Hökumət niyə
genişzolaqlı interneti kütləviləşdirir?
İnformasiya
və kommunikasiya texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi
Azərbaycan dövləti son illərdə
genişzolaqlı internet istifadəçilərinin
sayının artırılması üçün ciddi səylər
göstərir. Bu məqsədlə müxtəlif tədbirlər
həyata keçirilir. Buna misal kimi ATS-lərin
elektronlaşdırılmasını, mövcud rabitə xətlərinin
yenilənməsini, mis naqilli xətlərin fiber-optik xətlərlə
əvəzlənməsini, internet tariflərinin
aşağı salınmasını və s.-i göstərmək
olar.
2009-cu ildən bəri atılan
addımlar təsdiqləyir ki, bu sahədə görülən
işlər kampaniya xarakteri daşımır və dövlət
genişzolaqlı internet istifadəçilərinin
sayını artırmaq və sürətli internet istifadəçilərinin
çoğrafiyasını genişləndirmək hədəfindən
imtina etməyəcək. Qeyd edək ki, ölkəmizdə
genişzolaqlı internetin kompleks inkişafının təmin
edilməsi məqsədilə "Azərbaycan
Respublikasında 2011-2015-ci illərdə genişzolaqlı
internet xidmətlərinin inkişafı üzrə Fəaliyyət
Proqramı" da hazırlanıb.
Fəaliyyət Proqramı hazırlanan
zaman Beynəlxalq Telekommunikasiya İttifaqının (BTİ)
2015-ci il üçün hədəfləri əsas
götürülüb. BTİ-nin müəyyənləşdirdiyi
hədəfə görə, 2015-ci ilədək
genişzolaqlı internet dünyanın 60 faizində
yayılmalı və inkişaf etməkdə olan ölkələrdə
ailələrin 40%-nin sürətli internetə
çıxışı olmalıdır.
Bu istəyi Azərbaycanla eyniləşdirsək,
ölkəmizdə internetdən istifadə edənlərin
sayı cəmi əhalinin 60%-ni ötməlidir, həmçinin
sürətli internetə çıxışı olan ailələrin
sayı 40%-dən az olmamalıdır.
Hazırda Azərbaycan bu göstəricilərdən
geridə qalsa da, ona nail olmaq o qədər də çətin
deyil. 2011-ci olan məlumata əsasən, ailələrin 54%-nin
internetə çıxış imkanı var. 2007-ci ildə
bu göstərici 28% idi. Göründüyü kimi, internet
şəbəkəsinə qoşulan ailələrin
sayında artım sürəti olduqca yüksəkdir.
İnternetdən istifadə edən
insanların sayı isə cəmi əhalinin 70%-ni təşkil
edir. 2012-ci ilin sonuna olan məlumata görə, əhalinin hər
100 nəfərinə düşən kompüterlərin
sayı 20 ədədə, internet istifadəçilərinin
sayı 70-ə bərabərdir. 2005-ci ildə qeyd edilən
göstəricilər müvafiq olaraq 2,3 ədəd və 8
faiz təşkil edib.
İndi ölkədə hər 100
nəfərə düşən genişzolaqlı internet
istifadəçilərinin sayı 50-yə bərabərdir. Rəsmi məlumatlara
əsasən, ailələrin
36%-i (2011-ci il)
genişzolaqlı internet istifadəçisidir.
2009-cu ildə bu göstərici 3,9% idi. 2012-ci ildəki nəticə də nəzərə alınarsa
aydın olur ki, Azərbaycan artıq BTG-nin hədəfinin birinə
nail olub: sürətli
internetdən istifadə
edən ailələrin
sayı 40%-i ötüb.
İndi əsas məsələ
sürətli internetdən
istifadə edənlərin
nisbətinin 60%-dən
çox olmasını
təmin etməkdir.
Mövcud göstəricilərlə Azərbaycan internet istifadəçilərinin
sıxlığına görə
MDB ölkələri arasında
birinci yerdədir və dünya orta göstəricisini təqribən 2 dəfədən
çox qabaqlayır.
Dövlət genişzolaqlı internet istifadəçilərinin sayının
artırılması üçün
internet qiymətlərin endirilməsi
siyasətini də yürüdür. BTİ-nin 2015-ci ilə qədər olan hədəfinə görə
geni"zolaqlı internet üzrə
orta qiymət əhalinin orta aylıq gəlirinin 5%-dən az olmalıdır.
Azərbaycanda bu göstərici
aylıq gəlirlər
üzrə 4% təşkil
edir. Əmək haqqı əsas
götürülərsə göstərici 3%-ə çatıb.
Dövlət 2009-cu ildən başlayaraq
Azərbaycanda sürətli
internetin qiyməti sürətlə edirməyə
ba"layıb və bunun sayəsində
BTİ-nin hədəflərinə
yaxınlaşıb. 2009-cu ildə genizolaqlı internetin orta qiyməti 70,5 manat idi. 2010-cu ildə 20 manata, 2011-ci ildə 12,5 manata
qədər endirildi.
2012-ci ildə isə həyata keçirilən
tədbirlər nəticəsində
il ərzində
internetin qiymətləri
ayrı-ayrı sürətlər
üzrə təqribən
35% aşağı salındı.
Dəyişiklik nəticəsində
genişzolaqlı xidmətin
tarifləri 2 mbit/s üzrə 20 manatdan 15 manata, 1 mbit/s üzrə 15 manatdan 10 manata endirildi. Bu gün Azərbaycanda
1 mbit/s xidmətin qiyməti orta əmək haqqının
təxminən 3%-i qədərdir. İnkişaf etməkdə olan ölkələr üçün
bu rəqəm orta hesabla 20% civarındadır. Gəlirlər üzrə isə 2009-cu ildə 33% olan internet xərcləri 2012-ci ildə
4%-ə endi.
Dövlət genişzolarlı internet istifadəçilərinin sayının
artırılması məqsədilə
infrastrukturu da yaxşılaşdırmağı düşünür. Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi və Dövlət Neft Fondu Azərbaycanda
"evlərə optika"
modeli üzrə ölkənin bütün
yaşayış məntəqələrinə
yüksəksürətli genişzolaqlı
internet xidmətlərini verən
optik şəbəkənin
qurulması üzrə
layihə buna misaldır. Layihə 2013-2015-ci illəri əhatə edir və onun icrası
nəticəsində ölkənin
ucqar kənd yerləri belə genişzolaqlı internetlə
təmin olunacaq.
Layihə çərçivəsində
2015-ci ilə qədər
və sonrakı dövrdə əhali Bakı şəhərində
30-100 Mbit/saniyə, digər iri şəhərlər və
rayon mərkəzlərində 10-30 Mbit/saniyə, qəsəbə və kənd yerlərində isə 10 Mbit/saniyə və daha çox sürətli genişzolaqlı
internetlə təmin ediləcək.
Qeyd edək ki, ölkədə genişzolaqlı
internetin inkişafı
layihəsinin icrasına
Azərbaycan Dövlət
Neft Fondu (ARDNF) tərəfindən 450 milyon
manat məbləğində
vəsait ayrılacaq.
Layihənin birinci mərhələsinin maliyyələşdirilməsi
üçün ARDNF tərəfindən
103,6 milyon manatın ayrılması nəzərdə tutulub və yaxın gönlərdə bununla bağlı tədbirlərin
icrasına başlanılacağı
qeyd edilib.
Layihədə
2013-2015-ci illərdə və
sonrakı dövrdə
"hər evə optika" prinsipi üzrə yüksəksürətli
və keyfiyyətli genişzolaqlı internet xidmətlərinin
təşkili üçün
telekommunikasiya şəbəkəsinin
müxtəlif istiqamətlərinə,
ucqar yaşayış
məntəqələrinə və magistral şəbəkədə ATS-dən
2 km-dən çox məsafədə yerləşən
telefon şkaflarına
fiber-optik kabel xətlərinin çəkilişi,
kommutasiya və transmissiya qurğularının
yeni xidmətlərə
uyğun modernləşdirilməsi,
telefonlaşdırılmayan yaşayış massivlərinin,
çoxmərtəbəli binaların, qismən telefonlaşdırılmış yaşayış məntəqələrinin
ən yeni texnologiyaların tətbiqi
ilə telefonlaşdırılması,
yeni ATS binalarının
tikintisi, struktur və tarif islahatlarının
həyata keçirilməsi,
tənzimləmənin təkmilləşdirilməsi
və digər məsələlərin həlli
planlaşdırılır.
Sadaladıqlarımızı uzada bilərik.
Lakin burada daha önəmli
olan bir sual var. Niyə Azərbaycan dövləti
genişzolaqlı internetin
kütləviləşməsində bu qədər maraqlıdır?
Öncə də vurğuladıq
ki, bunu dövlət kampaniya məqsədilə etmir və genişzolaqlı internetin yayılması da, istifadəçilərinin
sayının artmasına
xüsusi hədəf
kimi yanaşır.
Deməli, dövlət internetin
kütləviləşməkdə başqa məqsədi var.
Qoyulan suala cavab olaraq bildirək ki, dövlətin genişzolaqlı internetin
kütləviləşmə istəyini iki qrup səbəblə əlaqələndirmək olar.
Birinci qrup səbəb kimi internetin iqtisadi təsirlərini qeyd etmək mümkündür. İkinci qrup
səbəb kimi isə internetin sosial həyatdakı faydalarını göstərmək
olar.
İnternet faydası özünü
ilk növbədə iqtisadi
müstəvidə göstərir.
Dünya
Bankının apardığı
qiymətləndirməyə əsasən internet iqtisadiyyatın
inkişafına effektiv
təsirə malikdir.
2000-2006-cı illərdə aşağı və orta gəlirli ölkələrdə genişzolaqlı
internetin iqtisadiyyata təsirini öyrənən
Dünya Bankı müəyyən edib ki, genişzolaqlı internetin istifadəsinin 10%
artması ümumi daxili məhsulun (ÜDM)
1,38% artımını təmin
edib.
ABŞ-da aparılan başqa bir tədqiqata görəsə,
internet şərti olaraq
ayrıca bir ölkə kimi qəbul edilsə,
2016-cı ildə o ABŞ, Çin, Yaponiya və Hindistandan sonra dünyanın 5-ci ən böyük iqtisadiyyatı olacaq.
Hətta
internet məkanı formalaşdırdığı
iqtisadi dəyərə
görə, Almaniyanın
ümumi iqtisadi dəyərindən də
böyük olacaq.
2011-ci ilin məlumatına əsasən, yalnız dünyanın 20 ən böyük iqtisadiyyatında
internetin bazar payı 2 trilyon dolları ötüb.
2016-cı ildə internetin
formalaşdırdığı dəyər 4-4,2 trilyon dollara yüksələcək. Yəni,
cəmi 5 il
ərzində internetin
bazar dəyəri 2 dəfə böyüyəcək.
2016-cı ildə
İngiltərədə internetin
ÜDM-nin formalaşmasında
payı 12,4%, Cənubi
Koreyada 8,27%, Çində
7%, Avropa Birliyi ölkələrində orta
hesabla 5,7%, ABŞ-da
5,4%, Kanadada 3,6%, Fransada
3,4% olacaq.
Bu həmin
ölkələrdir ki,
hazırda onlarda internetdən istifadə səviyyədi xeyli yüksəkdir. Həmin ölkələrdə
internet vasitəsilə aparılan
ticarət əməliyyatlarının
həcmi ildən-ilə
sürətlə artır,
internet vasitəsilə pullu
xidmətlərdən istifadə
çox böyükdür
və bir sıra ödənişlər
məhz internet vasitəsilə
aparılır. Eyni zamanda
həmin ölkələrdə
internet pullu təhsil,
səhiyyə xidmətlərinin
təşkili üçün
əla vasitə sayılır.
Müyyənləşdirilib ki, internetin
kütləviləşdiyi ölkələrin digərlərinə
nisbətən rəqabət
qabiliyyəti və inkişaf imkanları daha yaxşı olur.
Bu üstünlüklərini
nəzərə alaraq
Azərbaycan dövləti
genişzolaqlı internetin
yayılma arealını
genişləndirir. Əslində, dövlət buna məcbur qalıb. Əks təqdirdə Azərbaycan
2020-ci ildə inkişafın
yüksək səviyyəsinə
yaxınlaşacağına dair müəyyənləşdirdiyi
hədəfinə çata
bilməyəcək. Buradan çıxış
edərək deyə bilərik ki, iqtisadiyyatını inkişaf
etdirmək, onun rəqabət qabiliyyətini
artırmaq istəyən
Azərbaycan genişzolaqlı
internete geniş qapı açmağa məcburdur. Ehtimal ki,
bu zərurəti nəzərə alaraq sürətli internet istifadəçilərinin
sayının artırılması
üçün dövlət
növbəti illərdə
Azərbaycanda geneşqolaqlı
internetdən istifadə
qiymətləri bir qədər də endiriləcək.
Genişzolaqlı internetin yayılmasının
sosial faydası da var. Buna görə də YUNESKO BTİ ilə
birgə rəqəmsal
inkişaf üzrə
genişzolaqlı internet komissiyasının
yaradılmasına qərar
verib. Bu komissiya ölkələrlə
əməkdaşlıq edərək
heç kimin rəqəmsal inqilabdan, ələlxüsus da genişzolaqlı internet şəbəkəsində
yaradılan informasiya cəmiyyəti üçün
sosial-iqtisadi səmərələrdən
kənarda qalmamasını
təmin etməyə
çalışacaq.
Azərbaycan dövləti sosial
xidmətlərin genişlənməsi
üçün electron xidmətlərin
tətbiqini göcləndirib.
Hazırda elektron xidmətlərdən
əhalinin 7%-i istifadə edir. Hökumət hesab edir ki, genişzolaqlı internetin yayğınlaşması
nəticəsində 2020-ci ilədək elektron xidmətlərdən istifadə
edənlərin səviyyəsi
100%-ə çatacaq və
insanların sosial problemlərinin həllində
mühüm dəyişikliklər
hiss ediləcək.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2013.-13 mart.-S.9.