Milli rəqslərimiz milli dəyərimizdir
Rəqslərimiz Azərbaycan xalqının tarixi qədər qədimdir desək, yanılmarıq. Qobustanda qayaüstü rəsmlərdə qədim insanların bizim hazırda "Yallı" kimi tanıdığımız rəqsəbənzər ifasının əks edilməsi rəqslərimizin qədimiliyinə danılmaz sübutdur. Bu günümüzədək uzun və kəşməkəşli zaman qət etmiş milli dəyərlərimiz olan rəqslərimizin eramızdan 2-3 min il əvvəl -Tunc dövründə yaranması barədə də kifayət qədər sübut var...
Beləliklə, milli Azərbaycan xalq rəqsləri
çox qədim zamanlardan
yaranıb və sevilib. Onlar
solo yə kollektiv
şəkildə ifa olunur.
Rəqslərimiz toy şənliklərində,
bayramlarda daha çox istifadə olunur. Bunlardan bir çoxunu
misal gətirmək olar:
"Yallı" "Tərəkəmə"
"Vağzalı" "Cəngi", "Mirzəyi",
"Qaytağı" və s.
Azərbaycanda rəqs sənəti
məişətdə, xalqımızın adət-ənənəsində
müəyyən mövqe tutur. Sadə və ibtidai xalq musiqi
alətləri meydana gəlməzdən çox-çox əvvəl
rəqs tamaşaçıların çəpik çalmaları
ilə əldə edilən ritmik zərblərin mahiyyəti
ilə yaranıb. Müxtəlif peşələrlə, hətta
ovçuluqla məşğul olan tayfalar öz mistik ayinlərini
çeviklik, qıvraqlıq, insan gücünü
nümayiş etdirən plastik hərəkətlərdən
ibarət rəqslərlə həyata keçiriblər. Azərbaycan
xalq rəqsləri tariximizlə ayrılmaz surətdə
bağlı olub, onun milli xüsusiyyətini, həm də həyat
və məişətini özündə əks etdirir. Bu da
ölkənin tarixində, xalqın mədəniyyətində
rəqs sənətinin nə dərəcədə
böyük əhəmiyyət
daşıdığının göstəricilərindən
sayılır.
Milli rəqslərimizə xas olan və
onu başqa xalqlarınkından fərqləndirən səciyyəvi
cəhətlər az deyil. Rəqs sənətində zirvələr
fəth etmiş Əminə Dilbazi, Afaq Məlikova, Roza Xəlilova,
Böyükağa Məmmədov və digər məşhur
rəqqaslarımız öz ifalarında milli elementləri
qoruyub saxlamaqla, onları xeyli inkişaf etdirməyə müvəffəq
olublar.
Milli rəqslərimizin nota
salınması və nəşri 1930-cu illərdə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının Elmi-Tədqiqat Musiqi
Kabinetinin yaradılmasından sonra mümkün olub. Burada xalq
musiqisi, eləcə də rəqsləri toplanıb və nota
alınıb. Məşhur müğənni, xalq musiqisinin dərin
bilicisi Bülbülün rəhbərlik etdiyi həmin elmi-tədqiqat
kabinetinin folklorun toplanıb çap olunmasında müstəsna
xidmətləri olub.
Xatırladaq ki, xalq artisti Səid
Rüstəmov tərəfindən hazırlanan bu ilk topluya -
"Azərbaycan rəqs havaları" adı ilə 1937-ci
ildə nəşr edilən məcmuəyə 30 ən məşhur
rəqs daxil edilib ki, bu milli dəyərlərimiz bu gün də
öz təravətliliyi ilə seçilməkdədir.
1951-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Musiqi Nəşriyyatı tərəfindən Tofiq Quliyev, Zakir
Bağırov və Məmməd Saleh İsmayılovun not
yazılarına əsasən "Azərbaycan xalq rəqsləri"
toplusu da buraxılıb. Qədim xalq rəqsləri daxil
edilmiş həmin məcmuənin redaktoru və ön
sözünün müəllifi bəstəkar Səid
Rüstəmov olub.
Azərbaycanda kişi və
qadınların ayrıca rəqsləri var. Azərbaycan
qadın rəqsləri üç hissədən ibarət
olub, quş pərvazını, nazlı sonaların süzən
hərəkətlərini xatırladır.
Azərbaycan rəqslərində
qolların vəziyyəti olduqca mükəmməl işlənərək
yüksək dərəcəyə qaldırılıb.
Əlbəttə, qadın rəqslərindən fərqli
olaraq, kişilərdə ayaqların hərəkət
texnikası böyük rol oynayır və o qədər
inkişaf etdirilir ki, rəqqaslar asanlıqla barmaq üstdə
dayana bilirlər. Bu cəhətdən "Qazağı" rəqsi
daha çox diqqəti cəlb edir.
Bu gün "Qazağı",
"Heyvagülü", "Lalə",
"Qızılgül", "İnnabı" və s.
kimi Azərbaycan xalq rəqsləri ilə yanaşı, digər
milli rəqslərimiz də var ki, onlar ölkəmizin
coğrafi adlarını özündə yaşadırlar.
Mövzusuna görə rəqslər
bir neçə yerə bölünür: mərasim, bayram,
toy, məişət. Bildiyimiz kimi, hər şeyin daha gözəli
uşaqlar üçün nəzərdə tutulur. Rəqslərdə
də uşaqlar üçün ayrıca oyunlar var ki, balaca rəqqaslar
onları məharət və coşğunluqla ifa edirlər.
"Bənövşə", "Bir quşum var" və
s. kimi rəqslər məhz uşaqlar üçün nəzərdə
tutulub.
Əşyalarla oynanılan -
"Qavalla rəqs", "Yaylığım", "Nəlbəki",
"Xonça", "Dəsmalı", təbiətə
həsr olunmuş "Turacı", "Ceyranı",
"Şalaxo", "Qafqazı", "Lalə",
"Qusarçay" və bu kimi lirik rəqslərlə
yanaşı, məzəli, satirik, etiraz rəqsləri də
vardır.
Azərbaycan xalqının rəqslərinə nəzər salsaq, əkin-biçin və bağçılığa dair ("Araba", "Cütcü"), qəhrəmanlıq obrazları yaradan hərbi-qəhrəmanlıq, idmana dair "Misri", "Koroğlu çığatayı", "Koroğlu döşəməsi", "Koroğlu çağırışı", "Qoçu Əli" (Abşeron), "Beşatılan" (Qarabağ), "Mücəssəmə" (Lənkəran), "Zorxana"nı da burada görərik.
Yallı (halay) xalqımızın ən qədim milli rəqslərindən biri və ən çox seviləni və ifa edilənidir ki, o, nəinki respublikamızda, daha geniş məkanda türkdilli xalqlarda min illər boyudur ki, qorunub saxlanmaqdadır.
Rəqslərimiz tək (solo) və cüt (duet), eləcə də kollektiv (qrup) şəklində ifa olunur ki, bu da onların özünəməxsusluğu və xaraktercə müxtəlif xalqlardan fərqləndirən cəhətlərindəndir.
Ritminə görə rəqslər 3 cür olur: ağır, aram ("Mirzəyi", "Turacı", "Uzundərə"). Və əsasən yaşlı qadın və kişilər tərəfindən oynanılır.
Yüngül, şən rəqslərimiz isə əsasən gənclər tərəfindən ifa edilir ki, onlara da nümunə kimi "Tərəkəmə", "Brilliant", "Ceyranı" və s. göstərə bilərik. Cəld oynanılan "Qaytağı", "Ləzgihəngi", "Qazağı", "Xançobanı" kimi rəqslərimiz də gənclər tərəfindən daha çox oynanılır.
Əməkdar artist, bir çox filmlərdə rəqs səhnələrinin əvəzedilməz ifaçısı, məşhur rəqqas Kamil Dadaşov deyir ki, Azərbaycan xalqının bir çox rəqsləri var ki, bunların hər birinin ayrıca məna kəsb edən hərəkətləri, ideyası, mövzusu var. Lakin təəssüf ki, müasir dövrümüzdə şou-biznesin sərt qanunları nöqteyi-nəzərindən rəqslərimiz geniş təbliğatdan kənarda qalıb. Bir çox rəqslərin elementləri unudulur, fəlsəfəsinə fikir verilmir.
Geniş rəqs meydançasını xatırladan toylarımızda düzgün rəqs hərəkətlərinə az rast gəlinir, həmin rəqsin ya musiqisi düz ifa edilmir, ya da ki, rəqs hərəkətləri həmin rəqsin fəlsəfəsinə ümumiyyətlə uyğun gəlmir.
Yetişməkdə olan nəsil rəqslərimizin melodiyalarını biri-birindən ayırmaqda çətinlik çəkir.
Əməkdar incəsənət xadim Elnarə Dadaşzadə bütün Azərbaycan milli rəqslərini süzgəcdən keçirərək onları sistemləşdirib. E.Dadaşova hazırda rəqsləri ifa edən ifaçılar və rəqqaslardan da narazıdır: ""İnnabı", "Qazağı", "Vağzalı", "Brilyant" və s. milli rəqslərdə hansı üsulla keçidlər əmələ gəlməsini sistemləşdirdim. Heç birinin səs sırasında dəyişiklik əmələ gəlmir. Milli rəqslərin sistemə ehtiyacı var idi. Çünki Avropa alimləri bizim musiqini tonal yox, modal kimi qəbul edirdi. Sübut olundu ki, bizim ifaçılarımız bu rəqsləri qanunauyğun şəkildə ifa edirlər".
Bəstəkar və nəzəriyyəçi alimin fikrincə, hazırda rəqslərinizin ifasında və oynanılmasında qüsur çoxdur: "Köhnə lent yazılarında üçlüyün ifasına baxın. İnsanın sümükləri də oynamaq istəyir. İndi onu elə bir vəziyyətə salıblar ki, artıq bizim mahnılarımız çevrilib olub qondarma bir rəqs. Onu kobud, yüksək dinamikada ifa edirlər. Bu, musiqi deyil, eybəcər ifadır. O rəqslərə alışmışıq, onları eşitmişik biz. Bizim gənclərimiz isə onu eşitmək istəmir".
Milli rəqs sənətimizin korifeyləri bugünkü milli rəslərin quruluşu və ifasından narazılıqlarını da gizlətmirlər.
Xalq artisti, rəqqasə Əminə Dilbazi bildirmişdi ki, rəqs çox çətin, səbr və hövsələ tələb edən sənətdir. Bu sənətə gənc ikən gəlib, qocalanlar var: "Səhnədə 20-25 il dözmək çox böyük işdir. Bəzən səhnəni daha tez tərk edirlər. Ya zədə alırlar, ya ciddi pəhrizə dözə bilmirlər. Rəqqasə olmağın əsas şərtlərindən biri xarici görkəmdir".
Əminə xanımın fikrincə, o dövrdə sənətə qarşı fərqli münasibət olub. Belə ki, rəqqasələr özlərini oynadığı rəqslərə qurban etməyə çalışıblar: "Onda deyirdilər ki, Şəfiqə Əmirovanın "Bənövşə"si, Roza Cəlilovanın "Gəlmədi"si, Əminə xanımın "Naz eləmə"si, "Turacı"sı və s. O ifaçılar hamısı adbaad getdi. Bu gün deyə bilmərəm ki, səhnədə Roza Cəlilova, Qarabağ maralı adlanan Tutu Həmidova var. Hər rəqqasəmizin özünə məxsus adı, şöhrəti vardı. Heç birimiz də bir-birimizə oxşamırdıq. İndi isə əvvəlki kimi deyil. Rəqqasə, sadəcə, oynayıb səhnədən düşməməlidir. Oynadığı rəqslərin mənasını, məzmununu tamaşaçılara anlatmalıdır".
Əminə xanımın sözlərinə görə, əgər rəqqasə oynadığı rəqsin mənasını dərk etmirsə, səhnəyə çıxmasa yaxşıdır. Ə.Dilbazi bildirib ki, o dövrdə Mahnı və Rəqs Ansamblının çox istedadlı üzvləri olub. Əlibaba Abdullayev, Məhərrəm və Fərəc Cavanşirovlar, Gülnisə Qafarova, Şəfiqə və Fizzə Hənifəyevalar, Tutu Həmidova kimi gözəl sənətkarlar ansamblın şöhrətini dünyaya yayıblar: "Sonra bir-birinin ardınca yeni qızlar və oğlanlar gəldi. Mən Filarmoniyada ansamblın rəhbəri olanda, virtuoz rəqqasımız Böyükağa Məmmədov və Roza Cəlilovanı qəbul etmişəm. Onların gəlişi ansambla təkan verdi. Bizim rəqslərimiz sanki danışırdı. Azərbaycan rəqslərinin tarixi yazılmalıdır. Hələlik elə bir kitaba rast gəlməmişəm".
Əməkdar artist Tahir Eynullayev
deyir ki, Azərbaycanda
rəqs dərnəkləri çoxdur, bu səbəbdən də orda
dərs deyən müəllimlər peşəkar olmalıdır:
"Bakıda dərnəklər çoxdur
amma gərək orada
dərs deyən müəllimlər peşəkar olsunlar. İndi toylarda 2-3 hərəkət edən
özünə rəqqas deyir, dərnək
açır. Amma orada
heç bir sənət
göstəricisi yoxdur. Həmin insanlar eyni hərəkətləri
edirlər. Azərbaycana yaraşmayan hərəkətlər
edirlər. Məsələn, mən məzəli rəqs ifa etdim. Burada bəzi elementləri əla etmək olar. Çünki adı buna imkan verir. Amma görürsən ki, toylarda da belə
rəqs edirlər.
Hər şey müəllimdən
asılıdır, müəllim
necə yönəltsə,
uşaq da ona uyğunlaşacaq".
Dəyərli rəqqasımız T.Eynullayev bizi rəqslərimizə biganə
yanaşmamağa çağırır.
Rəqsləri olduğu
kimi öz adı ilə təqdim etməyi məsləhət görməklə
həyəcan təbili
çalır: "Hamımız
müqəssirik, çünki
qorumuruq rəqslərimizi.
Biz qədim rəqsi
olduğu kimi təqdim etmiriksə, düşmənlərimiz oğurlayır,
sonra ayılırıq
ki, öz adlarına çıxıblar.
Biz özümüz qorumalıyıq. Məsələn, rəqqas əgər hər hansı bəstəkarın musiqisi
altında rəqs edirsə, bunu elan etmək lazımdır. Quruluşu verənin
də adını çəkmək lazımdır.
Yəni,
hər şey özümüzdən asılıdır.
Mən hər zaman
deyirəm ki, bütün rəqs dərnəklərində nəzəriyyə
olmalıdır. Uşaqlar ifa
etdikləri rəqsin tarixini bilməlidirlər.
Bu, tarixdir. Əgər keçilməsə, unudulacaq.
İndi uşaqlardan soruşsaq ki, Əlibaba Abdullayev, Qəmər Almaszadə, Əminə Dilbazi kimdir, bilməyəcəklər".
Tanınmış rəqqas İlham
Kəriminin sözlərinə
görə Azərbaycan
xalq rəqsləri dünya xalq rəqslərindən çox
seçilir. Xüsusən də qadın rəqsləri. Rəqqasə zərif hərəkət,
jestlər, baxışlar,
süzmələr və
libaslarla çox incə, təvazökar, utancaq obrazda olur. Burada hansısa hisslərin
rəqsə qarışması
mümkün deyil.
Dünyanın heç bir
yerində Azərbaycandakı
kimi, 111 rəqs növü mövcud deyil. Bu, xalqımızın
musiqi və rəqs sənətinin yaradıcısı olmasını
göstərən faktlardandır.
Hər rəqs özündə bir mənanı, tarixi, incəsənəti
yaşadır. Hər xalqın
özünəməxsus rəqs
mədəniyyəti var. Azərbaycanın
milli rəqsləri də qədim köklərə bağlanıb,
özündə zəngin
tarixi yaşadan milli dəyərimizdir.
Namiq MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2015.- 2 iyun
S. 15.