İnformasiya cəmiyyətinə
keçid
İnformasiya
və kommunikasiya texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi
Son 30 ilin dünyası informasiya dövrü kimi
xarakterizə edilir. Həyatın elə bir sahəsi
yoxdur ki, burada informasiya texnologiyalarına ehtiyac duyulmasın,
onsuz uğurlu, keyfiyyətli fəaliyyət təmin edilsin.
Tam əminliklə
deyə bilərik ki, son 3 onillikdə informasiya kommunikasiya
texnologiyalarının sürətlə inkişaf etməsi həyatın
bütün sahələrində dəyişikliklərə gətirib
çıxarıb. Bütün sahələrdə
informasiya əsas vasitəyə çevrilib və onun yenilənməsi
istiqamətində aparılan mübarizə daha da
böyüyür. Qısası, hazırda
dövran informasiya texnologiyalarının dövranıdır.
Onun tələblərinə, oyun qaydalarına
uyğunlaşmaq artıq azad seçim yox, bir məcburiyyətdir.
İnkişaf etmək istəyən hər bir
ölkə informasiya kommunikasiya texnologiyalarının
geniş tətbiqinə şərait yaratmağa borcludur.
Bu reallığı
Azərbaycan dövləti də başa düşür.
Elə buna görə də son 10 ildə Azərbaycanda
informasiya cəmiyyətinə keçidin təmin edilməsi
məqsədilə dövlət səviyyəsində real
addımların atılmasına başlanılıb. Bəs, bu məqsədlə hansı tədbirlər
görülüb? İnformasiya cəmiyyətinə
keçidin təmin edilməsi istiqamətində ilk real
addım 2003-cü il fevralın 17-də
atılıb. Prezident tərəfindən həmin
tarixdə "Azərbaycan Respublikasının inkişafı
naminə informasiya kommunikasiya texnologiyaları üzrə Milli
Strategiya (2003-2012-ci illər)" təsdiq edilib. Bu strategiya Azərbaycanda informasiya cəmiyyətinə
keçid üçün sahələr üzrə
qarşıda duran hədəfləri müəyyənləşdirdi.
Qeyd edək ki, Milli strategiya sənədi Azərbaycan
prezidentinin 2002-ci il 9 yanvar tarixli sərəncamına
əsasən Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
İnkişaf Proqramı ilə birlikdə hazırlanıb.
Milli strategiya
informasiya və kommunikasiya texnologiyalarından istifadə və
onun genişləndirilməsi sahəsində dövlətin
siyasətini əks etdirir, əsas məqsəd və vəzifələri,
prioritetləri və fəaliyyətin əsas istiqamətlərini
müəyyən edir. Strategiya cəmiyyətin
tələblərini, qabaqcıl dünya təcrübəsini
nəzərə alır və ölkənin inkişafına,
demokratik cəmiyyət quruculuğuna, Azərbaycanın beynəlxalq
aləmə inteqrasiya olunmasına xidmət edir.
Milli strategiyanın əsas
məqsədi informasiya və kommunikasiya texnologiyalarından
geniş istifadə etməklə ölkənin inkişafına
kömək etmək və informasiya cəmiyyətinə
keçidi təmin etməkdir. Milli strategiya İKT-dən
istifadə etməklə sosial yönümlü sahələrin
inkişaf etdirilməsi, telekommunikasiya infrastrukturunun inkişaf
etdirilməsi, elektron hökumət, İKT ilə əlaqədar
hüquqi-normativ bazanın yaradılması, elektron
iqtisadiyyatın formalaşdırılması, elmi-texniki və
istehsal potensialının yüksəldilməsi, informasiya təhlükəsizliyinin
təmin olunması kimi məsələlərin həllini
vacib hesab edib.
Milli strategiyanın həyata
keçirilməsi üçün Azərbaycanda 2 proqram və
bir sıra qanun və tədbirlər sənədi də qəbul
olunub. Birinci proqram 2005-2008-ci illəri,
ikinci proqram 2010-2012-ci illəri əhatə edib.
İlk proqramın qəbuluna
qədər informasiya cəmiyyətinə keçidin təmin
edilməsi üçün Azərbaycanın Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi haqqında Əsasnamə
qəbul olunub. Azərbaycan prezidentinin 2004-cü il 10 avqust tarixli fərmanı ilə "Azərbaycan
Respublikasında rabitə və informasiya
texnologiyalarının müasir tələblərə
uyğun olaraq inkişafını təmin etmək məqsədilə
Dövlət Proqramı"nın hazırlanması barədə
verdiyi tapşırıq ölkə rəhbərliyinin
müasir texnologiyaların ardıcıl inkişaf etdirilməsində
növbəti addımı oldu. Bu dövrdə Azərbaycan
prezidenti 2004-cü il 21 avqustda "Azərbaycan
Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramı (2005-2007-ci illər)"nı təsdiq etdi. Proqram 2005-2007-ci illər ərzində təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsində, gənclərin
inkişafında və ümumiyyətlə, Azərbaycanın
tərəqqisində müasir texnologiyalardan istifadəyə
şərait yaradır.
2004-cü ildə qəbul
edilən "Elektron imza və elektron sənəd
haqqında" Qanun isə ölkədə elektron sənəd
dövriyyəsinin yaradılmasına və elektron imza tətbiq
edilən yeni proseslərin, o cümlədən yeni iqtisadi fəaliyyət
sahələrinin inkişafına şərait yaratdı.
Amma Milli
Strategiyanın həyata keçirilməsi üçün
proqramların icrası daha əhəmiyyətli oldu.
İlk proqramın məqsədi Milli Strategiyada göstərildiyi
kimi Azərbaycanda rabitə və informasiya
texnologiyalarının inkişafını təmin etmək və
bu yolla ölkənin hərtərəfli tərəqqisi
üçün xidmət göstərmək, eyni zamanda
informasiya kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsini təmin
etmək, müəyyən edilən məqsədlərə və
fəaliyyət istiqamətlərinə uyğun olaraq layihələri
planlaşdırmaq və icra etməkdən ibarətdir.
Dövlət
proqramında üç istiqamətdə fəaliyyət təşkil
edildi. Rabitə və informasiya
texnologiyaları sahəsində iqtisadi-struktur
islahatlarının aparıldı. Bu
islahatlar liberallaşma və tənzimləmə sahəsindəki
fəaliyyəti əhatə etdi.
İkinci istiqamət
rabitə və informasiya texnologiyaları sahəsində
modernləşmə və yeni texnologiyaların tətbiqinin həyata
keçirildi. Bu sahədəki fəaliyyət
texniki və texnoloci cəhətdən modernləşmə və
yüksək ixtisaslı mütəxəssislərin
hazırlanmasını əhatə etdi.
Üçüncü
istiqamət informasiya cəmiyyətinə keçid üzrə
layihələrin hazırlanması və həyata
keçirilməsiydi. Bu layihələr "elektron
hökumət"in formalaşdırılması,
İnformasiya Texnologiyaları Texnoparkının
yaradılması, milli informasiya təhlükəsizlik
sisteminin yaradılması və s. kimi əhəmiyyətli
işlərin həyata keçirilməsinə şərait
yaratdı.
Birinci Dövlət
Proqramı Milli Strategiyanın 2005-2008-ci illər üzrə
ilkin mərhələsinin icrasını təmin etdi. Birinci proqramda görülmüş işlər sayəsində
Azərbaycanın rabitə və informasiya texnologiyaları
bazarında azad rəqabət mühitinin yaradılması, sahəyə
investisiyaların cəlb edilməsi və özəl sektorun
inkişaf etdirilməsi üzrə mühüm addımlar
atıldı. Sahənin normativ hüquqi
bazası inkişaf etdirildi, telekommunikasiya infrastrukturu
müasirləşdirildi, ən yeni texnologiyaların tətbiqi
genişləndirildi, əhaliyə, müəssisə və təşkilatlara
göstərilən rabitə xidmətlərinin kəmiyyəti
və keyfiyyəti yüksəldildi. Respublika
əhalisinin İKT-dən istifadə səviyyəsinin
artırılması, sahə üçün yüksəkixtisaslı
kadrların hazırlanması və digər istiqamətlərdə
müəyyən işlər görüldü. Bütün bunlar Milli Strategiyanın növbəti mərhələsinin
icrası üçün əsaslı zəmin yaratdı.
Dövlət
Proqramının yerinə yetirilməsi üzrə nəticələr
və sahə üzrə baş verən dəyişikliklər
nəzərə alınmaqla növbəti mərhələnin
tədbirləri müəyyənləşdirildi.
Bu tədbirlər
"Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya
texnologiyalarının inkişafı üzrə 2010-2012-ci illər
üçün Dövlət Proqramı"nda nəzərdə
tutuldu.
İkinci Dövlət Proqramı 4
əsas istiqamət - milli telekommunikasiya və poçt
infrastrukturunun və xidmətlərinin inkişafı, dövlət
və yerli özünüidarəetmə orqanlarında
İKT-nin tətbiqi və elektron xidmətlərin inkişaf
etdirilməsi, informasiya cəmiyyətinə keçid
üçün şəraitin yaradılması, rəqabət
qabiliyyətli və ixracyönümlü İKT
potensialının gücləndirilməsi istiqamətləri
üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsi
planlaşdırılır. Proqramın müddəti
2012-ci ildə başa çatsa da müəyyənləşdirilən
istiqamətlər üzrə tədbirlər davam etdirilir.
İkinci Dövlət
Proqramının həyata keçirilməsi İKT-nin daha
geniş tətbiqinə və informasiya cəmiyyətinə
keçid üçün şəraitin yaratdı, şəxslərin
İKT-dən istifadəyə aktiv cəlb olunması, kompüterlərin
və internetin yayılma səviyyəsini bir qədər də
artırdı, respublika daxilində "rəqəmsal
geriliyi" azaltdı, şəxslərə keyfiyyətli və
qənaətbəxş telekommunikasiya və poçt xidmətlərinin
təqdim olunması yüksəldi, e-imzanın və e-sənəd
dövriyyəsi tətbiq olundu, bu dövlət orqanları
arasında informasiya mübadiləsi ilə bağlı xərcləri
azaltdı. Bunlarla bərabər "E-hökumət" həllərinin
tətbiqi, səmərəli, şəffaf və nəzarət
oluna bilən dövlət idarəetməsinin və yerli
özünüidarəetmənin bərqərar olması, əhalinin
geniş təbəqələrinin idarəetmə prosesində
iştirakı, dövlət orqanlarından informasiyanın
elektron formada əldə edilməsinin genişləndirilməsi,
vətəndaşların dövlət orqanları ilə əlaqəsinin
daha da səmərəli təşkili, İKT üzrə
yerli sənayenin inkişafı, yeni iş yerlərinin
açılması, sektorun ixrac potensialının yüksəldilməsi,
şəxslərin poçt şəbəkəsindən
istifadə etməklə, respublikanın bütün ərazisində
poçt-maliyyə xidmətlərindən istifadəsinə
imkan yaratdı.
Görülən
işlər informasiya cəmiyyətinə keçidin
hüquqi və praktiki əsas formalaşdıra bilib. Hələ
də milli informasiya resurslarının
formalaşdırılması, Azərbaycan dilinin milli elektron
informasiya məkanında geniş tətbiqi, maddi-mədəni
irsin qorunub saxlanılması və təbliği
üçün İKT-dən istifadənin təmin
olunması, e-ticarət həllərinin geniş tətbiq edilməsi,
İKT infrastrukturundan istifadənin
liberallaşdırılması, azad rəqabətin təmin
olunduğu İKT bazarının inkişaf etdirilməsi,
İKT üzrə insan kapitalının inkişaf etdirilməsi
və sahə üzrə mütəxəssislərə olan tələbatın
ödənilməsi kimi məsələlərin həlli
aktuallığını qoruyur.
Biz o zaman həqiqi informasiya cəmiyyəti
ilə tanış olacağıq ki, burada
əhalinin böyük hissəsi müasir informasiya
texnologiyalarından istifadə etməklə informasiyanın, ən
əsası isə onun ali forması olan biliyin istehsalı,
saxlanması, emalı və ötürülməsi ilə məşğul
olsun, ümumi daxili məhsulun istehsalında İKT-nin payı
5-6 faizi ötsün, cəmiyyətin həyatında informasiya
və biliyin rolu artsın.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2013.-27 fevral.-S.9.