İKT-nin
inkişafı informasiya təhlükəsizliyini
aktuallaşdırır
İnformasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi
Qabaqcıl ölkələrin təcrübəsində
olduğu kimi Azərbaycanda da informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının (İKT) inkişafı informasiya təhlükəsizliyi
məsələsini aktuallaşdırır. İqtisadi və
sosial həyatın bütün sahələrində informasiya
texnologiyalarının tətbiqinin genişləndiyi hamıya
məlumdur.
Belə vəziyyətdə həmin sahələrdə
etibarlılığın artırılması
üçün informasiya ehtiyatlarının, mübadiləsinin
qorunması böyük əhəmiyyət daşıyır.
Eyni zamanda Azərbaycanda istifadə edilən kompüter və
bu kimi qurğuların internet bağlantıları son illərdə
genişlənib. İnternet bağlantılarının
çoxalması, trafik axınının artması xarici təhdidlərin,
hücumların da artmasına şərait yaradır.
Bütün sadalananlar Azərbaycan tərəfindən
kiberhücumlara qarşı xüsusi müdafiə tədbirləri
görülməsini, müdafiə sistemlərinin
yaradılmasını zəruri edir.
İnformasiya sistemlərinin bu xüsusiyyətini nəzərə
alaraq Azərbaycan 2012-ci ilin sonundan etibarən müdafiə tədbirlərinin
koordinasiyasını təşkil etmək qərarına gəldi
və bu məqsədlə ötən ilin sentyabr ayında
"İnformasiya təhlükəsizliyi sahəsində fəaliyyətin
təkmilləşdirilməsi tədbirləri haqqında"
prezident fərmanı imzalandı.
Bu fərmanda ölkəmizdə informasiya təhlükəsizliyi
ilə bağlı iki dövlət strukturunun
yaradılması nəzərdə tutulur.
Dövlət orqanlarının informasiya
ehtiyatlarının qorunması, bu sahədə təhdidlərin
qarşısının alınması, dövlət informasiya
infrastrukturu subyektlərinin, onların istifadəçilərinin
fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi məqsədilə
Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin Xüsusi
Rabitə və İnformasiya Təhlükəsizliyi
Departamentinin bazasında Azərbaycan Respublikası Xüsusi
Dövlət Mühafizə Xidmətinin Xüsusi Rabitə və
İnformasiya Təhlükəsizliyi Dövlət Agentliyi
yaradıldı.
Dövlət Agentliyi dövlət orqanları
üçün xüsusi dövlət rabitəsinin,
xüsusi təyinatlı informasiya-telekommunikasiya sistemlərinin
və şəbəkələrinin, idarələrarası
elektron sənəd dövriyyəsinin, dövlət
orqanlarının internet şəbəkəsi ilə əlaqəsinin,
onların internet informasiya resurslarının məlumat və
resurs mərkəzində yerləşdirilməsinin təşkilini,
istismarını, təhlükəsizliyini və
inkişafını təmin edən, dövlət mühafizəsi
obyektlərinin və mühafizə olunan obyektlərin təhlükəsizliyini
təmin etmək məqsədi ilə xüsusi texniki tədbirləri
həyata keçirir.
Agentlik dövlət orqanlarında kibertəhlükəsizlik
sahəsində hazırlığın artırılması,
bu sahədə qabaqlayıcı tədbirlərin həyata
keçirilməsi məqsədi ilə məlumat və resurs
mərkəzinin təhlükəsizliyinin təmini istiqamətində
müvafiq tədbirlər görür. Həmçinin
dövlət orqanlarının internet informasiya
resurslarının və informasiya sistemlərinin təhlükəsizlik
parametrləri üzrə monitorinqini həyata keçirir və
bu sistemlərin kibertəhlükəsizliyinin
artırılması istiqamətində dövlət
orqanlarına müvafiq texniki və metodiki kömək
göstərir. Nəhayət, dövlət orqanlarının
informasiya sistemlərinin təhlükəsizliyi barədə
Azərbaycan prezidentinə vaxtaşırı məlumat verir.
Bu fərmanla ikinci bir dövlət təşkilatı da
yaradıldı. Həmin struktur Rabitə və İnformasiya
Texnologiyaları Nazirliyinin tabeliyində olan Elektron Təhlükəsizlik
Mərkəzidir. Hələlik bu mərkəz fəaliyyətə
başlamayıb. Mərkəzin əsas işi ölkədə
ümumi kibertəhlükəsizlik vəziyyətini təhlil
etmək, əhalinin, özəl və digər qurumların
elektron vasitələrdən istifadə zamanı mövcud və
yarana biləcək elektron təhlükələr barədə
məlumatlandırılmasını həyata keçirmək,
onlara texniki və metodiki kömək göstərmək,
ölkəyə daxil olan ümumi internet trafikində qlobal
kiberhücumların qarşısını almaq məqsədi
ilə milli internet operatoru ilə birlikdə qabaqlayıcı
tədbirlər görməkdir.
Mərkəzin artıq əsasnaməsi var.
Açıqlanan məlumatlara görə, mərkəz may
ayında fəaliyyətə başlaya bilər.
İKT üzrə mütəxəssis Osman Gündüz
hesab edir ki, qeyri-dövlət sektorunun informasiya təhlükəsizliyi
ilə bağlı qurumun yaradılması vacib və
mühüm əhəmiyyət kəsb edən məsələdir.
Çünki dəfələrlə qeyri-dövlət sektoru
bu sahədə ciddi problemlərlə üzləşib və
həmin problemlər hələ də qalır.
O.Gündüzün fikrincə, həmin qurumun əsasnaməsi
hazırlanan zaman ictimai müzakirə təşkil edilməliydi.
Ekspert hesab edir ki, bunun edilməməsi əsasnaməni təkmil
hazırlanmasına imkan verməyib: "Kifayət qədər
düşündürücü məqamlar diqqəti cəlb
edir bu sənəddə. Əsasnamədə prezidentin fərmanında
göstərilən vətəndaş cəmiyyətinin
informasiya təhlükəsizliyi ilə bağlı texniki dəstəkdən
söhbət getmir.
Sənəddən hiss olunur ki, Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi yeni nəhəng bir
dövlət aparatı qurmaq istəyir. Dünya
praktikasında bu tip qurumlar ictimai-elmi yönümü olmasına
baxmayaq bu əsasnaməyə görə bu qurum hətta peyk
sistemləri, TV yayımına olan elektron təhlükələrin
də qarşısını alımalı, audit aparmalı,
monitorinq sistemləri qurmalı, hətta bəzən MTN-in,
Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin səlahiyyətlərinə
nüfuz etməlidir. Fikrimcə Elektron Təhlükəsizlik
Mərkəzinin AMEA-nın müvafiq qurumunun bazası nəzdində
yaradılması daha faydalı və az xərc tələb edən
ola bilərdi. Qurum baş vermiş kiberhücumların mənbələrinin
müəyyən edilməsi və müvafiq tədbirlərin
həyata keçirilməsi məqsədi ilə onlar barədə
məlumatları toplamaq və saxlamaq səlahiyyətindədir.
Bu lap anlaşılmaz və hətta təhlükəlidir.
Qurum artıq təhqiqat və əməliyyat axtarış tədbirləri
həyata keçirməlidir. Məlumatlar necə toplanacaq?
Kompüterləri götürüb aparacaqlar, yoxsa necə
olacaq? Hansı məlumatlara giriş olacaq?"
Qeyd edək ki, müdafiə ilə bağlı Azərbaycanın
yeni tətbiq etməyə başladığı təcrübə
qabaqcil ölkələrdə xeyli inkişaf etdirilib.
Ümumiyyətlə kiberhücumlar son illərin ən populyar
olan mövzularından biridir. Yəni, bundan sadəcə Azərbaycan
kimi informasiya kommunikasiya sistemləri yeni
formalaşdırılan ölkələr deyil, həm də
dünyanın qabaqcıl ölkələri də əziyyət
çəkir. Buna görə də, həmin ölkələr
tərəfindən kiberhücumlara qarşı xüsusi
müdafiə tədbirləri görülür, təlimlər
keçirilir.
Xarici ekspertlərin fikrincə, kiberhücumlara
qarşı müdafiə sadə məsələ deyil. Bunun
üçün ilk növbədə kibertəhlükəsizlik
strategiyası hazırlanmalı və bir nazirliyin
tabeçiliyində kiber təhlükəsizlik təşkilatı
təsis olunmalıdır. Bu prosesin tənzimlənməsi
üçün isə informasiya təhlükəsizliyi
haqqında ayrıca qanun hazırlanmalıdır.
İqtisadi, siyasi, hərbi və ya psixoloji məqsədlər
üçün bir ölkəyə qarşı informasiya
sistemləri vasitəsilə həyata keçirilən mütəşəkkil
hücum hesab edilən "kibersavaş"a (cyber warfare)
qarşı inkişaf etmiş ölkələrin
yeni tədbirlər həyata keçirir.
Artıq bir sıra ölkələrdə ehtimal edilən
hücumlara qarşı "kiber ordu" və ya "kiber
müdafiə" birliyi yaradılıb. Mütəxəsislərin
fikrincə, hər bir təşkilat ayrılıqda haker
hücumlarına qarşı müdafiə tədbirlərini
həyata keçirə bilməz.
Məlumata görə, hazırda dünyada kiber
müdafiə məqsədləri üçün ayrılan
vəsait 52 milyard dollar səviyyəsindədir.
Artıq kiber savaşlar klassik savaşlara dəstək məqsədi
daşıyır. Ölkələr minlərlə əsgərdən
ibarət olan bir orduya ehtiyac olmadan virtual aləmdə
işğalçılıq, dağıdıcılıq
siyasəti həyata keçirir. Bir qayda olaraq baza informasiyalarının
dağıdılmasını hədəfləyən
kiberhücumlarda şirkətlərin, ölkələrin maddi
və mənəvi baxımdan böyük ziyana məruz
qalmasına müvəffəq ola bilirlər. Bir kiberhücumla
təhlükəsizlik, səhiyyə, enerji, rabitə, nəqliyyat,
xəbər yayımı, bank sahəsində xidmətlərin
təşkilini iflic etmək olar. 2007-ci ildə Rusiya tərəfindən
Estoniyaya qarşı həyata keçirilən hücumlarda 20
gün müddətində insanlar bank əməliyyatları həyata
keçirə bilmədi, həmçinin dövlət təşkilatlarının
veb səhifələrinə giriş mümkün olmadı.
Yenə 2008-ci ildə Rusiyanın Gürcüstanı
işğalı müddətində Rusiya
Gürcüstanın dövlət saytlarını iflic etdi.
2010-cu ildə isə İranın nüvə
stansiyalarını zərərsiz vəziyyətə gətirmək
üçün ABŞ tərəfindən Stuxnet proqramı
yazılıb. Bu proqram adi kompüterlərə heç bir zərəri
olmadan, atom stansiyasının idarəetmə məntəqəsini
iflic etmişdi.
Kiberhücumlarla ölkələrin mülki və hərbi
təyinatlı məlumatlarını əldə etmək asan
olduğu kimi, bu məlumatları da silmək bir o qədər
sadədir.
Artıq müasir dünyada kiberhücumlar quru, dəniz,
hava və kosmik vəziyyətlərdən sonra beşinci
müharibə vəziyyəti hesab olunur. Amma belə
hücumlarda onun harada kim tərəfindən həyata
keçirildiyini tapmaq olduqca çətindir.
Qeyd edək ki, NATO kiberhücumlara çox ciddi reaksiya verir. Çünki NATO hesab edir
ki, kiberhücumları
adi adamlar deyil mütəşəkkil
dəstələr, ölkələrin
xüsusi xidmət orqanları və orduları tərəfindən
həyata keçirilir.
Buna görə də, 2008-ci ildə
NATO-nun tabeliyində kiberhücumlara
qarşı xüsusi
mərkəz qurulub.
ABŞ-da isə
2003-cü ildə kibertəhlükəsizlik
strategiyasına aid sənəd
hazırlanaraq bütün
istiqamətlərdə onun
tətbiqinə başlanıldı.
Daxili İşlər Nazirliyinin
tabeliyində kiber təhlükəsizlik birliyi
yaradıldı. Bundan başqa
ölkə prezidentinə
birbaşa tabe olan kiber müşaviri də
var.
2010-cu ildə isə Müdafiə Nazirliyində rəhbəri
ordugeneralı rütbəsini
daşıyan təhlükəzislik
xidmət quruldu.
Bu xidmətin məqsədi kiber hücumlara qarşı mübarizədir.
Artıq ABŞ-ın Müdafiə
Nazirliyi ölkəsinə
qarşı kiber sobatacı müharibəyə
başlamaq üçün
əsas kimi qiymətləndirir.
Digər ölkələrə gəldikdə kibertəhlükəsizliyin
təmin edilməsi işi müxtəlif dövlət təşkilatlarına
həvalə edilir.
ABŞ-da və
Almaniyada daxili işlər nazirliyi, İngiltərə və Rusiyada kəşfiyyat təşkilatı, Çində
rabitə nazirliyi, Yaponiyada nazirlər kabineti, Fransada müdafiə nazirliyinin öhdəsindədir.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.- 2013.- 21 may.- S. 9.