"Dönəm baba
ocağına"
Və ya qürbət şairinin
misralara hopan Vətən həsrəti
Bu yaxınlarda əslən qədim oğuz yurdu, Qərbi Azərbaycanın Qaraqoyunlu mahalından olan istedadlı şair İman Qiyasoğlunun "Dönəm baba ocağına" adlı şeirlər kitabı çapdan çıxıb. "Elm və təhsil" nəşriyyatında nəfis tərtibatla hazırlanmış irihəcmli kitabda şairin müxtəlif illərdə qələmə aldığı poeziya nümunələri toplanıb.
Kitabın redaktoru tanınmış şair Əli Vəkil, rəyçiləri filologiya elmləri doktoru Məhərrəm Hüseynov və filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Şövkət Kərimovdur.
Kitabla elə ilk tanışlıqdaca görünür ki, İman Qiyasoğlunun şeirləri mövzu və janr etibarilə rəngarəngdir. Şair Vətən, torpaq, sevgi, təbiət, insan haqqında aşıq şeirinin demək olar ki, əksər növlərində qələmini sınaqdan çıxarıb. Və bəri başdan qeyd edək ki, bu sınaq kifayət qədər uğurludur. Kitabın ana xəttini isə düşmən tapdağı altında qalan yurd yerlərimizə həsr olunmuş nisgilli şeirlər təşkil edir.
"Dönəm baba ocağına" şeirlər toplusu müəllifin doğulandan indiyədək həyatını anlatdığı bioqrafik şeirlə başlayır. Bu şeirdə şair həm sevincini, həm kədərini, həm qayğısını, həm iztirabını, həm şəxsi faciəsini, həm də el-obasının faciəsini lakonik və təsirli dillə çatdırıb, 60 illik həyatını 9 bəndlik şeirə ustalıqla sığışdıra bilib:
Fəqət, yetişmişəm altmış yaşına,
Keçmişə qaytarır xoş xəyal məni,
Uca zirvələrin qarlı başına,
Çağırır qocaman bir qartal məni.
Göz açdım dünyaya nəğmələr dildə,
Min doqquz yüz əlli beşinci ildə,
Barlı-bərəkətli gözəl fəsildə,
Aldı ağuşuna şən məlal məni.
Ötdü aram-aram körpə illərim,
Gəldi unudulmaz məktəb illərim,
Hələ
açılmamış tale güllərim,
Cəlb etdi al yanaq,
incə bel məni.
Sevdim məhəbbətim oldu
uğursuz,
Etiraz eylədi eşqə o ulduz,
Əhdini əğyara satdı
çox ucuz,
Yəqin
düzgün anlar əhli-hal məni.
Min doqquz yüz yetmiş dörddə
atam
Dəyişdi dünyasın,
başladı sitəm,
Düz qırx ildir ki, tuturam matəm,
Gördülər o
gündən xətti çal məni.
Səksəninci
ildə köçdüm Sibirə,
Bəlkə dərdlərimə
tapıldı çarə,
Zaman qəddar oldu, mənsə
füqarə,
Qəm təqib eylədi
qlobal mənim.
Səksən
səkkiz elim dağıldı mənsiz,
Əyləşdi yurdumda
imansız, dinsiz,
Bir qürbət quşuyam indi Vətənsiz,
Hələ tərk
etməyib qeylü-qal məni.
Vətənim
Gölkənddir qəlbən bağlıyam,
Əslim Nurlardır şair
oğluyam,
Soruşsan elimi Qaraqoyunluyam,
Bəsləmiş
qoynunda bu mahal məni.
Dinləyin ay ellər İman
qocalır,
Kamalı göylərdən ərməğan
alır,
Bir neçə kitabı yadigar
qalır,
Əzizim, oxuyub yada
sal məni.
İman
Qiyasoğlunun istedadı, cilov gəmirən təbi ilk
misralardanca özünü büruzə verir. Bu da təsadüfi deyil. Zira bu
istedad ona qanla ötürülüb, mahalın
tanınmış söz ustalarından olan atasından
keçib. Fikrimizcə, Çoban Qiyas
adı bir çoxlarına tanışdı. İman məhz bu fitri istedad, ilahi vergi sahibi olan el
şairinin ocağında dünyaya göz açıb.
Bu yerdə, əlbəttə, bir neçə
cümlə də Çoban Qiyas haqda sərf etmək yerinə
düşər. Onun barəsində hələ şair
ata-balanın- Çoban Qiyas və İman Qiyasoğlunun
2005-ci ildə çapdan çıxmış "Vətən
həsrəti" adlı şeirlər toplusu haqda
yazdığı məqalədə qocaman şairimiz Əli Vəkil
dəyərli fikirlər bildirib. Şairin həmyerlisi və həmkarı
haqda məqaləsində deyilir: "Əslən Qaraqoyunlu
mahalından olan ata-oğulun -Çoban Qiyasın və
İman Qiyasoğlunun bu şeirlər toplusunu həyəcansız
oxuya bilmədim. Öz halal zəhməti ilə yaşayan,
dağlarda, yaylaqlarda çobanlıq edən, qısa bir
ömür sürən, 1974-cü ildə 49 yaşında
dünyasını dəyişən Qiyas kişi şeirlərini
"Çoban Qiyas" imzası ilə yazmış, el-oaba,
xalq arasında böyük hörmət qazanmışdır.
"Vətən Həsrəti"
kitabına Çoban Qiyasın 120-dən çox bir-birindən
dəyərli şeirləri daxil edilmişdir. Bir sözlə, bu poeziya toplusu məzarı
Qaraqoyunlu mahalında -Gölkənddə qalan ustad şairin
xatirəsinin yad olunması demək, ruhuna hörmət deməkdir".
Əli Vəkil Çoban
Qiyasın 80 illiyi münasibətilə yazdığı
"Dağlarda yaranan çiçək ətirli şeirlər"
adlı məqaləsində şairin həyatından daha ətraflı
bəhs edir, yaradıcılığını yüksək
qiymətləndirir: "Çoban Qiyas (Qiyas Allahverdi oğlu
Mustafayev) 1926-cı ildə Qərbi Azərbaycanın
Qaraqoyunlu mahalındakı Çəmbərək rayonunun
Gölkənd kəndində anadan olub. Heç
bir təhsil almasa da, Çoban Qiyas ağıllı, bilikli, mərd,
məğrur, dünya haqqında məlumatlı, tarixi mükəmməl
bilən bir sənətkar olub.
İstedadlı el şairinin
"Olar" rədifli qoşması Çoban Qiyas
yaradıcılığından ən təqdirəlayiq
nümunələrdən biri kimi diqqəti cəlb edir:
İnsan olan öyüd alar atadan,
Düzələr
yoluna sənətkar olar.
Nəsihət, mərifət anlamaz
nadan,
Çox deyərsən,
qulaqları kar olar.
Ovçu gərək ovun ala
nişana,
Fikirləşə,
bərəsində dayana.
Tez düşünə, tez anlaya,
tez qana,
Əldən
çıxsa, özü günahkar olar.
Əymək çox çətindir
ağıllı başı,
Bayıra atmazlar yonulmuş
daşı,
Sərrafın övladı olarsa
naşı,
Ruzigarı
çovğun olar, qar olar.
Çoban Qiyasın
yaradıcılığı poeziyanın bütün növləri
ilə sınaqdan çıxmışdır. Bir-birindən oxunaqlı qoşmalar, gəraylılar,
dodaqdəyməzlər, divanilər, bağlamalar, müxəmməslər,
deyişmələr və digər növ şeirləri sənətkarlıq
cəhətdən maraq doğurur".
Məqalə müəllifi
Çoban Qiyasın elə-obaya, vətənə layiqli
övladlarını da unutmayıb: "Deyirəm, nə
yaxşı ki, el şairi Vətənə layiq övladlar
böyüdüb, boya-başa çatdırmışdır.
Şair İman Qiyasoğlu və Tanrıverdi
Mustafayev Çoban Qiyasın yadigarlarıdır".
Əli Vəkil "Vətən həsrəti"
toplusu haqqında məqaləsində İman Qiyasoğludan
daha geniş danışır, onun atasına layiq oğul
olduğunu vurğulayır: "Nə yaxşı ki, İman
Qiyasoğlu atasının adını şərəflə
doğruldub. Atalar demişkən, ot
kökü üstündə bitər...
... 1972-ci ildə doğma kəndlərində
orta məktəbi başa vuran İman bir müddət kolxozda
işləmiş, əsgəri xidmətdə olmuş,
sonralar isə taleyini 20 il Rusiyanın Novosibirsk şəhəri
ilə bağlamış, orada Yüngül Sənaye
İnstitutunu bitirmişdir. Harada
yaşamasından asılı olmayaraq, atasından -Çoban
Qiyasdan miras qalmış, canı qədər sevdiyi poeziya onun
yol yoldaşı, qəlb sirdaşı olmuşdur. Azərbaycanın çoxsaylı qəzet və
jurnallarının abunəçisi olan İman Qiyasoğlu mətbuat
səhifələrində maraqlı şeirləri ilə
çıxış etmiş, Vətəndən uzaqlarda Vətən
həsrətli şeirlərini yaratmışdır. Bunu İmanın "Vətən Həsrəti"
kitabında oxuculara təqdim olunan 260-a qədər
qoşması, gəraylısı, təcnisi, divanisi,
bağlaması, dodaqdəyməzi, müxəmməsi, qəzəlləri,
rübailəri də təsdiq edir".
Hörmətli şairimiz
sözügedən məqalədə "qələm
dostum" deyə müraciət etdiyi İ.Qiyasoğlunun
yaradıcılığını bir təcrübəli qələm
sahibi kimi təhlil edir, ümumilikdə onun poeziyasının
qayəsini açır: "Aşiq İman gəncləri
sevgilərində dözümlü, mətin, məğrur
olmağa çağırır. Onun sənət inciləri
insanları halallığa, saflığa, düzlüyə,
dünyanı düzgün dərk etməyə, zəhmətə,
Vətəni, milləti odlu məhəbbətlə sevməyə,
qeyrətə, düşmənə nifrət hissi bəsləməyə,
tariximizi dərindən öyrənməyə, dövlətin
ərazi bütövlüyünü, müstəqilliyini mərdliklə
qorumağa, layiqli vətəndaş, vətənpərvər
olmağa səsləyir. İnsanı
ağıllı-kamallı olmağa, xəyanətdən,
şərdən, böhtandan, dələduzluqdan gen olmağa
çağırır. Şair Azərbaycan
aşıq poeziyasının nümayəndələri, el sənətkarları,
ulu ustadların ənənələrini davam etdirən, qoruyub
yaşadan, el sənətinin tərəqqisinə kömək
edən, saz, söz vurğunudur. İman
öz qələmini aşıq şeirinin, eləcə də
Azərbaycan poeziyasının, demək olar ki, bütün
növlərində sınamışdır. Qoşma, gəraylı,
rübai, təcnis, müxəmməs, qəzəl, divani,
deyişmə, dodaqdəyməz və sair..."
Elə bu kitabda da
şairin aşıq ədəbiyyatının gəraylı,
qoşma, təcnis, müxəmməs, divani kimi növlərində
yazılmış şeirləri, eləcə də məsnəvi
və esseləri toplanıb.
Şair İman Qiyasoğlunun
poeziyası, ümumiyyətlə, poetik
dünyagörüşü haqda "Dönəm baba
ocağına" kitabının rəyçisi, filologiya
elmləri doktoru Məhərrəm Hüseynov da xoş
sözlər söyləyib.
Alimin kitabda dərc
olunmuş "Bədii sözün fikir və emosiya
tutumu" adlı məqaləsi şairin
yaradıcılığı haqda sanballı bir monoqrafiya xarakteri
daşıyır.
Məqalədə deyilir:
"İman təbiətən şairdir, şairlik onun fitrətindədir,
xislətindədir. Bu adamın ruhunda sanki anadangəlmə
poeziya atəşi vardır. Bəri
başdan deyim ki, onun mənəvi aləmindən, psixoloji
dünyasından xəbər tutmadan belə, üzündəki
təmiz təbəssümlərdən, mənalı
baxışlarından, davranışının təbiiliyindən,
ruhunun dərinliklərindən süzülüb gələn
bir səmimi poeziya hiss etməmək mümkün deyil. Məhz buna görə də onun sözlərindəki
təravət qəlbindəki sədaqətdən,
duyğularındakı hərarətdən, hiss-həyəcanlarındakı
şeiriyyətdən qaynaqlanır.
İmanın
şeirləri fitri istedaddan doğduğu üçün
ürəklərdən ürəklərə asanlıqla
körpü sala bilir və bizi inandırır ki, müəllifin
fitri təbiətində potensial poetik qüvvə vardır.
Hər bir qələm məhsulu onun ilhamlı sinəsindən
qopub gələn can yanğısıdır, zəngin
duyğu qəlpələridir. Onun könül
xəzinəsinin qapıları sözə açıq
olduğu üçündür ki, qəlb hərarəti, səmimiyyəti
hər bir şeirin elə ilk misrasından hiss olunur, oxucusunun
ürəyinin tellərinə poetik emosiya, bədii
sözün atəşini köçürür, onun estetik
zövqünü təmin edir. Poetik
obrazların yaratdığı həyatı təəssüratlar,
orijinal deyim tərzi, poetik xəyalın əmələ gətirdiyi
bədii mənzərənin ayrı-ayrı komponentləri o dərəcədə
ürəyəyatan və ecazkardır ki, orada canlı həyat
parçasının şirinliyini dadmamaq mümkün deyil.
Şeirlərdə hər sözün, hər
misranın öz estetik çəkisi var. Hər bir vurğu,
ritm, intonasiya xalqımızın misilsiz söz xəzinəsindən
gələn poetik nidaların yeni nəfəslə təravətli
təkrarıdır.
İmanın
şeirləri canlı və mürəkkəb
yaradıcılıq prosesinin səmərəli nəticəsi,
gerçəklik və zamanın şair qəlbindəki əks-sədasıdır.
O da əlamətdardır ki,
İman öz həyəcanlarını, öz kədərini
ümumxalq dərdinin bir hissəsi kimi qələmə
alır. Öz tale yollarını əsas təsvir obyektinə
çevirməklə ümumxalq taleyindən ayrı
düşmür:
Qarşılaya məni Vətən,
Dönəm baba ocağına,
Silkələnib Murğuz
dağı,
Ala yenə
qucağına.
Və
ya:
Qara keçir səndən
ayrı,
Günüm,
ayım, ilim, Vətən.
Olma razı bu qürbətdə,
Mən didərgin
qalım, Vətən.
Kitabın digər rəyçisi,
filologiya elmləri üzrə fəlsəfə doktoru
Şövkət Kərimov da İman Qiyasoğlu
yaradıcılığı haqda yüksək fikirdədir.
O, "Sözün poetik təsir gücü" adlı rəy
məqaləsində şairin əsasən Vətən həsrətli,
doğma ocaq yanğılı poeziya nümunələrinə
diqqət çəkir, onların elmi-bədii, psixoloji təhlilini
verir: "Yaradıcılığından aydın
görünür ki, şair nədən yazırsa-yazsın,
ata-baba ocağına qovuşmaq arzusundan bircə an da çəkilmir. Bu baxımdan
onun şeirləri elə bil ki, eyni notlar üzərində
köklənir. Şairin kədəri hər kəlmədə,
hər misrada, hər bənddə özünü büruzə
verir, ayrılıqdan doğan müsibətlər, iztirablar
ürəyindən bir pıçıltı kimi keçərək
onu yandırır, varlığını sarsıdır, lakin
ruhdan düşmür:
Hər
bir meyvə budağında,
Barı,
nübarı gözəlmiş.
İnsan doğma torpağında,
Qışı,
baharı gözəlmiş.
Ötüb keçdi şirin
çağlar,
Elsiz qalan
gözüm ağlar.
Əzəmətli ulu dağlar,
Zirvədə
qarı gözəlmiş.
Müəllifin şairin
poeziyasında çox maraqlı bir məqamı üzə
çıxarması da diqqətdən yayınmır:
"Şairin poeziyası ürəyini boşaltmaq vasitəsi
deyil, o daha çox mübarizəyə, ölüm-dirim
savaşına çağırış, torpaqların hər
qarışını azad edərək, müqəddəslərimizin
ruhu qarşısında diz çökərək öpmək
istəklərinin ifadəsidir. O, belə bir fikri təlqin edir
ki, doğma yurdu tərk etməkdən doğan dərdin, kədərin,
fəryadlarla dolu həsrətin ona qovuşmaqdan başqa
heç bir dərmanı, təskinliyi yoxdur. Şair
"Dönəydim" adlı şeirində deyir:
Dağlarında güllər kimi
bitəydim,
Baharında bülbül olub ötəydim,
Zirvələrin dumanında itəydim,
Ayazlı-şaxtalı
qışa dönəydim.
Biz də İman Qiyasoğlunu yeni kitabının
işıq üzü görməsi münasibətilə təbrik
edir, yeni-yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq.
V.CABBAROĞLU
Ekspress.-2014.- 8-11
noyabr.- S.20.