
böyük paya sahib olublar. Xüsusilə də özəl
biznesə qısqanclıqla yanaşan sosialist düşərgəsinə
aid olan ölkələrdə dövlət müəssisələri
hegemon mövqeyə malik idilər.
XX əsrin
əvvəllərində dövlət müəssisələrinin
çoxluğu, onların iqtisadiyyatda mövqeyinin
güclü olması bütün ölkələrdə hakim
kəsilmişdi. Hətta Böyük Britaniya kimi kapitalizmin təşəkkül
tapdığı ölkədə də eyni vəziyyət
idi. Yalnız ikinci dünya müharibəsindən sonra Qərb
hökümətləri mühüm dövlət müəssisələrini
tədricən özəlləşdirməyə
çıxardı. Ələlxüsus, 1970-ci ilin sonlarına
doğru bazar iqtisadiyyatlarına malik olan ölkələrdə
dövlət müəssisələrinin rəqabət
meydanında uyğunsuzluğu və korrupsiyaya imkan
yaratdığı aydın oldu. Artıq bazar iqtisadiyyatı
yoluna sadiq olan bütün ölkələr dövlət
müəssisələrinin sayının azaldılması
fikrində birləşdi. Bu ölkələrin hökumətləri
özəl sahibkarlar tərəfindən daha yaxşı idarə
edilə bilən biznes sahələrindən geri çəkilməyə
başladı.
Sovet
İttifaqının dağılmasından sonra yeni
respublikalar mərkəzi planlaşdırmadan bazar iqtisadiyyatına
keçid prosesinə başladılar. Bu proses ərzində həmin
ölkələr dövlət müəssisələrini
özəlləşdirilməsini də təcrübədən
keçirdi.
Tam əminliklə
deyə bilərik ki, özəlləşdirmə faydalı dəyişiklikdir.
O biznes sahələrini azad bazarda rəqabətin sərt şərtləri
ilə üz-üzə qoymaqla onların səmərəliliyini
artırmaq məqsədini güdür. Bundan əlavə, bəzi
hökumətlər özəlləşdirmədən
şirkətlər üzərində sahibkarlıq hüququnu
onların işçilərinin və ya geniş əhali
kütlələrinin əlinə vermək üçün
istifadə etməklə sosial məqsədlərə nail
olmağa çalışır. Bununla belə, bir sıra
hallarda özəlləşdirmənin nəticələri
acınacaqlı olmuşdu. Qeyri-şəffaf, məsuliyyətsiz
dövlət monopoliyaları qeyri-şəffaf və məsuliyyətsiz
özəl monopoliyalarla əvəz edilib. Özəlləşdirmə
prosesində yol verilən korrupsiya, qeyri-şəffaflıq, səriştəsizlik
və siyasi təsir hallarına görə bəzi dövlət
aktivləri öz real dəyərlərinin yalnız bir hissəsi
müqabilində ayrı-ayrı şəxslər və
özəl şirkətlər tərəfindən
alınıb və ya idarə edilməyə verilib. Səhmlərin
ticarəti üçün imkanların
çatışmaması çox vaxt genişlənmə
üçün lazım olan əlavə kapitalın
artımının qarşısını alır. Üstəlik,
bəzi ölkələrdə özəlləşdirmə
ayrı-ayrı obyektlərə tətbiq edilərək
kütləvi olmadı, bir çox böyük şirkətlər
hələ də dövlətin sahibkarlığında
qaldı.
Bu hal Azərbaycanda
da müşahidə edildi. Aqrar sahədə dövlət
müəssisələri tamamilə
özəlləşdirildi. Pərakəndə ticarətdə tam sərbəstlik yaradıldı.
Lakin hökumət digər sahələrdə maksimum
özəlləşməyə getmədi.
Bunun əsas səbəbini kütləvi özəlləşmənin
iri müəssisələr
üçün risklər
yaratmasında idi.
Özəlləşdirmənin aparılmasında əsas hədəflərdən
biri müəssisələrin
xüsusi mülkiyyətə
keçdikdən sonra
fəaliyyətini daha
uğurla davam etdirməsidir. Amma kütləvi
özəlləşmədən sonra bunlar bir
çox hallarda baş vermədi. Ona görə də dövlət ya bu cür müəssisələrin
özəlləşdirilməsini tamamilə dayandırdı,
ya da sağlamlaşdırmadan
sonra özəlləşdirilməyə
çıxarılmasını məqbul saydı. Özü də yalnız investisiya müsabiqələri
vasitəsilə. Təcrübə hələlik dövlətin
haqlı olduğunu göstərir. Dövlət əlində olan müəssisələrin hamısını
sağlamlaşdırmaq yolunda
ciddi addımlar ata bilib və
bu müəssisələrin
əksəriyyəti keyfiyyətli
məhsul istehsal edə bilir.
Bildirək ki, müvəffəqiyyətli
özəlləşdirmənin təmin edilməsinin nə vahid, nə də uğursuzluqdan sığortalanmış
üsulu var. Özəlləşdirmə
siyasi cəhətdən
mübahisəli və
mürəkkəb bir
məsələ olub yerli şəraitlərdən
və özəlləşdiriləcək
müəssisənin özünəməxsus
xüsusiyyətlərindən asılıdır. Buna baxmayaraq, keçid dövrünü yaşayan
ölkələrdə Dünya
Bankı və iqtisadi inkişafda maraqlı olan digər təşkilatlar tərəfindən ayrı-ayrı
ölkələrdə on ildən
çox müddət
ərzində aparılan
özəlləşdirmə prosesinin təhlili hesabına müəyyən
təcrübələr əldə
edilib.
Təcrübə ondan ibarətdir
ki, özəlləşdirmə
firmaların məhsuldarlığını
əsaslı şəkildə
artıra və qazanclar əldə etməyə, məsələn,
fond bircalarının inkişafına
töhfə verə bilər. Lakin özəlləşdirmə işsizliyin
qısa müddət ərzində artmasına da səbəb ola bilər.
Özəlləşdirmə prosesini yaşayan
ölkələr işsizliyin
qısa müddətə
artmasını gözləməli
və bu məsələni yenidən
təhsil və başqa işlərə keçid təcrübələri
ilə həll etməyə hazır olmalıdır. Düzgün tətbiq edilərsə özəlləşdirmənin uzunmüddətli faydaları
(hətta məşğulluq
və məvaciblər
nöqteyi-nəzərindən belə) qısamüddətli
zərərlərdən çox-çox
böyük olacaq.
Lakin bunun üçün özəlləşdirmə
prosesi şəffaf olmalı və köməkçi amillər:
özəl mülkiyyətin
qanunun aliliyi zəminində müvafiq qorunması, rəqabət,
düzgün qurulmuş
korporasiya idarəçiliyi
sistemi, sərt büdcə məhdudiyyətləri
və müvafiq qanunvericilik ya artıq mövcud olmalıdır, ya da qısa müddət
ərzində yaradılmalıdır.
Özəlləşdirmə dövlət müəssisələrinə
özəl sahibkarlığa,
müstəqil idarəetməyə
və bazarda rəqabətə tam keçid
imkanının verilməsini
nəzərdə tutmalıdır.
Hökumətin özəlləşdirilmiş
şirkətdə nəzarətedici
faizlər həcmini özündə saxlamağı,
şirkətin işlərinə
hələ də sanki dövlət müəssisəsi kimi müdaxilə etməyi və ya şirkəti
əslində dövlətin
funksiyalarını icra
etməyə vadar etməyi planlaşdırdığı
halda özəlləşdirmənin
faydaları gerçəkləşməyəcək.
Buna görə də, hökumət özəlləşdirilmiş qurumda özünün səhmlər paketini saxlayarsa bu səhmlərin
həcmi nəzarətedici
faizdən aşağı
olmalıdır. Eyni zamanda
hökumət şirkətin
fəaliyyəti üzərində
digər səhmdarlara
nisbətən daha böyük təsir qüvvəsi verən
"qızıl səhm"
paketini özündə
saxlamamalıdır.
Bir sıra iqtisadçılar
belə hesab edir ki, digər
üsullara nisbətən
çek üsulu ilə özəlləşdirmə
iqtisadi inkişafın
yüksəldilməsi üçün
daha aşağı effektivliyə malikdir.
Onlar bildirirlər ki, özəl mülkiyyətə
yeni verilən şirkətlərin sahibkarlığı
çox geniş şəkildə paylanıldıqda
onların idarəetmə
heyəti daha səmərəsiz fəaliyyət
göstərməyə meylli
olur, çünki heç bir ayrıca səhmdarın və ya ümumi
sahibkarlar qrupunun idarəetməyə görə
məsul olmaq üçün kifayət
qədər səlahiyyəti
olmur.
Təcrübə göstərib ki,
dövlət müəssisələrinin
özəlləşdirilməsi zamanı xarici investorların özəlləşdirilən
müəssisədə faizlər
almasına icazə verilməsi xarici investisiya axınlarını
daha da stimullaşdıra
bilər. Xarici sərmayəçinin
özəlləşməyə cəlb edilməsinin digər üstün tərəfi aktivlərin yüksək qiymətinin təmin edilməsinin mümkünlüyüdür. Belə ki, bazar iqtisadiyyatına
yeni keçən ölkələrdə yerli
sahibkarların maliyyə
imkanları yüksək
olmur. Bu səbəbdən də onlar dövlət müəssisələrinin özəlləşdirilməsinə
yüksək məbləğ
təklif edə bilmir. Xarici investorlar isə
əksinə yüksək
maliyyə imkanlarından
maksimum yararlanır.
Beləliklə, dövlət müəssisələrinin
özəlləşdirilməsi uzunmüddətli dövr üçün iqtisadiyyata
faydası böyükdür.
Bununla həm ölkə iqtisadiyyatına
birbaşa sərmayə
qoyuluşları artır,
iqtisadiyyatda rəqabər
şəraiti güclənir,
həm də yeni iş yerləri
açılır və
əhalinin gəlirinin
yüksəlməsi prosesi
sürətlənir. Dövlət müəssisələrinin maksimum
dərəcədə özəlləşdirilməsi
dövlət büdcəsini
əlavə dotasiya və subsidiya xərclərindən də
xilas edir. Həmin vəsaiti isə dövlət daha vacib sahələrə yönəldir.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.
– 2012. – 17 oktyabr. –S. 9.