Mirzə Fətəli bizə
daha lazım deyil?!.
Kulis.Az "Neytral zona" adlı yeni layihəyə başlayıb. Bu layihədə Azərbaycan ədəbiyyatının parlaq nümayəndələri müzakirə ediləcək. Layihənin ilk mövzusu Mirzə Fətəli Axundovla bağlı olub və müzakirədə yazıçılar Həmid Herisçi, Qan Turalı və Əli Novruzov iştirak edib.
- Əvvəlcə Axundov haqqında hər birinizin ayrı-ayrılıqda fikirlərini, Axundova münasibətinizi bilmək maraqlı olardı...
Həmid Herisçi: Mənim fikirlərimi çox vaxt yazıya alanda yanlışlığa yol verirlər. Mən yazılı mətn insanıyam və Axundovla bağlı fikirlərimi yazılı olaraq gətirmişəm.
Bu gün mən Axundov yaradıcılığına yumor hissi ilə yanaşmaq tərəfdarıyam. Əvvəla o, özü komediya tamaşalarıyla tanınıb. Yəni bu janrı Axundovun özünə qarşı istifadə etsək, biz bu gün nə əldə edə bilərik?"
Başlayaq təcrübəyə,
Axundovun silahını özünə qarşı istifadə
edək. Kiçik misal - "Axundov "Dərviş
Parisi dağıdır" əsərində bizim qədim dərvişlərin,
bu günün diliylə danışsaq, ekstrasenslərimizin,
mistiklərimizin uzaq məsafələrə enerji göndərmək,
lazımi yerlərdə zəlzələ yaratmaq
bacarığına yumorla yanaşır. Lakin, Axundovun bu
arzusu hazırkı dövrdə özünü doğrultmur
- paradoksa bir baxın, müasir zamanın gizli tektonik
silahının müəllifi Azərbaycan alimi İkram Kərimovdur.
Tektonik silah isə zəlzələ yaradan ən müasir
qorxulu silahlardandır. Hələ 1988-ci ildə bu silah
"Merkuri-17" əməliyyatı çərçivəsində
sınaqdan keçirilərək özünü doğruldub.
Oxşar tektonik silaha Amerikanın Pentaqonu da sahibdir. Təkcə
elə bu kiçik misal bəsimizdir. Bəli, etiraf etməliyik
ki, Axundovun "yumor silahı" zamanın
sınağından üzü ağ çıxmağı
bacarmadı - Azərbaycan dərvişi-alimi İkram Kərimov
öz həmyerlisi Axundovun fikirlərini, məkrini elmi əsaslarla
darmadağın etdi. Zəlzələ yaradıb Parisi
dağıtmaq mümkündür. Mistikada buna
"terrakenez" də deyirlər. Qeyd etməliyəm ki,
indiki Zaqatalada "Sarıbaba" adlı çox
güclü paranormal ərazi mövcuddur. Həmin ziyarətgah
çox dərin bir tektonik çatın üzərində qərar
tutduğundan, zəlzələ təkanlarını əvvəlcədən
hiss edir. Burda divardan bir alüminium fincan sallanır. Zəlzələ tərpənişlərinə
anında reaksiya verərək azca titrəyir. Ötən il
biz bu paranormal ərazidə çəkilişlər
apardıq, lazımi gizli ayinləri yerinə yetirdik - əvvəl
yağış yağdı, sonra yerin dərinlikləri lərzəyə
gəldi. Zəlzələ baş verdi. Hadisələrin
xronoloji ardıcıllığı "Gizli Azərbaycan"
verilişi çərçivəsində lentə
alınıb. Demək istəyirəm ki, qədim dərvişlərimizin
zəlzələ yaratmaq qüdrəti boş hadisə deyil.
Əsl terrekenez nümunəsidir. Müasir elm artıq bu
fenomenləri öyrənməyə məhkumdur. Adını
çəkdiyim "Gizli Azərbaycan" telelayihəsi
çərçivəsində biz xalqımızın mistik
təfəkkürünə ilk dəfə bir başqa, fərqli
rakursdan nəzər saldıq. Maarifçilərin
mistikamız barədəki xurafatını kənara atdıq.
Bəlli oldu ki, xalqımız sadə məntiqə,
şüura deyil, üstşüura, yaxud altşüura
inanır. Bax,
bu mistik "üstşüur"a hazırkı dünyada
"paranormal istisnalar" adı verilib. Həmin bu
"üstşüur" indi bütün dünyada bir
nömrəli mövzudur - həm elm, həm ədəbiyyat, həm
kinematoqraf, həm tibb üçün...
Qan Turalı: Maarifçiliyin əsas
xətti xurafatın əleyhinədir. Hər
cür xurafata nifrət edən maarifçilər zəkanın,
ağlın, rasional düşüncənin gücünə
inanırlar.
Həmid Herisçi: Amma özləri
də xurafata çevrilirlər...
Qan Turalı: Ağıldan, zəkadan
kənarda heç nəyi qəbul etmirlər. Misal
üçün Volter kilsəylə bağlı deyirdi ki,
ilanın başını əzin. Bu,
tolerantlığı olmayan, qəti fikirdir. Axundovun doğulduğu dövrə nəzər
salanda son dərəcə dəhşətli bir mənzərə
görürük. Din xurafat pərdəsi altında hər
şeyi nəzarətə alıb, Həmidin dərvişləri
din adı altında müxtəlif eyş-işrətlərlə
məşğuldurlar (bu barədə sənədli faktlar var.
Ö. F. Nemanzadənin xatirələrində). Mirzə
Cəlil "Molla Nəsrəddin" jurnalı haqqında
yazırdı ki, "Molla Nəsrəddin" jurnalını
təbiətin özü yaratdı. Axundov
haqqında da bu fikri demək olar ki, Axundovu təbiətin
özü yaratdı. Axundov Həmidin
ideallaşdırdığı Orta Əsrlər şərqinin
mistik ab-havasına qarşı bir üsyan idi. Şərqdə bu işi ilk dəfə Azərbaycanda
Axundov başladı. Türkiyədə bəzi
cəhdlər olsa da, Axundov səviyyəsində intellektuallar
yox idi. Həmidin bəzi fikirləri ilə
razıyam. Mistik təfəkkürə
tamamilə arxa çevirmək, bunu xurafatlaşdırmaq olmaz.
Amma o dövr Axundovu yetişdirməli idi, başqa cür ola bilməzdi.
Həmid Herisçi: Sənin fikirlərində
bir məqam çatışmır. Biz əgər
istəsəydik, Cəmaləddin Əfqanini də
ideallaşdıra bilərdik. Cəmaləddin
Əfqani xurafata düşən şərq mistisizmini
xurafatdan çıxarmağı birinci yol kimi göstərirdi.
Modernist islamın tərəfdarı idi. Cəmaləddin
20-ci il kommunistlərinə lazım idi. Ondan sonrakı dövrdə isə, Axundovu gətirdilər.
Mən Axundovun xurafata qarşı
olmasını alqışlayıram. Amma
zaman keçdikcə onun qoyduğu məsələlər də
xurafata çevrildi.
Əli Novruzov: Mənə elə gəlir
ki, biz Axundova yanlış diskursdan baxırıq. Axundov modernizmin təmsilçisi idi. Biz ona maarifçilik deyirik, amma maarifçilik də
modernizmin bir qoludur. Modernizm insan
ağlına, insan şüuruna qiymət verirdi. Bu o deməkdir ki, insan öz həyatını
ağlın və məntiqin qanunları ilə
yaşamalıdır. Gəlin Avropaya, Amerikaya -
insanın ruhi və cismani azad olduğu yerlərə nəzər
salaq. Onların rifahının səbəbi orta
əsrlərdə ağla, idraka apelyasiya edən insanların
onları bu vəziyyətdən çıxarmasıdır.
İnsan maarifçiliyə qədər
qeyri-yetkinlikdə idi. Kant demişkən,
maarifçilik insanı qeyri-kamillikdən çıxarıb
insan elədi. Kant fikirləşir ki, insan
qərar verməkdən qaçır. "Cəhalət
xoşbəxtlikdir" fikrinə nəzər salaq. İnsan inkişaf edən varlıqdır və bu vəziyyətdən
çıxmalı idi. Bu inkişaf
üçün modernizm, maarifçilik lazımdır. Bu, Azərbaycanda Axundovla başlayır. O,
modernist nəsr yaratdı, xurafata qarşı mübarizə
apardı, qadınların təhsil almalı olduğunu önə
sürdü və s.
Həmid Herisçi: Bəs niyə
indi bizim Axundovumuz yoxdur?
Əli Novruzov: Axundov öz
dövrü üçün lazım idi.
Həmid Herisçi: İndiki halda
Axundova ehtiyac varmı?
Qan Turalı: Mənə elə gəlir
ki, yoxdur.
Əli Novruzov: Əslində bu mərhələ
keçib. Amma problem ondadır ki, Azərbaycanda
bu irsə arxa çevirirlər. Axundov, Mirzə Cəlil,
Zərdabi, Üzeyir Hacıbəyov olmasaydı, bu gün Azərbaycan
fərqli bir yer olacaqdı.
Həmid Herisçi: Məncə
Nizami, Xaqani yetirmiş Azərbaycan ədəbiyyatı Şərqdə
öz məntiqi yeri ilə seçilib.
Əli Novruzov: Həyat təkcə
ədəbiyyat deyil.
Həmid Herisçi: Biz inkişaf
etmiş xalqıq. Nizami Aristotel fəlsəfəsindən
danışıb. Xaqani çox böyük
şair olub. Bu cür dahilər ərəbdə,
farsda olmayıb. Sən inkişaf etmiş
insansan. Sənin əsasında nizamilər, füzulilər,
saibtəbrizilər dayanıb...
Əli Novruzov: Məncə Axundov
dayanıb. Zərdabinin dövründən bir
misal çəkim. Zərdabi XIX əsrin
70-ci illərində Bakıda yaşayıb. O dövrlərdə
Bakıda bir adət varmış, xəlifə Ömərin
öldüyü gün şiələr "Ömər
toyu" adlı şadyanalıq keçirərmiş. Bu, əslində sünni-şiə probleminin bariz
nümunəsidir. XX əsrin sonlarına qədər
bu söhbətlər gəlib çıxıbmış.
Məsələn, "deyirdilər sünnilərin
quyruğu var". Zərdabi
sünni-şiə qarşıdurmasına mane olduğu
üçün onu "sünni Həsən bəy" deyib
ələ salırdılar. Deyirik ki,
Axundovu sovetlər qaldırıb. Amma sovetlərin
Türkmənistanda, Əfqanıstanda və digər şərq
ölkələrində gördüyü işlərə
baxaq. Onların indiki vəziyyəti
çox bərbaddır.
Qan Turalı: Salman Rüşdiyə
bu günün Axundovu demək olarmı?
Həmid Herisçi: Qətiyyən.
O, çox fərqlidir. Axundov xalqla çox
bağlı idi.
- Təklif edirəm ki, Axundovun fəlsəfi
fikirləri ilə bağlı söhbətlərimizi
ümumiləşdirək.
Qan Turalı: Maarifçilik məsələsi
XVIII əsrdə başlayan və II Dünya Müharibəsinə
qədər davam edən prosesdir. Maarifçiliyi
fəlsəfi sistem kimi qəbul edə bilmərik.
Düşünün ki, maarifçilikdən sonra I və II
Dünya Müharibələri baş verdi
və bu iki müharibədə dünyada baş verən
bütün müharibələrdən daha çox insan
öldürüldü. Yurgen Xabermas yazırdı: "Biz
maarifçiliyin missiyasını başa çatmamış
elan edirik və hamımız etiraf etməliyik ki,
maarifçilik öz missiyasını yerinə yetirmədi. Maarifçilik ona görə missiyasını yerinə
yetirə bilmədi ki, onun dinə qarşı münasibəti
həddindən artıq radikal idi. Ona
görə də maarifçilik xalqla koordinasiyanı
itirdi".
Ateistsənsə gəl,
ateist deyilsənsə, səndən maariflənən olmaz
münasibəti uçurum yaratdı.
Həmid Herisçi: Ötən əsrin
əvvəlində Mirzə Cəlilə, Sabirə inam
vardı. "Molla Nəsrəddin"
böyük tirajla çıxırdı. Amma mirzəcəlilçilik, axundovçuluq
müasir dövrdə uğursuz alındı. Müasirlərdən ən bariz nümunə
Ağalar Məmmədovdur. O isə çox
marginaldır.
Qan Turalı: Bəs Seymur Baycan,
Rafiq Tağı?
Həmid Herisçi: Rafiq
Tağı fərqli adam idi. O, eyni cümlələrlə
Anarı da söyə bilərdi, başqalarını da. Trafaret düşüncəsi vardı.
Əli Novruzov: Belə deyək ki,
bu, onun üslubu idi və tənqiddə qorxulu bir şey
olmamalıdır.
Həmid Herisçi: Niyə Rafiq
Tağı şan-şöhrət qazanmadı? Axı dünyada ateistlərin böyük bazarı
var. Deməli, yanaşma fərqi var. Baxın, görün
Axundov necə tənqid edir xurafatı. Amma
Axundov bu gün üçün aktual deyil. Axundovu bu günə daşıyanlar uğursuzdur.
Əli Novruzov: Maarifçilik
yarandığı gündən tənqidlərə məruz
qalır. Russonu çoxları maarifçi hesab
edir. Amma onun digər maarifçilərlə
ağla, məntiqə apelyasiya məsələsində ciddi
problemləri olub. Mişel Fuko deyirdi ki, biz
qarşımızda nəyin olduğunu bilmirik, amma onu
amansızcasına tənqid etməliyik. Lakin onun yerində
yeni bir şey yaratmağa nail olmalıyıq. İndi
məsələ odur ki, Rafiq Tağının kimi isə tənqid
etməsində problem axtarmaq lazım deyil.
Həmid Herisçi: Rafiq
Tağıda Axundovun, Mirzə Cəlilin yalnız tənqidçiliyi
vardı...
Əli Novruzov: Hər bir doqma, hər
bir ehkam tənqidə açıq olmalıdır. Hər kəs cəsarətinə görə
yazır. Nəzəriyyədə hər
bir ehkam tənqid edilə bilər. Hər
bir ideya, fikir tənqid oluna bilər. İdeya
ilə bağlı Con Stüartın fikri var, hər bir ideya
bazara çıxmalıdır və insanlar onu nəzərdən
keçirib doğrunu seçməlidir.
Həmid Herisçi: Bir dəfə
Fazil Mustafa demişdi ki, Sabir, Axundov bizdə çox tənqidçilik
yaradıb. Biz şərqdə, dünyada
böyük xalqıq. İnkişafımız
var.
Əli Novruzov: Bəlkə də
inkişafımızın səbəbi tənqiddir. Tənqid olmasaydı, şərqin digər ölkələrinə
bənzəyərdik.
Qan Turalı: Rafiq Tağı da
Axundov, Mirzə Cəlil yoluyla gedirdi...
Həmid
Herisçi: Bu gün bütün "ayoçular" tənqidlə
məşğuldur. Xalq pisdir, din pisdir, iqtidar
pisdir, müxalifət pisdir, küçələr pisdir,
avtobus sürücüsü pisdir və s. Bu nə vaxtacan
olacaq? Mən son 20 ildə 10 cür
inkişaf həddi keçmişəm. İndi
mistik həddimi yaşayıram. Yazıçı
maraqlı olmalıdır. 20 il
Axundov, Mirzə Cəlil estetikası üzərində yazmaq
olmaz. Bu gün AYO-nun böhranına səbəbi,
budur.
Əli Novruzov: Siz niyə
düşünürsünüz ki, AYO-da böhran var? Harda görürsünüz o böhranı?
Həmid Herisçi: Maraqsızdır.
Bir dəfə gənclərdən biri mənə dedi ki,
"Siz Axundova, Mirzə Cəlilə dil uzatsanız..."
Maarifçilərimiz din yaradır sanki və dindarlarla diskursa
açıq deyillər. Bütün dünya bu
məsələ ilə məşğuldur, bizim maarifçilər
bundan qaçır. Biz niyəsə
özümüzü bəsitləşdiririk. Biz böyük xalqıq. Biz
türkcədə, ruscada, farscada yaza bilərik. Gəlin xalqa o taylı, bu taylı baxaq.
- Gəlin mövzudan yayınmayaq və
Axundovun dinə münasibətindən danışaq. Axundovun
dinə münasibəti ilə bağlı nə
düşünürsünüz"
Qan Turalı: Axundovun "Kəmalüddövlə
məktubları" ölümündən sonra
tapılıb və çap edilib. İndiki
prizmadan baxanda bu əsər bir neçə nəsil
yetişdirib. Bizdə dinə qarşı
soyuq münasibəti yaradan ilk əsər hesab edilə bilər.
Mən bu gün dinə bu cür
yanaşılmasının tərəfdarı deyiləm.
Əli Novruzov: Bu cür yanaşma
Volterdə də var...
Həmid Herisçi: Əli, bir dəqiqə.
Sən Avropa yazarlarından misal çəkirsən.
"Əcaibül-məxluqat" əsərini
oxumusan?
Əli Novruzov: Yox,
oxumamışam. Kimin əsəridir ki?
Həmid Herisçi: Amma mən oxumuşam.
Orta Əsrlər şərqində
stolüstü kitablardan biridir. Avropa müəlliflərinin
adını çəkmək pis görünür. Biz onların uşağı-zadı deyilik.
Əli Novruzov: Axundovdan söz
düşdüyü üçün çəkdik. Çünki onlar da maarifçi olub, Axundov da.
Axundovun Azərbaycandakı rolunu başa
düşmək üçün Avropa maarifçilərinin
Avropadakı roluna baxmalıyıq.
- Mövzumuzu yekunlaşdıraq. Axundovun bədii-estetikası bu gün
üçün nə qədər aktualdır? Eyni
zamanda mövzu ilə bağlı fikirlərinizi ümumiləşdirməyinizi
xahiş edirəm...
Qan Turalı: Ədəbiyyat olaraq
maraqlıdır. Mənim ən çox bəyəndiyim
"Hekayəti-Müsyö Jordan və Dərviş Məstəli
şah" əsəridir. O əsər indiki Azərbaycan
ədəbiyyatı baxımından da güclü əsərdir.
Axundov Azərbaycan ədəbiyyatına
güclü impuls və yön vermiş adamdır. Estetik olaraq bu gün də aktualdır. Onun "İbrahimxəlil kimyagəri" əsəri
də bu günlə səsləşir. Həm
sosial, həm də estetik olaraq aktualdır. Axundovun əsərlərində Cənub, Şimal məsələsi
yoxdur. Hadisələr Sərabda, Qarabağda, Lənkəranda
baş verir. Onun əsərlərini dekonstruksiya
da etmək mümkündür. Mən demirəm
ki, işimizi-gücümüzü atıb, Axundovun
arxasınca getməliyik. Son dərəcə
parlaq dramaturqdur. Müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
banisi olmağa da haqqı çatır.
Əli Novruzov: Mən ötən il Dikkensin və Axundovun 200 illiyi ilə
bağlı yazı yazmışdım. Tezisim
bu idi ki, Dikkensin yaradıcılığında onun ortaya
qoyduğu çoxsaylı problemlər ingilis cəmiyyətində
yoxdur və həllini tapıb. Axundovun
qaldırdığı problemlər isə həllini
tapmayıb. Deməli, onun bizə
qoyduğu yol aktualdır. Biz fikirləşməliyik
ki, problemimiz haradadır.
Həmid Herisçi: Klassik ədəbiyyatımız
uzun zaman üstşüura inanıb, nəinki sadə
şüura. Maarifçilər ötən əsrdə
"üstşüuru" inkar etdilər. Sadə şüuru, məntiqi ədəbiyyatın,
cəmiyyətin əsasına qoymaq istədilər. Nəticələr o qədər də uğurlu
olmadı. Yəni bu "şüurlu ədəbiyyat"
dünya oxucusuna maraqlı görünmədi. Həmin oxucu "üstşüura" söykənən
Mirzə Şəfi Vazehi, yəni Axundovun müəllimini
oxudu, nəinki onun "şüurlu" tələbəsini.
Proses hələ də davam edir - "şüurlu Azərbaycan
ədəbiyyatı" bu gün dünya oxucusuna öz bəsitliyi
ilə maraqlı görünmür. "Üstşüura"
yönəlik Füzuli, Vazeh, Nəsimi, Nizami, Xaqani
yaradıcılığı isə əksinə, bu gün
dünya ictimaiyyəti üçün daha maraqlıdır.
Bəli, bu gün
xalqımız Axundov kitabxanasının eyvanını bəzəyən
heykəlləri özünün and yeri bilmir. Xalqın öz ziyalıları var, öz
övliyaları mövcuddur. Bunlar
Mirmöhsün ağa, Rəhimə xanımdır. Seyid
Aqil Babadır, Diri Babadır. Şeyx Əhməd Əfəndidir
və s. Xalq bu övliyaların paranormal istedadına,
üstşüuruna and içir, özünü onlara
tapşırır. Xalq Axundovun güvəndiyi
sadə məntiqə, şüura öz keçisini belə
etibar etməz, nəinki öz taleyini.
Müasir dünya
kinematoqrafı, ədəbiyyatı da üstşüuru daim
öz diqqət mərkəzində saxlayır. Müasir Azərbaycan ədəbiyyatına da bax bu
lazımdır - maarifçilərin xurafatından
üzülüşüb, üstşüura sarılmasaq, biz
artıq heç vaxt dünya oxucusu üçün
maraqlı olmayacağıq.
"Ekspress"dən: Mirzə Cəlilin
Mirzə Fətəli haqqında məşhur kəlamı
var: "Mirzə Fətəli Axundov barəsində ya
çox yazmaq lazımdır, ya heç yazmamaq
lazımdır. Mirzə Fətəli Axundov barəsində
ya yaxşı yazmaq lazımdır, ya heç yazmamaq
lazımdır".
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə
həmin kəlamın yer aldığı "Axundov dinlər
haqqında" məqaləsini belə bitirir:
"Söhbəti
axıra yetirib, mərhum Mirzə Fətəli Axundovun
"ruhundan" üzr istəyirik. O qədər ki, Mirzə
hali-həyatında təlaş edirdi ki, Kəmalüddövlənin
məktubları ona isnad verilməsin, o qədər də biz təlaş
edirik ki, bu Allahsız məktubların təəllüqü
Mirzəyə verilsin, çünki bizim məqsədimiz budur
ki, biz Allahın dərgahından qovulanlar, bari Mirzə Fətəlinin
Allahsızlığı ilə təsəlli tapaq və bəlkə
də hələ buna iftixar da edək.
Hərçənd
bunu bilirik ki, qiyamət günü Mirzə əzizimiz bizim ətəyimizdən
yapışıb şikayət edəcək, - necə ki,
Hacı Şeyx Möhsünxanın ətəyindən
tutmağı əhd etmişdi, - amma dəxi qiyamət
günü o bizi haradan tapacaqdır? Ustadımız
özü bizə kitabında vəsiyyət edir: çün
torpağa getdin, - dəxi qayıtmaq yoxdur".
Allah
hər ikisinə qəni-qəni rəhmət eləsin!
Ekspress.-2014.- 12 mart.- S.15.