Dövlət dəstəyi
olmasa, addım ata bilmərik...
Rejissor İlqar Nəcəf:
"Buta" uğurumun simvoludur
Dosye:
İlqar Nəcəf Bakıda anadan olub. Orta məktəbə
Ermənistanın Ararat rayonunda gedib. 1988-ci
ildə ailəsi ilə birlikdə məcburən evini tərk
edərək Azərbaycana köçüb. Təhsilini Sumqayıtdakı 12 saylı məktəbdə
davam etdirib. Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin kino və televiziya
rejissoru ixtisasında təhsil alıb (1993-1997). 2003-cü ildə İsveçrənin FOCAL təşkilatı
tərəfindən keçirilən Beynəlxalq
"Avanti" layihəsi çərçivəsində
rejissor Kşiştof Zanussinin kinorejissor kurslarını
bitirib. 2005-ci ildə "Butafilm"
kinoşirkətini təsis edib. 2012-ci il
aprelin 26-da "Buta" filminə görə "Humay"
milli mükafatına layiq görülüb.
Filmoqrafiya: "Kölgəsiz
komalar "(2001), "Bir qoca var" (2002), "Sirat
körpüsü" (2007), "Düyün" (2008),
"Qanadlarıma sığal çək "(2008),
"Teatral həyat "(2009), "Buta" (2011)
"Kino sənayemizin durumu o qədər ürəkaçan
deyil ki, kinoşirkətlər maddi baxımdan rahat nəfəs
ala bilsinlər və dövlətin dəstəyi olmadan
addım ata bilmərik". Bu sözləri
müstəqil "Butafilm" kinoşirkətinin
yaradıcısı, rejissor İlqar Nəcəf
"Ekspress"in əməkdaşı ilə söhbətində
bildirib.
- Sovet dönəmindən fərqli
olaraq müstəqil Azərbaycanda özəl kinoşirkət
yaratmaq çətin olmasa da, kinomuzdakı durğunluq fonunda
müstəqil kinoşirkətin nələrəsə nail
olması elə də asan iş deyil...
- Əslində
haqlısınız, çünki ölkəmizdə kino sənayesinin
durumu o qədər də ürəkaçan deyil ki,
kinoşirkətlər maddi baxımdan rahat nəfəs ala,
özlərini maddi cəhətdən gücləndirə
bilsinlər, heç olmasa maliyyə dövriyyələri
olsun və s. Bu məsələnin bir tərəfi, digər tərəfi
isə ondan ibarətdir ki, biz "Butafilm" təsis etdiyimiz
zaman heç düşünmədik ki, yüksək məbləğdə
pullar qazanacağıq. Əksinə
qarşımıza məqsəd qoymuşduq ki, filmlər
çəkəcəyik, dünya ölkələri ilə
müştərək işlər həyata keçirəcəyik,
bir sözlə, Azərbaycan kinosunun inkişafında bizim də
rolumuz olacaq. Artıq neçə illərdir,
həmin məqsəd uğrunda irəliləyirik.
- Dünyada bir neçə ölkə
var ki, onlarda kinoya dövlət dəstəyi var. Bizdə də
"Azərbaycanfilm"ə sifarişləri dövlət
verir. "Butafilm" dövlətdən kömək
umurmu?
- Ümumiyyətlə,
bütün müstəqil şirkətlər nə qədər
güclü bir fəaliyyət formasına malik olsalar da,
dövlətin dəstəyi olmadan heç bir şey edə
bilməzlər. 2004-2005-ci illərdə
"Butafilm" fəaliyyətə başladığı
zaman Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi ilə "Azərbaycanfilm"
kinostudiyası arasında olan bağlantı bir qədər fərqli
idi. Həmin illərdə nazirlik müstəqil
kinoşirkətlərə pul ayırırdı və həmin
kinoşirkətin fəaliyyəti üçün geniş
şərait yaradırdı. Çox təəssüf
ki, biz fəaliyyətə başladığımız zaman
artıq vəziyyət dəyişmişdi.
"Butafilm"in ən böyük işi "Buta"
filmidir və onun da təqribən 20 faizi "Butafilm"
kinoşirkətinə aiddir, qalan pay "Azərbaycanfilm"ə
aiddir - yəni film birgə istehsaldır. Bir
neçə qısametrajlı filmlərimiz olub ki, həmin
filmlər birbaşa dövlətin dəstəyi ilə
istehsal olunub. Film yaratmaq uzun bir prosesdir, bəzən
aylarla, bəzən bir il çəkir və
filmin ərsəyə gəlməsi üçün
çalışan böyük bir yaradıcı qüvvə
olur. Məhz həmin qüvvəni bu müddət
ərzində maliyyə baxımından təmin etmək
çox vacibdir. Bu baxımdan dövlətin
dəstəyi olmadan addım ata bilmərik və önəmli
olan odur ki, dövlətimiz kino sahəsinə hər zaman diqqətlə,
qayğıyla yanaşır.
- Xarici kinoşirkətlərlə
əlaqələriniz varmı?
- Bütün bunların
hamısı prosesdən irəli gələn məsələlərdir.
Gərək proses olsun ki, xarici şirkətlərlə də
əlaqə qura biləsən. Bu, bir günə,
bir aya, bir ilə olan işlər deyil. Yeri
gəlmişkən, "Buta" bədii filmini çəkdiyimiz
zaman filmdəki səs və qrafika işlərini İran və
Rusiya şirkətləri həyata keçirdi. Artıq bu, həmin ölkələrin kinoşirkətləri
ilə olan bir bağlantı idi ki, müştərək
şəkildə həyata keçirildi. Hazırda
Fransanın bir neçə kinoşirkəti ilə
bağlantımız var və onlarla artıq
qısametrajlı film də çəkmişik.
- Xarici kinoşirkətlərlə
bağlantı quran bir rejissor kimi necə bilirsiniz, bizim milli dəyərlərə
söykənən filmlərimiz dünya ölkələrində
necə qəbul olunur?
- SSRİ dövründə siyasi
liderlərin kinoyla bağlı maraqlı fikirləri var idi. Həmin
fikirlərdən biri belə idi: "Şərq insanları
hadisələri obrazlı düşünməyi
xoşlayır və bu baxımdan kino onlar üçün
çox böyük təbliğat vasitəsidir". Doğrudan da, kino mədəniyyət nümunəsidir,
bir millətin simasıdır. Bu
baxımdan düşünürəm ki, "Buta" filmi
milli dəyərlərə söykəndiyi üçün
nümayiş olunduğu dünya ölkələrində
böyük marağa səbəb olmuşdu.
Xatırladım ki, film lentə aldığımız 2011-ci
ildən indiyədək bir çox nüfuzlu festivalların
mükafatına layiq görülüb, o cümlədən
ötən il Asiya-Sakit Okean Kino
Akademiyasının "Asia Pasific Screen Awards"
mükafatını ("Ən yaxşı uşaq filmi"
nominasiyası) qazanıb.
- Filmdə
xalçaçılıq sənətinin incəliklərini
elə təqdim etmisiniz ki, bunun özü Azərbaycan
xalçaçılıq sənəti haqqında geniş
fikir yaradır...
- Festivallarda da əcnəbilər
məhz bu kimi suallar ünvanlayır və etiraf edirdilər
ki, "Buta" Azərbaycan haqqında müsbət fikir
yaradır. Xalçaçılıq Azərbaycan
toxuculuq sənətində ən mühüm yerlərdən
birini tutur, Azərbaycan qadınının
yaradıcılığını göstərən ən
böyük sənət nümunəsidir.
- Film birmənalı
qarşılanmadı. Şahmar Ələkbərov
"Sahilsiz gecə" filminə ünvanlanan tənqidləri
sakitliklə qarşılayaraq demişdi ki, "o sənət
sənət deyil, mübahisələrə səbəb
olmursa". Siz də tənqidləri sakitliklə
qarşıladınız...
- Film
tamaşaçınındır, rejissor onu
düşündürən əsərə həyat verir və
sonr da bir tərəfə çəkilərək növbəti
film haqqında düşünməyə başlayır.
İstənilən film tənqid hədəfi ola
bilər, bu təbii haldır, eyni zamanda film yüksək səviyyədə
də qəbul oluna bilər. Əgər filmi bəyənirlərsə,
bu mənim xoşuma gəlirsə, tənqid olununca niyə
xoşuma gəlməsin, əksinə tənqiddən nəticə
çıxarmaq lazımdır. "Buta"
hələ ssenarisi yazıldığı gündən məni
düşündürdü, filmə bütün
varlığımla hakim kəsilərək onu araya-ərsəyə
gətirdim. Çətinliklərimiz də
oldu, ancaq yaradıcı qrupla sadəcə yaradıcı
dünyamıza qapılaraq filmi yaratmağa
çalışdıq.
- Filmdə at yarışları,
uşaqların oyun səhnələri, xalça toxuma,
yüksəklikdən olan çəkilişlər, kənd həyatı
maraqlı alınıb...
- Filmi Şamaxının Zarat və
Xeybər kəndlərində çəkmişik. Filmdə gördüyünüz səhnələrin
hamısı canlıdır - istər at üzərində
oynanılan çovqan oyunu, istər uşaqların
oynadığı oyunlar hamısı canlıdır. Mən deyə bilmərəm ki, bu oyunlar Azərbaycana
məxsusdur, ancaq bizdə belə oyunlar qədim zamanlardan
mövcuddur. Əslində, filmin çəkildiyi
kəndlərdə bu oyunlar oynanılmır, sadəcə
ssenaridən irəli gəldiyi üçün və ən əsası
qəhrəmanla oyun arasında bağlantı olduğu
üçün filmdə oyun ab-havası yaratdıq və bu
alındı. Atların kəndə gətirilməsi,
oyun üçün istifadə olunan geyimlər və s. həmin
səhnələrdə tamamlayıcı rolunu oynayır. Uşaqlar arasında olan xoruz
döyüşünü şəxsən mən uşaq
vaxtı oynamışam və bu səbəbdən filmdə
uşaqlar arasında bu döyüşü yaratmaq o qədər
də çətin olmadı. Filmdən
sonra həmin kəndlərdə həmin oyunlar
oynanılmağa başlamışdı.
- "Buta" həm uşaq
filmidir, həm də deyil...
- Doğrudur. Film tam
olaraq bir ailə filmidir, yəni, uşaqdan böyüyə
hamı baxa bilər. Eyni zamanda, film
uşaq filmidir və əsas qəhrəmanları
uşaqlardır. Sovet vaxtında baş qəhrəmanlar
uşaq olanda lentin həcmini standartdan çox
ayırırdılar. Mənə elə gəlir
bizdə alındı. Yeri gəlmişkən,
uşaqları son anda təsdiq etdik, bu çox riskli idi.
Hətta cəsarətlə deyə bilərəm
ki, "Buta" filminə çəkdiyimiz uşaqlar ilk təcrübəni
necə uğurlu formada əldə etdilərsə, artıq
onlar başqa layihələrə də dəvət
alıblar.
- Filmdə əsas qəhrəmanın
həyatı diqqətdə dayansa da, geniş şəkildə
açılmır, sadəcə qəhrəmanın həyatının
bir hissəsini göstərməklə hadisələri öz
axarına buraxır...
- Əslində hadisələri
öz axarınca buraxmaqla daha çox fikir ifadə etmiş
olduq. Yəni, tamaşaçı baş
verən hadisənin birbaşa iştirakçısına
çevrilir. Onu da qeyd edim ki, artıq film
rus, ingilis dillərinə tərcümə olunub. Film rusdilli və ingilisdilli ölkələrdə
nümayiş olunacaq.
HAŞİYƏ: Filmin operatoru
Georgi Beridzenin xatirələrindən: Biz gün
çıxandan batana qədər işləyirdik. Filmin recissoru İlqar Nəcəf çox
danışmağı sevməyən, gənc olmasına
baxmayaraq, zəngin həyat təcrübəli, vətənini
sevən bir insandır. Daim əlində
silahı - ssenarisi ilə görərdin onu. Onun qəhrəmanlara məhəbbəti bizə də
sirayət etmişdi. Və biz heç nəyə
baxmayaraq dağlara ağır qayaları
daşıyırdıq, aktyor uşaqlar payızın
soyuğunda soyuq suda çimirdilər. Şərait
çox çətin idi, amma İlqarın sevgisi bizi birləşdirdi.
- Hiss olunur ki, filmin çəkilişində
yaradıcı qüvvə düşündürücü sənət
nümunəsi yaratmağa çalışıb...
- Başqa cür mümkün
deyildi.
- Filmdəki xalça toxuyan
qadın qeyri-peşəkar olsa da, öz sənətiylə
filmə rəng qatır. Qeyri-peşəkarı filmdə əsas
rollardan birinə çəkmək özü böyük cəsarətdir...
- Xalçaçı
qadını ilk gördüyüm anda qərar verdim ki, filmdə
həqiqi sənəti göstərməklə uğurun
yarısını qazanmaq mümkündü. Bəlkə
də hər hansı bir aktrisanı filmə çəkərək
uğur əldə etmək olardı, ancaq
xalçaçılıq sənəti bir qədər
kölgədə qala bilərdi.
- Hiss olunur ki,
xalçaçlılıq sənətinə böyük
marağınız var...
- Ən azı onu
deyim ki, evdə xalça kolleksiyam var. Yəni, bu sənətə
o qədər marağım var ki, artıq kolleksiya belə
toplayıram.
- Filmdə Rafiq Əzimovun ifası
sadəcə yollardan keçir...
- Yollar bir insan ömrünü
göstərir. Qəhrəmanımız bir
zaman hadisələrin baş verdiyi kənddə
yaşayıb, at üzərində oyunlarda qalib gəlib və
sevdiyi qızın toxuduğu xalça onun qalibiyyəti
uğuruna atın ayaqları altına sərilib. Ancaq zaman, qismət qəhrəmanı başqa
istiqamətə yönəldir. Belə ki,
sevdiyinə qovuşmayan dəyirmançı doğma kəndindən
uzaqlaaşır və bir də yaşlı zamanında geri
dönür- artıq onun gəlişi doğma torpaqda gözlərini
əbədi yumaraq əbəddiyyətə qovuşmaqdır.
- Filmin "Buta"
adlandırılması bir təsadüfdürmü?
- Zənnimcə təsadüfdür.
Günlərin birində buta haqqında
maraqlı məlumat oxudum və başladım
araşdırmağa. Şərqdə
butanın mənalarını, toxuculuqdakı mənasını
və digər məqamları özüm üçün
müəyyən etdim. Kiçik bir
naxışın içində bir həyat anlamının
olduğunu öyrəndim. Buta alov, toxum, su
damcısı, yeni həyata başlanğıcdır. Eyni zamanda, Şərq aləminin bir
naxışıdır. Bəzən deyirlər
ki, filan ad və ya layihə həyatımın uğur
göstəricisi oldu. Bu baxımdan mən "Buta"nı uğurumun simvolu hesab edirəm və
filmdə əməyi olan hər kəsə minnətdaram.
Ulduzə QARAQIZI
Ekspress.-2014.- 13-15 sentyabr.- S.21.