Səmimi şair, gözəl ziyalı və
sədaqətli dost...
Teyyub Qurban-80
Dekabrın 18-də
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü, fədakar
ziyalı, yazıçı-tədqiqatçı,
tanınmış şair və ictimai xadim Teyyub Qurbanın 80
yaşı tamam olur.
Yubiley ərəfəsində
ADPU-nun mətbəəsində "Teyyub Qurban-80:
Biblioqrafiya" kitabı işıq üzü görüb.
Kitabın tərtibçisi Mədinə Vəliyeva, redaktoru
Sevgiyə Əsədovadır.
Teyyub Qurbanın ilk biblioqrafiyası anadan olmasının 75 illiyi ilə əlaqədar 2009-cu ildə M.F.Axundov adına Milli Kitabxananın "Diyarşünaslıq elmi biblioqrafiya" şöbəsinin əməkdaşları tərəfindən tərtib edilib. Mədinə xanım Vəliyeva kitabın girişində bu biblioqrafiyanın da şairin yubileyi münasibətilə tərtib edildiyini yazır və qeyd edir ki, bu dəfə Teyyub Qurbanın həyat və yaradıcılığının 1950-ci ildən 2014-cü ilə qədər olan bir dövrü əhatə edilir: "Biblioqrafiya 3 hissədən ibarətdir. Birinci hissədə şairin kitabları, dövri mətbuatda və məcmuələrdə çapdan çıxmış əsərləri, elmi-tənqidi və publisistik məqalələri, tərcümələri, redaktə etdiyi əsərlər toplanmışdır. Göstəricinin ikinci hissəsində isə müəllifin həyat və yaradıcılığı haqqında materiallar öz əksini tapmışdır. Üçüncü hissədə T.Qurbanın rus dilində nəşr olunmuş əsərləri və haqqında olan ədəbiyyat öz əksini tapmışdır".
Çox təvazökar, sadə və səmimi bir ziyalı olan Teyyub müəllimə cansağlığı, uzun ömür və yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzulayır və yubileyi münasibəti ilə professor Şamil Salmanovun 9 il əvvəl dostuna həsr etdiyi, səmimi və isti hisslərlə yazılmış "Dost haqqında söz" məqaləsini qısa ixtisarla təqdim edirik. Zira Teyyub müəllim bizim redaksiyanın da yaxın dostudur...
"Dost haqqında söz"
Mən Teyyubu çoxdan, lap çoxdan tanıyıram. Düz yarım əsr bundan əvvəl onunla bir məktəbdə - Teyyubun doğulub boya-başa çatdığı doğma Bülbülə kəndindəki 208 saylı məktəbdə tanış olmuşam və bütün bu illər ərzində aramızda bu dostluğa xələl gətirən heç bir şey olmayıbdır. O da, mən də bu dostluğun saflığını, səmimiliyini qoruyub saxlamışıq. Hətta ən mürəkkəb ədəbi məsələlər ətrafında mübahisələrdə də biz bu səmimiliyə xələl gətirən heç nəyə yol verməmişik.
Teyyub hələ orta məktəbdə oxuyarkən şeir yazmağa başlamışdır. Onun ilk şeiri 1950-ci ilin sonlarında çıxmışdı və deyim ki, hələ orta məktəbdə şagird ikən o bizim aramızda şeirləri tez-tez çap olunan bir gənc şair idi.
O illərdə, ümumiyyətlə, mətbuatda yaradıcılığa ciddi, tələbkar bir münasibət vardı. Biz dərnəklərdə, Yazıçılar İttifaqında keçirilən Gənclər günündə iştirak edərək şeir oxuyur, təcrübəli şairlərin fikrini, məsləhət və tənqidi qeydlərini dinləyir, bunlara əhəmiyyət verirdik. Mən dəfələrlə Teyyubun belə məclislərdə şeirlər oxuduğunu və şeirlərinin yaxşı, rəğbətlə qarşılanmasının şahidi olmuşam.
Mənim qəti qənaətimə görə, Teyyub Qurban poeziyamızın öz tarixinin yeni, daha məsul bir mərhələsində ilk şeirlərini yazıb mətbuatda dərc etməyə nail olan şairlər nəslinə mənsubdur. Bu nəsli biz indi 60-cı illər nəsli adlandırırıq. Ancaq bu nəsil hələ bu tarixdən xeyli əvvəl - əsrin əllinci illərinin ortalarında şeirə gəlmişdir, böyük yaradıcılıq yollarına çıxmışdır. O illərdə bu nəslə mənsub şairlər çox idi, ancaq həmin şairlər arasında, məsələn, Əli Kərim, Məmməd Araz, Cabir Novruz və başqaları vardı. Bir cəhəti də deyim ki, o illərdə gənc şairlərin görüşdüyü, ünsiyyət saxladığı əsas yerlərdən biri universitet idi. Bizim universitetdə (BDU- red.) ədəbiyyat dərnəyimiz vardı; bu dərnəyin gənc şairlərindən ibarət seksiyasına böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə rəhbərlik edirdi. Bu dərnəyin məşğələləri çox maraqlı, qızğın, canlı keçirdi. Bəxtiyar müəllim bizə poeziya sənətinin sirlərini öyrədirdi. O, sadəcə dərnəyin rəhbəri deyildi, bizim nəzərimizdə poeziya müəllimi idi. Bəxtiyar müəllim şeirimizi bəyənirdisə, bu bizim üçün qeyri-adi bir sevincə çevrilirdi, qəlbimizi yeni şeir həsrəti ilə alovlandırırdı. Teyyub Qurban da bu dərnəyin məşğələlərində fəal iştirak edirdi.
Bayaq dedim ki, Teyyubun ilk şeiri 1950-ci ildə çıxmışdı. İlk şeir kitabı isə 1963-cü ildə çapdan çıxmışdır. Kitab "Mənim gəncliyim" adlanırdı və buradakı şeirlərdə o vaxtkı gəncliyin hissləri - Vətən hissi, böyük ideallara sədaqət hissi, böyük, nəhəng bir məmləkətin övladı olmaq şərəfi tərənnüm olunurdu...
T.Qurbanın şeirlərində aydın üsluba, dil və ifadə səlisliyinə ciddi fikir verdiyini də biz mütləq qeyd etməliyik. Onun elə ilk şeirlərində bir mövzu axtarışı, şəxsən duyub hiss etdiklərini qələmə almaq səyləri də duyulurdu.
Mən şair dostumun ilk kitabındakı belə şeirləri sırasında "Sənətin işığı", "Yazmazdım bu şeirimi" kimi lirik şeirlərini ayrıca qeyd etmək istəyirəm. Bu şeirlərin birində şairin verdiyi yeganə övladı tərəfindən unudulmuş ananın təsviri, onun lirik obrazı çox təsirli idi. Şair unudulmuş ananı poçt kassası qarşısında təsvir edir. Oğul ananı tamam unutmuşdur, o, öz övladlıq borcunu ona hərdən pul göndərməklə yerinə yetirir. Lakin bu, ana üçün ağırdır. Çünki onun pula yox, övlada ehtiyacı vardır. Onun kədəri - oğlunun onu unutmasıdır, tənhalığıdır. T.Qurban bu faktı sadəcə təsvir etmirdi, bu həyat faktını öz şair həyəcanları ilə birlikdə mənalandırırdı və buna görə bu şeir bizi düşündürür və mütəəssir edirdi. Ana pulu almır, onu övladına geri qaytarır:
Pul verən cavan qızla
üzbəüz durur ana,
Deyir, gəlmişəm, qızım,
xahişim vardır sana.
Siz oğlumun özünə
qaytarın pullarını,
Qoy gözlərim görməsin
könlümün qubarını.
Sanki qopur yerindən
qızın qəlbi
bu anda,
Görür ana əl çəkir
övlad nankor
olanda.
Bəlkə də əyilməzdi
onun beli
aşağı,
Övladı sinəsinə
çəkməsəydi
qəm dağı.
O gəlib dayanmazdı
burda dərdi
var kimi,
Mən də qələm
götürüb
yazmazdım bu
şeirimi.
Bu şeirin bədii
təsir qüvvəsi - adi həyat faktının sadəcə
qeydə alınmasında yox, onun vasitəsi ilə insan kədərinin,
insan tənhalığının ifadə edilməsində
idi. Və mən deyə bilərəm ki,
bütün sonrakı illərdə yazdığı
şeirlərində Teyyub Qurban məhz bu yolla getmişdir,
mümkün qədər şair şəxsən
yaşamış olduğu hisslərini, həyat məqamlarını
ifadə etməyə çalışmışdır.
İlk şeir kitabından sonra nəşr
olunan "Unudulmayan" (1966), "Yanğı" (1972),
"El yolu" (1978), "Gözəllik
yarışı" (1985), "Ömrün gecikən
yazı" (1992) kimi kitablarında T.Qurbanı konkret lirik
mövzulara müraciət edən, poetik hissləri dərinləşdirən
bir şair kimi görürük. Daha doğrusu,
kitablarında T.Qurbanı biz 60-80-ci illər poeziyasının
ən əsas meyllərini - şeirlərində lirik "mən"in
daxili, mənəvi axtarışlarını əks etdirən
bir şair kimi görürük ki, bu, məncə, çox
mühüm bir yaradıcılıq məziyyətidir.
Mən T.Qurbanın
xüsusilə son onilliklərdəki yaradıcılıq fəallığını,
yeni və ciddi mövzulara müntəzəm müraciətini
ayrıca qeyd etmək istəyirəm. Milli müstəqillik
uğrunda mübarizə illərindən başlayaraq T.Qurban
şeir yaradıcılığını davam və
inkişaf etdirməklə bərabər, eyni zamanda, bir
sıra bədii-sənədli publisist əsərləri ilə
çıxış etmiş, hətta qələmini dram
janrında sınamışdır, müstəqillik
uğrunda mübarizə tariximiz haqqında, onun M.Ə.Rəsulzadə
kimi şəxsiyyətləri haqqında pyes yazmış və
bu pyes tamaşaya da qoyulmuşdur.
Mən ümumiyyətlə,
xalqımızın XX əsrdə milli-mənəvi tərəqqisində
fəal iştirak etmiş şəxsiyyətlər
haqqında T.Qurbanın bədii-publisist əsərlərinin
yalnız müəllifin yaradıcılığında yox,
müasir ədəbiyyatımızda da xüsusi qiymətə
və əhəmiyyətə malik olduğunu etiraf etmək
istəyirəm və bu cür əsərlərində onun
yaradıcılığının bir sıra yeni,
müasirlik məziyyətlərini görürəm. Mən bu cəhətdən şair dostumun
"Dönməzlik" povestini ayrıca qeyd etməyə
bilmərəm. Bu, M.Ə.Rəsulzadəyə
həsr olunmuş ilk povest idi. Mən şəxsən
90-cı illərdən T.Qurbanın əsrin bu tarixi şəxsiyyətinə,
onun həyatiına, siyasi mübarizəsinə, taleyinə aid
faktları, materialları necə inadla
topladığının şahidi olmuşam. O, hətta
Qazaxıstana getdi, M.Ə.Rəsulzadənin oğlu Azəri
arayıb-axtardı, onun barəsində yazı ilə mətbuatda
çıxış etdi. Əgər
T.Qurbanın bu səpgili publisistikasının əsas ruhunu,
qayəsini təyin etsək, deyə bilərəm ki,
xalqın mədəni, milli intibahı uğrunda mübarizəni
müəllif əsrin qabaqcıl, görkəmli şəxsiyyətlərinin,
onların fəaliyyətlərinin ən işıqlı, ən
güclü tərəfi hesab edirdi. Hətta
müəllif bunu sovet quruluşunun süqutundan sonra meydana
çıxan bir sıra xeyriyyəçilərə nümunə
kimi göstərirdi. Yazılarında belə
bir fikri dönə-dönə ifadə edirdi ki, əsrin əvvəlində
meydana çıxmış varlı adamlar vəsaitlərini
daha çox məktəb, kitabxana, teatr binaları tikməyə
sərf edirdilər. Əgər onlar da
indinin bəzi imkanlı xadimləri kimi yalnız məscid
tikdirməklə məşğul olsaydılar, xalqımız
sovet dövrünə müasir mədəni dəyərlərə
malik xalq kimi gəlib çıxa bilməzdi. Bu cəhətdən böyük xeyriyyəçi,
millət atası kimi şöhrət qazanmış Hacı
Zeynalabdin Tağıyev haqqında T.Qurbanın publisist
yazıları xüsusi olaraq qeyd olunmağa layiqdir.
T.Qurban xalqın bu
böyük oğlu haqqında, onun qızı Sara xanım
haqqında poemalar yazmışdır. "Sara"
poeması ayrıca kitab halında
çıxmışdı. Hacı
Zeynalabdin Tağıyevə həsr etdiyi poema isə
"Yaşayan ömür" adlanır ki, poemada bu şəxsiyyətin
obrazı dərin bir məhəbbət və səmimiyyətlə
təsvir olunmuşdur.
Lap bu yaxınlarda
Teyyub Qurban son poemalarını "Məcra" adı ilə
bir kitab halında nəşr etməyə nail olmuşdur.
Mən dostumun bu kitabını dərin bir maraq hissi ilə
oxudum və etiraf edim ki, bu kitab mənə yeni tipli bir xəmsə
kimi, poetik beşlik janrı kimi təsir
bağışladı, xüsusilə burada Novxanı,
Bülbülə kimi Bakının qədim, əzəli kəndlərinin
təsviri, bu kəndlərə xas həyat, düşüncə
və adət-ənənələr tərzinin duyumu mənə
xoş təsir bağışladı.
Mən burada
xüsusilə Bülbülə kəndi haqqında
T.Qurbanın lirik poemasını ayrıca fərqləndirməyə
bilmərəm. Teyyub bu kənddən, onun
sadə, mehriban adamlarından söz açır,
böyük şair S.Vurğunun da bu kəndin klubundakı
unudulmaz görüşündən yazır. Mən həmin təsvirləri oxuyanda istər-istəməz
yarım əsr bundan əvvəlki dövrü, onun hadisələrini
bir daha xatırladım, bu hissə görə şair dostuma
qarşı qəlbimdə minnətdarlıq duyğuları
baş qaldırdı.
Mən Teyyubun son illərdəki
kitabları arasında onun tərtib etdiyi "Yaşıl rəngin
işığı" kitabını da ayrıca və
xüsusilə qeyd edirəm. Kitab
böyük şair və şəxsiyyət Rəsul Rza
haqqındadır, daha dəqiq desək, şairin ilk Azərbaycan
ensiklopediyasının hazırlanması sahəsindəki əvəzsiz
fəaliyyəti haqqındadır.
O, 1998-ci ildə rəhmətlik Rəsul
müəllimin ensiklopediyadakı fəaliyyəti haqqında
"Yaşıl" və "Qırmızı" məqaləsini
yazdı. Əvvəlcə məqalənin
adını izah etmək istərdim. Məlumdur
ki, 1970-ci ildə Azərbaycan ensiklopediyasının birinci
cildi yaşıl rəngli cilddə nəşr olunmuşdur.
Səhv etmirəmsə, ilk mərhələdə bu cild az tirajla çıxmışdı. Məqsəd
elmi ictimaiyyəti onunla tanış eməkdən
ibarət idi. Lakin o vaxt ilk milli ensiklopediyanı
bu şəkildə və bu məzmunda nəşr etmək
mümkün olmadı. Buna səbəb -
Azərbaycan tarixinə, Azərbaycan dəyərlərinə,
Azərbaycanın milli varlığına bu cilddə ifadə
olunan yeni münasibət idi. Çoxları
bunu qəbul etmək iqtidarında deyildilər. R.Rza poeziyasında olduğu kimi, rəhbərlik
etdiyi ensiklopediyada da milli dəyərlərimizi və ləyaqətimizi
qoruyub saxlayır, sovet ideologiyası ilə bir yerə
sığmayan həqiqətləri təsdiq edirdi.
T.Qurban böyük şairin bu mənəvi
qəhrəmanlığını yaşıl rəng
obrazı ilə - milli müstəqilliyimizi bu rəmz ilə əlaqələndirir
və onu sonradan nəşr olunmuş qırmızı cildli
rəsmi nəşrlə müqayisə edərək,
R.Rzanın kütləvi nəşrinə nail ola
bilmədiyi yaşıl rəngli cilddə müstəqil Azərbaycan
ideyasının o, ilk Azərbaycan ensiklopediyasının əsas,
fundamental qayəsi səviyyəsində ifadə etdiyi barədə
inandırıcı bir fikri əsaslandırırdı. "Yaşıl rəngin işığı"
adı da kitabın, daha dəqiq desək, ilk Azərbaycan
ensiklopediyasının taleyi ilə bağlı xatirələr,
məqalələr toplusunun bu mənasından irəli gəlirdi.
Bu kitabın yalnız tərtibçisi kimi yox, həm də
onun əsas ideyası ilə, qayəsini öz publisistik məqaləsində
ilk dəfə qaldıran və onu ehtirasla müdafiə edən
şair Teyyub Qurban oldu ki, mən dostumun bu işini onun fədakar
əməyi kimi, həqiqət hissinə sədaqəti kimi
qiymətləndirə bilərəm və qiymətləndirirəm.
Bu kitaba görə dostumun R.Rza mükafatı laureatı adına layiq görülməsi də mənim
üçün böyük şəxsi sevinc oldu.
Mən, ümumiyyətlə,
Teyyub Qurbanın son illərdəki
yaradıcılığında tarixi həqiqəti
qızğın bir ehtirasla ifadə və müdafiə etməkdən
ibarət çox gözəl bir keyfiyyət görürəm.
Onun XX əsrin Z.Tağıyev, M.Ə.Rəsulzadə,
M.C.Bağırov və başqaları haqqında-tarixi faktlar,
arxiv materialları əsasında yazmasını da ilk növbədə
bununla izah edirəm...
Nəhayət, Teyyub haqqında bu qeydlərimə onunla uzun illik - yarım əsrdən çox bir dövrdəki dostluğumu, qardaşlığıimızı da əlavə etməyə bilmərəm. Bir dost kimi də o, əvəzsiz, son dərəcə sədaqətli və səmimidir. Çətin anların dostudur. Bir neçə il bundan əvvəl biz ikimiz də anamızı eyni gündə itirdik. Mən onun anasının dəfnində, o isə mənim anamın dəfnində iştirak edə bilmədik. Biz, şübhəsiz ki, bu itkidən kədərləndik: hər ikimiz bir ana yox, iki ana itirdiyimizin kədərini yaşadıq. Bir qədər sonra Teyyub taleyimizin bu ağır itkisini qələmə aldı, çox gözəl və təsirli bir şeir yazdı. Teyyub müəllim səmimi bir şairdir, həm də səmimi, sədaqətli dostdur, hətta deyərdim ki, mən çətin, tənhalıq hissi keçirdiyim anlarda dərhal ona zəng edir; onunla söhbətdən sonra daxilən sakitləşir, hələ yaşamağa dəyər - deyə düşünürəm. Bu hissə görə də mən ona - köhnə dostuma çox minnətdaram. Bu, mənim səmimi etirafımdır...
A.XƏLİL
Ekspress.-2014.-13-15 dekabr.-S.15.