"Atam
saçlarımı darayıb hörməyi çox
sevərdi"
Abbas Mirzə ilə Mərziyyə Davudovanın
yeganə yadigarı Firəngiz Şərifova:
"Sonra atam başqa qadınla evləndi, anam da Ülvi Rəcəblə
ailə qurdu"
İstedadın da qanla, genlə nəsildən
nəslə keçdiyi artıq qəbul olunub. Bizdə isə bunu sübut etməyə lüzum
yoxdur, ona görə ki, yüzlərlə sübut
var. Hamısı da göz qabağında. Yəni indi
müxtəlif sənət sahələrində müvəffəqiyyətlə
çalışan istedadlı sənət adamlarının əksəriyyəti
bir vaxtlar bütün dünyaya səs
salan korifey sənətkarların
övladlarıdır. Bu üzdən
istedadın atadan oğula
keçdiyini söyləmək olar. Amma gəlin, görək
məşhurların övladları bununla
razılaşırlarmı? Valideynlərini necə
xatırlayırlar? Axı indi az qala sitayiş
etdiyimiz dühaları övladlarından
yaxşı kim tanıyır?
Bu rubrikada məqsədimiz ömrünü
millətinin inkişafına sərf edən dahiləri yad etmək, onları indiki
nəslə tanıtdırmaq və sevdirmək, tanıyanlara
isə yeni nə isə deməkdir.
Rubrikamızın budəfəki
qonağı Azərbaycan teatr məktəbinin
yaradıcıları Abbas Mirzə Şərifzadə
ilə ilk qadın aktrisalarımızdan biri, SSRİ xalq artisti Mərziyyə Davudovanın yeganə
yadigarı, xalq artisti
Firəngiz Şərifovadır.
- Atam Abbas Mirzə Şərifzadə
1891-ci ildə Şamaxıda anadan olub. 1893-cü il
Şamaxı zəlzələsindən sonra
ailəsi Bakıya köçüb.
Bakıda atamgilin böyük
mülkləri olub. Atamın
uşaqlıqdan ədəbiyyata, teatra böyük marağı varmış. Onun böyük
qardaşı Qulammirzə Almaniyada təhsil
almış, mühəndis ixtisasına yiyələnmişdi.
Ancaq bununla belə, əmim
Şamaxıda teatr tamaşaları təşkil
edər və özü də pyeslər
yazardı. Atama da ədəbiyyata
həvəs qardaşından keçmişdi.
Buna görə də 14 yaşında rəhmətlik
Hüseyn Ərəblinskinin
yaratdığı teatr truppasına daxil olub, ondan
aktyorluğun sirlərini öyrənir.
Ərəblinskini dayısı oğlu
öldürəndən sonra onun oynadığı bütün
rolları atam oynayır.
Anam isə
1901-ci ildə Həştərxanda anadan olub, özü də
milliyyətcə tatardır. 15 yaşı olanda
rus-tatar məktəbini bitirib
və elə həmin məktəbdə tatar
uşaqlarına rus dilindən dərs deyib. Həmin məktəbdə dram dərnəyi də varmış və anam da həmin dərnəyin
üzvü imiş.
1918-ci ildə Ərəblinski öz
truppası ilə Həştərxana qastrola
gedir. Orada yaşayan sənət dostları onu anamın işlədiyi məktəbdə
səhnəyə qoyulan tamaşaya
baxmağa dəvət edir.
Həmin tamaşada anam
da oynayırmış və Ərəblinskinin
xoşuna gəlir, onu
Bakıya dəvət edir. Bilirsiniz
ki, o illərdə başqa millətlərdən fərqli olaraq azərbaycanlı qızlar səhnəyə
çıxmırdılar. Anam 1918-ci ildə
Bakıya gəlmək istəyirmiş, ancaq
anası xəstələndiyi üçün
gələ bilməyib. Nəhayət, 1920-ci ildə Bakıya köçüb. Bu zaman Ərəblinski artıq həyatda yox idi. Onun
yaratdığı truppaya isə atam rəhbərlik edirdi.
Həmin il atamla anam tanış olurlar,
1923-cü ildə isə evlənirlər. 1924-cü ildə mən
anadan olmuşam.
Onlar uzun illər bütün tamaşalarda tərəf müqabili
olublar. Həmişə
də baş rollarda oynayıblar. Sonra isə 1937-ci il gəlir...
Həmin il
Azərbaycan teatr sənətinin iki sütunu- Abbas Mirzə ilə Ülvi Rəcəb "vətən xaini" damğasıya güllələnir.
- Onları
nədə günahlandırdılar?
- Sənədlərdə
atamı İran kəşfiyyatına işləməkdə
günahlandırırdılar. Əslində, məsələ başqa cür idi. Əmim Qulammirzə Şərifzadə
1919-cu ildə İrana
köçmüşdü. Orada əmim o qədər məşhur olub ki, hətta İran şahı ilə dostluq edib. Atam da qardaşı
ilə tez-tez məktublaşırdı. Həmin məktubları NKVD-yə
çatdırıb demişdilər
ki, Abbas Mirzə İrana işləyir.
Ülvi Rəcəb
də milliyyətcə
acar idi. Özü də İstanbulda ali
təhsil almışdı.
Onu da pantürkist damğasıyla məhv etdilər.
- Deməli,
həm atanız, həm də atalığınız 37-ci il repressiyasının
qurbanı oldu. Atanızla ananız niyə boşanmışdılar?
- Onda
mən çox balacaydım və bu barədə heç nə bilmirəm. Bir də, ərlə
arvad nə üstündə boşanır?
Ancaq onu deyim ki,
onlar ayrılandan sonra da münasibətləri
çox yaxşı idi. Atam həbs olunana
qədər səhnədə
anamla tərəf müqabili olub.
Atamla anam
1930-cu ildə ayrılıblar.
Sonra atam başqa qadınla evləndi, anam da Ülvi
Rəcəblə ailə
qurdu. Buna baxmayaraq,
atam Ülvi Rəcəblə ömrünün
axırınadək yaxın
dost kimi qaldı.
- Siz
valideynlərinizdən hansının
yanında qalırdınız?
- Mən
anamın yanında qalırdım. Anam da məni hərdən özü ilə teatra aparırdı. Oradan isə
atamla gəzməyə
gedirdim.
- Atanızın
həbs olunmasını
necə xatırlayırsınız?
- Həmin
illəri xatırlayanda,
çox pis oluram. O vaxt mənim 13 yaşım vardı. Heç nə başa
düşmürdüm. Elə bilirdim ki, atamı
azad edəcəklər.
Ancaq yadıma gəlir ki, anam gecələr
yatmırdı. Çünki o vaxtlar insanları gecə gəlib evlərindən aparırdılar.
Anamın bu narahatçılığını
da anlaya bilmirdik. Ancaq anam atalarımızın geri qayıtmayacağını
çox gizlədə
bilmədi... Əvvəlcə Ülvini, sonra
da Abbas Mirzəni aparmışdılar.
İkisini də tamaşadan sonra...
- Atanız
xatirinizdə necə qalıb?
- Atamla
anam ayrılandan sonra mən həmişə yayı atamla keçirirdim. O dövrdə aktyorlar bütün yayı qastrollarda olurdular. Mən atamla Azərbaycanı demək olar ki, qarış-qarış
gəzmişəm. O günləri
heç vaxt yadımdan çıxarmaram.
Atamın çox yumşaq
əlləri vardı.
Onun əllərini indi də saçlarımda
hiss edirəm. Atamla olanda,
həmişə özü
mənim saçımı
darayırdı. Mənim uzun
saçım vardı
və atam onu darayıb hörməyi çox sevərdi, heç kimə icazə verməzdi ki, saçıma toxunsun.
Bir dəfə də saçımı darayanda,
darağın dişi
boynumdakı xalı qopartdı və boynumu qan bürüdü.
Atam xalı yerinə qoyub bağladı. Həmin xal indiyədək qalır...
Bir dəfə
də hansısa rayona qastrola gedəndə, xəstələnmişdim,
dezinteriya olmuşdum.
Mənə gənəgərçək yağı içirmək
istəyirdilər. Nə qədər
dedilər, içmədim.
Axırda atam qabı uzatdı ki, "ay Firəngiz, bunu iç". Əlindən necə vurdumsa, yağ
üstünə dağıldı.
Güldü-güldü və
dedi ki, "bu yağla heç
vaxt qrim etməmişdim".
- Abbas Mirzə ilə Ülvi Rəcəb güllələnəndən
sonra sizə təzyiqlər çoxmu oldu?
- Çox
əzab-əziyyət çəkdik.
Ələlxüsus da qardaşlarım
çox əziyyət
çəkdilər. Onları
oxuduqları ali
məktəblərdən xaric
etdilər. Sonradan anam çox əziyyətlər hesabına
onları yenidən ali məktəbə
qəbul etdirə bildi.
- Sizin
aktrisa olmağınıza
ananız necə yanaşdı?
- Ümumiyyətlə,
aktyorlar istəmirlər
ki, övladları da onların yolu ilə getsin.
Çünki bizim sənətimiz
çox əziyyətlidir.
Ailədən kənar düşürsən,
gecə-gündüz teatrda
olmalısan. Ona görə
də anam istəmirdi ki, mən səhnəyə gəlim. Ancaq səhnəyə meylim çox böyük idi.
- Firəngiz
xanım, necə düşünürsünüz, istedad irsidirmi?
- Bəli,
qan öz sözünü deyir. Düzdür,
bu həmişə belə olmur. Çünki böyük-böyük sənətkarların əksəriyyətinin
valideynləri teatrın
nə olduğunu bilməyib.
- İstərdim,
bir az
da Mərziyyə xanım barədə danışaq...
- Anam
çox əsəbi idi. Amma bununla belə,
çox iradəli, qüvvətli qadın idi. Çünki ancaq güclü,
iradəli qadın bu dərdlərə dözə bilərdi.
Müharibə illərində övladlarını
təkbaşına dolandırdı.
Bunun üçün qiymətli
nəyi vardısa, hamısını satdı.
Elə bu çətinliklərə
görə də dünyasını tez dəyişdi. Dünyadan köçəndə
anamın altmış
yaşı təzəcə
tamam olmuşdu. Dekabrda 60 yaşı tamam oldu, yanvarda
rəhmətə getdi...
Mərziyyə xanım çox sadə qadın idi. Tanımayan adam küçədə
anamı görsəydi,
onun aktrisa olduğuna inanmazdı. Çox sadə geyinirdi. Heç vaxt kosmetikadan istifadə etməzdi.
Təkcə şuba geyinməyi
xoşlayardı.
- Övladları
ilə münasibəti
necə idi?
- Anam
övladlarına qarşı
çox tələbkar
idi. Əgər dediyi vaxtdan
2 dəqiqə evə
gec gəlsəydik, evdə mütləq səs-küy olmalıydı.
Elə ki, eynəyi burnunun ucuna düşürdü və
altdan-altdan baxırdı,
bu bizim üçün bəs idi, gizlənməyə yer axtarırdıq.
- Ananızın
ən yaxın rəfiqələri kimlər
olub?
- Fatma Qədri ilə çox yaxın idi. Sonralar isə ən çox Sofa Bəsirzadə
ilə dostluq edirdi. Bundan başqa, onun
ən yaxın rəfiqələrindən biri
də Qəmər xanım Topuriya idi. O, Tiflisdən gəlmişdi və yaxşı paltar tikməyi vardı.
- Heç
ananızla tərəf
müqabili olmusunuzmu?
- Bəli,
anamla eyni tamaşada səhnəyə
çıxmaq mənə
nəsib olub. Mən bir müddət "Azdrama"da işləmişəm.
Rəhmətlik Tofiq Kazımov
"Gözəllik adası"
adlı tamaşa hazırlamışdı. Onda anam cərrahiyyə əməliyyatından təzəcə
çıxmışdı, yaman xəstə idi. Bir döşünü kəsib götürmüşdülər.
Ağır xəstə olmağına
baxmayaraq, ayağa durdu və o cür böyük rolu oynadı. Həmin tamaşada mən rəhmətlik Sofa
Bəsirzadənin "qızı"nı, anam da onun "rəfiqəsi"ni
oynayırdı. Mən anamı
ilk dəfə məhz
həmin tamaşada aktrisa kimi görmüşəm.
Hətta
tamaşanın ilk premyerasında
səhnədə mən
onun qarşısında
özümü itirmişdim.
Anam gördü ki, qabağında bir "heykəl" dayanıb və belə bir replika
işlətdi: "Xahiş
edirəm, gedin, ananızı çağırın".
Onun "gedin" kəlməsi məni elə bil özümə
qaytardı... Onda mən
başa düşdüm
ki, bu aktrisada
nə qədər əzəmət varmış.
- Ananızın
son gününü necə
xatırlayırsınız?
- Mən,
ümumiyyətlə, atamla
anamı düşünəndə
çox pis oluram. O, həyatdan
tez köçdü.
Bayaq dedim, süd vəzisində xərçəng aşkar olunduğuna
görə döşünün birini kəsmişdilər. Cərrahiyyə əməliyyatından
sonra cəmi bir il yaşadı. Xəstə yatdığı
müddətdə həm xəstəxanada, həm də evdə
ona ancaq özüm qulluq edirdim. Bu bir
ildə çox əziyyət çəkdi,
yorğan-döşəkdən dura bilmədi.
Bu müddət ərzində anamı belə
görüb mən də çox
əzab çəkdim. Anam gözümün qabağındaca şam kimi əriyirdi. Bu xəstəlik elədir ki,
son nəfəsinədək insanın huşu özündə olur.
Son sözü mənə bu oldu: "Mən səndən razıyam".
İLTİFAT
Ekspress.-2013.-14-16
sentyabr.- S.12.