"Azad sənətkaram..."
Xanəndə Cabir Abdullayev: "Bu sənətdə
həmişə dostlarıma güvənmişəm"
Təxminən iki il öncə ustad xanəndəmiz Ağaxan Abdullayevdən qəzetimiz üçün müsahibə alırdım. Şübhəsiz ki, söhbətimizin mövzusu muğamın, xanəndəlik sənətinin vəziyyəti ilə bağlı idi.
Ağaxan müəllim
növbəti suallardan birini sualla cavablandırdı.
Soruşdu ki, respublikada muğamatı tamam-kamal bilən
neçə xanəndə var. Mən bir neçə
seçmə oxuyanı gözlərimin önünə gətirəndən
sonra "Ağaxan müəllim, zənnimcə, indi
respublikamızda 7-8 nəfər xanəndə var", - deyə
cavab verdim. Hamımızın yaxşı
tanıdığımız beş sənətçinin
adını çəkəndən sonra dedi ki, "indi siz mənə
altıncı bir oxuyanın adını çəkin ki,
filankəs həqiqətən xanəndədir".
Bir qədər tərəddüddən
sonra mən görkəmli sənətçimizin bu fikri ilə
razılaşaraq ona haqq qazandırmalı oldum.
Çünki Ağaxan müəllimin dediyi beş
sənətçidən savayı tanıdığım və
xanəndə hesab etdiyim bir neçə sənətçini
də gözlərimin önünə gətirərək xəyalımda
nə qədər götür-qoy etsəm də, nə qədər
ölçüb-biçsəm də, həqiqətən
onları xanəndə səviyyəsində görə bilmədim.
Bizim o söhbət
zamanı ustad xanəndəmiz Yaqub Məmmədov hələ
dünyasını dəyişməmişdi. Deməli, Yaqub müəllim haqq dünyasına
qovuşandan sonra muğam sənətini yaşatmaq vəzifəsi
3-4 nəfər xanəndənin öhdəsinə
düşürdü. Amma o gündən bəri
Ağaxan müəllimin "beşinci xanəndə"
haqqında dediyi sözlər qulaqlarımda səslənir və
məni elə hey bu haqda düşündürürdü.
Düzünü deyim ki, mən o vaxt istedadlı gənc
müğənni Cabir Abdullayevin imkanlarına indiki kimi
yaxından bələd olsaydım, cəsarətlə deyərdim
ki, "Ağaxan müəllim, dediyiniz həmin o beşinci xanəndə
Musiqi Akademiyasında xalq artisti Arif Babayevin sinfini bitirmiş
Cabir Abdullayev ola bilər". Həmin o Cabir ki, gözünü açandan ailələrində
böyük qardaşı Vahid Abdullayev kimi bir xanəndənin
səsini eşidib, ondan öyrənib.
- Cabir müəllim, nə vaxtdan
oxuyursunuz?
- Gözümü açandan ailəmizdə
böyük qardaşım Vahidi oxuyan görmüşəm. Vahid çox istedadlı, sənətə tələbkarcasına
yanaşan xanəndəydi. Onun uzun illər Asəf
Zeynallı adına Bakı Musiqi Texnikumunda
müəllimlik fəaliyyəti də dediklərimin təsdiqi
ola bilər.
Nə isə,
uşaqlıqdan oxumağa böyük həvəsim olub.
İlk dəfə isə Respublika sarayında
Sov.İKP-nin otuzuncu qurultayına həsr edilmiş hökumət
konsertində oxumuşam. Onda on
yaşım var idi və mən o tədbirdə
çıxış edən ən balaca
iştirakçıydım.
- Nə
oxudunuz o qurultay konsertində?
- Demək, biz yeddi nəfər
ifaçı "Qarabağ şikəstəsi"ni oxumalıydıq. Ağdamın
"Şur" ansamblı onda çox şöhrətli bir
ansambl idi. Çıxış üçün bizə
beş dəqiqə vaxt
ayrılmışdı. Qurultay konsertində
iştirak etmək üçün biz 13 gün Bakıda
qalıb, Niyazinin rəhbərliyi altında gündə iki dəfə
məşq eləyirdik. "Qarabağ şikəstəsi"ni yeddi nəfər hərə bir ağız
oxuyurdu. Amma mən o şikəstənin
ortasında bir ağız "Segah" oxuyurdum.
- Kimlər
idi o yeddi nəfər?
- Aydın Məmmədov, Şahin
Babayev, Paşa müəllim, Hüseyn Hüseynov, İsrafil
müəllim, Ramiz Bəşirov və bir də mən. Ümumiyyətlə, o böyük konsertdə 10
yaşlı uşağın tanınmış sənətçilərlə
birlikdə "Segah" oxuması sənət aləmində
böyük hadisə kimi qiymətləndirildi.
-
Qazandığınız o uğurdan sonra fəaliyyətinizdə
bir dəyişiklik oldumu?
- Dəyişiklik deyəndə ki,
sənətçilər məni özləri ilə toylara
aparırdılar. Görürdüm ki, camaat mənim
oxumalarımdan böyük zövq alır, hər zənguləm,
hər nəfəsim alqışlarla müşayiət
ounurdu. Bütün bunlar mənə ilham
verirdi, elə bil ki, səsimə yeni güc, yeni qüvvət
gəlirdi. Oxumaqdan usanmırdım. Lakin sən demə, qarşıda məni heç
ağlıma gətirmədiyim xoşagəlməz bir hadisə
gözləyirmiş. Keçid
dövrü ilə əlaqədar, səsim büsbütün
dəyişdi. Elə bil ki, heç məndə
belə bir səs olmayıbmış. Bu,
mənə çox ağır gəlirdi, mənən əzab
çəkirdim, kənddə toy-zad olanda gedib mağara
söykənir, həsrətlə toyu seyr edirdim. Oxuya
bilmədiyim üçün az qala ürəyim
partlayırdı. Ondan da artıq insanların
biganəliyi, laqeydliyi məni ağrıdırdı. Gözlərim yaşla dolurdu ki, axı dünənə
kimi mən gələndə bu adamlar məni böyük təmtəraqla
mağara aparırdılar. İndi isə
elə biganəlik göstərirdilər ki, elə bil
heç mən bu dünyada yoxam. Elə
bil mənim kimi oxuyan heç əvvəldən olmayıb.
Bu, mənə çox pis təsir eləyirdi.
- Bəs
sonra necə oldu ki, yenidən səsiniz açıldı?
- Allaha qurban olum, bəlkə də
Allahın möcüzəsiydi. Moskvada hərbi
xidmətdəydim. Gəlməyimə də çox az qalmışdı. Mənə
bir otaq verdilər ki, "bunu təmir elə, səni buraxaq
get". Yavaş-yavaş divara rəng
vururdum. Bir gün elə bil ki, qəfildən
mənə oxumaq həvəsi gəldi. Oxudum
və gördüm ki, səsim açılıb. Təəccübdən və heyrətdən
tüklərim biz-biz oldu. Sevincimdən
bilmirdim neyləyim, dəhşətə gəlmişdim.
Bir neçə gündən sonra əsgərliyi
qurtarıb Bakıya gəldim. Burada da
maraqlı bir hadisə oldu. Gəlib
gördüm ki, qardaşım Sabirin toyudur. O da xanəndədir,
hal-hazırda Asəf Zeynallı adına
Musiqi Texnikumunda müəllim işləyir. Toyda
Süleyman Abdullayev oxuyurdu. Elə
oxuyanların əksəriyyəti ordaydı. Bir-bir "Qarabağ şikəstəsi"
oxuyurdular. Bizim bir dostumuz var, o, məni
çəkib gətirdi ki, mən də oxuyum. Mən də hələ hərbi geyimdəydim.
Rəhmətlik qardaşım Vahid də bilmirdi
səsim açıldığını. O, mənə
göz elədi ki, oxumayım. Axı "Qarabağ şikəstəsi"ni oxumağa güclü səs lazımdı. Növbə mənə çatanda mikrofonu
götürüb inamla oxudum. Hamı təəccüb
içində qalmışdı ki, axı bu nə olan
şeydir? Təsəvvür edin ki, mən altı il oxuya bilməmişdim. Bəli,
həyatımda Allahın belə bir möcüzəsini
gördüm.
- Yəqin
ki, bu həm də sizin ifaçılıq aləminə
ikinci gəlişiniz oldu?
- Hər şey Allahın əlindədir.
Altı il batan səsimi Allah mənə
yenidən qaytardı. İnsanlar buna
möcüzə kimi baxırdılar. Nə
isə, siz dediyiniz kimi, bundan sonra mənim sənətə
ikinci gəlişim başlandı. Rəhmətlik
Səxavət burda "Qarabağ" adlı bir ansambl
yaratmışdı. O ansambla indi onun qardaşı Firuz
Səxavət rəhbərlik edir. Bir müddət
o ansamblda oxudum. Hərdən toylara da
gedirdim. Amma Qarabağda başlayan hadisələr
imkan vermirdi ki, bir arın-arxayın sənətimizin
dalınca düşək. Hadisələr
qızışandan sonra burda qalmağı özümə
sığışdırmadım. Getdim
rayona, kəndimizdə hərbi hospital var idi, bir müddət
o hospitalda çalışdım. Qanlı
döyüşlər zamanı yaralılarla, əsgərlərlə
bir yerdə olmuşam, bacardığımı əsirgəməmişəm.
Bəzən bir-iki ay döyüşlər ara
verəndə, yəni ki, yaralılar az olanda, orada təşkil
etdiyim "Şəfa" ansamblı ilə gedib
döyüşçülər qarşısında konsertlər
verirdik. Mən oradakı oğlanların
hamısını özümə qardaş hesab edirdim. Çox gözəl, çox qeyrətli
oğlanlarımız orada şəhid oldular. Orada hamı məni tanıyırdı. Sakitlik olanda, gəlib mənə deyirdilər ki,
"sizi toya aparmaq istəyirik". Deyirdim
bir şərtlə gedərəm ki, pul götürməyəcəyəm.
Götürsəm də, o pulların hamısını gətirib
hospitala verəcəm ki, fonda qoysunlar,
lazımi işlərə xərcləsinlər.
Yadımdadır, 1993-94-cü illərdə mən o fonda 68 min manat pul keçirmişdim.
-
Sonra hansısa bir məktəb qurtarıb-elədinizmi?
- Atəşkəs başlayandan
sonra Bakıya gəldim. Bir müddət
toylara-zada dəvət edildim. 1997-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Musiqi Akademiyasının muğam
şöbəsinə daxil olaraq Arif Babayevin tələbəsi
oldum. Təhsil illərində Arif müəllimdən
muğamın sirlərini mükəmməl öyrəndim.
- Bunu
mavi ekrandakı çıxışlarınızdan da
görmək olur. Bəs indi harda işləyirsiz?
- Hələlik heç yerdə
işləmirəm, "azad" sənətkaram. Düzdür, bir neçə yerdən dəvət
almışam, lakin qəti qərara gəlməmişəm.
Fikirləşirəm, götür-qoy edirəm.
- Ali
musiqi təhsili almaqda qarşınıza hansısa məqsəd
qoymuşdunuz?
- Ola bilər ki, kimsə bu sənətə
şəxsi məqsədlər güdərək gəlir. Ancaq fikirləşirəm ki, ilahi mənə belə
bir səs bəxş edibsə, əslində bu xalqa məxsusdur.
Çünki mənim oxumalarımı xalq
eşidir, xalq bəyənir, feyziyab olur. Odur
ki, mən bu ilahi verginin, ilahi əmanətin qədrini bilməli
və onu qorumalıyam. Bütövlükdə
isə, xalq musiqimizin yaşaması və inkişafı
üçün ustad xanəndələrimizin sənətkarlıqlarından
bəhrələnərək mən də öz qabiliyyətim
səviyyəsində onların ifaçılıq ənənələrini
davam etdirməliyəm, yaşatmalıyam. Sənətə
gəlməkdə, ali təhsil almaqda mənim
əsas məqsədim də elə budur.
-
"Segah" muğamını daha çox ifa eləyirsiz...
- Təbii ki,
muğamlarımızın hamısı gözəldir. Amma mənim ən çox sevdiyim və həmişə
ifa etdiyim "Segah" muğamıdır. Elə bil ki, "Segah" oxumaq istəyi, qabiliyyəti
bizim qanımızda, canımızdadır. "Segah"da bir Vətən yanğısı, Vətən
həsrəti, Vətən nisgili var. Özümü
"Segah"a daha yaxın hesab eləyirəm. Həm də "Segah"da xüsusi bir şirinlik
var. "Segah" bəlkə də ilahinin bizə verdiyi
paydır.
-
Muğamların hamısını oxumusunuz, yoxsa hələ
oxumadıqlarınız var?
- Muğamlarımızın
hamısını bilirəm. Oxuduğum
"Zabul", "Mirzəhüseyn segah"ı hazırda
fondda saxlanılır. Azərbaycan
televiziyasının muğam axşamında, başqa
proqramlarda vaxtaşırı oxuyuram. Amma
qarşıma belə bir məqsəd qoymuşam ki, hardasa yola
vermək yox, tələsmədən bütün
muğamlarımızı bir-bir oxuyum ki, daimilik fondda
qalsın.
-
Sözsüz ki, müxtəlif bölgələrdə toylarda
olursuz. Qarabağ məclisləri ilə
başqa bölgələrin toy məclisilərində
hansısa bir fərq görürsünüzmü?
- Açığını deyim
ki, siz deyən qədər də böyük bir fərq
görmürəm. Çünki bir qayda olaraq
bizi toylara bizim sənətimizə qiymət verən insanlar dəvət
edirlər. İki il əvvəl mən
Sankt-Peterburqa bir məclisə getmişdim. Məclisdəkilərin
hamısı demək olar ki, Gürcüstanda yaşayan azərbaycanlılardan
ibarət idi. İnanırsınızmı,
mən o məclisdə oxuyanda, toy yaddan çıxdı.
Məclis ancaq mənim üstümdə kökləndi.
Axırda özüm də utandım ki, mənə
belə yüksək qiymət verirlər, amma hiss eləmədim
ki, hansı bölgənin toyundayam. Amma bir
cəhət var ki, qarabağlıların toy məclislərində
nə qədər istəsən muğam oxuya bilərsən.
Bilirsən ki, məclisdə bundan bezən,
narahat olan bir kimsə yoxdur. Çünki
uşaqdan böyüyə qarabağlıların
hamısının xəmiri muğamatla yoğrulub. Ümumilikdə isə, bu sənətdə mən həmişə
dostlarıma güvənmişəm. Mənim
elə dostlarım var ki, onlar heç də qarabağlı
deyillər. Ancaq sənəti sevirlər.
Sözün əsl mənasında onlar mənə
təmənnasız olaraq qardaşlıq münasibəti
göstəriblər. Az-çox əldə
etdiyim sənət uğurlarına görə həmişə
dostlarıma borcluyam. Allah-taala məni
heç vaxt onlarsız eləməsin.
- Xeyli vaxtdır ki, əvvəllər
ecazkar səsləri ilə dinləyiciləri heyrətə
salan "Qarabağ bülbülləri"nin
yeni nəslini görmürük. Sizcə,
doğrudanmı qarabağlı ailələrdə səsli
uşaqlar doğulmur? Ya Qarabağ
dağıldığına, pərakəndəlik
yarandığına görə adam da belə
fikrə düşür?
- Qarabağın şəhid olması, yoxluğu fikri ilə razılaşa bilmirəm. Qarabağ var, Qarabağ yaşayır. Amma işğal olunub. Etiraf etmək lazımdır ki, qarabağlı ailələrdə doğulan səsli uşaqların sayı çox azdır. Uzağa getmirəm. Bir vaxt oturub sayırdıq ki, görək bizim sovetliyin ərazisində nə qədər oxuyan var. O uşaqların ən balacası mən idim. İnanırsınızmı, məndən sonra hələ eşitməmişəm ki, deyələr "filankəsin uşağının səsi var". Bu, çox müəmmalı məsələdir. Məncə, bu, belə qalmaz. Əvvəlki proses davam eləməlidir. Mən bunun səbəbini torpağın işğalında, insanların əvvəlki havadan, sudan, bir sözlə, Qarabağın səfalı iqlimindən ayrı düşmələrində görürəm. Allahın köməkliyi ilə tezliklə öz torpağımıza qayıdacağıq. Yenə də o yerlərin suyu, havası o prosesin davamına gətirib çıxaracaq. Yoxsa, indiki halda Aqil Abbasın "Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğulmaz" ifadəsinə başqa bir söz də əlavə etməli olacağıq: "Çadırda Cabbar Qaryağdıoğlu, Xan Şuşinski, Seyid Şuşinski, Bülbül, Zülfi Adıgözəlov, Arif Babayev, Qədir Rüstəmov doğulmaz". Halbuki xalqımızın bu cür oxuyanlara həmişə mənəvi ehtiyacı olub və olacaqdır. Odur ki, biz hökmən öz torpağımıza - dünyanın möcüzəsi olan Qarabağımıza qayıtmalıyıq.
AYXAN
Ekspress.-2013.-3-5 avqust.-S.19.