"Üzeyir
Hacıbəylinin yolu ilə getsəydik..."
Zemfira Qafarova: "Bu gün
deməzdik ki, muğamımızı reanimasiyadan
çıxardıq"
Əməkdar incəsənət xadimi, Bakı Musiqi
Akademiyasının professoru, Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının katibi
Zemfira Qafarova Azərbaycanda
barmaqla sayılacaq musiqi
tədqiqatçılarımızdandır. Həyatının
çox hissəsini Azərbaycan musiqisinin inkişafına, tədqiqinə həsr
edən Zemfira xanım Ü.Hacıbəyovun
yaradıcılığını tədqiq etmiş,
bu mövzuda bir sıra məqalələr- ""Koroğlu"nun
avtoqrafı" (1972), "Ü.Hacıbəyovun opera estetikası" (1975), "Ü.Hacıbəyovun
"Koroğlu" operasının
üvertürası" (1973) və s.
yazıb. "Ü.Hacıbəyovun "Koroğlu"
operası" (1994) monoqrafiyasının müəllifidir.
Eləcə də, bir çox tanınmış musiqi xadimləri haqda və musiqi nəzəriyyəsi tarixi sahəsində sanballı məqalələr yazan Zemfira xanım musiq sahəsində tanınmış, sanballı tələbələr yetişdirib. Onunla Bəstəkarlar İttifaqında görüşüb uzunillik ömür və sənət yolundan danışdıq.
- Bəs bu gün Zemfira Qafarova hansı musiqilərə qulaq asır?
- Təbii ki, birinci növbədə mənim üçün klassik musiqi çox önəmlidir. Bu musiqi ilə böyümüşük, bu musiqini təbliğ edirik. Klassik musiqi geniş anlayışdır. Bu, bizim üçün təkcə Bax, Motsart deyil. Üzeyir Hacıbəylidi, Qara Qarayev, Arif Məlikov, Aqşin Əlizadə də klassikdi. Eləcə də müasir musiqi. Bəziləri deyirlər ki, mən müasir musiqini sevirəm. Məgər Bax, Bethoven, Üzeyir Hacıbəyli müasir deyil? Mən bizim milli musiqimizi də çox sevirəm. Çünki bu, bizim qanımızdı, içimizdi. Muğamlarımızı, xalq mahnılarımızı, aşıq musiqisini çox sevirəm. Mən Konservatoriyada on il dekan oldum. Musiqi nəzəriyyəsi tarixi fakültəsinə nəzəriyyəçilərdən başqa, drijorlar, xalq çalğı alətləri mütəxəssisləri, bəstəkarlar daxil idi. Arif Məlikov, Süleyman Ələsgərov, Cahangir Cahangirov kafedra müdirləri kimi fakültədə dərs deyirdilər. Cavan olmağıma baxmayaraq, onlara rəhbərlik edirdim. Onların hamısını sevirdim. O dövrdə daha çox bəstəkar yaradıcılığına, bəstəkar musiqisinə fikir verilirdi. Bir müddət muğamlar unudulmuşdu. Onu da deyim ki, biz öncədən Üzeyir Hacıbəylinin yolu ilə getsəydik, bu gün deməzdik ki, muğamımızı reanimasiyadan çıxardıq. O vaxt Konservatoriya yarananda, Üzeyir Hacıbəyli ilk dəfə burda dünya təhsil sistemində Şərq fakültəsini yaratdı. Ora muğamların öyrənilməsini, xalq çalğı alətlərinin ifasını daxil etdi. Bizim görkəmli ifaçılarımızı dərs deməyə dəvət etmişdi. Lakin mən Türkiyədə çalışdığım zaman eşitdim ki, fakültəni veriblər Milli Konservatoriyaya. Çox üzüldüm. Ona görə yox ki, Milli Konservatoriya yarandı. Qoy bir neçə konservatoriya yaransın bizdə. Amma nəyə görə Üzeyir Hacıbəylinin gözəl təşəbbüsünü ləğv elədilər? Bizdən sonra başqa konservatoriyalar -Moskva, Leninqrad, Özbəkistan Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsünə əsaslanaraq xalq musiqisi fakültələrini yaratdılar.
İndi şükür Allaha, ölkə rəhbərliyi milli musiqiyə böyük dəyər, önəm verir. Azərbaycanın birinci xanımı Mehriban Əliyevanın rəhbərliyi ilə mart ayında "Muğam aləmi" festivalı keçiriləcək. Bəstəkarlar İttifaqının katibi kimi, demək istərdim ki, muğam festivalına ciddi hazırlaşırıq. Festival çərçivəsində konfrans olacaq. Həm biz, həm də xarici musiqişünaslar muğam, onun prinsipləri haqda maraqlı çıxışlar edəcəyik.
- Tələbələrinizlə
necə işləyirsiniz?
- Mən müəllimliyi çox sevirəm. Demək olar ki, hələ Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbində oxuyanda, 2 nömrəli Musiqi Məktəbində müəllimliyə başlamışam. Bülbül adına Musiqi Məktəbində, 16 nömrəli məktəbdə işləmişəm. Həm uşaqlara, həm də böyüklərə dərs demişəm. İnsan nəinki öz işinə, tələbələrinin uğurlarına daha çox sevinir. Mən çox şadam ki, bir çox tələbələrim Azərbaycanın musiqi ocaqlarında, xarici ölkələrdə çalışırlar və mənimlə də əlaqə saxlayırlar.
Mənim tələbələrim
içərisində bu gün
Azərbaycanın aparıcı musiqişünasları var. Mən onlarla fəxr
edirəm.
- Başqa ölkələrlə müqayisədə
azərbaycan musiqisi necə görünür? Musiqimizin
vəziyyəti necədir?
- Xalq musiqimiz bu dəqiqə dünyada tanınır və sevilir. Qabaq Azərbaycanı Rəşid Behbudovla, Müslüm Maqomayevlə tanıyırdılarsa, indi şükür Allaha, o qədər müğənnilərimiz, ifaçılarımız var ki, dünyada tanınırlar. Bu, bizi çox sevindirir.
O ki qaldı klassik musiqiyə, Rauf Abdullayevin, Teymur Göyçayevin rəhbərliyi altında orkestrlərimiz xarici ölkələrə tez-tez qastrol səfərlərinə gedir, musiqimizi təbliğ edirlər.
Bəstəkarlarımızın yaradıcılığına gələndə, düzdür, Üzeyir Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov gəldilər, getdilər. Bu, bir nəsil idi... Amma deməzdim ki, bəstəkarlıq məktəbi dayanıb, inkişaf etmir. Buna da misal Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının bu yaxınlarda keçirdiyimiz 80 illiyi idi. Xarici ölkələrdən qonaqlarımız da gəlmişdi. Onlar məəttəl qalmışdılar ki, bizim belə gözəl, professional bəstəkarlarımız var. Bəstəkarlıq məktəbi yaşayır. Üzeyir Hacıbəyli bizim fenomendir. Biz sevinək ki, belə fenomenimiz var. Buna bənzər heç bir sahədə şəxsiyyət görə bilmirəm. O, müəllim, jurnalist, publisist idi. Onun 100 il bundan qabaq yazdığı məqalələrdə qaldırdığı problemlər indi də aktualdır. "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" kitabı hələ də bizim musiqişünasların stol-üstü kitabıdır...
Sevindirici
haldır ki, Üzeyir
Hacıbəylidən sonra Bəstəkarlar
İttifaqının sədri Qara Qarayev, Tofiq Quliyev, Vasif Adıgözəlov,
Aqşin Əlizadə olub.
Bu gün Bəstəkarlar
İttifaqına Azərbaycanın xalq artisti Firəngiz Əlizadə rəhbərlik
edir. O da
çalışır bu yolu
davam etdirsin. Bu yolda Azərbaycan gənclərini
təbliğ edir, onlara
şərait yaradır.
Çox diqqət edirik bizim korifey sənətkarlarımıza. Bu yaxınlarda xalq artisti Musa Mirzəyevin Filarmoniyada çox gözəl müəllif konserti oldu...
- Televiziyada musiqimizin təbliğatı
sizi qane edirmi?
- Mən bütün kanallara baxmıram. Elə kanallar var ki, onları bağlamaq lazımdır.
Əsasən Az.TV-də xəbərlərə
baxıram. Yayım Şurasının
üzvü olduğum
üçün daha çox İTV-yə baxıram.
Başqa dövrlərə baxanda, təbliğat daha yaxşıdır.
Xüsusən Az.TV-də "Musiqi
xəzinəsi" verilişi
var idi. Bu verilişdə Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığı, xalq musiqimiz, aşıq musiqimiz, caz musiqisi təbliğ
olunurdu. Nədənsə bu verilişi bağladılar. Məncə, bu, yaxşı veriliş idi. Bəlkə bunu başqa cür də eləmək olardı.
Televiziyaya elə müğənnilər
çıxır, elə
söhbətlər edirlər
ki, adam
utanır. Bir də ki, dil məsələsi.
Mən özüm rus dilində təhsil almışam. Çalışıram ki, azərbaycan dilində təmiz danışım. İstərdim
ki, aparıcılar da azərbaycan dilində təmiz danışsınlar... "C"
yerinə "ç" deməsinlər.
Elə şeylər görəndə, eşidəndə,
adamın əti tökülür...
- Ailənizin bütün üzvləri
rəssamdır. Siz nədən
rəssam olmadınız?
- Mənim anam, atam, qardaşlarım
rəssamdırlar. Qardaşım Əlinin oğlu rəssamlıqla məşğuldur,
hazırda Rumıniyada
oxuyur. O biri qardaşım Hüseyn heykəltəraşdır. Onun oğlu
da rəssamdır.
Qardaşım Ucal və oğlu rəssamdılar.
Bacım
Səidə rəssamdır.
Gəlinlərimiz də rəssamdır.
Mən olmadım, istedad yoxdu. Hərdən gül çəkirəm...
Nəsə, mənim meylim
daha çox musiqiyə olub. Ədəbiyyatı da çox sevirəm. Musiqiçi olmasaydım, ədəbiyyatçı
olmaq istərdim.
Mən 134 nömrəli orta məktəbdə oxumuşam. Orda bizim çox
gözəl ədəbiyyat
müəllimimiz var idi. Yadımdadır ki, həmişə
inşa yazılarımıza
fikir verirdi. Mənim inşalarımı bəyənirdi.
Yazmaq elə ordan məndə yaranıb.
Bəzən musiqişünaslığı
bitirirlər, amma yaza bilmirlər. Yubileylər olur, axtarıram ki, kim kim haqqında yazsın, yazan azdır. Rus dilində heç yazan yoxdur.
- Atanız Həsən Haqverdiyev tanınmış rəssam
olub. Onu necə xatırlayırsınız?
- Atam çox istedadlı rəssam olub. Mən atamın üzünü görməmişdim, müharibəyə
getmişdi, sonra da Stalin repressiyasına düşmüşdü. Mən atamı 1953-cü ildə
Stalinin ölümündən
sonra gördüm.
Həmişə fəxr eləmişəm,
indiyə qədər
də fəxr edirəm ki, mən Həsən Haqverdiyevin qızıyam.
Atam 16-17
yaşım olardı,
məni emalatxanaya çağırdı, şəklimi
çəkdi. Daxilən
incə adam
idi. Mən daha çox
atama oxşamışam.
- Bu yaxınlarda
sizi tamaşaçı
kimi, Şekspirin əsəri əsasında
hazırlanmış "III Riçard" tamaşasının
nümayişində gördüm.
Teatrla da maraqlanırsınız?
- Təbii ki, biz musiqiçilər gərək incəsənətlə
bağlı bütün
sahələrə maraq
göstərək. Sərgilərə, teatrlara gedək. Bu günlərdə mən Gənc Tamaşaçılar Teatrında
"III Riçard" tamaşasına
baxdım. Sevindirici haldır
ki, bu tamaşa
Azərbaycanda səhnəyə
qoyuldu. Tamaşanın rejissoru Cənnət
Səlimovadır. Sözün doğrusu,
yüksək səviyyədə
hazırlanmış tamaşa
xoşuma gəldi.
Bu tamaşanı rejissor özünəməxsus
şəkildə hazırlamışdı.
Aktyorlardan çox bəyəndiyim
Şövqü Hüseynov
oldu. Çox istedadlı idi,
hərtərəfli obraz
yaratdı. Bildiyim qədər,
bu yaxınlarda o, Məşədi İbad rolunda da çıxış
eləmişdi. Amma bir şeyi deyim ki, aktyorların bir çoxunda tələffüz problemi var, sözlər aydın gəlmir. Bir də ki, aktyorların
adları məlum olmur. Bunun üçün gərək əsərin özünü oxuyasan.
Bildiyimiz
kimi, Şeksprin əsərində müxtəlif
çətin adlar
var. Bir də ki, teatrda proqram
yox idi. Proqramsız premyera olar? Axı, biz bilməliyik ki, burda hansı Azərbaycan aktyorları çıxış edir.
Teatra təzə, gənc aktyorlar gəlir axı. Gərək onları da
tanıyasan.
- Hansı arzularla yaşayırsınız?
- Arzularım odur ki, əmin-amanlıq
olsun. Hər kəs öz
işi ilə məşğul olsun.
Bizdə
bütün sahələrdə
çətinliklər, problemlər
var. Bunlar aradan götürülsün. Ən böyük
arzum odur ki, torpaqlarımız qaytarılsın. Şuşada, Qarabağda olmuşam.
Orda çox konsertlər keçirmişik. Cıdır Düzündə
simfonik orkestr çalıb. Mən
orda çıxış
etmişəm... Çox istərdim
ki, o günlər yenə qayıtsın.
Namiq MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2015.- 14-16
fevral.- S.20.