Əmək bazarına sistemli nəzarət
Vergilər nazirinin müşaviri:
"Vergidən yayınmanın qarşısının
alınmasında mühüm şərtdir"
Dövlət
başçısının tapşırığına əsasən
artıq bir neçə aydır qeyri-leqal məşğulluğun aradan qaldırılması, əmək
münasibətlərinin rəsmiləşdirilməsi məqsədilə
bir sıra dövlət strukturları, o cümlədən Vergilər Nazirliyi
öz səlahiyyətləri çərçivəsində əmək
bazarında nəzarət tədbirlərini gücləndirmişdir.
Vergilər nazirinin müşaviri
İlqar Əhmədov bu
sahədə həyata keçirilən tədbirlər barədə
"Vergilər" qəzetinə müsahibə verib. Müsahibənin
aktuallığını nəzərə alaraq,
onu oxucularımıza təqdim edirik.
- Vergilər Nazirliyi
əmək münasibətlərinə vergi
nəzarətinin təşkili sahəsində son
zamanlar bir sıra intensiv tədbirlər həyata keçirir. Bu sahədə
vəziyyət indi necədir?
- Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin sədrliyi ilə Nazirlər
Kabinetinin 2012-ci ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə həsr olunmuş iclasında iqtisadiyyatın müxtəlif
sektorlarında çalışanların bir
hissəsinin qeyri-qanuni işləməsi, yəni maaşların qeyri-leqal
şəkildə verilməsi həm vergilərdən
yayınmaya, həm də istər-istəməz ölkənin
bugünkü sosial vəziyyətinin
real əks etdirilməməsinə səbəb
olduğu xüsusi
vurğulanıb. Ölkə başçısının verdiyi tapşırıqların
icrasını təmin etmək məqsədilə
ötən müddət ərzində muzdlu
işlə əlaqədar əməkhaqqından tutulan gəlir vergisi
üzrə vergitutma bazasının və
qeyri-leqal məşğulluğun
leqallaşdırılması istiqamətində Vergilər Nazirliyi tərəfindən xüsusi
Tədbirlər Planı qəbul edilmiş,
Dövlət Əmək Müfəttişliyi və
Dövlət Sosial Müdafiə Fondu ilə əlaqəli şəkildə bu sahədə vergi və
əmək qanunvericiliyinə əməl olunmasına nəzarət
gücləndirilib. Qısa müddət ərzində bu sahədə əsaslı dəyişikliklərə
nail olmaq üçün, ilk olaraq, qarşıda duran əsas
problemlər təhlil edildi. Bütövlükdə, vergi
ödəyiciləri üzrə bu problemlər
3 əsas qrupa bölündü.
Birinci qrup problem vergi ödəyicilərinin
əmək münasibətlərini rəsmiləşdirmədən
işçiləri ayrı-ayrı işlərə cəlb
etməsi ilə bağlıdır ki, bu da daha
çox ticarət və
xidmət sektorunda müşahidə olunan haldır. İkinci qrupa daxil olan
ödəyicilərdə müşahidə olunan
əsas problem işçilərin bir qismi ilə əmək
müqaviləsinin bağlanması, əksəriyyət təşkil
edən digər qismi ilə isə rəsmiləşdirilmənin
aparılmamasıdır. Bu, əsasən
tikinti və istehsal sektorunda çalışan vergi
ödəyicilərində rast gəlinən
tipik haldır. Nəhayət,
vergi orqanlarının nəzarət dairəsinə
düşən üçüncü qrup problem bundan
ibarətdir ki, bir
sıra vergi ödəyiciləri iş yerlərini rəsmiləşdirsələr
də, ikili mühasibat
apararaq, əmək haqlarını real göstərmir, bu yolla vergi və sosial ayırmaların ödənilməsindən
yayınırlar. Təəssüflə qeyd
etməliyəm ki, sonuncu
hala demək olar ki, vergi nəzarəti tədbirlərinin
aparıldığı təsərrüfat subyektlərinin çoxunda rast gəlinir.
Mövcud problemləri aradan qaldırmaq üçün, hər şeydən əvvəl,
vergi ödəyicilərinin məlumatlandırılmasına
diqqət artırıldı. Bu məqsədlə
dövriyyəsi böyük olan, lakin bəyannamələrində
işçi sayını göstərməyən
və ya az göstərən
vergi ödəyicilərinin nümayəndələri
ilə görüşlər keçirilərək, onlara işçilərlə əmək
müqavilələrinin bağlanmasının vacibliyi
ilə bağlı xəbərdarlıq edildi.
Geniş reklam və təbliğat
kampaniyasına başlanıldı və bu,
hazırda da davam etdirilir. Demək olar ki, hər gün müxtəlif
televiziya kanallarında bu
məsələ ilə bağlı süjetlər efirə verilir. Bakıda və ölkəmizin digər
şəhər və rayonlarında çoxsaylı reklam lövhələri
quraşdırılıb. Hesab edirik ki, ilkin mərhələdə maliyyə
sanksiyalarının tətbiqi ilə müşayiət olunan vergi nəzarəti tədbirlərinə
əl atmadan bizneslə dialoq,
qarşılıqlı tərəfdaşlıq prinsiplərinə
əsaslanan yanaşma təcrübədə
özünü doğruldur.
- İş
yerlərinin leqallaşdırılması sahəsində nə
kimi dəyişikliklər baş
verib? Bu gün iş yerlərini rəsmiləşdirən
vergi ödəyicilərinin gələcəkdə
işçiləri ixtisar edəcəyi
ehtimalı varmı?
- Əmək bazarında qeyri-leqal məşğulluğun
miqyasını dəqiq qiymətləndirmək o qədər də asan məsələ
deyil. Statistik məlumatlara
görə, ölkədə məşğul əhalinin
sayı 4 milyon 375 min
nəfərdir. Amma onların yalnız 1 milyon 381 min nəfəri muzdla işləyənlərdir, yəni təxminən
bu qədər vətəndaşın
işəgötürənlə əmək müqaviləsi var. Bir sıra vətəndaşlar
isə fərdi əmək fəaliyyəti ilə məşğul
olur, müxtəlif xidmətlər
göstərirlər. Bu cür xidmətlər göstərən
- dayələr, fərdi sürücülər, bağbanlar, mühafizəçilər və
sair kimi qrupa daxil olan
işçilərlə əmək müqaviləsi
bağlanması üçün
qanunvericilikdə müəyyən dəyişikliklər edilməlidir.
Bu kateqoriyanı da nəzərə
alsaq, qarşımızda faktiki
əmək fəaliyyəti olan, iş yerlərində çalışan, lakin əmək münasibətlərini rəsmiləşdirməmiş
kifayət qədər çoxsaylı bir
işçi qüvvəsi dayanır.
Aparılan işlərin nəticəsi
olaraq, bu günə kimi vergi orqanları tərəfindən
təxminən 50 min vergi
ödəyicisində 165 mindən yuxarı işçi
ilə əmək müqaviləsinin bağlanması təmin
edilmişdir. Bağlanmış əmək
müqavilələrinin 71,3 mini və ya 43,1%-i regionların payına düşür.
Əmək
bazarının nəzarətdə saxlanılması, qeyri-leqal əmək münasibətlərinin
qarşısının alınması və məşğulluğun
davamlı şəkildə təmin edilməsi üçün inzibati
mexanizmlər də təkmilləşdirilməli, prosesdə
işçilərin fərdi iştirakı təmin edilməklə
ictimai nəzarət gücləndirilməlidir.
Bu, prosesin səmərəliliyi
və davamlılığı üçün
çox mühümdür.
Qeyd etmək
istərdim ki, tətbiq edilmiş
mütərəqqi informasiya
texnologiyaları sayəsində bu gün vergi orqanları vergi ödəyicilərinin fəaliyyətini tam nəzarətdə saxlamaq
imkanına malikdir. Vergilər
Nazirliyində əmək münasibətlərinə sistemli nəzarətin təşkili məqsədilə
müasir informasiya və
innovativ texnologiyaların verdiyi
imkanlardan istifadə etməklə
işçilərin şəxsiyyətini təsdiq edən sənəd
məlumatları, onların işə götürülmə
və işdən azad edilmə tarixlərinin
əks olunduğu vahid
məlumat bazasının yaradılmasına
başlanılıb. Yeni
yaradılmış məlumat bazasına əlavə olaraq yeni
bağlanılmış 165 mindən yuxarı əmək
müqaviləsi barədə məlumat daxil
edilmiş, müvafiq reyestr məlumatları, eyni
zamanda, Dövlət Sosial
Müdafiə Fonduna və onun
yerli strukturlarına göndərilib. Bu isə həmin
iş yerlərinin və gələcəkdə
baş verə biləcək dəyişikliklərin
həm vergi orqanları, həm də
Dövlət Sosial Müdafiə Fondu tərəfindən nəzarətə
götürülməsinə imkan verir. Əmək müqavilələrinin mövcudluğu bir tərəfdən şirkətlərin işçiləri
əsas olmadan işdən azad
etmək imkanlarını məhdudlaşdırır, digər
tərəfdən Dövlət Sosial
Müdafiə Fonduna bundan
sonrakı proseslərə nəzarət etməklə iş yerlərinin sayının süni şəkildə
azaldılmasının qarşısını almaq imkanı verir.
Hazırda işlərin
yerinə yetirilməsinə cəlb edilmiş
işçilər haqqında məlumatın vahid
məlumat bazasına işəgötürənlərin
özləri tərəfindən daxil
edilməsi üçün görülən
tədbirlər yekunlaşmaq üzrədir.
Vergi ödəyiciləri onlara
verilmiş xüsusi
istifadəçi kodu, parol
və şifrə vasitəsilə Vergilər Nazirliyinin
internet səhifəsinə daxil olaraq işçiləri
haqqında məlumatı bu bazaya daxil edə biləcəklər.
Hətta işçilərin özləri də
istədikləri vaxt şəxsiyyət vəsiqəsinin
PİN-kodunu daxil etməklə
həmin portala girə və onunla bağlanmış əmək müqaviləsi
barədə məlumatların bazaya daxil edilib-edilmədiyini yoxlaya
və uyğunsuzluq aşkar
edildikdə birbaşa Vergilər Nazirliyinə,
yaxud müvafiq vergi orqanlarına bu
barədə məlumat verə bilərlər.
- Müəssisələrdə vətəndaşların
əmək hüquqlarının qorunması ilə
bağlı, yəqin ki, həmkarlar
ittifaqları da çox
iş görə bilərlər?
- Əmək
müqaviləsinin bağlanılmaması işçilərin
hüquqlarının müdafiə imkanlarını
azaldır. Dünya təcrübəsi
göstərir ki, əmək bazarında
məşğulluq və sosial problemlərin
həllində həmkarlar ittifaqları işəgötürənlərə
ən effektiv təsir imkanlarına malikdir. Bu baxımdan, iri vergi ödəyicilərində
həmkarlar ittifaqlarının yaradılmasına və
işçilərin əmək hüquqlarının
pozulmasının qarşısının alınmasında
onların rolunun artırılmasına ehtiyac var.
Tərəfimizdən
Dövlət Sosial Müdafiə Fondu, Dövlət Əmək Müfəttişliyi
və Həmkərlar İttifaqları ilə birlikdə
yaradılan çarpaz nəzarət
mexanizmləri də mövcud iş yerlərinin saxlanılması və iş yerlərinin süni
şəkildə azaldılmasının
qarşısını almağa xidmət
edir.
- İşəgötürənlə
işçi arasında əmək
müqaviləsinin bağlanmaması hansı neqativ
nəticələrə səbəb olur?
- Məsələyə
qlobal baxımdan yanaşsaq,
əmək müqaviləsinin bağlanmaması həm vətəndaşların,
həm dövlətin, həm də işəgötürənlərin
özlərinin mənafeləri üçün
zərərlidir. Əmək müqaviləsinin
bağlanmaması işçinin gələcəyinin
maddi təminatını
təhlükə altına atır. Əmək müqaviləsi
bağlanmadıqda işəgötürən sosial
ayırmaları ödəməkdən yayınır ki, bununla da
işçinin gələcək pensiya təminatının məbləği
azalır. Bununla yanaşı, işçi
ödənişli əmək məzuniyyətindən, birdəfəlik
müavinətlərdən, əməkhaqqının ödənilməsindən
məhrum ola bilər. Əgər vətəndaşın
işlədiyi müəssisə ilə əmək müqaviləsi
yoxdursa, bu zaman işəgötürən onu istənilən zaman
heç bir vəsait
ödəmədən işdən azad edə
bilər. Müqavilə olmadığından işçi buna etiraz edə bilmir. Əmək
müqaviləsinin bağlanması zamanı işəgötürən
tərəfindən işçinin
sağlamlığına, əmək mühafizəsinə, sanitariya və gigiyena
normalarına cavab verən iş
yeri yaratmaq barədə
qanunla nəzərdə tutulan
öhdəlik yaranır. Lakin müqavilə yoxdursa, işəgötürən
tərəfindən iş və istirahət
vaxtı üzrə əmək qanunvericiliyinə əməl
edilməməsinə şərait yaranır və bu, öz növbəsində,
işəgötürən tərəfindən işçinin sosial
müdafiə olunma, güzəşt və
imtiyazlardan istifadə etmə, məcburi
və əlavə sığortalar və s.
kimi öhdəliklərdən imtina etməsi ilə nəticələnir.
Əmək
müqaviləsi bağlandıqda burada hər
bir işçinin qəbul
olunduğu peşə və ya vəzifə göstərilir. İşçi və işəgötürən
bu peşə və ya
vəzifə ilə öz üzərlərinə
müəyyən vəzifə və ya
öhdəliklər götürürlər. Əmək müqaviləsi bağlanmadıqda isə işəgötürən
öz üzərinə qanunla
götürməli olduğu öhdəliklərdən
imtina edə bilər, digər tərəfdən
isə işçinin faktiki
olaraq yerinə yetirdiyi
işə görə deyil, başqa əmək funksiyalarını yerinə
yetirməmək əsası ilə onu
işdən azad edə bilər.
Digər tərəfdən, işçi ilə əmək müqaviləsinin
olmaması sahibkarların özünə də böyük ziyan gətirir.
Məsələn, əgər əmək
müqaviləsi olmadan işləyən əməkdaş
müəssisəyə və ya fərdi sahibkara məxsus bahalı əmlakı
sıradan çıxararsa və ya ona ciddi ziyan
vurarsa, belə işçilərə
qarşı müvafiq qanuni
tədbirlərin görülməsi necə həyata
keçirilə bilər?
İş yerlərinin rəsmiləşdirilməməsi
vergidən və sosial ödənişlərdən
yayınmaya səbəb olur ki, bu da
dövlət büdcəsini və Dövlət Sosial Müdafiə Fondunu əhəmiyyətli
daxilolmalardan məhrum edir.
İş yerlərinin
leqallaşdırılmaması nəticəsində yaranan gizli məşğulluğun
fəsadları nəticə etibarilə əmək bazarı
və əmək haqları ilə göstəricilərin mövcud reallığı düzgün
əks etdirməsinə və dövlətin bu
sahədə iqtisadi tənzimlənmə
aparmasına maneələr yaradır.
Sadalanan bu amillər qeyri-leqal məşğulluğun
aradan qaldırılmasının zəruriliyini
bir daha sübut edir. Bütün bu fəsadlarla
üzləşməmək üçün
vətəndaşlar öz
hüquqlarını tələb etməli, müəssisə
ilə əmək müqavilələri imzalamalıdırlar.
- Vergilər Nazirliyi
qeyri-leqal əmək münasibətləri
quran sahibkarlara
qarşı sərt addımlar atmağı nəzərdə
tuturmu?
- Məlum olduğu
kimi, qanunvericilikdə iş
yerlərinin rəsmiləşdirilməməsinə görə
vergi ödəyiciləri üçün
ciddi maliyyə sanksiyaları və inzibati cərimələr nəzərdə tutulur. Bu da,
təbii ki, qanun
pozuntularının qarşısının alınması
istiqamətində ciddi təsir vasitəsidir.
Bu sahədə
kompleks tədbirlərə
başlanılmasından iki aydan artıq vaxt keçir. Hesab edirik ki, vergi
və əmək qanunvericiliyinin
pozulması hallarının və yol verilən
qüsurların aradan
qaldırılması üçün vergi ödəyicilərinin kifayət qədər
vaxtı olub. Mövcud
nöqsanları aradan qaldırmayan sahibkarlar isə bilməlidirlər ki, onlara qarşı həm
Vergilər Nazirliyi, həm də Dövlət
Əmək Müfəttişliyi tərəfindən qanunun bütün gücündən
tam istifadə ediləcək.
Ekspress. – 2012. – 18 oktyabr. – S. 15.