Elektron biliklərsiz
İKT olmaz
İnformasiya
kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı
üçün elektron biliklər artırılmalıdır
İnformasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi
Azərbaycanda informasiya kommunikasiya texnologiyaları (İKT) qədər ildən-ilə sürətlə inkişaf edən, xidmətlərindən kütləvi şəkildə istifadə edilən ikinci bir sahə yoxdur. İstehsal və xidmət sektorunun bütün bölmələrində, xüsusən əhaliyə göstərilən sosial xidmətlərdə İKT-nin tətbiqindəki dəyişikliklər aydın hiss edilir.
Təhsildə, səhiyyədə, nəqliyyatda, rabitədə, kommunal sistemdə, rəsmi dövlət qurumlarının xidmətlərində informasiya texnologiyalarından istifadə səviyyəsində hər il dəyişiklik özünü göstərir. Bunun bir səbəbi dünyada İKT-nin inkişafıdırsa, digər səbəbi Azərbaycanda müasir elektron sistemin tətbiqinin genişləndirilməsidir.
Belə bir şəraitdə, yəni ölkədə İKT-nin, o cümlədən elektron xidmətlərin (e-xidmət) tətbiqinin genişlənməsi fonunda əhalinin bu xidmətlərdən tam yararlana bilməsi üçün əhalinin İKT bilik və vərdişlərinin olması zərurəti ortaya çıxır. Azərbaycanda informasiya cəmiyyəti quruculuğunun vacib şərtlərindən biri əhalinin bütün təbəqələrinin İKT vasitələri və onların istifadəsi barədə maarifləndirilməsi, cəmiyyətin İKT savadlılığının artırılmasıdır. Elektron bilikləri artırmadan yeni texnologiyalara əsaslanan sistemin qurulmasının heç bir faydası olmayacaq. Bu vacib məsələni nəzərə alaraq "Elektron Azərbaycan" (2010-2012) Dövlət Proqramının Tədbirlər Planında əhalinin elektron biliklərinin artırılması öz əksini tapıb.
Bəs, insanların elektron biliklərinin artırılması üçün işlər necə qurulmalıdır? Dövlət Statistika Komitəsinin elektron biliklərlə bağlı 2011-ci ilə dair açıqladığı məlumata görə, əhali elektron bilik və bacarıqları daha çox elektron vasitələrdən istifadə etmək yolu ilə mənimsəyir. Elektron bilikləri mənimsəyənlərin 34,5 faizi bu yolu keçib. Daha 25,8 faizi elektron biliklərə təhsil ocaqlarında (kollec, institut və s.) yiyələnib. Elektron bilik və vərdişləri olanların 15,4 faizi təlim kurslarında, 10,3 faizi kitab, CD və s. vasitələr ilə fərdi qaydada, 9 faizi iş yoldaşları, qohumları, dostlarının köməyi ilə, 5 faizi peşə təlim kurslarında mənimsəyib.
2006-cı illə
müqayisə etdikdə görürük
ki, hazırda təhsil və təlimin
imkanlarından istifadə etməklə İKT-yə dair biliklərə yiyələnənlərin
sayı artır. Altı il əvvəl
elektron bilikləri mənimsəyənlərin
38,9 faizi elektron vasitələrdən
istifadə etmək yolu ilə bu bilikləri əldə edib.
2011-ci ildə həmin göstərici azalıb. İş yoldaşları, qohumları,
dostlarının köməyi ilə 23,9 faizi
elektron bilik
qazanıb. 2011-ci ildə bu amilin rolu 2,5 dəfə
azalıb. Fərdi qaydada mənimsəyənlər
11,6 faiz (2011-ci ildə 10,3 faiz)
olub. Elektron biliklərə
təhsil ocaqlarında (kollec, institut və s.), təlim
kurslarında və peşə təlim kurslarında mənimsəyənlərin
payı isə cəmi 25,6 faiz olub. 2011-ci ildə adıçəkilən 3
sahənin payı 46,2 faizə yüksəlib.
Deməli, əhalinin elektron biliklərinin
və vərdişlərinin mənimsənilməsində təhsilin
və təlimin rolu böyükdür. Eyni zamanda, informasiya
texnologiyalarına aid vasitələrin (kompüter və s.) və
İKT infrastrukturunun (internet)
yaxşılaşdırılması da elektron biliklərin mənimsənilməsi
imkanlarını gücləndirir.
Buna
görə də son illərdə
dövlət əsas diqqəti iki istiqamətdə:
təhsil və təlimi gücləndirmək, eyni zamanda kompüter,
internet istifadəçilərinin
sayını artırmaqla İKT
savadlılığını artırmağı hədəfləyir.
Bu istiqamətdə görülən əsas
iş ölkə məktəblərinin
kompüterləşdirilməsidir. Hökumət
hesab edir ki, kompüterləşmə insanların məktəb
yaşlarından ilkin İKT bilik və vərdişlərinə yiyələnməsini
təmin edir. Şagirdlərlə bərabər
müəllimlərin də kompüter vərdişlərini
mənimsəmələri üçün
pulsuz kurslar təşkil
edilir. Pulsuz kompüter kursları artıq 3 ildir ki, müxtəlif təhsil
ocaqlarında təşkil olunur.
2011-ci ilin məlumatına əsasən,
məktəblərin 87 faizi kompüterləşdirilib. Şəhər
məktəblərində kompüterləşmə 94,2 faiz,
kənd məktəblərində 84 faizdir. Bakı, Abşeron
və Naxçıvan Muxtar Respublikasında məktəblərində
kompüterləşmə 2009-cu ildən kompüterlə tam təmin
edilib.
Kompüterləşmə sürətlə
yayılsa da 2011-ci ilin sonunda məktəblərin 47,4 faizi
internetdən istifadə edə bilib. Şəhər məktəblərində
bu göstərici 74,1 faiz, kənd məktəblərində
29,4 faizdir. Yalnız Naxçıvan MR-da 2009-cu ildən məktəblərin
100 faizinin internetə çıxışı təmin
edilib. Bakı şəhərində bu göstərici 86
faizdir.
Kompüterləşmə
bütün dövlət müəssisələrində də
sürətlə aparılır. Dövlət idarəetməsi
və müdafiə sistemində kompüterləşmə
2011-ci ildə 50 faizə çatıb. Halbuki 2006-cı ildə
bu göstərici 16,5 faiz təşkil edirdi. Mütləq mənada
dövlət idarəetməsi və müdafiə sistemində
6 il əvvəl 9 min ədəd kompüter olduğu halda
2011-ci ildə 20 minə yüksəlib.
İKT biliklərinin
artırılması təlim formasında ayrı-ayrı təşkilatların
fəaliyyətində də müşahidə edilir. Buna misal
kimi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
Dövlət İdarəçilik Akademiyasında Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin dəstəyi ilə
ötən il yaradılan Elektron Hökumət Təlim Mərkəzinin
adını çəkmək olar. Mərkəz dövlət
qulluqçularının, müdavim və tələbələrin
təhsil imkanlarını genişləndirməklə
yanaşı, İKT-nin tətbiqi sahəsində yeni bilik və
bacarıqların əldə edilməsinə imkan yaradır.
İstifadəyə verilən təlim mərkəzi həm
dövlət qulluqçuları, həm də gənc idarəçi
kadrlar üçün yeni praktik biliklər əldə edilməsinə
və elektron idarəetmə vasitəsindən istifadə edərək
inkişafın davamlı xarakterli olmasına kömək edir.
Qeyd edək ki, mərkəz Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi tərəfindən
bütün lazımi texniki avadanlıqla, o cümlədən
yüksəksürətli internet çıxışı ilə
təchiz edilən 25 nəfərlik müasir tədris sinfi
yaradılıb. Auditoriya vasitəsilə dinləyicilər
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarına aid bilikləri, ələlxüsus
elektron hökumət həllərini daha dərindən və
səmərəli şəkildə yiyələnə bilmək
imkanı əldə edir.
Rabitə və İnformasiya
Texnologiyaları Nazirliyi Elektron Hökumət üzrə Təlim
Mərkəzinin yaradılması layihəsini də həyata
keçirir. Layihə Koreya Beynəlxalq Əməkdaşlıq
Agentliyi arasında bağlanan razılaşma əsasında
baş tutub.
Razılaşmaya əsasən,
Bakı şəhərində, həmçinin
ayrı-ayrı regionlarda elektron
hökumət üzrə təlim siniflərinin
yaradılması və vahid sistemdə
birləşdirilməsi nəzərdə tutulur.
Mərkəz vasitəsilə dövlət
qulluqçularının informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları, elektron hökumət sahəsində
biliklərinin artırılması üçün
təlim kurslarının təşkil olunması, həmçinin
distant təhsil xidmətlərinin verilməsi
planlaşdırlır. Mərkəz dövlət
idarəçiliyində və respublikanın ictimai
həyatının digər sahələrində e-hökumət
ideyalarının tətbiqinə, informasiya
cəmiyyətinin inkişafına, elektron
biliklərin ümumi səviyyəsinin
yüksəlməsinə, elektron xidmətlərin
artmasına xidmət edəcək.
Rabitə və İnformasiya
Texnologiyaları Nazirliyinin İnformasiya Texnologiyaları
İnstitutu (İTİ) da İKT biliklərinin
artırılması üçün təlim və kurslar
keçirir
Ümumiyyətlə bu institut
İKT biliklərinin formalaşdırılması
üçün müxtəlif innovativ layihələrin
hazırlanması, intellektual yarışların təşkilində
yüksək fəallıq nümayiş etdirir. İnstitutun məlumatına
görə, İTİ informasiya texnologiyaları və
informasiya cəmiyyəti problemlərinin tədqiqi, bu sahələr
üzrə yüksək ixtisaslı kadrların
hazırlanması istiqamətində işlər aparır.
Yüksək ixtisaslı mütəxəssislər tərəfindən
İKT sahəsində biliklərin aşılanması,
ölkə vətəndaşlarının bu sahədə
keyfiyyətli təhsil almasının təmini və s. məqsədilə
orta ümumtəhsil məktəblərinin
"İnformatika" müəllimlərinə İKT-bilikləri
tədris edilir. Həmçinin Azərbaycanın müxtəlif
rayonlarında informasiya texnologiyalarının rolu və əhəmiyyəti,
proqram təminatı, internet, elektron poçt, Microsoft Office
proqramları haqqında nəzəri və praktiki dərslərin
keçirilməsi, tədris və peşəkar fəaliyyətdə
kompyuterdən istifadənin aşılanması, kompüter
texnikası və proqram təminatının inkişaf mərhələləri
ilə tanışlıq xarakteri daşıyan müxtəlif
kurslar təşkil olunur.
İTİ həm də informatika
üzrə ümumrespublika olimpiadalarının təşkilatçılarından
biridir.
İnstitutda informasiya texnologiyaları
və informasiya cəmiyyəti problemlərinə həsr
olunmuş curnallar, ekspress-informasiyalar da hazırlanaraq nəşr
olunur. Bundan əlavə, ali məktəblərin magistratura
pilləsində təhsil almaq istəyənlərin informatika
üzrə yüksək səviyyədə
hazırlaşması, bu sahədə lazımi biliklərin
aşılanması üçün İTİ-nin mütəxəssisləri
tərəfindən "İnformatika fənni üzrə
magistraturaya hazırlıq testləri" hazırlanır.
Beləliklə, son illərin
inkişafı göstərir ki, artıq hamı İKT biliklərini
mənimsəməli, müasir texnologiyalardan istifadə
bacarığına malik olmalı, bu sahədə mütəmadi
olaraq maariflənməli, əldə etdiyi bilikləri tətbiq
etməyi və eyni zamanda da aşılamağı
bacarmalıdır. İnformasiya texnologiyalarının
xüsusiyyətləri insanlardan daim yeni informasiyaları,
yenilikləri mənimsəməyi tələb edir. Buna bacaran insanlar daim inkişaf edəcək, bacarmayanlar isə geridə qalacaq. İnsanların inkişafı nəticə
etibarilə ölkənin
də inkişafdan qalması demək olduğundan, biliklərin artırılması fərdi
məsələ kimi qalmamalıdır. İKT-nin inkişafı və tətbiqi, yüksək ixtisaslı kadrların hazırlanması
məsələləri hər
bir ölkə kimi Azərbaycan dövlətinin də daxili siyasətinin prioritet istiqamətləri
kimi qalmalıdır.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2013.-6 mart.-S.9.