İKT nəqliyyatdakı
problemləri necə həll edir?
İnformasiya və kommunikasiya texnologiyalarının inkişaf
etdirilməsi
İnformasiya-kommunikasiya texnologiyaları (İKT) sahəsində əldə
edilən uğurlardan
idarəetmə sahəsində
də geniş istifadə edilir. Buna bariz nümunələrdən
biri Nəqliyyatın İntellektual
İdarəetmə Mərkəzidir (NİİM).
Mərkəzin iş prinsipi tamamilə informasiya texnologiyalarına və kommunikasiya sistemlərinə əsaslanıb. Əgər
İKT müasir inkişaf
mərhələsinə çatmasaydı NİİM kimi bir təşkilatı
yaratmaq qeyri-mümkün
olacaqdı. NİİM-i əlahiddə edən,
onun dəyərini artıran məhz İKT-dir. Burada İKT-nin ən üstün
keyfiyyətlərindən, nəticələrindən istifadə
edilir.
Bəs, NİİM necə
yarandı, onun təsis edilməsini zəruri
edən nə idi? Qeyd
edək ki, mərkəz hələlik yalnız
Bakını əhatə edir. Gələcəkdə
mərkəzin əhatə dairəsinə Abşeron
iqtisadi rayonu daxil olacaq, həmçinin
respublikanın bütün magistral yollarda nəqliyyat
sisteminin idarə edilməsi də
NİİM-ə həvalə olunacaq.
Mərkəzin yaradılmasına
2007-ci ildə prezidentin "Bakı şəhərində
nəqliyyat əməliyyatlarının intellektual
idarə edilməsi sisteminin
yaradılması haqqında" sərəncamından sonra başlanılıb. Sərəncamda
göstərilirdi ki, NİİM-in
yaradılmasında əsas məqsəd Bakı şəhərində
mövcud olan nəqliyyat
problemlərinin həll edilməsi, o
cümlədən yolların buraxılış qabiliyyətinin
artırılması, yol hərəkətindəki
gərginliyin, xüsusilə pik
saatlarında şəhərin gündəlik həyat ahənginə
mənfi təsir göstərən tıxacların aradan qaldırılmasına köməklik etməkdir.
Həqiqətən də
2007-ci ilə gəldiyimizdə Bakı şəhəri üçün nəqliyyat sisteminin
idarə edilməsi ciddi çətinliklər
yaradırdı. Avtomobillərin sayı sürətlə
artırdı, tıxaclar getdikcə daha tez-tez müşahidə olunurdu,
işıqforların standart qaydalarla işləməsi tələblərə
cavab vermirdi, avtomobillərin
sayının artması ilə əlaqədar yol infrasturkturunun
yaxşılaşdırılması məqsədilə adi müşahidələrlə dəqiq monitorinq aparmaq mümkün deyildi.
NİİM-i təsis etməklə ictimai nəqliyyatın
hərəkətinin tənzimlənməsi və hərəkət
marşrutlarının optimallaşdırılması, hərəkətin
təhlükəsizliyinin yüksəldilməsi və nəqliyyatın
hərəkətinin sıx olduğu
küçə və prospektlərdə hərəkətin tənzimlənməsi, nəqliyyatın
hərəkəti barədə məlumatların nəqliyyat
istifadəçilərinə çatdırılması, nəqliyyat
vasitələrindən istifadənin iqtisadi
səmərəliliyinin artırılması, enerji
resurslarına qənaət və ekoloji durumun yaxşılaşdırılması kimi məsələlər həllini
tapmalıydı.
Sadalanan işlərin
görülməsi üçün mərkəz
ən müasir İKT avadanlıqları
ilə təchiz edildi. Mərkəzin idarə
etdiyi sistemin ən
yüksək texnologiyalar əsasında
hazırlanmış beyin mərkəzi ABŞ-dan alındı. Bunu
almaq üçün
hətta NATO-dan xüsusi
icazə də alınıb. Azərbaycan tərəfi təminat
verib ki, bu sistem başqa
ölkələrə ötürülməyəcək. Beyin mərkəzi 2011-ci ilin
dekabrında istifadəyə verilən NİİM-nin
inzibati binasında intellektual
idarəetmə zalında yerləşdirildi.
Mərkəzdə dünyada
nəqliyyat əməliyyatlarının intellektual
idarə edilməsi sistemində tətbiq olunan
və 600 rəqəmsal görüntünü
əks etdirən 120 kvadratmetr sahəsi olan monitor
quraşdırılıb. Monitor vasitəsilə
150 yol kəsişməsində nəqliyyatın
vəziyyəti, eləcə də 2 min avtobusun idarə edilməsi ilə bağlı
məlumat əldə etmək mümkündür.
Monitorda Abşeron
yarımadasının rəqəmsal xəritəsini izləmək
olar.
Mərkəz eyni
zamanda cinayətkarlığın
qarşısının alınmasında Daxili
İşlər Nazirliyi ilə
qarşılıqlı əməkdaşlıq şəraitində
fəaliyyət göstərir. Nazirliyin
600 kamerasının qeydə aldığı
görüntülərin də monitorinqi bu mərkəzdə aparılır.
Hər bir avtobus dayanacağında Koreya istehsalı olan informasiya terminalı quraşdırılıb. İnformasiya
terminalının vasitəsilə
avtobusların hərəkət
cədvəli, dayanacağa
çatma müddəti
barədə məlumat
almaq mümkündür.
İşıqforların idarə edilməsi
üçün xüsusi
avadanlıqlar da qurulub. Həmin avadanlıqlar yollarda
işıqforları idarə
etməklə hərəkətin
tənzimlənməsinə xidmət edir.
Nəqliyyatın intellektual idarəetmə
sistemi ümumilikdə
3 mərhələdən ibarətdir.
Üç mərhələdən ibarət olan sistemin hazırda birinci mərhələsi Bakı şəhərinin
əsas küçə
və prospektlərini
əhatə edir.
Bu proses ikinci mərhələdə 2 min 200 kvadratkilometr
sahədə Böyük
Bakı və Abşeron ərazisini, üçüncü mərhələdə
isə respublikanın
bütün bölgələrində
yerləşən nəqliyyat
infrastrukturunu əhatə
edəcək. Birinci mərhələdə
Bakıda intellektual nəqliyyat sistemi avadanlığının quraşdırılması
ilə sistem işləyir. İntellektual sistem üçün paytaxt ərazisində 450 kilometr müstəqil elektrik xətləri, 320 kilometr isə fiber-optik rabitə xətləri çəkilib.
Nəqliyyatın axını haqqında
informasiyanın toplanılması
və tıxacların
azaldılması üçün
siqnal sistemlərinin idarə edilməsi məqsədilə paytaxt ərazisində 150 nəzarət
sistemi yaradılıb.
Bundan başqa, yollardakı vəziyyətin avtomobilləri
videoaşkarlayıcı vasitəsilə
təhlil edilərək
mərkəzi monitorda
əks olunması üçün 326 sistem quraşdırılıb.
Bildirdik ki, intellektual nəqliyyat sisteminin əsas xüsusiyyətlərindən
biri müşahidə
kameralarıdır. Yollardakı vəziyyətin
müşahidəsi, hərəkət
zamanı nasazlıq yaranan nəqliyyat vasitələrinin, baş
verən qəza hallarının müəyyənləşdirilməsi,
sıxlıq yaranan ərazilərdə monitorinqin
aparılması üçün
magistrallarda 60 kamera yerləşdirilib. Yollarda vəziyyətin
qrafik şəkildə
sürücülərə ötürülməsi üçün
isə 48 iri elektron məlumat tablosu quraşdırılıb.
Bu tablolarda yaşıl,
sarı və qırmızı rənglərdən
istifadə etməklə
sürücülərə öncədən yollarda avtomobillərin sıxlığı
haqqında məlumat verilir. Yol yaşıl rənglə
təsvir edildikdə bu həmin yolda
hərəkətin normal olduğunu
göstərir. Sarı
rəng hərəkətin
zəiflədiyini, qırmızı
rəng isə hərəkətin dayandığını,
tıxacın yarandığını
göstərir
Paytaxtda tıxac yaradan əsas səbəblərindən
biri kimi avtomobillərin icazəsiz
yerlərdə saxlanılmasıdır.
Bunun qarşısının alınması
məqsədilə isə
şəhərin 44 yerində
nəzarət sistemi quraşdırılıb. İntellektual nəqliyyat sistemində
avtobusların hərəkətinin
eyni vaxtda izlənilməsi və hansı məkanda olmasını müəyyən
edən avadanlığın
quraşdırılması da tamamlanıb. İlkin mərhələdə iki
min avtobusun hərəkətinin
bu sistem vasitəsilə izlənir.
Gələcəkdə ictimai nəqliyyatda
cinayətkarlıq hallarının
qarşısının alınması
üçün avtobusların
salonunda da kameralar quraşdırılacaq.
İdarəetmə mərkəzində əldə olunacaq bütün məlumatların
canlı yayımla televiziya və radio kanallarına ötürülməsi
mümkün olan televiziya və radio studiyası da yaradılıb.
NİİM sadalananların görülməsi üçün
ən müasir və üstün imkanlara malik İKT vasitələri ilə təchiz edilib. Ümumiyyətlə, mərkəz idarəetmənin
təkmilləşdirilməsi məqsədilə davamlı
olaraq informasiya sistemlərinin tətbiqini
genişləndirir.
Artıq
NİİM sərnişinlərin və sürücülərin
yollardakı hərəkətini
rahatlaşdırmaq məqsədilə
mobil telefonlar üçün proqram təminatı istifadəyə
verib. Belə ki, proqramı
mobil telefona yükləmiş istifadəçi
real vaxtda Bakının
avtomobil yollarının
vəziyyəti haqqında,
paytaxtdakı avtobuslar,
təmir-tikinti işləri
aparılan yollar haqqında, elanlar və digər məlumatlar əldə edə bilər.
Mobil tətbiq tamamilə
pulsuzdur. Hazırda tətbiq
iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5, iPod touch
(3-cü nəsil), iPod touch (4-cü nəsil), iPod touch (5-ci nəsil)
və iPad iOS 4.3 qurğuları tərəfindən dəstəklənir.
Tətbiq həmçinin iPhone5 üçün də uyğunlaşdırılıb.
Digər bir yenilik sərnişin
avtobuslarında elektron
ödəmə sisteminin
tətbiqidir. Bu nəqliyyatın intellektual
idaraetmə sistemindəki
ən önəmli yeniliklərdən sayılacaq.
Hələlik mərkəzdə bu yeniliyin tətbiqi
məqsədilə sınaqlar
həyata keçirilir.
Mayın
sonundan etibarən isə nəqliyyatda ödəmə kartlarının
satışına başlanacaq.
Nəqliyyat nazirinin müavini
Musa Pənahov bildirib ki, elektron ödəmələrlə
bağlı proqram təminatı və onun prosessinq mərkəzləri ilə
əlaqəsi sınaqdan
keçirilib (APA). Təcrübə göstərib ki, sistem işləyir, onun proqram təminatı
düzgün formalaşdırılıb.
Avtobuslarda elektron ödəmələrə
başlanması ölkə
ərazisində mobil ödəmə qurğularının
kütləvi tətbiqi
ilə bağlı
ilk təcrübə olacaq.
Sistemin işi bir neçə
mühüm istiqamətləri
əhatə edir - kartların tətbiqi, onların balansının
artırılması, gediş
haqlarının ödənilməsi,
bölüşdürülməsi və s. Artıq kartların istifadəsi ilə bağlı qaydalar da tam hazırdır.
Nəqliyyatda ödəmə kartı
öz xüsusiyyətlərinə
görə adi bank kartıdır - onun təhlükəsizlik və
informasiya daşıma
sistemləri adi kartlarda olduğu kimidir.
Nazir müavini qeyd edib ki, nəqliyyatda
ödəniş vasitəsi
kimi adi plastik kartlardan istifadə etmək mümkün olmayacaq - bunun üçün ayrıca kart buraxılacaq.
Amma həmin kartdan gələcəkdə digər
nəqliyyat xidmətlərinin
dəyərinin ödənilməsində
istifadə etmək mümkün olacaq. Nəqliyyat kartından avtomobillərin
parkinqi, metro və taksidə, gələcəkdə
isə xırda ticarət imkanları üçün də ödəniş vasitəsi
kimi istifadə oluna biləcək.
Artıq elektron ödəmələr
üçün avtobuslarda
ödəmə qurğularının
quraşdırılmasına başlanılıb. Mayın 20-dən sonra kartların satışına başlanacaq.
İlk mərhələdə
gediş haqqının
kartla ödənilməsi
şəhərin mərkəzi
hissəsini əhatə
edən marşrutlarda
mümkün olacaq:
"Bu, 1 minə yaxın
avtobuslardır. Sonra bu,
digər marşrutlarda
da tətbiq ediləcək".
Oktyabrın əvvəlinədək paytaxtın
bütün ictimai nəqliyyatı tamamilə
elektron ödəmə
sisteminə keçəcək.
Bununla da sistem tam strukturu
ilə işləyəcək.
Ümid edək ki, İKT-nin son nailiyyətlərinin tətbiq
edildiyi sistem Bakıda, gələcəkdə
isə digər ərazilərdə nəqliyyatın
idarə edilməsi ilə bağlı tez-tez rastlaşdığımız
problemlərin həllinə
həqiqətən nail ola biləcək.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2013.-26
aprel.-S.9.