Kinoda olar, teatrda
olmaz?..
İsrafil
İsrafilov: Teatrda artıq kastinq prosesinə keçməyin
vaxtı yetişib
İsrafil
İsrafilov Akademik Milli Dram Teatrına rəhbər gələndən
sonra teatrın yenidən dirçəlməsi
üçün həyata keçirdiyi bir çox işlər,
həqiqətən, böyük rezonans doğurdu.
Çünki bu islahatlar teatrın özündə birmənalı
qarşılanmadı. Lakin bununla belə yeni direktor
soyuqqanlıqla bir çox problemləri yoluna qoymağı
bacardı.
İsrafil İsrafilovun direktor təyin
edilməsindən cəmisi iki il keçib. Amma bu müddət
ərzində Akademik Milli Dram Teatrında çox şey dəyişib.
Artıq milli teatrımızın flaqmanı mütəmadi
olaraq xarici festivallarda çıxış edir. Elə
direktorla söhbətimizə də bu məqamdan
başladıq.
-
İsrafil müəllim, istərdim, söhbətimizə teatrın
kollektivinin xarici səfərlərindən başlayaq.
Çünki hər bir teatrın fəalyyətində xarici
səfərlər böyük önəm daşıyır.
Xüsusən, indiki şəraitdə teatrın xaricə getməsi
böyük əhəmiyyətə malikdir.
- İndi ki, söhbət xarici səfərlərdən
düşdü, mən Tiflis Beynəlxalq Teatr Festivalı barədə
danışmaq istəyirəm. Bu festifal beynəlxalq arenada əhəmiyyətinə
və nüfuzuna görə çox mötəbər
festivaldır. Tiflisdə hər il belə festival keçirirlər.
Bilirsinizmi, belə festivalların keçirilməsi ölkə
üçün böyük əhəmiyyət daşıyır.
Həm öz ölkələrini, həm də
teatrlarını sözün yaxşı mənasında
reklam etdirirlər. İstər mərkəzi, istərsə də
əyalət teatrları olsun, burada hamısının
böyük xeyri o olur ki, xaricdən gələn teatr
kolllektivlərindən yeniklər öyrənirlər. Bu dəfə
Meksikadan tutmuş İsrailə, Çinə, Fransa, Almaniyayadək
22 xarici ölkənin teatrları Tiflisin qonağı idilər.
Moskvadan da MXAT-ın kollektivi iştirak edirdi. Maraqlıdır
ki, bir zamanlar biz belə proqramı olan festivala yaxın
düşə bilməzdik. Belə festivallarda iştirak etməyimiz
bizi beynəlxalq teatr ictimaiyyətinə tanıdır.
Artıq mən müşahidlə edirəm ki, bizimlə
hesablaşırlar. Digər tərəfdən, xaricdən olan
həmkarlarla tanışlığımızın artması
əlaqələrimizi daha da möhkəmləndirir. Sevindirici
haldır ki, artıq istər MDB məkanında, istər
Avropa miqyasında, istərsə də dünya teatr səhnəsində
gedən proseslərdən xəbərimiz olur. Budan bir az əvvəl
biz Varşavada Dünya Teatr Tənqidçilərinin Konqresində
iştirak etdik. Dünyanın 70-dən ölkəsinin məşhur
teatr tənqidçiləri orda iştirak edirdilər.
Çox maraqlı bir forum idi. Bu konqresdə haqqında
eşitdiyimiz, kitablarını oxuduğumuz teatr xadimləri ilə
görüşdük. Bu insanlarla etdiyimiz adi söhbətlərdə
belə, özümüz üçün bir çox mətləbləri
aşkar etdik. Özümüzü onlara təqdim etdik,
onları Azərbaycan teatrının 140 illik tarixi barədə
məlumatlandlırdıq. Azərbaycan dramaturgiyasını
tanınması istiqamətində bəzi işlər
gördük. İnanın ki, Azərbaycan
dramaturgiyasının tanımırlar. Yenidən Tiflis
festivalına qayıtmaq istəyirəm. Bu festival özündə
nəinki Qafqazın, MDB, o cümlədən Avropada teatrın
hansı istiqamətdə inkişaf etdiyini göstərdi. Və
biz orda gördük ki, dünyanın bir çox
tanınmış teatrları ilə yanaşı addımlaya
bilirik.
- Festivalda hansı
tamaşanı nümayiş
etdirdiniz?
- Bu festivalda
biz hörmətli dramaturqumuz,
xalq yazıçısı
Elçinin "Şekspir"
tamaşasını nümayiş
etdirdik. Tamaşa böyük maraqla
qarşılandı, başqa
ölkədən gələn
həmkarlarımız bizi
təbrik etdilər.
Hətta
ayaq üstündə
"Bravo" qışqıraraq alqışlayırdılar. Azərbaycan teatrı barədə məlumatları olmayanlar bizim tamaşaya heyranlıqla baxırdılar.
Bir çox təşkilatçılar
bizi öz festvallarına dəvət
etdilər. Biz konkret olaraq İspanyaya, Polşaya, Edinburq festivalına, Çinə, Qazaxstana,
Sankt-Peterburqa dəvətlər
aldıq. Sankt-Peterburqun Komediya Teatrının rəhbəriyi
ilə xoş-niyyətli
söhbətlərimiz oldu.
Belə razılaşdıq ki, biz
mayda ora gedək, onlarda gələn sentyabr ayında bizim teatrın qonağı olsunlar. Yəni qarşılıqlı münasibətlərin qurulması
üçün çox
əlverişli mühitdən
lazımınca istifadə
etməyə çalışdıq.
Biz də ölkəmizdə
keçiriləcək teatr
festivallarına məşhur
prodüserləri, teatr
kollektivlərini dəvət
etdik. Bilirsinizmi, artıq Azərbaycandan
kənarda tanınmağın
vaxtı yetişib, bundan sonra qarşımızda
duran prioritet məsələlərdən biri
xarici münasibətlərin
möhkəmləndirilməsidir.
- Cari mövsümdə daha hansı səfərlər gözlənilir?
- Biz Kanadanın
Monreal şəhərinin
meri tərəfindən
dəvət almışıq.
Bundan başqa dahi öndərimiz Heydər Əliyevin 90 illiyi ilə əqaqədar bir çox ölkələrdə tədbirlərin
keçirilməsi planlaşdırılıb.
Biz də bu
tədbirlər çərçivəsində
İsveçrəyə səfər
edəcəyik.
- Bildiyimizə görə, Akademik Milli Dram Teatrında bir çox klassik dramaturqların əsərləri
üzərində məşqlər
gedir. Bu barədə
ətraflı məlumat
verməyinizi xahiş
edirəm.
- Bilirsiniz ki, biz əsasən klassik əsərlərlərin
yenidən səhnə
həyatı qazanmasına
daha çox diqqət yetiririk. Cari mövsumdə Bertold Brextin "Mamaşa Kurajın uşaqları"
tamaşasının premyerasını
etdik. Bu yaxınlarda isə Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı"
tamaşasını teatrsevərlərə
təqdim etdik. Çox böyük maraqla qarşılandı. Bundan
başqa Hüsyen Cavidin "Topal Teymur", Cəfər Cabbarlının "Almaz",
Əli Əmirlinin
"Şah Qacar",
Kamal Abdullanın
"Hamı səni sevənlər burdadır",
Həsən Həsənovun
"Brüsseldən məktublar",
Elçinin "Sənətkarın
taleyi" əsərlərini
səhnəyə qoymağı
planlaşdırırıq. "Şah Qacar"ı
xalq artisti Azər Paşa Nemətov, "Hamı səni sevənlər burdadır" tamaşasını
hazıamağı isə
Mikayıl Mikayılova
həvalə etmişik.
Bundan başqa bir çox müasir dramaturqlarla söhbət edib onlara Akademik
Milli Dram Teatrının
repertuarına uyğun
səviyyədə pyeslər
yazılması üçün
ideyalar vermişəm.
Misal üçün, Orxan Fikrətoğlu ilə bu barədə söhbətimiz olub.
O da artıq işə başlayıb.
Orxan bir az astagəl
olduğundan ciddi nəzarət edirəm. Çünki onun dramaturgiyasına
bu gün ehtiyac var.
- Teatrda rolların bölüşdürülməsi ilə bağlı yaranan problemlərdən danışmaq istərdim.
Bir ara
bu barədə çoxlu söz-söhbətlər
vardı...
- Mən yenə də deyirəm, quruluşçu
rejissor rol bölgüsündə tam sərbəstdir.
Mən aktyorların iş qrafikinin nizamlanması baxımından
yalnız onlara tövsiyələr verə
bilərəm. Əslində mən tamaşalarda rolların kastinq vasitəsilə bölünməsinin
tərəfdarıyam. Polşanın məşhur rejissoru
Kşiştov Zanussi Bakıya gələndə
onunla bizim teatrda bir tamaşanın
hazırlaması barədə
razılığa gəldik.
O, hazırlayacağı tamaşa
üçün çoxlu
akytorlar arasında kastinq apardı və öz aktyorlarını seçdi.
Buna baxmayaraq, o, bir çox rola bir neçə aktyor seçdi və dedi ki,
əgər xoşuna gəlməsə, əməkdaşlığı
dayandıraq. Halbuki, həmin
aktyorlar ölkəmizin
ən adlı-sanlı
sənətkarlarıdırlar. Təsəvvür edin ki, bir rolu həm
Fuad Poladova, həm də Fəxrəddin Manafova verib. O, sabah
qayıdıb desə
ki, ay Fəxrəddin Manafov, ya da
Fuad Poladov, siz məni qane
etmirsiniz, təbii qəbul edilməlidir. Hamıya məlumdur ki, kinoda bir rola
10 nəfəri yoxlayıb
birini çəkirlər.
Necə olur, kinoda normal qəbul edilir, amma teatrda hamıya
qəribə görünür?
Knoda olar, teatrda olmaz?..
Ona görə də mən fikirləşirəm
ki, artıq kastinq prosesinə keçməyin vaxtı yetişib.
- Bu həm də sizin üçün əlverişlidir, daha aktyorlarla aranızda problem
də yaranmaz...
- Həm də aktyorlar arasında bir növ sənət yarışı yaranacaq. Bəzən rejissorlar mənə təklif edirlər ki, Türkiyənin məşhur serialındakı
aktyorları da tamaşalarımıza dəvət
edək. Nədi-nədi məşhur serialda oynayır, teatra çoxlu tamaşaçı
gətirəcək. Çox cəlbedici
və maraqlı variantdır, amma o aktyorları biz aylarla burada saxlaya bilmərik axı. Buna böyük maliyyə
vəsaiti lazımdır.
Amma hər bir halda
çıxış yolu
tapaq olur. Misal üçün, gürcülərlə
Hüseyn Cavidin bir əsərini hazırlamaq istəyrik ki, yarı bizim,
yarı gürcü dilində olsun. Həm burda, həm də Gürcüstanda premyerası olsun. Amma biz bunu həyata keçirməyə çətinlik
çəkirik. Həm maddi
vəsaitimiz yoxdur.
həm də
bu aktyorların gedib orda məşq
etməsi, onların da burada məşq
etməsi bizim üçün çox problemdir. Amma hər halda
bunu həyata keçirməyi qəti surətdə planlaşdırırıq.
- Akademik Milli
Dram Teatrında aparılan
əsaslı təmir
imkan verir ki, texniki baxımdan
tamaşaların səviyyəsi
Avropa standartlarına cavab versin. Amma ötən müuddət ərzində biz Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində oynanılan
tamaşalarda bunu heç hiss etmədik.
- Bilirsinizmi, öz teatrımızın
texniki imkanlarından
tam istifadə etməyə
kadr çatışmazlığımız
var. Baxın, mən Vaxtanqov adına
Böyük Teatrın
direktorundan məktub almışam, onlar bizim kadrlarımızın
orada təcrübə
keçməyinə razılaşıblar.
Nə edək, axı, məcburuq ki, kadr çatışmazlıqları
özümüz aradan
qaldıraq. Bu gün bizdəki texnikanı lazımi səviyyədə işlətmək
üçün kadr heç yerdə yetişdirilmir, məktəb
yoxdur. Biz məcburuq ki, İtaliyaya, Avstriyaya təcrübəyə gəncləri
göndərək. Amma
burada da bir sıxıntımız
var, onlarla belə müqavilələri
bağlamaq üçün
4-5 il gözləməliyik.
Ona görə də biz daha əlverişli variant kimi bu sahədə
inkişaf etmiş keçmiş sovet respublikaları ilə əməkdaşlıq edir.
Çünki onlar bizi daha yaxşı başa düşürlər,
həm də istifadə etdiyimiz texnika, demək olar ki, eynidir.
Bilirsinizmi, biz hələ yeni
islahatlarla yolun başlanığıcındayıq, zaman-zaman bu problemlərin öhdəsindən
gəlib öz işimizin səmərəsinin
şahidi olacağıq.
Bəzən bizi qınayırlar
ki, islahaiların aparılması hiss olunmur.
Dövlət başçısının imzaladığı Azərbaycan
teatrının inkişafı
ilə bağlı
2009-2019-cu illər üçün
nəzərdə tutulan
tədbirlər planında
bu islahatların hamısı öz əksini tapıb. Zaman-zaman da həyata keçiriləcək,
indii biz 10 il
üçün nəzərdə
tutulan islahatı bir ilin içində
həyata keçirə
bilmərik ki. Axı, bu gün bizdə
teatrın bütün
sahələrində kadr
qıtlığı var,
istər rejissura, istər dramaturgiya, istər aktyorluq, istərsə də səhnə tərtibatında
bu kadr çatışmazlığını
aşkar hiss edirik.
Tamaşaçı texniki
heyəti görmür,
amma bir tamaşanın hazırlanması
üçün 200 nəfər
iş görür. Bunlardan biri öz yerində
olmayanda işimiz axsayır.
AYXAN
Ekspress.-2013.-9-11
fevral.-S.19.