İKT-nin inkişafı kiçik
sahibkarların sayını artırır
İnformasiya və kommunikasiya texnologiyalarının
inkişaf etdirilməsi
Son
15-20 ildə dünyada informasiya kommunikasiya
texnologiyalarının (İKT) inkişafı iqtisadiyyata ciddi
təsir göstərib. Baş verən təsirlər
iqtisadiyyatda müxtəlif dəyişikliklərə səbəb
olub.
Bu dəyişikliklər
arasında daha əlamətdar olanlardan biri kiçik və
orta sahibkarlıq (KOS) subyektlərinin sayının
artmasıdır. Ötən müddətdə İKT-nin
inkişafı faktiki olaraq KOS-ların sayının artmasında
böyük rol oynayıb. Çünki İKT-nin inkişaf
etməsi və KOS-ların onun üstünlüklərindən
yararlanması kiçik sahibkarlıq subyektlərinin maliyyə
vəziyyətlərinin xeyli dərəcədə
yaxşılaşmasına, onların gəlirinin artmasına
imkan verib. Nəticədə son illərdə kiçik
sahibkarlıq formasında fəaliyyət göstərmək əlverişli
olub.
Müasir dövrdə
dünyanın bütün ölkələrində İKT
iqtisadiyyatın idarəetmə, maliyyə və bank işlərində
daha çox istifadə olunur. İqtisadiyyatın
informasiyalaşma səviyyəsi artıb və burada baş
verən dəyişiklik, yeniliklərlə bağlı
artıq iri sahibkarlar kimi kiçik sahibkarlar da anında məlumat
əldə edə bilir, yenilikləri mənimsəyir.
İKT müasir inkişaf səviyyəsinə
çatana qədər KOS-ların fəaliyyəti lokal
xarakter daşıyırdı. İstər fərdi sahibkar
kimi, istərsə də hüquqi şəxs statusu ilə
biznes fəaliyyəti ilə məşğul olan KOS-ların
məhsullarından ancaq yaxınlıqda yerləşən
bazarlar faydalana bilirdi. Yəni, KOS-lar öz məhsullarını
yalnız yaxın bazarlara çıxartmaq imkanına sahib idilər.
KOS-ların ixracda iştirak payı demək olar ki, yox səviyyəsində
idi. Amma İKT-nin inkişafı KOS-ların uzaq bazarlara, o
cümlədən xarici bazarlara çıxış
imkanlarını artırdı. Bu hal xüsusilə internetin
inkişafından sonra özünü daha qabarıq göstərdi.
İnternet dünyanın bütün nöqtələrindən hamının eyni uzaqlıqda olduğu bazarın yaranmasına şərait yaratdı. Belə bazarlar vizual şəkildə olsa da, məhz informasiya mübadiləsi hesabına onun əsas iştirakçısına çevrilmək mümkündür. Yalnız dil fərqlilikləri vizual bazarlara çıxış imkanlarını çətinləşdirdi. Dil amili nəzərə alınmasa, artıq iri transmilli şirkətlər kimi KOS-lar da bütün bazarlarda baş verən yenilikləri, tələbi asanlıqla öyrənə bilir.
İKT-nin
inkişafı dünyada
sistemini yaratdı. Vizual bazarın
əsas elementləri olan elektron ticarət
və elektron ödənişlər sistemində
KOS-lar aktiv bazar iştirakçısına
çevrildilər.
Elektron ticarətin inkişafı
sahibkarlar sinifinin əksəriyyətini formalahdıran
KOS üçün böyük
üstündüklər yaradır.
Xarici ölkələrin təcrübəsi
göstərir ki, elektron ticarət KOS-ların dünya ticarətində payının
artmasına köməklik
edir. Elektron ticarət potensial
müştərilərin dünyanın
hər yerində satışa çıxarılan
məhsullar haqqında
məlumat əldə
etməsinə imkan verir. Həmçinin, daha ucuz və keyfiyyətli məhsullargn bazara daxil olması istehsalçılar arasında
rəqabətin artmasına
və bütün ticarət əməliyyatlarının
xərcinin aşağı
düşməsinə kömək
edir. Elektron ticarət həm
alıcı, həm də satıcı üçün bazarı
yaxınlaşdırır, seçim imkanlarını
artırır və yeni satıcılar haqqında məlumatın
daha qısa müddətdə yayılmasına
şərait yaradır.
KOS-lar
adətən bazarla əlaqələrin zəifliyi,
məlumat azlığı
səbəbindən tələbə
uyğun məhsul istehsalında çətinlik
çəkirlər. Elektron ticarət
isə KOS-ların ənənəvi problemlərdən
xilas olmasına xidmət edir.
Azərbaycanda KOS-lar da
İKT-nin üstünlükdərindən
bəhrələnir. Düzdür, ölkəmizdə KOS-ların
inkişayında İKT-nin
rolu qabaqcıl ölkələrdə olduğu
qədər yüksək
deyil. Bununla belə Azərbaycanda
olan KOS-lar da informasiya və kommunikasiya texnologiyaları sahəsində
olan imkanlardan bəhrələnməyə məcburdur
və son illərdə
İKT-nin faydalarından
daha çox yararlanılır.
Azərbaycan təcrübəsində KOS-ların informasiya sistemlərindən kütləvi
şəkildə bəhrələnməsi
2008-ci ildən sonraya təsadüf edir. Bu tarixə qədər
İKT-nin imkanlarından
istifadə olsa da bu o qədər
də geniş deyildi.
2008-ci ildə sahibkarliq subyektlərinin fəaliyyətinin
"bir pəncərə"
prinsipi üzrə qeydiyyatına başlanılması
iqtisadi fəaliyyətə
liberal yanaşmanın təzahürü
olmaqla bərəabər
elektron xidmətlərdən
istifadənin də əsasını qoydu.
2008-ci ilin yanvarın
1-dən etibarən ölkəmizdə
sahibkarlıq fəaliyyətinə
başlamaq prosedurları
olduqca sadələşdirildi.
Bununla bağlı 2007-ci ilin oktyabrın 25-də dövlət
başçısının imzaladığı sərəncama
uyğun olaraq bütün inzibati qeydiyyatlar tamamilə sinxronlaşdırıldı. Yəni, bütün qeydiyyat məsələləri bir
əldə cəmləşdirildi.
Yeni sistem 2009-cu ilə
qədər bu qaydalarla işlədi.
Amma
2009-cu ildən "bir
pəncərə" elektronlaşdırıldı
və sənədlərin
elektron sistemlə təqdim edilməsinə başlanıldı. Əslində, "bir pəncərə" sisteminə keçməkdə
məqsəd də elektron qeydiyyatın gücləndirilməsi idi.
2009-cu ildən qeydiyyat elektronlaşdırılsa
da yenə də sahibkarlar qeydiyyat üçün Vergilər Nazirliyinə gedib bürokratlarla birbaşa təmasda olmalı, müəyyən
sənədlər toplayıb
təqdim etməliydilər
və dövlət rüsumu ödəməliydilər.
Bu prosedurlar əvvəlkilərlə
müqayisədə xeyli
qısa müddətdə
və asanlıqla rellaşsa da hər halda bir neçə gün vaxt aparırdı.
Bütün narahatçılıqlar 2011-ci
ilin iyulin 1-də başa çatdı.
MDB ölkələrində
ilk dəfə olaraq Azərbaycanda fiziki şəxs statusu ilə bizneslə məşğul olmaq istəyən sahibkarların
internet vasitəsilə on-line rejimdə qeydiyyatına başlanıldı. Cəmi
3 dəqiqəyə, internet üzərindən, fiziki şəxslər vergi orqanlarına gəlmədən,
vaxt itkisinə yol vermədən Vergilər Nazirliyinin İnternet Vergi İdarəsində istifadəçi
kodu və şifrə-parol vasitəsilə
uçota alınaraq
VÖEN (vergi ödəyicisinin
eyniləşdirmə nömrəsi)
almaq və rəsmi biznes fəaliyyətinə keçmək
olar.
Qeydiyyatda "vahid pəncərə"nin tətbiqindən
ilk dəfə məhz
KOS-lar bəhrələndi.
İri sahibkarlıq subyektlərinin 2012-ci ildən
sonra baş verdi. Lakin sahibkarların
elektron formadan istifadə etməklə kütləvi şəkildə
qeydiyyatı KOS-ların
timsalında müşahidə
edildi.
2011-ci il iyulun 1-dən
2013-cü ilin fevralın
1-dək 60 min 923 fiziki şəxs
elektron qaydada qeydiyyatdan keçib. 1 fevral 2013-cü il
tarixə qeydiyyatda olan vergi ödəyicilərinin
ümumi sayı 489
min 180 olub. Nəzərə alsaq ki, KOS-ların böyük hissəsi fiziki şəxslərdir o halda
deyə bilərik ki, KOS-ların çox hissəsi məhz elektron formada təsis edilir.
Elektron xidmətlər sahəsində
KOS-lar üçün
faydalı digər yenilik vergi bəyannamələrinin
internet vasitəsilə göndərilməsidir.
2013-cü ilin yanvarına
olan məlumata görə, respublika üzrə elektron formada göndərilən
bəyannamələrin xüsusi
çəkisi 91,2% təşkil edib.
Vergilər Nazirliyi ilə
bərabər digər
dövlət təşkilatları
da elektron xidmətləri gücləndirdi.
Xüsusilə 2012-ci ildən xidmətlərin
elektron formada təklifi ciddiləşdi
və sahibkarların da xidmətlərdən yararlanması asanlaşdı.
Elektron xidmətlərdən faydalananlar
sırasında KOS-lar
yenə də öncüllərdən idi.
İKT-nin KOS-ların inkişafında xüsusi
əhəmiyyətini nəzərə
alaraq Azərbaycan dövləti kiçik və orta sahibkarlıq
subyektlərində informasiya
sistemlərinin inkişafına
dəstək verməyi
zəruri hesab edib. Bu məqsədlə
müxtəlif layihələr
də həyata keçirilir. Yeni yaradılan
İnformasiya Texnologiyalarının
İnkişafı Dövlət
Fondu və layihə şəklində
olan Regional İnnovasiya
Zonaları da eyni məqsədə xidmət edir. İnformasiya Texnologiyalarının
İnkişafı Dövlət
Fondunun əsas məqsədlərindən biri
Azərbaycanın İKT sahəsində
dövlət siyasətinin
həyata keçirilməsinə
yardım etmək, sahibkarlıq fəaliyyətini
dəstəkləmək, innovasiya
və elmi-tədqiqat layihələrini stimullaşdırmaq,
müasir infrastrukturun
inkişafına təkan
vermək, kiçik və orta sahibkarlıq
subyektlərinə maliyyə
dəstəyi göstərmək
üçün bu sahəyə yerli və xarici investisiyaları cəlb etməkdən ibarətdir.
Fond İKT sahəsində sahibkarlığı inkişaf
etdirmək məqsədilə
yeni yaranan şirkətlərə və
kiçik sahibkarlıq
subyektlərinə qrantlar
şəklində maliyyə
dəstəyini həyata
keçirəcək.
Regional İnnovasiya Zonasının
isə fəaliyyətində
əsas 5 məqsəddən
biri kiçik və orta sahibkarlıq
subyektlərində texnoloji
innovasiyaların tətbiqinin
sürətləndirilməsidir. Bu cür zonalar
yaratmaqla regionda və o cümlədən
Azərbaycan iqtisadiyyatının
müxtəlif sektorlarında
informasiya texnologiyalarının
layihələşdirilməsi və tətbiqi üçün innovasiyalı
mühiti təmin etməklə kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafını stimullaşdırmaq
məqsədi güdülür.
KOS-ların
elektron biliklərinin artırılması üçün
də hökumət müəyyən addımlar
atır. "Microsoft Azərbaycan" şirkətinin
kiçik və orta sahibkarlara proqram təminatının
alınması üçün
2012-ci ildə xüsusi
təklif kampaniyası
həyata keçirməsi
buna misaldır. Bu kampaniyaya hökumətin
dəstəyi var idi. Azərbaycanın
kiçik şirkətləri
"Microsoft Office 2010 Standard" və
"Microsoft Office 2010 Professional" proqramlarını
25% endirimlə əldə
ediblər.
Bu təklif
yerli müəssisələrə
əmək məhsuldarlığını
və investisiyaların
rentabelliyini artırmaqda
kömək məqsədi
daşıyırdı. Bu proqramın şərtlərinə
uyğun olaraq, müəssisələr bu
məhsulları onların
kommersiya versiyalarından
xeyli ucuz əldə edə biliblər.
"Microsoft Azərbaycan"ın xüsusi
təklifi texniki modernləşməni və
yeni proqram təminatına keçidi
minimal xərclər bahasına
həyata keçirməyə
çalışan şirkətlər
üçün əlverişli
idi.
Qeyd edək ki, statistikaya görə, kiçik və orta müəssisələrin
30%-dən çoxu hələ də
"Microsoft Office 2003" və ya "Microsoft Office" paketinin
daha köhnə versiyalarından istifadə
edir.
Xarici ölkələrin təcrübəsi göstərir
ki, İKT-nin inkişafı işçi
sayını artırmadan
kiçik sahibkarlıq
subyektləri vasitəsilə
daha çox məhsul istehsal etmək və ya xidmət göstərmək mümkündür.
ABŞ kimi inkişaf
etmiş ölkədə
ümumi istehsalın
40%-ə yaxını kiçik
və orta sahibkarlıq subyektlərinin
payına düşür.
Bu göstərici Almaniyada 50%, Yaponiyada 52%, Fransada 54% təşkil edir.
Azərbaycan hələlik bu
göstəricilərdən çox uzaqda olsa da İKT-nin üstünlüklərindən
faydalanmaqla KOS-ları
daha da inkişaf
etdirilməsinə və
ümumi iqtisadiyyatda, məşğulluqda onların
payının artmasına
ümid edə bilərik.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2013.-2 aprel.-S.9.