Mikayıl Rəfili və Mir Cəfər
Bağırov
Gəlişi, gedişi eyni gündədir,
Rəfili bəşərin beşiyindədir.
İki gün əvvəl - aprelin 25-də Azərbaycanın görkəmli alimi və yazıçısı Mikayıl Rəfilinin ölümündən 55 il keçdi. Həmin gün onun həm də doğum günü idi...
Mikayıl Rəfili 1905-ci il aprelin 25-də Goranboy rayonunun (keçmiş Qasım İsmayılov) Borsunlu kəndində varlı ailəsində doğulmuşdu. Yelizavetpol (Gəncə) klassik gimnaziyasında təhsil aldığı illərdə bədii yaradıcılığa başlamışdı. "Mikayıl Rəfizadə" imzası ilə ilk qələm təcrübələrini - "Mücadileyi-həyat" hekayəsi, "Elmə doğru" şeiri və "Qərb mədəniyyəti" məqaləsini "Əfkari-mütəəllimin" jurnalında dərc etdirmişdi.
Azərbaycanda bolşeviklər hakimiyyətə gəldikdən sonra Borsunlu kəndində müəlim və məktəb müdiri işləyən Rəfili 1921-ci ildə orta təhsil almaq üçün Gəncəyə gəlir. İctimai işlərdə fəallıq göstərdiyi üçün III Azərbaycan qurultayına nümayəndə seçilir. Bakıda Azərbaycan Politexnik İnstitutuna daxil olur, həm də Azərbaycan Dövlət Universitetinin Şərq dilləri fakültəsində məşğələlərin dinləyicisi olur. "Maarif və mədəniyyət" jurnalı redaksiyasında işləyir və 1927-ci ildə Moskva Dövlət Universitetində təhsil alır. Bu dövrdə Kremldə qanunların Azərbaycan mətnlərinin redaktoru işləyir. Bakıda Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatında bədii şöbənin müdiri işlədiyi zaman Azərbaycan Proletar Yazıçıları Birliyində fəal çalışır. 1929-cu ildə Moskvaya I Ümumittifaq proletar yazıçılarının qurultayına nümayəndə seçilir. Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunda rus ədəbiyyatı kafedrasında müəllim, sonra dosent (1930-1935) işləyən Rəfili eyni zamanda "Bakinsk raboçi" qəzeti redaksiyasında mədəniyyət şöbəsinin müdir müavini olmuşdu. SSRİ yazıçılarının təşkilat komitəsinin üzvü seçilən Rəfili "Hücum" və "Qabaqcıl" ("Udarnik") jurnalları redaksiya heyətinin üzvü olur, Qorki, Mayakovski, Serafimoviç haqqında monoqrafiya, "Sevastopol" və "Leninqrad" poemalarını qələmə alır.
SSRİ Elmlər Akademiyasının Azərbaycan filialında elmi işçi işləyərkən (1934-1935) Sovet yazıçılarının I Ümumittifaq qurutayına nümayəndə seçilir. 1935-1936-cı illərdə SSRİ EA-nın (Leninqrad) aspiranturasında təhsil alan Rəfili "Azərbaycan ədəbiyyatının rus mədəniyyəti ilə əlaqələri haqqında" mövzusunda dissertasiya müdafiə edir, "Puşkinin həyat və yaradıcılığı", "Puşkin və Azərbaycan", "M.F.Axundov" əsərlərini yazır.
Nizami yubiley komitəsi tərkibində məsul katib olan Rəfili 1938-ci ildən Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunda və Azərbaycan Dövlət Universitetində professor olmuş, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi kursunu aparmışdı. İkinci Dünya müharibəsi illərində radioda, Qızıl Ordu hissələrində, hərbi xəstəxanalarda çıxışlar edir, "Səbuhi" filminin ssenarisini, "Şirvanşah İbrahim" pyesini yazır. SSRİ Yazıçıları idarəsinin üzvü olan Rəfili 1944-cü ildə doktorluq dissertasiyası müdafiə edir. "Şərəf nişanı" ordeni və medallarla təltif olunan alim-yazıçı 1958-ci il aprelin 25-də 53 yaşında vəfat edib.
Professor, əməkdar elm xadimi Paşa Əfəndiyev Mikayıl Rəfilini geniş erudisiyaya, biliyə, ədəbi və elmi istedada malik nadir şəxsiyyət kimi dəyərləndirir: "Əlbəttə, onun bütün elmi, pedaqoji işi haqqında danışmaq çətindir. Ancaq mən bəzi məqamları yada salmaqla kifayətlənəcəyəm.
Prof. M.Rəfilinin tədqiqat obyekti Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi idi. Xüsusilə onun ən qədim dövrü idi. Ən qədim dövrlərdən başlayaraq, M.F.Axundov da daxil olmaqla ədəbiyyatımız haqqında onun çoxlu məqalələri və kitabı var. M.Rəfilinin ən böyük xidmətlərindən biri də Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyətimizi rus və digər xalqlar içində yayması və təbliğ etməsi idi. Böyük qürur hissi və iftixarla Nizami, Xaqani, Qazi Bürhanəddin, Nəsimi haqqında, Füzuli, Vaqif, M.F.Axundov haqqında danışırdı. Bununla belə professorun tədqiqat coğrafiyası bütün dünya ədəbiyyatı idi. Xüsusilə XIX əsrin axırları - XX əsrin əvvəllərində yaşayan dünya ədəbiyyatı korifeyləri haqqında. Burada bir incə mətləb var idi. O, dünyanın hər hansı böyük sənətkarı haqqındasa yazanda, Azərbaycan ədəbiyyatı ilə əlaqə tapırdı. Beləliklə, Nəsimi, Füzuli, Vaqif, M.F.Axundov kimi ədəbiyyatımızın nəhəngləri dünya sənətkarları səviyyəsində öyrənilirdi.
M.Rəfilinin axtarışlar coğrafiyası bütün dünya ədəbiyyatını əhatə edirdi. O, XIX-XX əsrlərdə dünyanın ən böyük sənətkarları haqqında yazıb. Həmin sənətkarlar dünyagörüşü, yaradıcılıq metodu və üslub etibarilə tamamilə müxtəlif şəxsiyyətlərdir. Məsələn, alman Nautman (Nobel mükafatı laureatı), Bexer, Heyne, Şiller, italyan Dante, fransızlar - Romen Rolan, Anri Barbüs, Viktor Hüqo, Onore de Balzak, Şekspir, Bernard Şou, Drayzer, Cek London, Hamsun (Nobel mükafatı laureatı), Anderson, Stevan Sveyq, Servantes, Robendranat Taqor və başqaları. Bu sənətkarların yaradıcılıq metodu ekspressionizmi, impressionizm, simvolizm, sentimentalizm, romantizm, realizm və başqa ədəbi cərəyanlardan ibarət idi. Bu cərəyanları dərk etmək özü bir problemdir...
M.Rəfili böyük tərcüməçi idi. Özü çox zaman bu və ya digər xarici yazıçının əsərini öz dilində oxuyur və xoşa gəldiyini ana dilimizə çevirib, Azərbaycan oxucularına verirdi. Xarici dillərdən V.Hüqonun "Paris Notr Dam kilsəsi" (1936), "Səfillər" (1958), Balzakın "Qorio Ata", novellalar, L.N.Tolstoyun "Dirilmə" (1951), Qoqolun əsərləri, I cild və başqa yazıçı və şairlərin əsərlərini ana dilimizə tərcümə etmişdir.
M.Rəfili həm də keçmiş sovetlər ölkəsində yaşayan xalqların ədəbiyyatından həm tərcümələr etmiş və həm də məqalələr yazmışdır. Şota Rustaveli, Ukrayna şairləri Pavlo Tisina, Mikola Basan, Pribaltika şairi Raynis, Orta Asiya türklərinin Nəvai, lahuti, Abay, Firdovsinin "Şahnamə"si və s. haqqında yazmışdır...
Professor M.Rəfili
M.F.Axundov haqqında "Səbuhi" adlı kinossenari
yazıb. Professor
M.Rəfili "Xosrov və Şirin" adlı opera librettosu
yazıb. Operanın musiqisi Niyazinindir. Professor
M.Rəfili Azərbaycanın orta məktəbləri ilə də
bağlı olmuşdur. Hələ
Böyük Vətən müharibəsindən əvvəl
orta məktəblər üçün, xüsusilə VIII
siniflər üçün "Qədim ədəbiyyat"
dərsliyini yazmışdır. Bu kitab müəllifin
ölümünə qədər fasiləsiz olaraq hər il çap olunmuşdur. Ali məktəb
tələbələri üçün 1958-ci ildə
yazdığı "Ədəbiyyatşünaslığa
giriş" dərsliyi də öz təravətini
saxlayır.
M.Rəfili auditoriyaya
əlində qeydlərsiz daxil olmazdı. Ədəbi
aləmdə, ədəbiyyatşünaslıqda olan yeniliklərə
hamıdan əvvəl M.Rəfili bələd olardı, həm
kafedra üzvlərinə, həm də tələbələrinə
danışardı. Ona qulaq asmaqdan doymaq
olmazdı. O zaman M.F.Axundov adına
Dillər İnstitutu hələ ayrılmamışdı, bir
fakültə kimi bizim institutun tərkibində idi. Aspirant olandan sonra məni həm Azərbaycan, həm
də rus şöbələrində olan mühazirələrinə
aparırdı. Onun ilhamla, ürəklə,
pafosla oxuduğu mühazirələrin əks-sədası
indi də qulaqlarımdadır" (Teyyub Qurban. "Həqiqət olduğu kimi". 2011).
Professor Mikayıl Rəfili
pedaqoji elmlər doktoru, professor Əjdər Ağayevin ən
çox sevdiyi müəllimlərindən olub. "Onun
istedadı, çoxsahəli qabiliyyət imkanları, sovet
şablonundan kənar tədqiqat əsərləri, az rast gəldiyimiz
şeirlər, ana dilimizin şirəsindən cövhərlənmiş
tərcümə əsərləri, Azərbaycan və rus
dillərində natiqlik məharəti onu tələbələrinin
əsrarəngiz məhəbbətini qazanmış insana
çevirmişdi", - deyə Əjdər Ağayev bir məqaləsində
yazmışdı.
Onun sözlərinə görə,
ötən əsrin 50-ci illərinin tələbələri
M.Rəfilinin haqsız hücumlara, tənqidlərə məruz
qaldığını da bilirdilər: "Əfsanəyə
çevrilmiş M.Rəfili şəxsiyyəti o zamankı
açıqfikirli insanların maraq dairəsində idi. Bəzən bu insanlar özlərinə verdikləri
"nə əcəb M.Rəfilini indiyədək həbs etməyiblər"
sualına cavab axtarırdılar. Amma cavab
tapa bilmirdilər. Çox uzun illərdən
sonra bu cavab bəlli oldu. Bəlli oldu ki, təzyiqlərdən
əzablara düçar olan Mikayıl Rəfilini onu sevməyənlərin
əlindən o zaman Azərbaycan K(b)P MK
katibi olan M.C.Bağırov xilas edib.
Maraqlı cəhət
burasındadır ki, M.C.Bağırov da həyatı əfsanəyə
çevrilmiş insanlardandır. Onun da
haqqında mənfi fikirlər söyləyənlər, hətta
"cəllad", "qaniçən" adlandıranlar
olmuşdur.
Bəs əslində
həqiqət necədir? Bütün bu
cür müəmmalı sualları düzgün
cavablandırmaqda tədqiqatçı Teyyub Qurbanın son illərdə
yazdığı əsərləri marağı olan hər kəsə
kömək edir.
Şair-dramaturq,
publisist və tədqiqatçı, ictimai xadim Teyyub Qurban
yaradıcılığa 1950-ci ildən başlayaraq, indiyədək
iyirmidən artıq kitab nəşr etdirmişdir. Onun son kitabları arxiv sənədlərinə
istinadən yazıldığından, bir çox mətləblərin
açıqlanmasına, meydana qoyulmasına xidmət edir.
Buna görə də geniş oxucu dairəsinin,
ziyalıların böyük marağına səbəb olur.
Səhifələrini dönə-dönə
oxuduğum "Həqiqət olduğu kimi" kitabı
professor Mikayıl Rəfili, Azərbaycan K(b)P MK katibi Mir Cəfər
Bağırov reallığını bütün
inandırıcılığı ilə meydana qoyaraq, müəmmalı
sualları həqiqəti olduğu kimi göstərərək
cavablandırır.
Öncədən
qeyd edim ki, kitabda mülahizə, yozum, şəxsi subyektiv
baxış yoxdur. Həm bir hərəkət, vaxt,
görülən iş arxiv sənədlərinə əsaslanır.
Doğrudur, kitabın ana xətti professor M.Rəfilinin
fəaliyyətini göstərmək, M.C.Bağırovun alimin
xidmətlərinə münasibətini əks etdirməkdir,
lakin kitabdakı arxiv sənədləri o dövrün bir
çox problemini aydınlaşdırmağa imkan verdiyindən,
kitabın məzmunca daha geniş mahiyyət
daşıdığını qeyd etməliyik".
Mikayıl Rəfilinin qızı
Selcan Rəfilinin sözlərinə görə, 40-cı ilərin
axırlarında və 50-ci illərin əvvəllərində
atasına qarşı tənqidlər kəskinləşmiş,
o, kafedra müdiri vəzifəsindən və bir neçə
ali məktəbdə müəllimlikdən
kənarlaşdırılmışdı. Qərəzkarlar
onu mətbuat səhifələrində tənqid atəşinə
tutur, yazılarında mənliyini alçaldan kobud ifadələr
işlədirdilər.
"Dünən atama mədhnamə
oxuyanlar ondan üz döndərdilər, hətta salam da vermədilər. Bəzi
dostları da atamdan uzaq qaçdılar. Həmin
vahiməli çağları xatırlayanda anama deyərdi ki,
gözlərimizə yuxu getməzdi, ümidinimiz hər
şeydən və hər kəsdən
üzülmüşdü. Gözləyirdik ki,
qapımız döyüləcək və...
Belə səksəkəli
günlərdən birində (mən o günü "xoş
gün" adlandırıram, başqa cür adlandırmaq da
olmaz) axşamdan xeyli keçmiş qapımız
döyüldü. Nənəm, anam və
mən mətbəxə qısıldıq. Atam qapıya tərəf getdi. Və
birdən mətbəxə, bizimlə görüşüb
salamlaşmağa atamın yanında qonaq da gəldi. Gözlərimizə inanmadıq, elə bil yuxu
görürdük - bu, Mir Cəfər Bağırov idi.
Bizimlə bir masa arxasında çay içdi, sonra atamla
birlikdə yan otağa keçdi, atamın iş kabinetinə.
Onlar uzun-uzadı söhbət etdilər... M.C.Bağırov
atamla, nənəmlə, anamla və mənimlə
vidalaşıb mənzili tərk etdi, hamımız dinməz-söyləməz
bir-birinin üzünə baxaraq sükuta daldıq. Sən demə, həmin gün atamın həyatında
dönüş anı imiş. Ertəsi
günü onu bütün vəzifələrinə bərpa
etdilər, əsərləri yenidən çap üzü
görməyə başladı, hamımız rahat nəfəs
aldıq. Atamın başına gətirilən
müsibətlər zamanı M.C.Bağırovun bəd ayaqda
ona necə kömək etməsi barədə atamın vəfatından
sonra anamdan çox şeylər eşitmişəm. İndi, o dövrlərdən uzun illər
keçdiyi bir vaxtda tarixin çətin və mürəkkəb
sınaqlarından çıxmış o müdrik və zəhmli
insanı - Mir Cəfər Bağırovu dərin minnətdarlıq
hissi ilə təsəvvürümdə atamla yanaşı
canlandırıram. Bəli, Mir Cəfər
Bağırov yaxşı dərk etmişdi ki,
xalqımızın istedad sahiblərini qorumaq
lazımdır", - deyə Selcan xanım "Həqiqət
olduğu kimi" kitabının "Ön söz əvəzi"ndə
yazır.
Teyyub Qurban kitabında alimin son
günləri ilə bağlı belə yazır:
"Mikayıl Rəfili dünyaya gəldiyi gün
dünyasını dəyişdi. Matəm karvanı
APİ-nin qarşısından baş aldı, Fəxri
Xiyabanın yanından yuxarı qalxdı..."
Mərhumun qırxı
çıxandan sonra Yazıçılar
İttifaqının sədri Mehdi Hüseyn Mərkəzi Komitəyə
professor Mikayıl Rəfilinin ailə üzvlərinə (87
yaşlı anası Həyat, 46 yaşlı xanımı Zoya
və 10 yaşlı qızı Selcan) təqaüd verilməsi
xahişi ilə məktub göndərmişdi. Azərbaycan
KP MK-nın o zamankı birinci katibi İmam Mustafayev məsələyə
MK-nın Bürosunda baxılmasına razılıq vermiş,
Büro isə Azərbaycan SSR Nazirlər Kabinetinə
tapşırmışdı ki, "Rəfilinin ailəsinə
pensiya verilməsi imkanlarına baxsın".
Amma Mehdi Hüseynin xahişi işə
keçmədi, nə məktuba, nə də
tapşırığa baxıldı...
Teyyub Qurban
Ekspress.-2013.-27-29 aprel.-S.15.