"Görək
bu yol bizi hara aparır..."
Kənan Məmmədov:
"Videokameranın düyməsini basmaqla sənət yaratmaq
olmaz"
Tanınmış kinooperator Kənan Məmmədov 40 ilə
yaxındır daim çəkiliş
meydançasındadır. Onun çəkdiyi bədii
və sənədli filmlərin sayı-hesabı yoxdur. Son illərdə Kənan müəllim
"Sübhün səfiri" və "Axırıncı
dayanacaq" filmlərini çəkib.
M.F.Axundovun həyat və yaradıcılığından
bəhs edən, böyük yazıçının 200
illiyinə həsr olunmuş "Sübhün səfiri"nin ssenaristi Anar, quruluşçu rejissoru isə
Ramiz Həsənoğludur.
"Axırıncı
dayanacaq" filminin quruluşçu rejissoru Fikrət
Əliyevdir. Rejissor filmin ssenarisini İlqar
Fəhmi ilə birgə yazıb. Filmdəki
hadisələr Bilgəh qəsəbəsindəki "Qocalar
evi"ndə cərəyan edir. Azərbaycanda
ilk dəfədir ki, belə bir film çəkilir və
"Axırıncı dayanacağ"ın yaxın zamanda
geniş tamaşaçı kütləsinə təqdim
olunacağı gözlənilir.
Kənan Məmmədovla
söhbətimizdə həm də milli kinomuzun inkişaf mərhələlərindən
danışdıq. Həmçinin
görkəmli kiooperatorun rəqəmsal televiziyanın kinoya nə
vəd etməsi ilə bağlı fikirlərini öyrənməyə
çalışdıq. Qeyd edək ki,
mayda keçirilən 67-ci Kann Film Festivalında Hollivudun məşhur
rejissoru Kventin Tarantino kinematoqrafın ölməkdə
olduğunu demişdi. "Rəqəmsal
televiziya - kütlə televiziyasıdır. Kinematoqraf mənim üçün ölüb.
Artıq əksər filmlərin 35 mm-lik lentdə
göstərilməməsi o deməkdir ki, (kino uğurunda)
savaş uduzulub", məşhur "Kriminal qarət"
filminin müəllifi bildirmişdi.
Kinematoqrafın
gerçəkdənmi sonu çatır?
-
Kənan müəllim, Azərbaycan kinosu önəmli, çətin
və şərəfli bir yol keçib. İstərdim ki,
söhbətimizə milli kinonun tarixindən başlayaq...
-
Bildiyiniz kimi, "Azərbaycanfilm" kinostudiyasının 90
illik yubileyi, milli kinonun yaranmasının isə 116 ili tamam olur. Azərbaycan kinosunun
tarixi 1898-ci ilə təsadüf edir. Bu,
tarix üçün o qədər də böyük bir
dövr olmasa da, kino üçün böyük bir zamanı
əhatə edir. Önəmli yol dedikdə,
əlbəttə ki, kinoda qazanılan uğurlar nəzərdə
tutulur. Bu illər ərzində hansı
uğurları əldə etmişik və
qazandığımız uğurlar kinoda önəmli bir
yoldurmu? Mən bu kimi məqamlara bir qədər
kritik yanaşıram. Bir kinooperator kimi desəm
ki, ötən illər ərzində dünya kino tarixində
və ya heç olmasa tərkibində olduğumuz
keçmiş SSRİ-nin kino tarixində çox böyük
bir yer tutmuşuq, əlbəttə ki, yalan olar. Hətta Gürcüstan kinosu belə uğurları
ilə bizdən qat-qat üstün olub. Bununla
belə, Azərbaycan kinosu da önəmli sənət
nümunələrinə imza atıb - biz də kino kimi təbliğat
vasitəsilə sözümüzü deməyi
bacarmışıq. Məhz bu baxımdan
deyə bilərik ki, Azərbaycan kinosu çətin və
şərəfli yol keçib. Və hələ də
bu yolda addımlayırıq, görək bu yol bizi hara
aparır...
- Azərbaycan kinosunu hansı mərhələlərə
ayırmaq olar?
- Ümumiyyətlə, kino iki mərhələyə
bölünür: səssiz və səsli.
Kinoya səsin gəlməsi
böyük bir mərhələ oldu. Azərbaycan
kinosunun tarixi 1898-ci ildə çəkilmiş ilk səssiz
filmlərlə - fotoqraf-operator Aleksandr Mişonun çəkdiyi
xronika süjetləri ilə ("Bibiheybətdə neft
fontanı yanğını", "Balaxanıda neft
fontanı", "Şəhər bağında xalq gəzintisi"
və s.) başlayır. Bu səssiz filmlər
Çaplin səviyyəsində filmlər olmasa da, informatik və
sənədli xarakter daşıyırdı. Sonralar ilk səssiz bədii filmlərimiz yarandı
ki, bu da kinomuz üçün böyük uğur
sayılırdı. Məsələn, "Namus",
"Sevil" filmləri buna misal ola bilər.
Səsli dövr
kinoda yeni bir mərhələ oldu. Təxminən
1920-ci illərin ortalarında kinoda səsli dövr
başlayıb. Təsəvvür edin ki,
20-25 illik inkişaf dövründən sonra kinoya səs gəlib
ki, bu da çox önəmli bir məqamdır. Bəhs etdiyimiz dövrlərdə kinooperator məktəbinin
rolu böyük olub. Əlisəttar
Atakişiyevin kinoya gəlişi və kinooperatorluq fəaliyyətilə
Azərbaycanda milli kinooperatorlar yetişib. Hətta
rejissor-operatorun kinodakı fəaliyyət dövrü önəmli
sənət nümunələrinin yarandığı dövr
kimi də tarixə həkk olunub. Qeyd edim
ki, böyük Əlisəttar Atakişiyevin kinoya gəlişi
nəticəsində kənardan gəlmə operatorların
qarşısı alındı. Gəlmə
dedikdə, yəni, mütəxəssis olmadığına
görə kənardan dəvət edirdilər. Əlisəttar Atrakişiyevin kinoya gəlişi ilə
kinooperatorlar yetişdi ki, məhz bu səbəbdən də
o, Azərbaycan kinooperator məktəbinin banisi hesab olunur.
- Əlisəttar Atakişyev Azərbaycan
kinosuna həm də milli əhval-ruhiyyə gətirdi...
- Əlisəttar Atakişiyevdən
sonra kinoya Xan Babayev, Arif Nərimanbəyov, Teyyub Axundov, Əli
Hüseynov, Rasim Ocaqov, Rasim İsmayılov, Zaur Məhərrəmov,
Kənan Məmmədov və başqaları gəlib. Bu, böyük bir məktəb demək idi. Onların hər birinin Azərbaycan kinosunun
yaranmasında böyük rolu olub. Mən
bu müsahibədə onların hər birinin adını
çəkməyi vacib bildim.
Kinoda növbəti mərhələ
onun rəngli dövrünün başlaması oldu.
Hollivudda rəngli
filmlər xüsusi texnologiya ilə hələ II Dünya
müharibəsindən əvvəl çəkilib. Ancaq Azərbaycan kinosuna rəngli filmlər bir qədər
gec gəlib. Bir haşiyə
çıxmaq istərdim. Rasim Ocaqovla 4
filmdə çalışmışam. O, böyük sənətkar
olub, kinooperator kimi sadəcə ağ-qara film çəkib. Hətta
rejissor kimi quruluş verdiyi "Tütək səsi",
"Qatır Məmməd", "İstintaq" filmləri
də ağ-qar çəkilmişdi.
Ancaq 1976-cı ildə
şəkdiyi "Ad günü" filmi artıq rəngli
idi.
- 1963-cü ildə çəkilən
"Əhməd hardadır", 1965-ci ildə çəkilən
"Arşın mal alan" filmləri də
rəngli idi...
- Əslində həmin
ərəfədə həm ağ-qara, həm də rəngli
filmlər çəkilirdi. Tədricən
rəngli filmlərin çəkilişinə şərait
yaradıldı. Şəxsən mən 26
bədii film çəkmişəm və onların
hamısı rəngli olub. Ancaq qeyd edim ki,
ağ-qara filmin özünəməxsus estetikası var. Mən
hesab edirəm ki, ağ-qara dövrünün ən
güclü sənət nümunələri odur ki,
baxdığın filmi sanki rəngli görürsən.
Məsələn, Tarkovskinin çəkdiyi
"Andrey Rublev" filmi məhz belə filmlərdəndir.
Azərbaycan kinosunun böyük
nailiyyətlərindən biri 1945-ci ildə çəkilən
"Arşın mal alan" filmidir. Bu film çöx gözəl filmdir, hətta mən
onu Amerikanın 30-cu illərdə çəkilən
müziklləri ilə müqayisə edərdim. Moskvada təhsil aldığım illərdə
Amerika müzikllərinə çox baxırdım.
Düşünürəm ki, ilk dəfə çəkilən
"Arşın mal alan" milli ruhlu film
olsa da, onun kino estetikası dünyada qəbul olunmuş
müzikllər səviyyəsindədir. Yeri gəlmişkən,
1945-ci ildə çəkilən "Arşın mal alan" filmi Heydər Əliyev Fondunun dəstəyi
ilə Amerikada rəngli film olaraq rənglənib və bu
çox yüksək səviyyədə alınıb - hətta
rənglilik filmi daha maraqlı edib. Təsəvvür
edin ki, rəqəmsal texnika o qədər inkişaf edib ki, bu
da kino üçün geniş imkanlar yaradıb.
- Ağ-qara filmlərinin
hamısının rəngli olmasına ehtiyac varmı?
- Bütün ağ-qara
filmlər rənglənə bilər, ancaq bu güclü
maliyyə tələb edir. Ancaq məsələnin
başqa bir tərəfi var - ağ-qara çəkilən hər
filmi "rəngləmək" istənilən effekti vermir.
Məsələn, SSRİ dönəminin ən
gözəl sənət nümunəsi olan Yulian Semyonovun
ssenarisi əsasında Tatyana Lioznovanın quruluş verdiyi
"Baharın on yeddi anı" filmi ağ-qara çəkilmişdi
və artıq onu da rəngli olaraq hazırlayıblar. Bu filmin rəngli variantının bir neçə
seriyasına baxdım və çox heyfsləndim. Rənglilik nə qədər yüksək səviyyədə
olunsa da, hər filmə yaraşmaya bilər.
- Bəlkə burada janr məsələsinin
önəmi var. Məsələn, ağ-qara çəkilən
musiqili və ya komediya filmləri rəngləndikdə maraqlı
alınır, dramatik filmlərsə itirir...
- Əlbəttə
ki, hər filmi kor-koranə rəngləmək olmaz. "Baharın on yeddi anı" filmi xronika üzərində
qurulub. Tamaşaçı onu müharibənin
xronikası kimi qəbul edir. Ancaq "Arşın mal alan" (I variant) sanki zamanı qabaqlayıb,
sanki elə o dövrdə rəngli çəkilməliymiş.
Kinodakı nailiyyətlərimizdən
biri də SSRİ məkanında çəkilən
güclü filmlər sırasında yer alan
"Uzaq sahillərdə" olub.
Film macəra bioqrafik
müharibə janrında çəkilib, ağ-qaradır.
Bundan başqa, müasir uslubda çəkilən,
Bakı arxitekturasını qabarıq göstərən filmlər
sırasında Arif Babayevin quruluşunda çəkilən
"Gün keçdi" (operator Rasim İsmayılov) və
"Uşaqlığın son gecəsi" (operator Zaur Məhərrəmov)
dövrün uğurlarıdır.
- Arif Babayev zövqlü rejissor
sayılardı...
- Bu zövqün nəticəsidir
ki, müasir üslubda çəkilən hər iki filmi hələ
də öz aktuallığını qoruyub saxlayır. Uğurlu filmlərimiz sırasında görkəmli
rejissorumuz Hüseyn Seyidzadənin quruluş verdiyi filmlər də
yer tutur. Onun quruluşunda çəkilən "O
olmasın, bu olsun" filmi "Arşın mal alan"dan
geri qalmır. Rejissorun sənərkarlıqla
seçimi nəticəsində filmdə Azərbaycan kino və
teatr tarixinin nəhəng aktyorları bir araya gəlib. Hətta filmin epizodlarında belə böyük
aktyorlarımız çəkilib. Filmə
çox baxmışam, və hər dəfə də sanki
yeni bir məqamı kəşf edirəm. Bundan
başqa rejissorun "Yenilməz batalyon", "Dəli
Kür", "Qaynana" filmləri də Azərbaycan
kinosunun uğurlarındandır. Kino
tariximizdə Əjdər İbrahimovun çəkdiyi filmlər
də özünəməxsus yerə malikdir. Doğrudur, onun əsas işi Moskvada olub, ancaq
"Azərbaycanfilm"də də bir çox uğurlu
işləri olub. Onun quruluşunda çəkilən
"Bir məhəlləli iki oğlan", və "Onun
böyük ürəyi" filmlərini misal göstərmək
olar. "Onun böyük ürəyi"nin
quruluşçu operatoru Rasim Ocaqov olmuşdu. Düşünürəm
ki, Rasim Ocaqovun bu filmdəki işi çox
mühümdür. Rasim Ocaqovun sonrakı mərhələdə
rejissor kimi quruluş verdiyi "Ad günü" və
"İstintaq" filmləri, Eldar Quliyevin "Bir cənub
şəhərində" filmi də kinomuzun
uğurlarındandır.
- Dünya kinosunda, eləcə də
Azərbaycan kinosunda yeni bir mərhələ başlayıb -
rəqəmsal era...
- Mən klassik kino təhsili
almışam - plyonka operatoruyam. 50-dən çox film çəkmişəm
və onların da 26-sı bədii filmdir. Və
26 bədii filmin 24-nü lentə çəkmişəm.
Filmi lentə çəkmək tamam başqa bir
estetikadır. Əslində kino texnikaya
bağlı bir sənət növüdür. Bəlkə də kino qədər texnikaya
bağlı digər bir sənət növü yoxdur. Texnologiyaların inkişafı kinoya yeni bir ab-hava gətirir.
Düşünürəm ki, artıq lent dövrü bitdi və
təsvir daşıyıcısı kimi son illərini
yaşayır. Bu da o deməkdir ki, Azərbaycan
kinosu da daxil olmaqla bütün dünya kinosu artıq rəqəmsal
formata keçib. Şəxsən mənim
üçün bunun heç bir fərqi yoxdur. Lent
olsun, ya rəqəmsal olsun fərqi yoxdur. Ona
görə ki, Moskvada təhsil aldığım illərdə,
klassik sənətlə məşğul olduğum zaman ustad sənərkarlardan
kinonun bütün fundamental əsaslarını mənimsəmişəm.
Fundamental əsaslar dedikdə, təbii ki,
işıqlandırma, kameranın hərəkəti, rakursun
düzgün seçilməsi, filmə olan masştab və
perspektiv məsələləri və s. mühüm şeylərdi
və hər bir operator bunları mütləq bilməlidir. Hazırda bəhs etdiyim fundamental əsasları bilməyənlər
ortaya heç bir şey çıxarda bilməz. Videokameranın düyməsini basmaqla sənət
yaratmaq olmaz. Yəqin belə
cılızlığın nəticəsidir ki, araya-ərsəyə
gətirilən seriallara baxan belə yoxdur. Tamaşaçının səviyyəli nümunələrə
ehtiyacı var. Yoxsa pul qazanmaq naminə heç bir məna ifadə
etməyən yarımçıq, keyfiyyətsiz işlərlə
fikir söyləmək olmaz. Azərbaycan
kinosu ən çətin dövrlərdə belə
qazandığı uğurlarla bu günə gəlib
çıxıbsa, deməli üzərimizə daha
böyük məsuliyyət düşür.
Xədicə
QİYAS
Ekspress.-2014.- 28-30
iyun.- S.19.