Bu dünyadan o tərəfə
keçmək lazımdır...
Gənc rejissor: Pul sonra gələcək,
əvvəlcə sənətə sənət kimi baxmaq
lazımdır
"Rəssam, şair və rejissor üç qardaşdırlar. Anaları fərqli ola bilər, amma ataları hansısa bir fövqəl gücdür". Cəfər Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının gənc rejissoru Nicat Qərib belə hesab edir. Rejissorun Kult.az saytının əməkdaşı Kəramət Böyükçöllə söhbətini ixtisarla təqdim edirik.
- Nicat, "rejissorluq" nə deməkdir? Rejissor nə işlə məşğul olur?
- "Rejissor"
fransız sözü olub, mənası "rejim" deməkdi.
Bir çox rejim var: hərbi, siyasi və s. Amma bu rejim digər
rejimlərdən bədii olması ilə fərqlənir. Rejissor hadisələrlə məşğul olur.
Yəni daim müxtəlif hadisələrin ətrafında
dövr edir. Hansı həyat hadisəsində
bəşəriyyətin mövcudluğunu tapırsa, onu ya
ekran əsərinə, ya da səhnə əsərinə
çevirir.
- Səncə, elə Azərbaycan
rejissoru var ki, bir həyat hadisəsində bəşəriyyətin
mövcudluğunu tapıb və onu ekran əsərinə
çevirib?
- Var idi. Lakin o, ekran əsərinə
yox, səhnə əsərinə çevirib. Onun üçün teatrın başqa özəllikləri
vardı. O, Vaqif İbrahimoğlu idi. Amma
deyim ki, ekran əsərinə tam şəkildə çevirən
olmayıb. Bu mənim şəxsi fikrimdi.
Fikrimcə, hələ ki, cəhd edirlər.
- Vaqif Mustafayevin
çəkdiyi filmlər gənc rejissorların gözündə
necə görünür?
- Təbii ki, Vaqif Mustafayevə gənc
rejissorların böyük hörməti var, onun çəkdiyi
filmlərdə incə bir nüans gizlənir. Burda
faciə və komediya öz vəhdətini tapır. Yəni bir üzün gülür, o biri üzün
ağlayır. Lakin Vaqif Mustafayev çox
vaxt keçmişə gedib çıxır. Mən bir gənc rejissor kimi keçmişdən
qopmaq istəyirəm.
- Son illərdə Azərbaycanda
yeni seriallar çəkilir. Səncə, bu
serialların uğur qazanmamasının səbəbi nədir?
- Mənə elə gəlir ki, ən
yaralı yerimiz də elə budur: çəkdiyimiz filmlər
niyə uğur qazana bilmir? Məncə,
başlıca səbəb Azərbaycanda kino
akademiyasının olmamasıdır. Bizə
təcrübəli mütəxəssislər lazımdır.
Film və teatrın bir çox fərqləri
var. Əksər aktyorlarımız teatrdan filmə keçid
ala bilmir. Bu keçidin alınmamasının da öz səbəbi
var: pafos. Məsələn, bəzi aktyorlara deyəndə
ki, mənə əsəbi emosiya göstər. O saat bir
gözünü qıyır, bir qaşını
qaldırır. Bu cür əsəb mimikası
müasir insanı inandıra bilmir və yaxud güldürə
bilmir, təsirləndirə bilmir. Fikrimcə,
ən vacib məsələ odur ki, Azərbaycanda film məktəbi
universitetdən ayrılmalıdır. Düşünürəm
ki, seriallara ayrılan pullar hələ ki, rejissor və aktyor
kadrlarının yetişdirilməsinə ayrılsa, daha
yaxşı olar. Film həm də sənayedi.
Məsələn, Amerika və Hindistanın
iqtisadiyyatının bir hissəsini film tutur.
- Niyə bizim aktyorlara "əsəbi
emosiyanı göstər" deyəndə, o saat bir gözlərini
qıyıb, bir qaşını da qaldırırlar? Təfəkkür köhnədir, buna görə?
- Deməzdim bu tam olaraq təfəkkür
köhnəliyindən irəli gəlir. Düzdür,
təfəkkür köhnəliyi də var.
Aktyorlarımızın bir çoxu öz üzərində
çalışmır. İstənilən
məkanda varolma qabiliyyəti çox aşağıdır.
Yəqin ki, K.S.Stanislavskini öyrənməyiblər.
Onu da qeyd edim ki, sənətə əvvəl sənət
kimi baxmaq lazımdır, pul sonra gələcək.
- Səncə, konkret situasiyada
dünya filmi necə davranır, bizdə necədir? Aydındır ki, çox fərqlər var, ancaq əsas
fərqləri bilmək istəyirəm.
- Dünya filmlərini Avropadan
götürsək, onlar romantizmi realizmə gətirə bilirlər.
Misal gətirsək. Mel Gibsonun
"Apocalypto", "Cəsur Ürək" filmləri
götürək. Bu filmlərdə köhnəlik
içində yenilik, yenilik içində köhnəlik necə
məharətlə verilib. Və Avropa
Şərqə daha tez təsir göstərir öz filmləri
ilə. Daha yaxına gəlsək, İran
film sahəsində daha çox inkişaf edib, iranlı
rejissor Əsgər Fərhadini misal gətirmək olar. Türkiyədə isə Nuri Bilge Ceylan. Bizdə dünya səviyyəsinə çıxmaq
və dünya səviyyəsində film çəkmək hələ
ki, arzu olaraq qalmaqdadır.
- Məsələn, sənin
hansı imkanların olsa, dünya səviyyəsində film
çəkə bilərsən?
- Mən bu barədə
danışanda ilk olaraq peşəkar heyətdən söz
açmaq istəyirəm. Bu heyətə rəssamlar,
bəstəkarlar, operatorlar, bir də təbii ki, yaşanma incəsənətini
duyan aktyorlar daxildir. Bu heyətin qalan hissəsi
isə ikinci məsələdir. Saydıqlarım
çox vacib amillərdir. Rejissor
düşünən beyin, bəstəkar duyan ürək, rəssam
estetik gözəllik, operator görən göz, aktyor isə
cazibə qüvvəsidir. Düşünürəm
ki, ətrafım bunlardan ibarət olsa, dünya səviyyəsində
film çəkə bilərəm. Ancaq tək
başına çəkdiyim filmləri kütlə yox,
ziyalı təbəqə anlaya bilər..
- Bəs erotik səhnələri
necə çəkərdin? Bizim seriallarda erotik
səhnələrə baxanda adamı gülmək tutur.
- Bu məsələdə Şərq
rejissorları mental dəyərlərdən çəkinirlər.
Mən bir rejissor kimi bu tip səhnələrin əleyhinə
olsam da, bu barədə öz fikirlərim də var.
Düşünürəm ki, erotik səhnələr müəyyən
estetikanı özündə birləşdirməlidir. Yəni buna baxan tamaşaçı
ehtiraslanmamalıdır. Mən erotik səhnəni
Qərbdə çəksəydim, insanın varolma səbəbini
qabardardım.
- Niyə erotik səhnələrin
əleyhinəsən?
- Əleyhinə
olmağımın başlıca səbəbi budur ki, Azərbaycanda
bəzi ailələrdə normal tərbiyələndirmə
üsulu yoxdur, bu mənada ki, özünü tanımayan
yeniyetmə bu səhnəyə baxıb təsir altına
düşə bilər.
- Azərbaycan seriallarında aktyor
seçimi haqqında fikrin necədir?
- Ümumi danışmaq istəməzdim,
amma əksər seriallarımızda seçim kortəbii
aparılır. Aktyor sənətinə görə
yox, serialın büdcəsinə görə seçilir.
- "Aktyor sənətinə
görə seçim" necə olmalıdır ki?
- Məsələn, 50 kiloqram
çəkisi olan insanın 150 kiloqram
ağırlığı qaldırması, səncə, necə
olar? Sənəti ağır olan aktyorun qiyməti
baha olur. Bu səbəbdən də,
ağır obrazlar yüngül çəkili aktyorlara verilir.
Və həmin aktyorlar öz rolunu həll edə
bilmir. Nəticə isə süni alınır.
Rejissorların ən böyük problemi maliyyə
məsələləridir. Belə bir
yazılmamış qanun var ki, səhnə və yaxud ekran əsəri
yaxşı olanda deyirlər, aktyorlar yaxşı oynayıb,
pis olanda deyirlər ki, rejissor pis quruluş verib. Rolun böyüyü-kiçiyi olmasa da, aktyorun
böyüyü-kiçiyi var.
- Səncə, Azərbaycanda sənəti
ağır olan aktyorlar kimlərdir?
- Barmaqla sayılacaq qədərdir.
İlk olaraq bu isimlərdən başlamaq istərdim.
Məmməd Səfa, Fəxrəddin Manafov, Nurəddin
Mehdixanlı, Rasim Balayev, Fuad Poladov, Rafael Dadaşov, Ayşad Məmmədov...
Saydığım isimlər canlı məktəbdir.
- Nicat, Sovet dövründə
çəkilən filmlər niyə bu gün çəkilənlərdən
çox maraqlıdır? Səncə, Sovet
dövründə hansı imkanlar var idi ki, indi yoxdur?
- Əslində, daha
dərin düşünsək, Sovet dönəmində
olmayanlar indi var. Söhbət filmlərdən getmir. Söhbət səndən, məndən və yaxud
bizlərdən gedir. Müasir və
düşünən gənclik. Sovet
ideologiyası bizə məlumdur. Dilimizi,
dinimizi, mənsubiyyətimizi və mədəniyyətimizi məhv
etməyə çalışırdılar. O dövrün
rejissorları hər şeyi sətiraltı veriblər. Bu gün söz açdığım "bizlər"
bunu görür və dərk edirik. Sənə bir misal
gətirim: "Axırıncı Aşırım" filmindəki
Qəmlo, əslində, kimdir? Və Rejissor
Sovetin diktəsi ilə Qəmlonu necə qələmə
verib? Bu sual hər kəsədir! Günümüzə
qayıtsaq, Sovet dönəmindən çox fərqlidir.
Müstəqil ölkədə
yaşayırıq. Qarşımızı alan hər hansı bir qüvvə yoxdur. Bəs niyə biz geri qalırıq? Bu da məlum məsələdir. Televiziya yayımları sərhədsizdir. Hollivud və Bollivud bizim tamaşaçılara tam fərqli
janr və üslubda filmlər təqdim edir.
- Məsələn, çox
uzağa getməyək, "Qurdlar vadisi" kimi bir serial
çəkməyə bizə konkret olaraq nə mane olur? Yaxud
"Yapraq tökümü", "Möhtəşəm
yüz il"?
- "Qurdlar
vadisi" tam bədii deyil. Bu serialda siyasi
məsələlər var və çəkilişinə sərhədsiz
imkan yaradılıb. Bu, Türkiyənin
problemlərinin qüdrətinə görədir, onların
xarici və daxili düşmənləri bizim düşmənlərimizdən
daha çoxdur. Bütöv şəkildə
götürsək, Azərbaycanın əsas problemi Qarabağ
məsələsidir. Bu yöndə bizdə
də filmlər çəkilir. Amma...
- Halbuki Polad Ələmdarın
əsl sənəti heç aktyorluq deyil.
- Doğru vurğuladın, Polad
Ələmdar, əslində, aktyor deyil. Onu
seçən yaxşı rejissordur. O serialda Necatinin
heç öz səsi də deyil, yəni dublyajdır. Bəs necə olur ki, Necati Polad obrazının
öhdəsindən çox yaxşı gəlir? Qeyd edim ki, aktyor olmaq üçün universitet bitirmək
vacib deyil. Əsas özünü kəşf
etməkdi. O ki qaldı adını çəkdiyin digər
seriallara, burada ssenari də vacib şərtdir. Güclü
ssenari çox şey deməkdir. Bizdə
də belə ssenaristlər və bayaq qeyd etdiyim heyət olsa,
yaxşı filmlər çəkə bilərik.
- Maraqlıdır, gənc rejissor
kimi sənətinlə bağlı ən böyük arzun nədir?
- Öz məktəbimi yaratmaq. Və məktəbimin bağlarını Vaqif
İbrahimoğlunun məktəbi ilə bağlamaq. Əslində, bu sənətdə arzularım
çoxdur. Amma arzularımda bircə
şey yoxdur, o da məşhurluq.
- Məşhur olsan, nə olacaq ki?
- Məşhur olsam, məşğul
ola bilməyəcəm. Bu,
pünhan sənətdir. Hər saniyə
müşahidə aparırsan və sirlər
yığırsan. Bu sirləri ilk dəfə
aktyorlara açırsan. Hər zaman
özünə dolmalısan, rejissorun gözləri kinolentdir.
Əksəriyyətin görmədiklərini
görür, duyur və yaşayır. Rejissor
bütün tapıntılarını öz üzərinə
köçürür. Bu nə qədər
xoş olsa da, o qədər də əzablıdır.
- Rejissor olmaq uşaqlıqdan arzun
olub, yoxsa təsadüfən bu sənəti seçmisən?
- Bu sənətə təsadüfən
gələnlər təsadüfən də gedir. İstedadım haqda danışmaq istəmirəm,
bu haqda başqaları danışsa, daha yaxşı olar.
Heç danışmamaq da olar. Bilirsən, rejissor olmaq üçün arzu-filan yetərli
deyil. Bu, doğuluşdan, inkişafdan,
mühitdən əkstəkamüldən və fərdilikdən
doğan bir şeydir. O biri dünyaya baxmaq
üçün bu dünyadan baxmaq lazım deyil, hətta bu
dünyadan da o tərəfə keçmək lazımdır.
- Yəni demək istəyirsən
ki, şair anadan şair doğulduğu kimi, rejissor da anadan
rejissor doğulur?
- Bu sual yəqin ki, təsadüfi
deyil. Sən bunu dərk edirsən. Mənə elə gəlir ki, sən
yazıçı doğuluşunun məntiqini yaxşı
bilirsən. Necə ki, yazıçı
kimi doğulursan, rejissor kimi də doğulmalısan. Çünki rejissorluğun sirlərini oxuyub öyrənirsən,
ancaq bundan sonra hər şey doğuluşdan
asılıdır. Sən öyrəndiklərinə
tabe olmaya da bilərsən. Ümumiyyətlə,
mən deyərdim ki, rəssam, şair və rejissor
üç qardaşdırlar. Anaları fərqli ola bilər, amma ataları hansısa bir fövqəl
gücdür...
- Teatrlarımızda qoyulan
tamaşalar nə üçün əvvəlki kimi geniş
tamaşaçı kütləsini özünə cəlb edə
bilmir? Bunun səbəblərini gənc
rejissorlar nədə görür?
- Dövr dəyişib. İnsanlar, təfəkkür, hadisələrə
yanaşma tərzi, baxış bucağı dəyişib.
İndiki tələbat tam başqadır. Artıq müraciət olunan əsərlərin
çoxu öz aktuallığını itirib. Yeni nəslə artıq maraqlı deyil. Bir az haşiyə çıxsaq, görərik
ki, gənclərimizin aclığını bəzi ara
musiqiçilər təmin edə bilir. Onlar nəbzini
tutur. Bəlkə də, bu haşiyə elə
də yerinə düşmədi, amma düşünürəm
ki, fikrimi aydınlaşdırmaqda kömək edəcək.
Bir baxaq bizim gənclər əsasən hansı
filmlərə daha çox baxır. Teatr
filmin canlı versiyasıdır. Həm də
teatr böyük mədəniyyətdir.
- Bəs, səncə,
çıxış yolu nədir?
- Çıxış yolunu mən
onda görürəm ki, yeni müasir aktual əsərlər
yazılmalıdır. Quruluş dəyişməlidir.
Yeni üslub, yeni canr gəlməlidir. İndiki gənclik tam başqa şey istəyir.
Təbliğat gücləndirilməlidir.
Məktəblərdə və ali təhsil
müəssisələrində teatr dərnəkləri
yaradılmalıdır. Və yaradılan dərnəklər
arasında yarışlar keçirilməlidir. Əgər bunlar olsa, düşünürəm ki,
teatra axın bərpa ediləcək. Uşaq
valideyninə görə, valideyn uşağına görə
teatra gələcək mütləq.
- Hazırda quruluş verdiyin
tamaşa və yaxud film varmı?
- Bəli. Cəfər
Cabbarlı Adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrında Demet Çizmelinin "Cümhuriyyətin ilk sədası"
adlı pyesini səhnələşdirirəm. Eyni zamanda, gənc rejissor Rəşad Axundzadənin
quruluş verdiyi "Bıçaq" filmində baş rolun
ifaçısıyam.
- Teatrda rejissor, filmdə aktyor. Səncə, rejissor aktyorluğu
bacarmalıdırmı?
- Rejissorun aktyorluğu bacarması şərt deyil. Amma aktyoru tanımalıdır. Onu duymalıdır. Aktyorluğu da bacarsa, lap yaxşı olar. Bəzən rejissorun da aktyorluq potensialını açmaq lazımdır. Düşünürəm ki, Rəşad Axundzadə bunu bacaracaq. Ümumiyyətlə, mən tək teatrla məşğul olmuram, həmçinin filmdə də istər rejissor, istərsə də aktyor kimi fəaliyyət göstərirəm. Düzünü desəm, biz heç bir maliyyə və təşkilat dəstəyi ilə film çəkmirik. Yalnız öz hesabımıza çəkirik. Tural Tahir və Rəşad Axundzadə gənc olsalar da, iddialı rejissorlarımızdandır. Biz hələ ki, çəkdiklərimizi üzə çıxartmırıq. Sual verə bilərsən ki, niyə? Çünki tufan qabağı sakitlik olur...
Ekspress.-2014.- 25-27
oktyabr.- S.19.