Milli rəqs sənəti
parçalanıb...
Şəhriyar Cəfərov: "Azərbaycanda bu gün baletmeystr qıtlığı var"
"Əgər
bu rəqqasə gəlindirsə, 30 kişinin arasında nə
işi var?"
Tanınmış rəqqas
Şəhriyar Cəfərov vaxtilə rəqs sənətinin
sirlərini dünyaca məşhur rəqqas Mahmud Esenbayevin
yanında öyrənməyə başlayıb. Sonradan bu sahədə
biliklərini və təcrübəsini artıraraq peşəkar
balet ustası və baletmeystr kimi yetişib. Amma onun istedad və
imkanlarından istifadə edilmir. Şəhriyar
"Ekspress"in əməkdaşı ilə söhbətində
milli rəqs sənətinin vəziyyətinin heç ürəkaçan
olmadığını deyib.
-
Şəhriyar müəllim, Azərbaycan rəqqaslıq məktəbinin
bugünkü vəziyyətini necə qiymətləndirirsiz?
- Azərbaycanın rəqs sənəti
bu gün iki yerə parçalanıb; peşəkarlar və
qeyri-peşəkar toy rəqqasları. Çoxlu peşəkar
istedadlı rəqqaslarımız var. Amma bu gün peşəkar
səhnədə oynanılan mili rəqslərimizin
quruluşları çox zəifdir. Azərbaycanda bu gün
3-4 dövlət rəqs ansamblı fəaliyyət göstərir:
Azərbaycan Dövlət Mahnı və Rəqs Ansamblı,
ikincisi Dövlət Rəqs Ansamblı. Bundan başqa "Cəngi"
ansamblı da var. Bu ansamblların repertuarları
çox zəifdir. Ümumiyyətlə,
son illər səhnədə süjetli rəqslərə rast
gəlməmişəm. Sovet
dövründə "kolxoz-sovxoz" ideyalı olsa da,
çox gözəl süjetli rəqslər mövcud idi.
Onlarda mövzu, dramatizm var idi. Baxanda da adam zövq alırdı. Hər
rəqsin özünün süjet xətti var idi, sanki rəqs
hərəkətləri ilə kiçik bir tamaşaya
baxırdıq. Bu gün ansambllar
gürcü və ləzgi millətinin üslubunda olan səhnə
libası tikdirirlər və səhnədə bu libaslar bizim
milli folklor geyim mədəniyyətinə yad olan tərzdə
təqdim olunur. Yeni aranjmanda musiqi
yazdırırlar və mili rəqslərimizə yad olan
formada, millilikdən uzaq hərəkətlə yalnız rəqqas
kütləsiylə sənhəni doldururlar. Ortalıqda isə bir məna yoxdur. Mən bir misal çəkim, rəhmətlik
Əlibaba Abdullayevin məşhur "Bulaq başı" rəqsi
vardı. Mövzu və süjet
baxımından çox imkanlı rəqsdir. Burda oğlanlar guya at çaparaq səhnəyə
çıxırlar, qızlar durna kimi süzərək bulaq
başına gəlib səhənglərini doldururlar. Bulaq başında oğlan qızı görür,
ona vurulur, bir-birini sevən iki gəncin məhəbbət səhnəsi
var. Ümumiyyətlə, bizim folklorda rəqslər
üçün çox imkan var. Rəqs də bir millətin
mənəvi sərvətidir. Biz
muğamımızla dünyaya səs salmışıq.
Aşıq sənətimiz də dünyada
tanınır. Dünya bizi folklorumuzla
tanıyır. Amma biz bu gün rəqslərimizdə
folklorumuzu görmürük, yalnız kütləvi məzmunsuz
rəqslərdir. Duet rəqslər
ümumiyyətlə oynanılmır. Çünki
burada tutarlı mövzu lazımdır. Amma
onları hazırlayacaq baletmeystrlər yoxdur, axı. Azərbaycanda bu gün həqiqətən də
baletmeystr qıtlığı var.
- Bəs yaşlı sənətkarlar?
- Onlar artıq çox
yaşlanıblar. Amma elələri də var ki,
ansambllara dəvət almırlar. Gözəl
istedadlı yaşlı baletmeystrlərimiz var. Mən onlardan Fərhad
Vəliyevin adını çəkə bilərəm. Amma Dövlət Mahnı və Rəqs ansamblında
onun heç bir rəqsi getmir. Əlibaba
Abdullayevin köhnə rəqsldərini indiki aranjmanla qursalar
gözəl alınar. Bu gün rəqslərimizə kim quruluş verir - Afaq Məlikova. Afaq xanım gözəl rəqqasədir, xalq
artistidir, "Şöhrət" ordeni var, prezident təqaüdçüsüdür,
demək olar ki, bütün titulları qazanıb. Amma Afaq xanım bu titulları rəqqasə olaraq
alıb. Axı hər aktyor rejissor ola
bilmədiyi kimi hər rəqqasə baletmeystr, xoreoqraf deyil. Baletmeystr olmaq üçün əvvəllər
QİTS-də (SSRİ Dövlət Teatr və İncəsənət
İnstitutu) təhsil alırdılar. Afaq
xanımın baletmeystr təhsili yoxdur. SSRİ
dağılandan sonra Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin nəzdində 1997-ci ildə
xoreoqrafiya fakültəsi açılmışdı. Mən həmin fakültənin məzunuyam, 2007-ci
ildə bitirmişəm. Yəni baletmeystr
olmaq üçün təhsil şərtdir, təhsil olmasa,
adamda fitri istedad olmalıdır. Afaq
xanımın qurduğu rəqslər çox zəifdir.
Misal üçün Afaq xanım
"Mirzeyi-Vağzalı" rəqsinə quruluş verib.
Otuz nəfər oğlanın müşayiəti ilə səhnəyə
ağ libasda xanım rəqqasə
çıxır. Bunu da Təranə Muradova ifa
edir. Əgər bu, gəlindirsə, 30
kişinin arasında nə işi var? Əgər
gəlin yox, rəqqasədirsə, o dövrdə toylarda
kişilərin arasında xanım rəqs etmirdi. Bir də
dədə-babadan görmüşük ki, gəlin
qadınların əhatəsində oynayıb...
- Əgər
bunların düzgün olmadığını deyirsinizsə,
peşəkar baletmeystrsiz, gedin, ansambl yaradın, rəqslərə
quruluş verin, desinlər ki, dili var, dilçəyi də
var.
- Mənim 10 peşəkar
rəqqasdan ibarət "Rəqsin sultanları" adlı rəqs
qrupum var. Bu gün toy məclislərində, el şənliklərində,
konsertlərdə çoxsaylı rəqs qruplarına rast gəlirik,
əksəriyyəti də özfəaliyyət dərnəklərdə
bir-iki hərəkət öyrənən qeyri-peşəkarlardır.
Mənim quruluşumda bir çox rəqslər
var ki, qrupdakı həmkarlarımla bərabər bu rəqsləri
istər televiziya verlişlərində, istərsə də
dövlət əhəmiyyətli konsert proqramlarinda yüksək
səviyyədə təqdim edirik. Repertuarımızda
da milli rəqslərlə yanaşı, Avropa bal
rəqsləri, maraqlı xoreoqrafik kompozisiyalar və duet rəqsləri
də var.
- Türkiyənin
"Anadolu atəşi" rəqs qrupunun yaranma tarixi
çox da uzağa getmir, amma az zaman ərzində
bütün dünyada məşhurlaşdılar. Dünyanın
bütün ölkələrindən rəqqaslar o qrupda
oynamağa can atır. Halbuki Türkiyədə
bizdəki kimi uşaqların dövlət hesabına balet və
ya rəqs öyrənməyə imkanı yoxdur. Valideynlər çox böyük pulların
müqabilində xüsusi müəllim tuturlar ki,
uşaqları rəqs öyrənsinlər. Əgər bu imkan bizdə varsa, niyə "Anadolu
ateşi"ndən bizdə yoxdur?
- Mən bu gün öz
ansamblımla konsert vermək istəyirəm, amma öz vəsaitim
hesabına bunu etməyə imkan verilmir. Bütün
teatrların qapısını üzümə
bağlayıblar...
- Niyə?
- Çünki mən rəqs
sənətində olan çatışmazlıqları hər
yerdə tənqid edirəm. Tənqid etməliyəm
də, çünki mən bu işin peşəkarıyam və
bunların aradan qalxmasına çalışmalıyam.
Mən özüm həm də balet artistiyəm.
1984-cü ildən 1986-cı ilədək
Moskvada Mahmud Esenbayevin rəqs məktəbinə getmişəm.
1986- 1994-cü illərdə Bakı Xoreqrafiya məktəbində
təhsil almışam. 1993-cü ildən
1999-cu ilədək Opera və Balet Teatrının balet
truppasında solist kimi çalışmışam.
İki ali təhsilim var: 1995-1999-cu illərdə
Azərbaycan dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin Dram və kino aktyoru ixtisasını, 2003-2007-ci
illərdə həmin Universitetin Xoreoqraf-pedaqoq ixtisasini
bitirmişəm. Bizim vaxtımızda Bakı
Xoreoqrafiya məktəbində həqiqətən də əsl
sənət öyrədirdilər. Amma bu məktəbin
indiki tədris sistemi bərbad gündədir. Çünki ora balet ustası deyil, pianoçu rəhbərlik
edir. Məktəbin teatrı vardı,
oranı söküb yerində yaşayış binası
tikdilər. Xoreoqrafiya məktəbində
dərs deyən müəllimlərin bir neçəsini
çıxsaq, tədrislərin səviyyəsi
aşağıdır. Bu gün xoreoqrafiya
məktəbində milli rəqslər çox
aşağı səviyyədə öyrədilir. Milli rəqsdən cəmi bir müəllim dərs
deyir. Məktəbin məzunlarının
bir çoxunun ifa səviyyəsi aşağıdir. Bu gün xoreoqrafiya məktəbində Azərbaycan
irsi, folklor rəqsləri tədris olunmur. Bu,
faciədir. Tədris olunan rəqslər də
nöqsanlı şəkildədir, milli kaloritdən əsər-əlamət
qalmayıb. Belə məzunlar kimə
lazımdır? Ona görə indiki gənclər
başqa xalqların milli rəqslərini mənimsəyir.
Xoreoqrafiya məktəbinin binasına baxanda
aydın görünür ki, oranı tamamilə bağlamaq
istəyirlər. Çünki
xoreoqrafiyanın binası 1986-cı ildə
açılıb, amma iniyədək təmirə
dayanmayıb. Belə şeyləri
açıq-aşkar hər yerdə deyirəm, sonra da mənə
təzyiq edirlər. Tənqidi fikirlərimə
görə, 1999-cu ildə heç bir əsas olmadan məni
Opera və Balet Teatrından uzaqlaşdırdılar. Elə oldu ki, o dövrdə Rəfiqə Axundova və
Maqsud Məmmədov kimi böyük sənətkarları da
teatrdan uzaqlaşdırdılar. Mən də
bu cür sənətkarların teatrdan
uzaqlaşdırılmasının əleyhinə olduğumu
açıq-aydın deyirdim. Bundan
başqa, maaşların azlığı, milli kadrların
azlığını deyirdim. Başqa millətin
nümayəndəsinə tez fəxri ad verirdilər, o da ad alan kimi Azərbaycanı tərk edib gedir. Belə şeyləri mətbuatda tənqid etdiyimə
görə məni teatrdan uzaqlaşdırdılar. Opera və Balet Teatrında işlədiyim illərdə
Musiqi Komediya Teatrının balet truppasında müəllim-məşqçi
kimi işləyirdim. Opera və Balet
Teatrından uzaqlaşdırıldıqdan sonra məhkəməyə
müraciət etdim ki, məni qanunsuz işdən
çıxarıblar. Elə oldu ki, rəhmətlik
Hacıbaba Bağırova da təzyiq etməyə
başladılar ki, məni oradan qovsun. O da məni
yanına çağırıb dedi ki, ya sən tənqidi
çıxışları kəsməlisən, ya da mən
səni işdən çıxarmağa məcbur olacağam.
Gördüm ki, burada işləməyə
rahat şərait yoxdur, çıxıb Türkiyəyə
getdim. İki il İstanbul Opera və
Balet Teatrında işlədim, bir neçə tamaşada
solist olaraq çıxış etdim, amma sonra ailə vəziyyətimlə
əlaqədar geri qayıtdım. Bununla da balet
fəaliyyətimi dayandırdım. Amma iki
beynəlxalq müsabiqəyə qatıldım.
2003-cü ildə Qırğızıstanda keçirilən
Beynəlxalq İssık-Kul estrada
müsabiqəsində 1-ci yerə layiq görüldüm. 2009-cu ildə Antalyada Beynəlxalq Rəqs Müsabiqəsində
də birincilik qazandım. Sağ olsunlar, yerli telekanallar
mənim fəaliyyətimə həmişə yer
ayırıblar. Müsabiqələrdə
qazandığım uğurlarla bağlı verilişlər və
süjetlərlə təqdim olunub. Amma
rahat işləməyə imkan yoxdur.
- Olmaz ki, heç kəsi
tənqid etməyəsən, hər bir şəraitin olsun və
rahat pul qazanıb sənətin inkişafına xərcləyəsən?
- Axı elə şeylər
baş verir ki, adam sakit dura bilmir. Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının
direktoru Murad Adıgözəlzadə 30 noyabr 2012-ci ildə əmr
imzalayıb ki, bütün rəqqaslar işdən sonra
filarmoniyadan kənar hər hansı yerdə
çıxışları ilə bağlı rəhbərliyi
məlumatlandırmalı və bununla yanaşı hər
hansı bir çıxışlarından əldə etdikləri
gəlirin 20 faizini filarmoniyanın hesabına keçirməlidirlər.
Niyə? Bu barədə
Əmək Məcəlləsində bir göstəriş
varmı? Rəqqas işdən sonra
azaddır. Məgər filarmoniya Vergilər
Nazirliyidir ki, insanlardan vergi tutur? Mən gecə
çörək pulu qazanıramsa, siz buna şərik
çıxmalısınız? Guya
dövlət filormaniyanı təmin etmir. Rəqqas
Filarmoniyanın verdiyi cüzi maaşla necə dolansın?
Bunlar rəqqaslara öz qulları kimi
baxırlar. Əlbəttə, Murad Adıgözəlzadə
rəqqaslara yüksək maaş versə,
onlar küçələrə düşməzlər. Murad Adıgözəlzadə bir çox yerdə
çıxış edib pul qazananda, gətirib filarmoniyaya 20
faizini verirmi?
- Bu gün Opera və
Balet Teatrının səhnəsində yalnız köhnə
baletlərdir. Azərbaycan 22 ildir ki, müstəqildir,
amma bizim tarixlə bağlı heç bir balet yoxdur. Bunun səbəbi nədir?
- Bunun səbəbi milli
məfkurəyə malik baletmeystrin olmamasıdır. Hər il dövlətin büdcəsindən külli
miqdarda pul xərcləyib xaricdən baha qiymətə
baletmeystr, balet ustaları gətirirlər. O pulu
özümüzünkülərə versinlər,
görün ortalığa hansı tamaşalar çıxa
bilər. Opera və Balet Teatrının rəhbəri
Akif Məlikov teatrda yaradıcı siyasətini düzgün
qurmayıb. Nəyə görə 22 ildə
cəmiyyətimizə lazım olan balet tamaşaları qurulmur?
"20 Yanvar", "Xocalı",
"Qarabağ" mövzuları balet tamaşalarında
öz əksini tapmır? Bu mövzulara ilk
dəfə müraciət edən baletmeystr mənəm.
Amma lazımsız mövzulara baletlər qurulur.
Opera və Balet Teatrının bugünkü
repertuarının bir qəpiklik dəyəri yoxdur...
AYXAN
Ekspress.-2013.-31 avqust-2 sentyabr.-S.21.