Kino -
çox incə sənətdir...
Ötkəm İsgəndərov:
"Sənətə gələn gənclərin sənət
anlayışları yox dərəcəsindədir"
Bir vaxtlar bir çox filmlərdə müxtəlif obrazlar yaradan əməkdar artist Ötkəm İsgəndərov illərdən bəri kinoya çəkilmir və hazırda enerjisini tələbələrinə sərf edir. Yəni yaradıcılığını müəllim kimi davam etdirir.
Moskvanın məşhur Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun məzunu, məşhur Matveyevin tələbəsi olan aktyor həm də gözləyir - gözləyir ki, rejissorlar onu yeni filmlərə çəkəcəklər...
- Ötkəm müəllim, rejissorlar sizi "yada salmaq" istəmirlər. Kinolar çəkilir, amma Ötkəm İsgəndərov çəkilmir...
- Söhbətə
çox uzaqdan başladın. Kinolar çəkilir, Ötkəm
İsgəndərov çəkilmirsə, deməli, belə
lazımdır... Yəqin ki, mənə uyğun rollar
olmadığına görə, çəkilişlərə
dəvət almıram. Rejissorlar yaxşı bilirlər kimi dəvət
etmək lazımdır. Bir də ki, il boyu elə
də çox film çəkilmir, axı. Rejissorların məni
niyə çəkmədiklərinə gəlincəsə,
çəkilməsəm də, enerjimi başqa səmtə
yönəltmişəm. İllərlə gözləməməliyəm
ki, nə vaxtsa məni çəkəcəklər.
Yaradıcılıq fəaliyyətimi tələbələrlə
dərs prosesinə yönəltmişəm. Enerjimi onlara sərf edirəm
və onlardan da yeni enerji alıram. Pedaqogika da mənim
üçün bir yaradıcılıq fəaliyyətidir.
- Maraqlıdır ki, o dövrdə
Matveyevin kursunda təhsil alan 14 tələbədən
yalnız Həmidə xanım həmişə üzdə
olub, çoxlu filmlərdə baş rollara çəkilib.
Yerdə qalanlar əksər filmlərdə epizodik, 2-ci və
ya 3-cü dərəcəli rollarda çəkilmisiniz...
- Nədənsə o dövrdə
kinostudiyanın yaradıcı heyəti bizim haqqımızda
başqa fikirdə oldu. Amma biz Moskvada göstərdiyimiz
diplom tamaşasını Bakıda da oynadıq. Mən yüz faiz əminliklə deyərdim ki, mənimlə
birgə Matveyevin kursunu bitirən aktyorların hamısı
istedadlı uşaqlar idi. Sadəcə,
burda bəxtin gətirməsi məsələsi var. Təbii
ki, hamı baş rolda çəkilməli deyildi. Yenə deyirəm, kino çox incə sənətdir.
Əgər aktyor rola uyğun gəlirsə,
rejissor onu çəkəcək.
- O dövrdə kino aktyorları
üçün kifayət qədər iş vardı:
"Mozalan" və qısametrajlı filmlərdən
başqa, ildə azı 10-15 tammetrajlı film çəkilirdi...
- Kino çox çəkilirdi. Amma Həmidə xanım hamımızdan fəal
idi, bütün filmlərə dalbadal dəvət olunurdu,
çəkilirdi. Amma o biri uşaqlar da
çəkilirdilər. Şəxsən mən
də, Fərhad da, Əliqulu da çəkilmişik. Baş rollarımız da var. Bununla belə, Həmidə
xanım bizə nəsbətən daha çox baş rolda
çəkilib. Bu bizdən asılı
olmayıb. Çünki aktyor həmişə
rejissordan asılı olub. Biz də
qayıdandan sonra kinostudiyanın dublyaj studiyasında
hamımız aktiv fəaliyyət göstərmişik.
O dövrdə görkəmli aktyorların əksəriyyəti
sağ idi. Biz kiməsə diqtə edə bilməzdik
ki, "mən Moskvada oxuyub gəlmişəm, məni mütləq
çəkməlisən".
- Enerjinizi müəllimliyə sərf
etməyə heyfiniz gəlmir?
- Qətiyyən, mən artıq
buna öyrəşmişəm. Artıq 23
ildir, pedaqogika ilə məşğulam. 1986-ci ildə
çəkilməyə ara verdim, ondan
sonra dayanıb gözləməli deyildim ki, görüm məni
nə vaxt çəkəcəklər. Aradabir
iki filmə çəkildim. Nəsə bir iş
görməliydim. Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinə gələndən sonra
gördüm ki, burda dayanmadan yaradıcılıq prosesi gedir.
Özümü formada saxlamaq üçün
pedaqogikanın mənə böyük köməyi oldu.
Tələbələrlə işləmək
çox maraqlı prosesidir.
- Ötkəm müəllim, 23
ildir aktyorluq sənətindən dərs deyirsiniz? O
dövrün sənətə yenicə gələn gəncləri
ilə indikilər arasında hansı fərqləri
görürsünüz?
- İstərdim ki,
oxucular məni köhnə fikirli hesab eləməsinlər.
Deməsinlər, həmişə belə olub
ki, yaşlılar gəncləri bəyənmirlər. Yəni mən çox istərdim, indiki gəncləri
bizim gənclik dövrümüzdə olduğumuz kimi
görüm. Mənə elə gəlir
ki, indi sənətə gələn gənclərin sənət
haqqında anlayışları azdır. Hətta
deyərdim ki, yox dərəcəsindədir. Ancaq onu bilirəm ki, orta məktəbi bitirəndə,
mən Azərbaycanın həm kino, həm də teatr
rejissorlarını, aktyorlarını tanıyırdım.
Sənətə həvəsim olduğuna
görə teatrla, kino ilə maraqlanırdım. Həmçinin xarici kinorejissorları, aktyorları
tanıyırdım. İndiki gənclər
isə ancaq sənətə olan həvəslə kifayətlənirlər.
Lazımi məlumatlara malik deyillər. Xariciləri hələ bir kənara qoyaq, heç
bilmirlər Azərbaycanda hansı aktyorlar var. Ancaq məşhurları,
daha dəqiq desək, ekran ulduzlarını tanıyırlar.
Vəssalam. Əsl sənətkarları
tanımırlar. Hətta qəbul
imtahanlarında elə olub ki, abituriyentlər onlardan qabiliyyət
imtahanı götürən adlı-sanlı
aktyorlarımızı, rejissorlarımızı
tanımırlar. Yəni belə
gülünc hallarla da rastlaşırıq. Məndə bir çaşqınlıq əmələ
gəlib. Əvvəllər biz bir bədii
əsəri əvvəldən axıradək oxuyurduq, bilirdik
ki, burda söhbət nədən gedir. Amma
deyəsən, son vaxtlar orta məktəbdə uşaqlara ancaq
məlumat verirlər ki, filan yazıçı filan əsərləri
yazıb. Amma həmin əsərlərdə
nədən söhbət getdiyini demirlər. Mən yenicə
qəbul olunmuş tələbədən soruşuram ki, Cəlil
Məmmədquluzadənin hansı əsəri var. Bir az fikirləşəndən sonra deyir
"Ölülər". Soruşuram ki,
"Ölülər"də söhbət nədən
gedir? Bir müddət üzümə
matdım-matdım baxandan sonra deyir ki, "müəllim,
ölülərdən olar da". Yəni
bu gün gənclərin əsərlər haqqında təsəvvürləri
yoxdur, sadəcə olaraq informasiyaları var.
- Onda sizin işiniz çətin
olar ki?
- Çox çətindir. 23 ildir ki, burda dərs deyirəm. İncəsənət
Universitetinə sənəd verən gənclərin
arasından istedadlılarını seçirik və göndəririk
test imtahanına. Düzdür, test
imtahanından keçib tələbə olurlar. Amma onlarla sıfırdan başlamalı oluruq.
Son illər artıq hiss etməyə başlamışam ki, tələbələrin
bilik səviyyəsi ildən-ilə aşağı
düşür. Təkcə istedadın olması ilə
iş bitmir, bununla yanaşı mütləq savad da
olmalıdır. İstedad allah vergisidir. Onu daima savadla qidalandırmaq lazımdır ki, tez
çürüyüb məhv olmasın. Ümumiyyətlə,
bu sənətə gələn gənclər rəngkarlıqla,
musiqi ilə, ədəbiyyatla yaxından
maraqlanmalıdırlar. Onlar bilməlidirlər
ki, Çaykovski kimdir, Qlinka kimdir, Arif Məlikov kimdir və
yaxud Üzeyir Hacıbəyov nə yazıb? Ola bilsin, desinlər ki, "Çaykovski, Qlinka
rusdur, onları tanımağa borclu deyilik". Xeyr, onlar dünya klassikləridir. Onlara ona görə klassik deyirlər ki, bütün
dünya xalqları onların musiqisini qəbul eləyir.
Əgər biz onları öyrənməsək,
dünya sivilizasiyasından geri qalarıq.
- Bir vaxtlar aktyorluq fakültəsinə
daxil olmaq istəyənlərin boy-buxununa, xarici görkəminə
və səsinə diqqət yetirilirdi. Ancaq son
illər bu ixtisas üzrə qəbul olunan tələbələrə
diqqət yetirdikdə bu kriteriyalara uyğun gəlmədiklərinin
şahidi oluruq.
- Biz seçim qarşısında
qalmışıq, gələn tələbələr bu
görkəmdə gəlirlər. Bu il mən
qəbul imtahanı götürən müəllimlərə
tapşırdım ki, hündürboy, gözəgəlimli
xarici görkəmə malik gənclərə
üstünlük verilsin. Bəzən prbolemlərlə
də rastlaşırıq. Məsələn,
hürdürboy, xarici görünüşcə bizi təmin
edən gənc gəlir imtahana, sonradan görürük ki, pəltəkdir
və yaxud sifətində hər hansı qüsur var. Ən nəhayət,
bu kriteriyaları təmin eləyən gənc həddindən
artıq savadsız olur.
- Azərbaycanda il
ərzində irili-xırdalı 8-10 film çəkilir. Amma hələ də milyonlarla
tamaşaçını özünə cəlb edəcək
film yoxdur. Ümumiyyətlə, son illərdə
çəkilən filmlərimizin səviyyəsindən
razısınızmı?
- Bekar oturmaqdansa, kinonun ölməməsi
üçün, hansı səviyyədə
alınmasından asılı olmayaraq, filmlərin çəkilməsi
yaxşı haldır. Bəlkə biz indi
çəkilən filmlərə qiymət verməsək də,
gələcəkdə qiymətləndirəcəklər.
Çünki 1975-ci ildə "Tütək səsi"
filmi çəkiləndə bir çox təşkilatlar tərəfindən
təzyiqlərlə üzləşdi. Artıq
həmin film klassik filmlərimizdən birinə çevrilib, hətta
ən çox sevilən filmlərimizdəndir. Filmlərimiz çəkilir, ancaq onların xarici
ölkələrdə nümayiş etdirilməsi, reklam
olunması lazımi səviyyədə deyil. Reklam işi yoluna qoyulsa, filmlərimizi xaricə
çıxara bilərik. Özünüz
də şahidisiniz ki, xarici serialların ləğvindən
sonra Azərbaycanda serial bumu yaşanır. Amma yüksəksəviyyəli serial hələ də
yoxdur. Amma inanıram ki, belə işlərə
çox qalmayıb. Mən haradasa
oxumuşdum ki, Fransa qanunverciliyi ölkə ərazisində
yalnız 30 faiz xarici filmlərin nümayiş etdirilməsinə
icazə verir. Həm öz kinosunu qoruyub
saxlayır, həm də yerli istehsalata tələbatı
artırır. Bunu qanun şəklində
qəbul ediblər. Bizdə isə hələlik
kino haqqında qanun yoxdur. Ona görə də,
telekanallar öz istədikləri kimi
"fırlanırlar". Bu gün
nümayiş etdirilən xarici filmlərin 80 faizi dəyərsizdir.
- Pavilyondan ötrü
darıxmırsınız?
- Əlbəttə,
çox darıxıram. Neyləmək
olar, bu, mənim qismətimdir. Amma hər
halda film çəkilməsinə sevinirəm. Əlbəttə, mən də çəkilmək
istəyirəm. Ancaq hansı rejissora
yalvarım ki, "məni kinoya çək". Deməli, rejissor məni çəkdiyi filmdə təsəvvür
eləmir. Bu aksiomadır, vəssalam.
Rol gözləyə-gözləyə, təbii
ki, vaxt keçir, qocalırıq. Yəqin
nə vaxtsa çəkilərəm.
- Heç olubmu ki, aktyor
olmağın peşmançılığını çəkəsiniz?
- Təxminən buna bənzər
bir şey olub. 1991-ci ildə kinostudiyada işlər
dayandı. Bir müddət işsiz
qaldım. Təsəvvür edin, ömrünü ancaq sənətə
həsr eləyən bir adam ola, maddi
güzəran haqqında düşünməyə və birdən-birə
bu cür vəziyyətlə üzləşə. Mən də
insanam, ailəm var, rəhmətlik Həsən Əbluc
demişkən, "cənab mədə" var. Digər
yandan, ali məktəb bitirməyən dostlarım,
yoldaşlarım vardı, elə bir işlə məşğul
olurdular ki, özlərinə gözəl ev-eşik, cürbəcür
maşınlar almışdılar. Amma mən
özümü sənətə həsr elədiyimdən, belə
şeylərə baş qoşmağa vaxtım
olmamışdı. Ona görə bir-iki dəfə
özümçün dedim ki, "Mən niyə bu sənəti
seçdim? Çünki pul insan həyatını,
müqəddəratını həll eləyən amillərdən
biridir. Nə vaxta qədər acqarına sənət
üçün çalışmalıyam? Sənətin heç vecinə deyil ki, sən
onunçün canını fəda eləyirsən".
Rejissor Arif Babayevin gözəl bir sözü var: "Öz sənətini
sevən hər bir kəs bu sənətdə öz
varlığını təcəssüm etdirməlidir". Mən acqarına özümü necə təcəssüm
etdirim?
- Eşitdiyimə görə, sizi
uzun müddət çəkilməyə qoymayıblar...
- Mən kinostudiyada işləyəndə
həm də komsomol komitəsində
çalışırdım. Amma komsomol komitəsinin
işləri laxlayırdı. Məni kinostudiyanın rəhbərliyi
çağırdı və töhmət verdi.
Onda dedim ki, "mən komsomolda işləyə bilmirəm, mən yaradıcı insanam". İrad tutdular ki, "biz də gənc
yaşlarımızda komsomol işində
çalışırdıq, gecə-gündüz işləyirdik".
Dedim, "əgər belədirsə, etibar eləyin, bir kino
çəkim". Təəccübləndilər.
Dedim ki, "bax, siz məndə rejissorluq görmədiyiniz
kimi, mən də özümdə komsomol katibliyini
görmürəm. Mən aktyorluqdan başqa
heç bir işi bacarmıram". Sonra
"Yaxşı, get, sənin taleyin mənim qələmimdən
asılıdır" dedilər. Bu hadisədən
sonra mənə filmdə çəkilməyə imkan vermədilər.
Yaxın bir rejissor dostum var, adını çəkməyəcəyəm,
mənə dedi ki, "səni çəkmək istəyirdim,
qoymadılar". Ona görə də, uzun illər
çəkilə bilmədim. Arada
dostlarım rəhbərlikdən xəbərsiz epizodik rollarda
çəkirdilər.
- Sizə kimlər imkan vermirdilər?
- Adlarını deməyəcyəm.
Ancaq bircə onu deyə bilərəm ki, mane
olan kinostudiyanın o dövrdəki rəhbərliyi idi.
İltifat HACIXANOĞLU
Ekspress.-2013.- 7
noyabr.- S.15.