"Bu dünya orda
yoxdu..."
Alim
Qasımov: "Bəzən öz ifalarıma qulaq asanda məəttəl
qalmışam"
"İlhamın elə bir halı olur ki, bəzən qıraqdan baxan adamı dəli hesab edər". Bu sözləri xalq artisti Alim Qasımov Kulis.Az-ın əməkdaşı Şərif Ağayara müsahibəsində deyib. Müsahibəni ixtisarla təqdim edirik.
- Sizinlə bağlı tamam başqa söz-söhbətlər danışırlar hərdən? Guya o hala, o havaya köklənmək
elə-belə olmur?
- (Gülümsəyir) Hə, belə danışanlar olur. Bilirsiz, niyə deyirlər? Adi aktyora bax, deyirsən filankəsin rolunu oyna, o saat obraza girir, səhnədə tamam başqa adam olur. Bizim də sənətdə belə bir şey var ki, gəlib oturursan səhnədə, beş-altı dəqiqədən sonra başqa adamsan! Uşaqlarla burda məşq eləyəndə də, beş-on dəqiqədən sonra başqa aləmdə oluram. Başqa aləmdə olanda mən bilirəm ki, məsələn, bir saat burda olmalıyam. Bu aləmdən tamaşaçıya fərqli şeylər çatdırmalıyam ki, zövq alsın...
- Və hətta bir dəfə qorxmusunuz daha irəli getməkdən, burnunuzdan qan açılıb...
- Bəli. Bilirsən, ilhamın elə bir halı olur ki, bəzən qıraqdan baxan adamı dəli hesab edər. Məsələn, bir dəli küçə ilə gedir, heç kimi vecinə almır, başlayır öz-özünə danışmağa... Bəlkə də onun gözündə ətrafdakılar dəlidir. O, başqa dalğadadır. Sənətdə də belə olur. Mən bəzən tamamilə başqa dalğaya düşməkdən ehtiyat edirəm. Axı zalda tamaşaçı var? Sən bir proqramla hərəkət edirsən. Səni müşayiət edən musiqiçiləri nəzərə almalısan. Ona görə özümü tamamilə o dalğaya buraxa bilmərəm. Yoxsa mizan-tərəzi itə bilər.
- Qızınız Fərqanə xanım bu situasiyanı danışanda dedi ki, bir anlıq mənə elə gəldi, atam yanımdan uçub gedəcək.
- Fərqanənin
gözəl aurası var. Mən onun yanında çox rahatam.
- Mənə elə gəlir, Fərqanə
xanım sizi yerdən üzülməyə qoymur...
- Bu, mənə çox rahatdı. Bilirəm ki, yerdə bu var də, məni qaytaracaq (gülür).
- Deyirlər,
beyindən gələn səs var, ürəkdən gələn
səs var, bir də ruhdan gələn. Sizinki hardandır sizcə?
- İtaliyanın musiqi "şkolası" ki var, orda bütün səslərin dəqiq adını bilirlər. Hansı ki, bizim Bülbül, Rəşid orda oxumuşdu. İndi cavanlardan da oxuyan var! Onlar bu səsləri notla tuturlar. Amma biz fikir veririk hala, eşqə, səsin dadına-tamına, təsiredici qüvvəsinə. Bax bu hala yalnız ürəklə oxuyan xanəndələr düşür. Məsələn, Rübabə Muradovaya Allah necə bir səs vemişdi? Oxuyan kimi özü də, dinləyici də o hala düşürdü. Yaxud Qədir Rüstəmovun "Sona bülbüllər"də oxuduğu. Bu elə bir məsələdi ki, izah eləmək olmur. Eləcə hiss eləyirsən. Mən özüm də bəzən öz ifalarıma qulaq asanda məəttəl qalmışam. Özüm-özümdən nəsə öyrənmişəm. Həmin vaxt hansı halda, hansı havada olmuşam, hardan bəhrələnmişəm, hansı məktəbdən nə cür gəlmişəm - özüm heyrət eləmişəm.
- Amma bizim
klassik ifaçılardan da çox şey öyrənmisiniz?
O məşhur "Moskviç"inizin işindəki gül
yadınızda olar. İçinə mikrofon qoyub Hacıbaba
Hüseynovu danışdırırdınız?
- (Gülür)
Həəə? Sən hardan bilirsən bunu?
- Soruşanda danışmırdı ki, səsini yazırdınız?
- Yooo, danışırdı, sadəcə mənim yadımda qalmırdı.
- Deməli, öz razılığı ilə yazırmışsınız səsini?
- Yox-yox
(gülür). Bilsəydi atamı yandırardı! Amma bir dəfə
şübhələndi. Dedi, alə, lap müstəntiqlər
kimi sorğu-suala tutmusan məni, birdən səsimi yazarsan
haaa!!! Çox qorxdum! Dedim, Həci, ayıb söhbətdi (bərkdən
gülür). Ama 70 yaşında halallığını
aldım. Dedim, bir dəfə maqnitofon gətirdim ki, filan
şeyi oxu mənimçün, oxumadın, mən də
acığa düşüb belə bir iş elədim.
Güldü rəhmətlik...
- Böyük sənətkarların
çoxu, sözün yaxşı mənasında oğru
olduqlarını etiraf edirlər. Hamıdan nəsə
götürürlər...
- Onun dadı qəşəng olur dəə? (gülür).
- Məncə, sizin ifalarınızda Qədirdən çox şey var.
- Çox
ifaçılardan var. Ola bilsin adını bilmədiyim,
heç vaxt tanımadığım sənətkarlardan da
var. Muğam şifahi xalq ədəbiyyatıdır. Qulaqla gəlib
hopan bir şeydi. Qulaqla bülbülə də qulaq
asırsan, kəkliyə də, qırqovula da! Yol gedəndə
bir uşağın fitnən nəsə
çaldığını eşidirsən? Sən indi
söhbət üçün bu maqnitofonu qoşmadın? Bizdə
bu həmişə qoşuludu. Ürəkdə ki, istək
var, bütün gözəl səsləri beynimizə, ürəyimizə
yazırıq. Bir dəfə, sözünün qüvvəti,
Astaraya getmişdik. Hamı toplaşdı başıma, yolun
qırağında çay satan bir kişi nəsə bir-iki
ağız oxudu. Sağollaşıb ayrıldıq. Azca
aralanmışdım ki, həmin adamın səsi mənə
qəfil çatdı elə bil. Dedim, yox eee... mən o səsi
yazmalıyam. Qısa bir boğaz eləmişdi. Geri
qayıtdım. Səsini yazdıq.
- Nə oxudu ki?
- "Aşiqəm kimə yalvarım?" Amma ayrı cür oxudu. Ona görə geri qayıtmağa məcbur oldum.
- Ustad, Yaqub Məmmədov sizdən çox narazı idi?
- Ola bilməz!
Mən onu həmişə çox istəmişəm,
aramız yaxşı olub. Ölümündən bir gün
qabaq bir hüzürdə görüşdük.
- Şəxsi münasibətə görə deyildi. Bir dəfə ondan müsahibə aldım, dedi, Alimə deyirəm, klassik muğamı niyə belə oxuyursan? Mənə deyir, doğru deyirsən, üzümdən öpür, amma sonra gedib yenə bildiyini eləyir.
- Adam ölənin
dalınca danışmaz, amma həqiqətən belə bir
söhbətimiz olmayıb. O, çox təbii adam idi.
Yoldaşlığımız olub onunla, yolunu
saxlamışam, həmişə şagirdlik eləmişəm
ona.
- Yaqub Məmmədov deyirdi, bəzi tanınmış xanəndələr var ki, şeytani səslə oxuyurlar. Deməli, səs təkcə beyindən, ürəkdən və ruhdan gəlmir, həm də şeytandan gəlir.
- İnsanın
quruluşu eynidir. Elə onun boğazının da. Amma insan səsləri
biri-birinə oxşamır. Məncə şeytani
səs olmur. O, loru dildə xoşa gəlməyən
səslərə elə deyib.
- Xaric səs şeytani deyil?
- Yox, yox, şeytani ola
bilməz! Bir var Yaqub rəhmətliyin özündəki kimi,
Allahın verdiyi gözəl səs, bir də var gözəl
olmayan, xoşa gəlməyən səs.
O, öz səsi ilə müqayisədə kiminsə səsinə
belə deyə bilər.
- Sizi səs imtahanından kim kəsmişdi Sumqayıtda?
- Vallah yadımdan
çıxıb. Oranın musiqi məktəbinin direktoru kim idi? Bilmirəm. Əlbəttə, indiki kimi oxuya bilmirdim, amma səsim
vardı (gülür).
- Alimi səsdən kəsmək nə
deməkdir? Pul istəyirdi?
- Şübhəsiz
o vaxt pul-zad alırdılar. Asəf Zeynallı
üçün məndən 2500 manat istəmişdilər...
Sonralar məni gördü o kişi. Onda sürücülük oxuyurdum. Dedi, gəl
oxu musiqi məktəbində. Dedim, hara gəlirəm,
qoymadın oxuyam, indi məni əsgər aparırlar! Çox dirəşdi ki, gəl, getmədim.
- Məhəmməd peyğəmbər
deyib mənim möcüzəm Qurandır. Quranın
intonasiyası çox təsirlidir. Məsələn,
bircə İxlas surəsi ilə adamı ovsunlamaq olur?
- Düz oxunsa hə?
- Bir
də səsi ilə məşhur olan bir peyğəmbər
var.
- Hə, Davud peyğəmbər. Bir də Bilal vardı, gözəl səsi
olduğuna görə Allahın rəsulu deyib, ilk azanı o
oxusun.
- Deyirsiz, heç nə oxumuram, bəs
bunları hardan bilirsiz?
- Qulaq günahkarıyam. Məclislərdə eşitmişəm.
- Aşıq Şakirlə
"düşmənçiliyiniz" nə idi ki,
"Şirvan şikəstəsi"ni elə
oxudunuz?
- Yoox, elə demə. Allah onların ruhunu şad eləsin. Onlar vaxtında öz sözlərini deyib, öz sənətlərini
qoyub gediblər. Məndə bunun belə
alınmağı muğamla aşıq sənətinin bir
bağlantısı, bir keçididir. Bu
şikəstədə heç vaxt qəzəl oxunmayıb.
Əsasən qoşma oxunub. Amma
mən "Mənim bu aləm içrə bir qara
gözlü nigarım var / Gecə-gündüz fərağından
nə səbri nə qərarım var" oxudum.
- Bu ideya kimin idi?
- Allahın qisməti. Tam təsadüfdən alındı.
- Və siz orda qoşma da oxumusunuz
qəzəllə birlikdə...
- Həə, qoşmayla bitirmişəm.
Bayaq dediyim kimi, muğamla aşıq sənəti
arasında bir bağ yaratmağa
çalışmışam.
- Məncə, "Şirvan
şikəstəsi" təkcə aşıq sənəti
ilə muğam arasında deyil, Alimin qəbul olunan və tərəddüd
edilən klassik və yeni dünyaları arasında da bir
qızıl ortadır. Çünki, bu şikəstəni
sevib qəbul etməyən adam, demək
olar ki, yoxdur.
- Həəə, elədir,
hamı bəyənib! (Gülür). Hətta
bir cənublu qardaşımız vəsiyyət edib ki, məni
bu şikəstə ilə dəfn edərsiz... Təsirli
alınıb, doğrudan.
- Sarayda verdiyinmiz knsertlərin
birində məşhur saz havası olan "Dubeyti"ni çox qəribə tərzdə oxudunuz... Şəxsən mən şokda idim.
- Dəqiq yadımda deyil həmin
ifa. Amma deyim ki, mənə Şirvan
aşıqları ilə yanaşı Borçalı, Qazax,
Tovuz aşıqları da təsir edib və onlardan da bəhrələnmişəm.
- Ustad, Füzulinin qəzəllərində
niyə səhv buraxmamısınız heç? Bunu etməyən
yeganə xanəndəsiz bəlkə də...
- Yox, mən başdan-ayağa səhv
oxumuşam.
- Yox, yox, mən buna əminəm.
Bəzən səhv ifadəniz olub, amma geri qayıdıb
düzəliş vermisiniz... Təbii ki, mexaniki xətalardan
danışmıram...
- Mən Füzulini
bilmirəm, ona görə səhv oxuyuram.
- Amma çox sevirsiz Füzulini...
Hiss olunur.
- Hə, elədir.
- Füzulini böyük eşqlə
oxuyursuz. Amma mənə elə gəlir, Seyidin qəzəllərində
daha rahatsız, daha azadsız, elə bil daha çox vətəndəsiz.
- Seyid Füzuliylə müqayisədə
bir az sadə yazıb, bəlkə buna
görədir. Amma hamı bilir ki, Füzulinin
yeri başqadır.
- Mənə belə gəlir ki, qəzəllə
bağlı məsləhətləşdiyiniz xüsusi bir adam var.
- Yox, belə bir adam
yoxdur. Amma mən həmişə
çalışmışam ki, Hacı Maildən, Vasim Məmmədəliyevdən,
Ələmdar Mahirdən və başqalarından nəsə
öyrənim. Təəssüflənirəm ki, bu adamlarla
çox məşğul ola bilmədim. Öz içindəki alovu beytin alovuna qata bilsən
böyük əsər yaranar. Bunun
üçün o beytin mənasını-mətləbini
yaxşı bilməlisən. Təəssüf
ki, mən bəzi beytləri başa düşmədən
özümdə eşq yaradıram ona qarşı. Şairin dediyini öz bildiyim kimi təsəvvürümdə
canlandırıram.
- Şəcəryanla
aranız necədir?
- İran boyda ölkədə
ustad adı qazanmaq hər sənətkarın işi deyil.
- Sizdən böyük olar məncə...
Yaşca deyirəm...
- Bir az
yaşlıdır.
- Səhnədə oturmaq,
qavalların düzülüşü-filan, sizdən əvvəl
onlarda olub.
- Bu, bineyi-qədimdən var. Azərbaycanda
da yerdən otururmuşlar qədimdə. Belə
fotoşəkillər də var, hardasa görmüşəm.
- Təsəvvüflə aranız
necədir? Sizi sufiyə bənzədənlər də var...
- Mən o elmi bilmirəm, amma
gördüyüm iş sırf hal məsələsidir. Bizimkinə artıq musiqi demək olmaz.
- Akif İslamzadəyə qulaq
asırdınız?
- İndi də qulaq
asıram. Çox gözəl,
özünəməxsus ifası, fərqli mahnıları
var.
- O deyir, səsim batmasaydı gəlib
Alim Qasımova çıxacaq, onun kimi oxuyacaqdım. Amma qismət
Alimin imiş... Siz hara çıxmısız?
ORA haradır?
- (Gülümsəyir)
Mənim musiqim sufi-dərviş halına döndü. Başqa heç nə deyə bilmərəm.
- Ustad, ORAdan necə görünür
bu şəhər? Bu tikinti bumu, çoxlu xarici
maşınlar, qulaqbatırıcı siqnal səsləri?
- ORAdan heç nə
görünmür və heç nə eşidilmir. Bu
dünya orda yoxdu...
- Qar yağan vaxtı
işığınız sönəndə də ORAda idiniz?
Deyirsiz, özüm üçün yox, ehtiyacı olanlar
üçün səs-küy elədim...
- Yox, bu söhbətləri
qaldırmışamsa, deməli, orda olmamışam. Həmişə orda olmaq mümkün deyil. Bəzən
adam əsəbiləşir, gərginliyə
dözmür.
- Bəs YUNESKO-nun
mükafatını alanda kəpənək qalstukdan niyə
imtina etdiniz?
- Yoxum idi, ona görə...
- Deyiblər, burda xüsusi formalar
var, amma geyinmək istəməmisiniz və onlar da sizi
anlayışla qarşılayıblar. Beləliklə,
tədbirdə səhnəyə çıxan, yeganə kəpənək
qalstuksuz sənətkar olmusuz.
- Açığı, dəqiq
xatırlamıram, amma öz sadə paltarımda səhnəyə
çıxdığım yadımdadır. Qara kostyum, ağ köynək geyinmişdim.
- Tarixən, xanəndələr
saraylarda olub, amma aşıqlar xalqın arasında... Bu nə ilə bağlıdır, sizcə?
- Kasıb-kusubun xanəndə
çağırmağa pulu olmayıb axı.
- Aşıq pulsuz da gedirdi...
- Aşıq dərviş kimidir. Gəzərgidir. Xanəndəlik
pul və yer tələb elədiyindən varlı adamların
evində, saraylarda olub.
- Bir də, düşünənlər
var ki, muğam hücrə musiqisidir. Publika üçün,
geniş salonlar üçün deyil... Amma Alim
Qasımov muğamı hamıya sevdirə bildi. Bu necə oldu? Bəlkə xaricdə
təsdiq olundunuz deyə sizi asanlıqla qəbul elədilər.
- Bu amil də var... Amma geniş səhnəyə
çıxmaq o vaxt ağlıma gəldi ki, Fransada bələdiyyə
teatrının binasında konsert verirdim, 1200 nəfərlik
zal doldu və xeyli adam da çöldə
qaldı. Ora məşhur səhnədir... Bu təsirlə
fikirləşdim ki, Bakıda, sarayda niyə konsert verməyim?
Əvvəl 5-6 yüz nəfər gəldi,
sonra min nəfər. Daha sonrakı konsertdə
sarayı doldurdum. Hətta çöldə
qalıb bayır üçün kalonka istəyənlər də
oldu. Yəni, bunun üçün də zəhmət
çəkdim, göydəndüşmə olmadı.
- Muğam insanlarda reallıq hissini
itirir - bu fikir də səslənir bəzən. Bu barədə nə deyə bilərsiz?
- Muğama ruhən təmizlənmək
üçün qulaq asırsan. Konsertdən sonra get işinlə
məşğul ol. Xanəndə əl-qolunu
bağlamayıb ki?!
- Cəmiyyət bəzən sevdiyi
sənətkardan vətəndaş mövqeyi də umur. O
cümlədən sizdən. Niyə heç
vaxt hansısa problem barədə
danışmırsınız?
- Əvvəla, mən
mətbuatdan uzaq adamam. Sənətim elə
bir sənətdir ki, tənhalığı, pünhana çəkilməyi
sevir. Hər hansı bir adamla - dəxli
yoxdur siyasətçi, sənət adamı və ya məmurla
mübahisə etməyim, söz güləşdirməyim sənətə
köklənməyimə mane olur, məni küsdürür
elə bil. Bundan çox qorxuram!
- Son dövrlər ürəyinizcə
oxuyan bir ifaçıya rast gəlmisiniz?
- Bilirsən, bu sənət təkcə
səslə bağlı deyil. Musiqi duyumu, ritm, nitq qabiliyyəti,
söz, yaddaş, üstəlik çoxlu zəhmət...
bütün bunlar hamısı cəm olanda dünyəvi sənətkar
yetişir. Hərədə bir şey
çatışmır. Mükəmməl bir ifaçı
ortaya çıxsa, mən ad çəkməsəm də,
onu görəcəksiniz.
Şərif Ağayar
Ekspress.-2014.- 22
may.-S.15.