Azərbaycan İKT sektorunda qlobal aktyora çevrilmək əzmindədir
İnformasiya
və kommunikasiya texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi
Son illər
İnformasiya-kommunikasiya texnologiyaları (İKT) cəmiyyətin
inkişafına müsbət təsir göstərən ən
mühüm amillərdən birinə çevrilib. Azərbaycanda
informatizasiya proseslərinin lazımınca
razılaşdırılmış olmaması, dünyada vahid
informasiya məkanının formalaşması proseslərinin
intensivliyi, regionların, ölkələrin və xalqların
informasiya-iqtisadi inteqrasiyası proseslərinin dərinləşməsini
və bu proseslərdə respublikamızın da iştirak etməsini
zəruri edib.
Bunu nəzərə alaraq 2002-ci il
fevralın 7-də Azərbaycan hökuməti BMT
İnkişaf Proqramı (BMT İP) ilə birlikdə "Azərbaycan
Respublikasında İKT-nin tətbiq və inkişaf etdirilməsinin
milli strategiyası və başlanğıc mərhələdə
həmin strategiyanın həyata keçirilməsi"
adlı layihə reallaşdırdı. Bununla da BMT-nin və
Avropa Şurasının üzvü olan Azərbaycan informasiya
cəmiyyətinin yaradılması və dünya birliyinə
inteqrasiya yolunda həmin təşkilatlar tərəfindən
qloballaşma prosesləri şəraitində müəyyən
edilmiş mühüm məqsədlərə nail olmaq
üçün növbəti ciddi addım atmağı
bacardı. Elə ölkə prezidenti İlham Əliyev
BakuTel-2012 XVIII Azərbaycan Beynəlxalq telekommunikasiya və
informasiya texnologiyaları sərgisində iştirak edərkən
İKT sahəsinin böyük potensiala malik olduğunu, sahəyə
dəstək göstərilməsi ilə bağlı dövlət
siyasətinin mövcudluğundan danışıb. Prezident
eyni zamanda özəl sektorun da bu sahədə çox fəal
iştirak etdiyini xatırladaraq, Azərbaycanın
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sahəsinin
inkişafına görə bölgədə artıq
aparıcı ölkəyə çevrildiyini
vurğulayıb. "Biz gələcəkdə də bu
mövqeyimizi saxlamaq və İKT bazarında qlobal
oyunçulardan birinə çevrilmək əzmindəyik",
- deyə ölkə başçısı bildirib.
Qloballaşma şəraitində bütün ölkələr informasiya baxımından varlı və yoxsul ölkələrə bölünüb. "Böyük Yeddilik" ölkələri informasiya cəmiyyətinin qarşıdakı dövrdə inkişafı üçün çoxdandır ki, qlobal strategiya işləyib hazırlayıblar. Eyni zamanda, digər ölkələr də özlərinin müvafiq milli strategiyalarını yaratmış və yaratmağa davam edirlər. QHT-lər həmin strategiyalara üzvi şəkildə qoşulmaqdadırlar. "Üçüncü dünya"ya aid edilən bəzi ölkə rəhbərləri getdikcə daha böyük təşvişlə hiss edirlər ki, onların ölkələri sənaye cəhətdən inkişaf etmiş və informasiyalaşdırmanı həyata keçirən ölkələrdən çox geri qalır. Bu isə öz növbəsində həmin ölkələri istər informasiya, istərsə də sənaye baxımından inkişaf etmiş ölkələr birliyinin xammal əlavəsinə çevirir.
Yeri gəlmişkən, Azərbaycanda informasiya cəmiyyəti yaradılmasının əsas istiqamətlərini, prioritetlərini, əsas vəzifələrini, eləcə də "İnformasiya, informasiya infrastrukturunun inkişafı və informasiya təhlükəsizliyi haqqında" qanunda ifadə edilmiş informasiya siyasəti ilə uzlaşan gözlənilən nəticələri müəyyənləşdirir. Onu da qeyd edək ki, İKT-nin inkişafı və informasiya məkanından istifadə əsasında yaranmış münasibətlər 1998-ci ilin iyununda prezident tərəfindən təsdiq olunmuş "İnformasiya, İnformasiyadan İstifadə və İnformasiyanın Mühafizəsi" qanunu ilə tənzimlənir. Onu da demək lazımdır ki, İKT-ni Azərbaycan cəmiyyətinə tətbiq etməyin əhəmiyyəti Ümumdünya Ticarət Təşkilatına daxil olmaq və Avropaya inteqrasiya etmək üçün vacib şərtlərdən biridir.
Azərbaycanda İKT-nin İnkişafı üzrə Milli Strategiya BMT İnkişaf Fondu ilə Azərbaycan hökumətinin birgə layihəsi kimi təsdiq edilib və bu sənəddə internet serverlərinin sayının 15000-ə çatdırılması nəzərdə tutulur. Bu isə o deməkdir ki, ən azı Azərbaycanın 1600 kəndi üçün, eləcə də hər bir təşkilat və QHT üçün bir internet serveri və bir veb səhifəsi yaradılacaq.
Azərbaycanda internet əsasən 1995-ci ildən inkişaf etməyə başladı və hazırda istifadəçilərin sayı 700 mindən çoxdur. Belə demək mümkünsə, hər 100 nəfərə təxminən 7 istifadəçi düşür. Əsasən, Bakıda və bəzi rayonlarda 500-dən artıq internet klublar açılıb. Onların böyük əksəriyyəti şəxsi sektor tərəfindən yaradılsa da, dövlət xətti ilə yaradılan internet mərkəzləri şəbəkəsi də mövcuddur. Ölkənin müxtəlif regionlarında yerləşmiş 20 mərkəzdə internetə çıxış ilə yanaşı, əhalinin kompüter biliklərinə öyrədilmə həyata keçirilir.
Azərbaycanda internet provayderləri bazarı intensiv inkişaf edir və indi 30-dan artıq provayderlə təmsil olunmaqdadır, lakin onlardan yalnız ikisi dövlət müəssisəsi hesab olunur. Yeri gəlmişkən, "Aztelekom.net", "Bakinternet" dövlət internet provayderinin işi nəticəsində hər hansı bir sahədən internet şəbəkəsinə qoşulma imkanı yaranıb ki, nəticədə də internet provayderlərin sayının daimi artımı Qafqaz regionunda güclü rəqabət yaratmağa nail olub. Hazırda ölkəmizdə internetin inkişafı ilə əlaqədar ən yeni texnologiyalardan istifadə olunur və lazımi islahatlar həyata keçirilir. Hətta kompüter bazarının və müasir informasiya texnologiyalarının sürətli inkişafı internetdən istifadə tələbatını daha da artırıb. Azərbaycanın şəbəkə məkanında hərəkət etmək üçün Azərbaycan dilində danışa bilməyən adamlara kömək məqsədilə ingilis, rus və türk dillərində onlayn indeksləri və ya göstəriciləri və müəyyən parçaların hazırlanmasına yardım üçün avtomatik tərcümənin xidmətləri istifadə olunmağı nəzərdə tutulmuş və bu proses tədricən həyata keçirilməkdədir. Təbii ki, bu cür indeks və ya parçaların başqa dillərdə hazırlanması, Azərbaycan kontentinin beynəlxalq səviyyədə görünməsi və əlçatan olması üçün Azərbaycan şəbəkə məkanının internetin axtarış vasitələri ilə əlaqələndirilməsinə kömək edəcək.
Azərbaycanda gender aspektində İKT-nin inkişafında perspektiv və mümkün çağırışları xüsusilə qeyd etmək lazım gəlir.
İKT-nin inkişafı üçün perspektivlər iki tərkib hissədən formalaşır: maddi-texniki infrastruktur və insan potensialı. Maddi-texniki infrastruktur barəsində aşağıdakılar danılmazdır: Respublikanın əksər iri şəhər və rayonlarını birləşdirən milli fiber-optik magistralına əsaslanmış telekommunikasiya infrastrukturunun mövcudluğu. Münasib qiymətli şəbəkələrin qurulması üçün obyektiv zəmin var, belə ki, Azərbaycan kifayət qədər enerji resurslarına malikdir. Mövcud şəbəkələr internetin mövcud və proqnozlaşdırılan artımına tab gətirə bilər. Azərbaycan regional bazarlara və Xəzər dənizinə münasibətdə mərkəzi yer tutur.
Azərbaycan Xəzər dənizindən neft və qazın Türkiyə, Qara dəniz və dünya bazarına daşınması üçün strateji dəhlizə malikdir və buna görə də Azərbaycan ərazisindən keçən, Frankfurt və Şanxayı birləşdirən TAE fiber-optik kabeli vasitəsilə tezliklə internet-magistrala birbaşa qoşulma imkanı əldə edəcək.
İnvestorlar, onlar üçün münasib şəraitin mövcud olacağı təqdirdə İKT-nin tətbiq edilməsində iştirak etməyə hazırdırlar.
İnsan potensialı kontekstində aşağıdakıları qeyd etmək lazımdır: Azərbaycan İKT-nin inkişafı üzrə kadr tələbatlarını öz qüvvəsi ilə ödəyə bilər. Azərbaycan "qocalan ölkələr" sırasına daxil deyil, burada yeni vərdişlər və dillər öyrənməyə hazır olan bacarıqlı gənc əhali çoxdur. İnternetin və s. istifadəsi ilə müstəqil hazırlanma və təlimə səy gözə çarpır.
Onu
da qeyd etmək
lazımdır ki, internet-şəbəkələrin
və internetin provayder
xidmətlərinin yaradılması üçün
kifayət qədər ilkin texniki və işgüzar
təcrübənin olması vacibdir. Qeyd edək ki, Azərbaycan
hökuməti və PROON-nun "Azərbaycanın
İKT üzrə milli strategiyası və
onun ilkin mərhələdə
inkişafı" birgə layihəsinin milli
koordinatoru Məleykə Abbaszadə olub. Məhz onun təşəbbüsü
ilə İKT respublikada ilk
dəfə olaraq tələbə qəbulu
üzrə Komissiyada öz
tətbiqini tapıb
Maddi-texniki infrastruktur
aşağıdakı çağırışlara mütləq
reaksiya verməlidir: Orta əmək haqqı ilə müqayisədə
FK və internetə qoşulmanın yüksək qiyməti və
FK və xidmətlərin alınması üçün
kreditlərdən kifayət olmayan istifadə qaydası.
Yeri gəlmişkən, ölkənin
telefon əlaqəsi və elektrik enerjisi ilə natamam əhatə
edilməsi ölkə üzrə internetə qoşulmanı
bir qədər məhdudlaşdırır.
- İKT-nin inkişafını
stimullaşdıran elektron
ticarətin inkişaf
etməməsi;
- İnkişaf
etməmiş informasiya
mədəniyyəti və
İKT-nin imkanları
haqda məhdud məlumat;
Azərbaycanda, xüsusilə Bakıda
rus və ingilis dillərinə üstünlük verilir, lakin Bakıdan kənarda və ya digər böyük
şəhərlərdə xarici dillərin istifadəsi çox məhduddur. Əhalinin çoxunu
təşkil edən kənd sakinləri sadəcə Azərbaycan dilini bilir ki,
bu da onların
dünya internetindən
istifadə etmələrinə
imkan vermir.
Danılmaz bir faktdır
ki, Microsoft (MSCE) firmasının
sertifikatlaşdırılmış təlim üzrə kurslarını bitirən
mütəxəssislərin çoxu kursları bitirdikdən sonra ölkəni tərk edirlər.
Bütün dünyada olduğu
kimi, kompüter ilk əvvəl Azərbaycanın
işgüzar dairələrində
tələb olunmuş
və müəyyən
vaxtdan sonra qeyri-rəsmi dairələrdə
yayılıb. Ev kompüterlərinin
əldə olunması
və yayılması
son illər artıb.
Artıq
paytaxtda informasiya kommunikasiyalarına yardım
edən hər hansı bir şeyi almaq mümkündür. Kompüterlər ucuzlaşır. Əhalinin
alıcılıq qabiliyyətinin
aşağı olmasına
baxmayaraq, paytaxtda kompüterə tələbat
zaman keçdikcə çox yüksəlir ki, nəticədə də bu proses
kompüterlərin ucuzlaşmasına
şərait yaradır.
Orta gəlirli adamlar
arasında yüksək
dərəcəli müasir
kompüter mühüm
prioritetə çevrilir.
Bütövlükdə
respondentlər üzrə
aşağıdakı mənzərə
yaranır:
İKT haqda informasiyaya malik olmayanlar - birinci qrup, yaşlı əhalinin heç 3%-ni də toplamırlar;
İKT haqda nə isə
bilənlər - ikinci
qrup - cəmi 5%-ə yaxın, lakin şübhəsiz 8-10%-dən
yuxarı deyil.
Əhalinin əksəriyyəti aşağıdakı
qrularda cəmləşmişdir:
3-cü qrupda -
müəyyən təsəvvürü
olanlar;
4-cü qrupda -
daimi istifadəçilər;
5-ci qrupda
- peşəkar biliklərə
malik olanlar.
Hesablamalara görə (tələbatın
müqayisəli aşağı
plankasında, məsələn,
meyarı əhalinin adi fərdi kompüterə münasibətdə
hesab etsək),
3-cü qrup 30%-dən
35%-ə kimi təşkil
edə bilər;
4-cü qrup 20-25% təşkil
edir, 5-ci qrup çox azdır və ümumi mənzərəyə təsir
etmir. İKT-dən kənarda hələlik əhalinin təxminən üçdə
biri qalır.
Əgər daha sərt meyarlar, xüsusən də əhalinin fərdi kompüterə deyil, şəbəkə
texnologiyalarına münasibətini
götürsək, onda
müvafiq olaraq bölgü daha az nikbin
alınar, kənarda qalan qrup əhalinin
70-dən 80%-nə kimi
təşkil edə bilər.
Milli gender sorğunun nəticələri
paytaxt və regionlar arasında informasiya uyğunsuzluğunun
diqqəti cəlb edən meyli aşkar edir. Bu, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiq
olunmasında ciddi geriləməyə səbəb
olur ki, bunsuz da müasir
cəmiyyəti təsəvvür
etmək mümkün
deyil. 1500 nəfər
arasında aparılan
sorğu nəticəsində
belə məlum olub ki, əhalinin
cəmi 4,5%-i fərdi kompüterə və 4,1%-i internetə çıxışı
təmin edən modemə malikdir. Bu da o deməkdir
ki, Azərbaycanda
İKT-nin insanların
həyatına tətbiq
edilməsi, fərdi kompüter və digər aparat vasitələri ilə təmin olunmasından daha tez həyata
keçirilir.
Ulduzə QARAQIZI
Ekspress.-2013.-19-21 yanvar.-S.-11.