Atası ondan niyə küsmüşdü?
Həsən Məmmədovu 11 il əvvəl isti bir yay
günü itirdik...
Artıq neçə illərdir ki, Azərbaycan kinosunun unudulmaz aktyoru Həsən Məmmədov aramızda yoxdur. 10 gündən sonra bu itkinin 11 ili tamam olacaq.
"Ekspress" qəzeti 1937. az saytının əməkdaşı Vəfa Babasoyun görkəmli sənətkarla bağlı yazısını kiçik redaktə ilə təqdim edir.
Azərbaycan kinosunun sütünlarından olan Həsən Məmmədov 1938-ci ilin bir payız günündə Salyanda anadan olmuşdu. Atası Ağaməmməd adi fəhlə idi. Bəlkə də, elə bu səbəbdən oğlunun da özü kimi fəhlə olmasını, ailəsini zülm-zillətlə saxlamasını istəmirdi.
Zəhmətkeş ata istəyirdi ki, oğlu əli portfelli bir müəllim olsun. Çörəyini təmiz əllə qazansın. Elə oğlu da əvvəllər ata sözündən çıxana oxşamırdı. Sakit, uyumlu xarakteri sayəsində öz istəklərini kənara qoyub atasının istəyini yerinə yetirmiş, Azərbaycan Dövlət Universitetinin fizika-riyaziyyat fakültəsinə sənədlərini vermiş və qəbul olmuşdu. Riyaziyyatın çətinliklərinə iki il tab gətirən gələcək aktyor 2-ci kursda təhsilini yarımçıq qoyur. İçində gəzdirdiyi sənət eşqi onu teatra aparır. Müxtəlif teatrlarda yardımçı heyətin tərkibində bir müddət aktyorluq edir. Nəhayət, 1958-ci ildə tale onun yolunu Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitunun dram və kino aktyorluğu fakültəsindən salır. 1962-ci ildə Mehdi Məmmədovun kursunu bitirir.
Böyük
kinoya gəlişi "Böyük
dayaq" filmi ilə olur. Həmin filmdə o, Qaraş rolunu canlandırır. Aktyora birdən-birə
şöhrət gətirən
bu film onun atası ilə də münasibətlərinin
düzəlməsində böyük
rol oynayır. Müəllim olmaqdan vaz keçib teatra üz tutanda atası onu nəinki dəstəkləməmiş,
hətta ondan küsmüşdü.
Film televiziyada
yayımlanandan sonra qəfildən Ağaməmməd
kişinin oğlu bütün rayon əhlinin
dilinə düşür.
Xəbərlər tezliklə küskün
atanın qulağına
da çatır.
Artıq
ürəyində bağışlayır
oğlunu. Onun nə
üçün inad etdiyini, ata sözündən
nə üçün
çıxdığını anlayır. Yüzə
qədər filmdə
irili-xırdalı obrazlar
yaratmasına baxmayaraq,
heç kim
onun dilindən "mənim yaratdığım"
ifadəsini eşitməmişdi.
Onu insanlara həlim səsi, mülayimliyi ilə yanaşı, təvazökarlığı sevdirmişdi.
Aktyorun yaratdığı obrazlar
aləminə nəzər
salsaq, görərik ki, o aləmdə bir-biri ilə daban-dabana zidd xarakterlər var. Onları
birləşdirən ən
önəmli cəhət
isə obrazların qəhrəman insanlar olması idi. Bu qəhrəmanların tarixi şəxsiyyət, ya da çağdaş
bir insan olması o qədər böyük əhəmiyyət
daşımırdı. Çünki Həsən Məmmədov
onu öz ifası ilə xalqın qəhrəmanına
çevirmişdi.
Həsən Məmmədovun çəkildiyi
filmlərin böyük
əksəriyyəti "Azərbaycanfilm"in
istehsalı idi.
O, "Arşın mal alan"da
Əsgər, "Gün
keçdi"də Oqtay,
"Arxadan vurulan zərbə"də Qəmərlinski,
"Bizi bağışlayın"da
Nəriman, "Dədə
Qorqud"da Dədə
Qorqud, "Axırıncı
aşırım"da Abbasqulu
bəy, "Sevil"də
Balaş, "Yeddi oğul istərəm"də
Bəxtiyar, "Alma almaya
bənzər"də Qurban,
"Qəm pəncərəsi"ndə
Məhəmmədhəsən əmi, "Papaq"da Mirzə Səfər obrazlarını canlandırmışdı.
Başqa-başqa dünyalardan gələn
obrazları öz simasında bütövləşdirərək
Həsən Məmmədov
olmağı bacarmaq asan deyildi. Bir az düşünsək, ziddiyyətlərin
fərqinə varmaq çətin olmaz. "Arşın mal alan"da adətləri tapdalayaraq yeni meyllərin, yeni başlanğıcların tərəfdarı
olan, köhnəlmiş
qaydalara qarşı çıxan bir gənc Dədə Qorqud olaraq qarşımıza
çıxır, bizə
ulu keçmişimizdən
danışır, "gəlimli-gedimli
dünya, son ucu ölümlü dünya"
deyir. Oğuz elinin məsləhət
yeri olur. Daha əvvəlsə qarşımıza
ilk komsomollardan - "yeddi
oğul"dan biri kimi çıxır.
Bu dəfə daha zəhmli, sərtdir. Bir qadını (Humayı)
döyəcək qədər
sərt bu gənc komsomol Cəlalı - bir bəy oğlunu öz kiçik qardaşı kimi sevəcək qədər
genişürəklidir.
Həsən Məmmədovun sənət
dünyasında ağalar
dünyasına boyun əyməyən əzmli,
qürurlu Mirzə Səfər Xudayar bəy kimi bir
miskinə boyun əyəcək qədər
aciz Məhəmmədhəsən
əmiyə çevrilir.
Mövhumatçı, tək
arzusu Kəbəni ziyarət etmək olan Məhəmmədhəsən
əmi öz atasına ölü paltarı geyindirən, dini inancları olmayan Balaş da ola bilir. Bütün bunlarla yanaşı,
o, bəy olmağı
da yaxşı bacarır. Abbasqulu bəy Şadlinski
olmaq asandırmı?!
Həm Kərbəlayi İsmayılın,
həm kəndlinin yanında hörmətin olacaq, hər iki tərəf sevəcək səni.
O qədər sevimli olacaqsan ki, kəndli
düşmən gözündə
gördüyü bəy
oğlunun meyitini təkcə sənin xətrinə geri qaytaracaq. Asan deyildi, əlbəttə.
Amma bunu bacaran bir insan
idi Həsən Məmmədov...
Yaratdığı onlarca obraz onu xalqın sevimlisi etmişdi. Ancaq bir insana
xalqın sevgisi yetməz ki! Bir insan gəncdirsə, hələ yaşadığı
yerdən hər gün hündür boylu bir dilbər
keçirsə, ona aşiq olmamaq ehtimalı azalır.
Bir gözəlin sevimlisi olmaq üçün böyük fədakarlıqlar
etməmişdi, amma hər gün onu uzaqdan izləməsi,
onu uzaqdan sevməsi ilə sevdirmişdi özünü.
Gələcək həyat yoldaşı
Lətifəyə aşiq
olanda qız hələ məktəbdə
oxuyurdu. Aralarında səkkiz
yaş fərq var idi. Qıza ilk görüşdən aşiq
olur. Onu izləyərək evlərinə kimi gedir. Ancaq bir gün qız fərqinə varır ki, hər gün onun ardınca yaraşıqlı bir gənc gəlir. Ondan heç gözlərini çəkmir. Bu vəziyyət üç-dörd
ay davam edir. Qız da kim olduğunu bilmədiyi bu səssiz oğlana uzaqdan bağlanır. Uzaqdan sevirlər bir-birlərini.
Onu görərkən ürəyi
sürətlə döyünməyə
başlayır, həyəcanlanır,
əlləri əsir.
Onu görə bilmədiyi günlərdə darıxır,
narahat olur. Və elə bir gün
gəlir ki, artıq Həsən sevimli Lətifəyə qəlbini açır.
Onlar
1967-ci ildə evlənirlər.
İki övladları
dünyaya gəlir - Aynur və Əvəz...
Çox mülayim, qayğıkeş
insan olan Həsən Məmmədov
övladlarına qarşı
çox diqqətli idi. Ancaq əksər atalar
kimi qızına daha çox bağlı olan sənətkar qızı
ilə dərd ortağı imiş sanki. Onu narahat edən
məsələlərdə qızı ilə məsləhətləşər, bəzən saatlarla öz otaqlarına qapanıb söhbət edərmişlər. Getdiyi hər
səfərə övladlarını
və həyat yoldaşını da aparırmış. Uşaqları ilə Moskva, Riqa, Tallin kimi
şəhərlərə getmişdilər. Həyat yoldaşı
Lətifə xanım
onun haqqında danışanda qeyd edirdi ki, uşaqlar
nə qədər nadinclik etsələr də, əsla onlara əl qaldırmayıb.
Onun ən yüksək
keyfiyyətlərindən biri
də sədaqəti idi. Hələ təzə evləndikləri
zamanlarda Həsən Məmmədov gənc aktrisalarla filmlərə çəkilirdi. Ancaq Lətifə
xanımın ona inamı elə güclü idi ki, bu, aralarında
heç bir narazılığa səbəb
olmamışdı. Həyat yoldaşı
ona hər zaman dəstək olmuşdu. Elə, bəlkə də,
onu dayanmadan fərqli obrazlar yaratmağa, fasiləsiz işləməyə ruhlandıran
bu inam, bu ailə sevgisi
idi. Lətifə
xanım bir hadisəni də xatırlayır: "Arif Babayev "Birisi gün, gecə yarısı" filmini çəkirdi. Çəkilişlər axşam aparılırdı.
Bir gün gecə saat 11-də qapı döyüldü. Açanda gördüm
filmin ikinci rejissoru gəlib. Əlində
də kabab və çörək.
Məndən xahiş
etdi ki, bəlkə, evdə sulu xörək
olar. Demə, bütün restoranları
gəzmişdilər, amma
heç yerdə tapa bilməmişdilər.
Mən gətirib bir qazan duru xörək
verdim. Çörəklə kababı da
götürmədim. Geri
qaytardım ki, özləri çəkilişdə
yeyərlər. Sonra
bilmişdim ki, Həsən yemək yeyəndə nəsə ona tanış
gəlib və deyib: "Ay bala, bu yemək mənə
tanış gəlir".
Arif Babayev də ondan soruşur
ki: "Hə, xörək necəydi, xoşuna gəldi?" Həsən də cavab verir: "Hə, yaxşı idi. Amma bilmirəm nədənsə
bizim xörəyə
oxşayır". Arif
Babayev də gülərək "elə
sizin evin xörəyidi",- deyib.
Hər kəsin sevimlisi
olan bu adamın
ən yaralı yeri bəzi insanların çəkildiyi
filmlərə görə
onu qınaması idi. Belə ki, oynadığı
Abbasqulu bəy Şadlinski, Bəxtiyar kimi obrazlar müstəqillik
illərindən sonra zamanın tələbinə
cavab vermirdi. Aktyor buna görə özünübilməz insanların
qınaq obyekti olmuşdu. O, ağrı
ilə deyirmiş ki, mən zamanının
insanını oynamışam,
dövrün insanını
canlandırmışam... Gördüyü haqsızlıqlar, yaşadığı
çətinliklər onun
qocaman qəlbini yormuşdu artıq. Yaşının o çağında hələ də ailəsi ilə rahat yaşayacağı geniş bir evi də yox
idi. Başqaları kimi öz nüfuzundan istifadə etməyi sevməzdi.
Onda
"Mirzə Səfər"
qüruru vardı.
Bir gün onun haqsızlıqlara dözməyən
ürəyi durdu,
"gəlimli-gedimli dünya"dan
əbədi köçdü.
Artıq
"gün keçmişdi".
"Onun nazı ilə çox oynayan" ürəyi isti bir yay
günü - 26 avqust
2003-cü ildə dayanmağı
seçdi...
Ekspress.-2014.- 15 avqust.- S.15.