Teatrdakı
ev...
Evi olmadığından teatrda
yaşayan rejissorun hekayəti
Vaqif Şərifov: "Teatrın iki
üzü var"
Azərbaycanın əməkdar artisti Vaqif Şərifov 1960-cı ildən bəri, düz 53 ildir bu sənətdədir. 1967-ci ildə Azərbaycan İncəsənət İnstitutunun rejissor fakültəsini bitirib.
1967-74-cü illərdə Gəncə Dövlət Dram Teatrında rejissor, 1974-77-ci illərdə Sumqayıt Dövlət Dram Teatrında baş rejissor, 1977-81-ci illərdə Ağdam Dram Teatrında baş rejissor, 1981-84-cü illərdə Gəncə Dövlət Dram Teatrında quruluşçu rejissor, 1984-98-ci illərdə həmin teatrda direktor və bədii rəhbər vəzifəsində çalışıb. Respublika teatrlarında 130-a qədər quruluşu olub. Teatr Xadimləri İttifaqının üzvü, "Qızıl Dərviş" mükafatı laureatıdı. "Tərəqqi" medalı ilə təltif olunub. Bu il Gəncədə sənətkarın 70 illik yubileyi keçirilməlidi.
Lent.az Vaqif Şərifovdan müsahibə götürüb. Həyatını sənətinə qurban verdiyini deyən rejissor söhbətə mərhum həyat yoldaşı Simuzər Namazovadan başladı.
- Simuzər xanımı elektrik
vurdu, qollarımda can verdi. Onunla Ağdam
teatrında tanış olduq, evləndik. Sonra mən ordan qaçdım gəldim Gəncəyə.
O da mənim dalımca gəldi. Altı-yeddi il
birlikdə Gəncə teatrında işlədik. Bir övladımız oldu. Xəstəydi
uşaq. Simuzər xanımın vəfatından səkkiz
il sonra o da rəhmətə getdi. O zamanlar
şəhərin lap mərkəzində "qlavnı"da
Mərkəzi kitabxananın üstündə evim vardı. O
binanın üstündə Simuzər xanımın barelyefi
var. Sonra əlim aşağı düşdükcə bu evi
satıb daha ucuzunu, ucuzu satıb daha ucuzunu aldım. Beləcə axırda kirələrə
düşdüm. İndi də burda
qalıram, teatrda. Əli müəllim (teatrın
direktoru Əli Qasımovu nəzərdə tutur - red.) sağ olsun,
burda mənə sığınacaq verib. Teatrda
yaşayıram. Onun vəfatından sonra bir-iki il teatrdan uzaqlaşdım. Küsdüm,
baş götürüb getdim Moskvaya. Dedim bəlkə
alverlə məşğul olum. Bazar da mənim
meydanım deyil axı. Nəysə,
başladım alverə. Bazarda təsərrüfat
malları satırdım. "Pokrovski"
bazasında. Bir gün getdim o bazara. Gördüm hamısı azərbaycanlıdı.
Stolun üstündə qəribə bir meyvə
vardı, tanıya bilmədim. Qurbağaya
oxşayırdı. Yaxınlaşdım
ki, qardaş, bu nədi? Harada bitir?
Dedi, "Gəncə Dövlət Dram Teatrının qabağında!". Bu sözlər yaman pis
tutdu məni. Çox pis tutdu. Heç nə almadım. Kor
peşman mindim qatara qayıtdım evə. Bəlkə də pis mənada deməmişdi.
Amma o sözlər məni teatra yenidən qaytardı...
Teatr haqqında:
- Teatrın sabahı məni
çox düşündürür. Bu gün gənclər
yetişir, cavan rejissorlar gəlir. Çox
alqışlayıram bunu. Amma bu
uşaqların hamısı bir müəllimdən, Yuğ
teatrının baş rejissoru, bədii rəhbəri Vaqif
İbrahimoğlundan tərbiyə görüblər. Respublikanın bir çox teatrlarına - Qazax, Mingəçevir,
Lənkəran, Gəncə teatrlarına səpələniblər.
Bir müəllimdən dərs alıblar deyə
hamısı bir-birini təkrarlayır. Bu
da tamaşaçılar tərəfindən həzm olunmur.
Çox tamaşa qoyublar. Elə
olub ki, tamaşaçı yarımçıq
çıxıb gedib. Bizim teatrın
öz dəsti-xətti, öz tamaşaçısı var.
1895-ci ildən bəri, düz 118 ildir bu teatr fəaliyyət
göstərir. Müəyyən şeylər
var ki, ondan qaçmaq lazımdı. Baxın,
bu gün dəbdə olan Rafaellə Coşqundu. Mən onların bir neçə tamaşasına
baxmışam. Şou alınır onlarda,
amma teatrda bir şey edə bilmirlər. Gözəl
qadın obrazı yaradırlar. Lakin nə
qədər qadın paltarı geyinib oynamaq olar? Bununla nəfəs almaq, qidalanmaq olmaz. Bu, teatr deyil. Gülüş
düşündürücü olmalıdı. Alt qatında daim bir məna yatmalıdı. Hə,
bax "Bakılı oğlanları"nın
gülüşü düşündürücüdür. Gənclər arasında istedadlıları da var. Məsələn,
dörd tamaşa qoyurlar. Üçü
ürəyimcə olmasa da, biri ürəyimcədi. İradə Gözəlovanın axırıncı
tamaşası "Şah İsmayıl Xətai" oldu.
Əli müəllim ilk dəfə o pyesi mənə
oxumağa verəndə baxdım, "bunu məndən uzaq elə.
Mənim yemim deyil" dedim. Təxminən
qırx obraz vardı. Amma bu xanım bu
qırx obrazı necə ixtisar elədi, necə qurdusa, doqquz
obraz saxladı. Nə gözəl qurmuşdu
tamaşanı! Ondan qabaq İlyas Əfəndiyevin
"Qərib oğlan" əsərini tamaşaya
qoymuşdu. Zay bir şey idi. Heç
nəydi haaa! Sonra Qoqolun "Evlənmə" əsəri.
Musiqisinin heç dəxli yoxuydu. "Ay
lolo" mahnısıyla başlayırdı. Mən
həzm edə bilmədim. Elə bilin ki, rus
"Arşın mal alan"ı
"Kalinka"yla başlayır. Elə şey
olar? Olmaz axı. Üzeyirdən
kənara çıxmaq olmaz. İndi mən
necə Qoqoldan kənara çıxım?
Rejissorluq haqqında:
- Respublikada ən çox
tamaşalar qoyan rejissorlardanam. Bunların
içində uğurlu və uğursuzu da olub. İlk dəfə 1966-cı ildə diplom işimdən
əla qiymət aldım. Ondan sonra mənim
ikinci işim İslam İbrahimovun "Anaların
divanı" olub. Bir ayağı da
şikəstiydi, amma çox intellektual, savadlı
adamıydı, İslam müəllim. Yaman
qorxurdum, söyüşkən adamıydı. Tamaşam başladı. Rəhbər
lojasında oturmuşdu. Hə, tamaşa
qurtardı. Mən də həyəcandan əsirəm
ki, görən bəyənib, ya yox. Qalın da səsiylə,
"koppayoğlu yaxşı qoyub tamaşanı" dedi. Ondan sonra bir neçə tamaşalarım oldu.
1983-1997-ci ilə qədər bu teatrda direktor
işləmişəm. Ayda iyirmi altı
tamaşa oynayırdıq. Bu gün ayda
üç tamaşa. Respublikanın
teatrları bu gündədir. Belə götürəndə
Moskva teatrının tamaşaçısı iyirmi il bundan qabaqkı deyil. Moskvada bir
ay qabaqdan bilet tapmaq mümkün olmurdusa, indi bu günə
bilet tapa biləcəksən. Ona görə də
"teatrın gələcəyi"ni həmişə
düşünürəm. Niyə belə oldu?
Bizim dövrümüzdə əyləncə
çox azıydı. "Hind filmi gəlib"
deyəndə bilet almaq üçün növbəyə
dururduq. Yadıma gəlir, 1956-ci ildə
Rac Kapurun "Avara" filminə qırx üç dəfə
baxmışdım. O dövrdə bir kino vardı, bir
teatr. Amma bu gün əyləncə mərkəzləri
çoxdu. Hər şey var. Oturursan evində
bir düymə vasitəsilə futbol da, teatr da, Rafaellə
Coşqun da evinə gəlir. Qəşəng
maraqlı tamaşalarımız var. Teatrı bəyənmirlər.
Soruşursan axırıncı dəfə nə
zaman getmisən teatra? Deyir altmış
dördüncü ildə. Deməli, bu adam
64-dən bəri teatra getməyib, amma teatr haqqında fikir
yürüdür.
Tamaşaçı haqqında:
- İndikilər
kinoteatra getməyiblər, böyük ekran görməyiblar.
Gəncədə demək olar ki, barmaqla göstəriləcək
kinoteatr yoxdu. Bu gün o gənci aparaq
kinozala salaq, ekrana gözlərini bərəldib baxacaq. Üzr istəyirəm, insan olur ki, hamama gec-gec gedir.
Bir dəfə girəndə də "aaa, bu nə
yaxşı şeydi, tez-tez çiməcəm" deyir, amma
çimmir. Teatr da elədi. Bir dəfə gəlirlər, bəyənirlər.
"Həmişə gələcəm"
deyib daha gəlmirlər. Bu gün insanlar səhər
yuxudan duranda sadəcə bir şey düşünürlər,
mən bu gün çörək pulumu hardan
çıxaracam? Qaçır bazara alverə,
axşam yorğun evə gəlib televizoru açır. Üç yüz səkkiz kanal var. Açıb
birindən kinoya baxır, nəyinə gərəkdi teatra gəlsin.
Türk əsərlərini tamaşaya qoymaq
yasaq olanda Nailə Muradxanlı "Yad qızı" əsərini
səhnələşdirdi. Mən də
onu 1981-ci ildə tamaşaya qoydum. İnanın,
teatrın qapısı, pəncərəsi
dağılırdı. Bütün şəhər
teatra axışırdı. Elə bir adam
olmazdı ki, o tamaşaya baxmamış ola. Nazan
rolu Pərvanə xanımın ilk roluydu. On altı
yaşında gənc aktrisa o rolu necə oynadı, necə
oynadı! Sonra bizi qastrollara dəvət etdilər.
Gəncədə biletin qiyməti doxsan qəpik olanda,
Bakıda Musiqili Komediyanın yeni binasında əldən
iyirmi beş manata alırdılar. Bütün tamaşalarımızda anşlaq olurdu.
Teatrdan
danışır, siqaretinin birini söndürüb digərini
yandırır. Köhnə xatirələri
yad etmək deyəsən onu incidir. Teatrın iki
üzündən danışır:
- Teatrın iki üzü var;
görünən və görünməyən. Ümumiyyətlə, teatr istedadlılar məkanı
olmalıdı. O istedadlılar ki, teatrda
çalışırlar, yazırlar, o görünən
üzüdü. Görünməyən
üzü o istedadsızlardı. Bəzən
o istedadsız insanlar görünən üzə çox mane
olurlar, bəzən də qalib çıxırlar. Teatrda əsgər rejimi olmalıdı. Saat on birdə məşq başlayır, vəssalam.
Bundan qırağa çıxmaq olmaz. Mümkün deyil. Bizim teatrda belədi.
Amma bəzən görürsən, hə,
görünməyən tərəf bu qaydaları pozur. Sənətə təsadüfi gələnlər də
çox olur. Belələri sona kimi davam edə
bilmir. Yarımçıq gedirlər.
Teatr fədailər məkanıdır. Minimum maaşla sənətlərini
yaşadırlar. Onlar buna
alışıb, bununla kifayətləniblər. Mən bir gün bu teatrda olmasam, ürəyim
partlayar. Günün iyirmi dörd saatı
teatrdayam. Yaşlı nəsildən Ələddinlə
mən qalmışam. Qalanları rəhmətə
gedib. Bir nəsli yola salmışıq
(gülür). O dövrdə onların heç birinin ali savadı olmayıb. Ələddin Abbasovun,
Əşrəf Yusifszadə, Rəmziyə Veysəlovanın ali savadı olmayıb. Onlarda
fitri istedad olub və öz üzərlərində
çalışıblar. Mənim
heç yadımdan çıxmaz Məmmədcəfər
vardı, trolleybusda gedə-gedə rollarını əzbərləyirdi.
Səhər gəlirdim teatra foyedə məşq
edirdilər. İndi rol üzərində
çalışan, işləyən yoxdu. Rolların sözlərini burda qrim otağında
sürmələrinə qoyub gedirlər evə, səhər gəlib
məşq edirlər. O zamanlar Ələddini çox dəvət
etdilər Bakıya. Çox aktyorlarımız
getdilər, amma o getmədi. Telman Əliyev
getdi, Şeyxzamanov getdi, Rzayev getdi, Mehdi Məmmədov, Adil
İsgəndərov getdi. Teatr əvvəl
olub Bakıda Tənqid Təbliğ teatrı indiki Kukla
Teatrının yerində. 1933-cü ildə
truppa - Fatma Qədirli, Sidqi Ruhulla, Abbas Mirzə Şərifzadə
köçüb Gəncəyə. 38-də
Ələddin teatra gəlib. O vaxtdan bəri teatra sədaqətlə
qulluq edib. O dövr teatrda qəribə bir şey vardı. Aktyorlar səhnəyə çıxmazdan əvvəlcə
kulisdən səsləri gəlirdi, zal bilirdi ki, Bürcəliyev
gəlir. Yaxud Abbasov hay-harayla, Məmmədcəfər
mahnıyla gəlirdi. "Ay naney, naney" səsi gələndə
hamı alqışlayırdı ki, Məmmədcəfər
gəlir. Və bu bir rolda, iki rolda yox. Həmişə belə olurdu.
- Sizcə Gəncə
teatr məktəbi kimin adıyla bağlıdı?
- Hüseyn Sultanovun. 1958-ci
ildə Moskvada təhsilini bitirəndən sonra burda işləyib.
Sonra getdi Gənc Tamaşaçılar
teatrına, ordan da Mərkəzi Komitəyə kurator. Bu insan burda çox gözəl təlim-tərbiyə
qurmuşdu. Yaxşı repertuar seçimi
vardı. Bizdə baş rejissorlar çox
olub; Həsənov, Yusif Bağırov. Yusif
Bağırov 27 il teatra
başçılıq edib. Ondan teatrı mən
təhvil almışam. Heç
yadımdan çıxmaz Feqeyreydonun "Tülkü və
üzüm" təmsili. Orda Ezopu
Əşrəf Yusifzadə, Kleyanı həyat yoldaşı
Həmidə xanım oynayırdı. Mən
o vaxtlar rejissor köməkçisi işləyirdim. Aktyorlara söz verirdim. Artıq
kitabı qoymuşdum kənara. Tamaşanı
əzbər bilirdim. Bu teatrdan sonra rejissor
olmağa həvəs yarandı. O vaxta qədər aktyor
olmaq istəyirdim. İnstituta gedəndə
aktyor fakültəsinə gedirdim. O vaxt teatrın
direktoru Ələkbər Seyidov vardı. Dedi "oğlum, sən
get işini rejissorluğa ver. Aktyor olsan, rejissor ola
bilməzsən. Amma rejissor olsan, aktyor kimi
işləyə bilərsən".
Maraqlıdır ki,
Vaqif müəllimin atası Abdulla Şəfiyev də necə
deyərlər teatr adamı olub.
- Atam uzun müddət kommunist, qəzet
redaktoru olub. Sonra onu qəzetdən teatra göndərdilər.
Düzdü, pyes də yazmışdı,
tamaşası da olmuşdu, amma o, teatr adamı deyildi. Mən ailənin tək övladıyam. Bizim evdə Səməd Vurğun, Süleyman
Rüstəm, Arif Hüseyn, Nazim Hikmət olub. Mən gözümü açıb bunları
görmüşəm. Nazim Hikmətlə
atamın gözəl dostluğu olub. Onun mənə
hədiyyə etdiyi kitabı hələ də saxlayıram.
Bir gün Nazim Hikmət həyat yoldaşı
Vera xanımla bizə qonaq gəldi. Anam da
cürbəcür yeməklər hazırlamışdı.
Yeməkdən qabaq Vera xanım mətbəxə
keçib qazanlara baxdı. Birdən gördü ki, anam
bir az inciyən kimi olub dedi: "İnciməyin,
mən baxıram ki, nəyi Nazimin qabağına qoymaq olar, nəyi
olmaz". Gəl sənə Nazimlə
bağlı bir hadisə danışım, gül. Nazim Hikmət çimməyi sevməzdi. Bir gün arvadı "döyə-döyə"
salır bunu hamama. Arvadı görüb
ki, suyun səsi gəlir, elə bilib çimir. Bunun da bir iti vardı. Qapını
açıb ki, özü çimmir, itini çimizdirir
(gülür).
Növbəti siqaretə
keçməmiş təklif etdim ki, qalxaq əməkdar
artistin yaşadığı, daha doğrusu qaldığı
evə baxaq. Düzünə qalsa izn verməyəcəyini
düşünürdüm, amma razılaşdı. Pillələri qalxa-qalxa yubileyini də xəbər
alıram.
- Yetmiş yaşım avqustun on
ikisi tamam oldu. Sağ olsun prezidentimiz də bu münasibətlə
mənə "Tərəqqi" medalı verdi.
Düzü prezident təqaüdü, Xalq artisti
adını gözləyirdm, amma olmadı. İcra başçısı deyib ki, oktyabrda
yubileyim keçiriləcək.
...Vaqif müəllim
qaldığı otağa giririk. Pəncərənin
önündən asılmış onlarla qalstuk, yüzlərlə
pencək, şkaf dolu köynəkləri var. Şkafın
üstündəki alışqanlar diqqətimi çəkir.
Sən demə bizim rejissor kolleksiya
yığırmış. Amma niyəsini demədi...
Ekspress.-2013.-21 avqust.- S.15.