Cümhuriyyət tələbələri
I hissə
Cümhuriyyətin təhsil islahatları
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti varlığının 23 ayı ərzində min bir çətinlik və təhdidlərlə üzləşsə də, Vətən və millətin gələcəyi naminə 100 gənci xaricə oxumağa göndərmişdi.
Tanınmış yazıçı-tədqiqatçı Teyyub Qurban "Cümhuriyyət tələbələri" adlı miqyaslı və sanballı araşdırmasında arxiv sənədlərinə söykənərək onlar barəsində bilmədiyimiz məlumatları gün işığına çıxarmış, bununla yetərlənməyərək və Azərbaycanı qarış-qarış gəzərək xaricdə təhsil aldıqdan sonra artıq müstəqil olmayan vətənə qayıdan tələblərin izinə düşmüş, onları arayıb-axtarmış və talelərinə güzgü tutmuşdur.
"Ekspress"in ötən saylarında "Cümhuriyyət tələbələri"nin III fəslini ("Tale sorağında") dərc edib başa çatdırdıq. Hazırda Teyyub müəllim I Cümhuriyyətimizin 100 illiyi (1918-2018) ərəfəsində "Cümhuriyyət tələbələri" kitabının nəşrinə hazırlaşır. Araşdırmanın ilk fəsillərinin "Ekspress"də işıq üzü görməsinin üzərindən 10 ilədək bir vaxt keçdiyini və müəllifin bəzi əlavələrini nəzərə alaraq "Cümhuriyyət tələbələri"ni tam şəkildə yenidən dərc etməyə qərar verdik.
Dövlətçilik tariximizdə ilk Azərbaycan Cümhuriyyətinin öz müstəsna və danılmaz yeri var. Cəmi 23 ay yaşamış müstəqil və demokratik respublika milli və dünyəvi dəyərləri ilə əbədiyyətə qovuşmuşdur.
Bütün Şərqdə ilk demokratik dövlətin mənəviyyat binasının ən böyük sütunlarından birini təhsil islahatları təşkil edir. Bu gün iftixar hissi ilə bəyan etmək olar ki, Azərbaycan Cümhuriyyətinin bərqərar olmasıyla Azərbaycanda təhsil məsələləri ilk dəfə dövlət səviyyəsinə qaldırılmışdır. Azərbaycan Respublikası Milli Arxiv İdarəsinin tabeliyindəki Dövlət arxivinin fondlarında Azərbaycan Cümhuriyyəti dövründə təhsil islahatlarını əyani şəkildə əks etdirən çoxlu sənəd saxlanılır.
1918-ci il iyun ayının 30-da hökumət qərarı ilə Gəncədə Xalq Maarifi Nazirliyinin dəftərxanası yaradılmışdı. Dəftərxananın kadrlarla təmin edilməsi məqsədilə müvafiq tədbirlər görülürdü. 1918-1919-cu illərdə Respublika Xalq Maarifi Nazirliyinə işə qəbul olmaq üçün onlarla ərizə daxil olmuşdur. Bunlardan bəzilərini oxucuların diqqətinə çatdırıram:
"Xalq maarifi nazirinə
Tiflis qadın gimnaziyasının tam kursunu bitirmiş Leyli xanım Ağalarovadan
Ərizə
Atamı vaxtsız itirmişəm və hazırda kimsəsiz və ehtiyac içindəyəm. Xahiş edirəm, nazirlikdə məni müvafiq bir işlə təmin edəsiniz
Məktubuma əlavə edirəm:
1. 7-ci sinfi bitirdiyim barədə 325 nömrəli şəhadətnamə
2. 8-ci sinfi bitirdiyim barədə 556 nömrəli şəhadətnamə.
L.Ağalarova.
Bakı, Quba
küçəsi, 19.
1 dekabr 1918-ci il".
1919-cu il fevral
ayının 8-də nazirliyə daxil olmuş məktublar
arasında Bakının Suraxanskaya (indiki Dilarə Əliyeva
adına - T.Q.) küçəsindəki 176 nömrəli evdə
yaşayan Fatimə xanım Studzitskayanın da ərizəsi
vardır. O yazır:
"Çox möhtərəm
nazir cənabları!
Sizdən acizanə
surətdə rica edirəm ki, məni nazirliyinizin dəftərxanasında
qulluğa götürəsiniz. Yaşyarımlığımda
atam müharibədə həlak olmuş, yetimliklə
böyümüşəm. Xeyirxah
insanların köməkliyi ilə Moskvada 1-ci Nikolay
İnstitutunu bitirmişəm, İsveçrədə əcnəbi
dillər kurslarında Avropa dillərini öyrənmişəm.
Hazırda Şərq dilləri kurslarına
gedirəm.
İmza: Fatimə xanım
Studzitskaya".
Həmin ilin mart ayında daxil
olmuş məktublar arasında nəzərimizi Gəncədən
yazılmış bir ərizə cəlb etdi:
"Əlahəzrət xalq maarifi
naziri cənablarına
Gəncə şəhər sakini
Həmzə Abbasovdan
Bununla yazıb Sizdən
xahiş edirəm ki, Nazirliyin dəftərxanasında məni
işlə təmin edəsiniz. Təvazödən
çıxaraq bildirirəm ki, mən türk dilində (Azərbaycan
türkcəsində - T.Q.) tam savadlı bir məmur hesab
olunuram.
İmza: H.Abbasov"
Novruz bayramı günü,
martın 21-də yazılmış məktublar arasında
soyadında həm "zadə", həm də "yev"
olan bir soydaşımızın ərizəsi gözə dəydi:
"Azərbaycan
Respublikasının maarif naziri cənablarına
Moskva Universitetinin hüquq
fakültəsinin 4-cü kurs tələbəsi Məmməd
Mahmudzadə Əliyevdən
Sizin idarənizdə
olan Xalq Maarifi Nazirliyinin aparatında işləmək
arzusundayam. Xahiş edirəm, məsləhət
bildiyiniz bir xidməti vəzifədə
çalışmağıma imkan yaradasınız.
Hörmətlə: Məmməd
Mahmudzadə Əliyev
Bakı şəhəri, 21 mart
1919-cu il".
1919-cu il may
ayının 31-də Azərbaycan Respublikasının maarif və
dini etiqad naziri Rəşidxan Qaplanova verilmiş məktublar
arasında Gəncə Ruhani Seminariyasının sabiq müəllimi
Əli İsgəndərzadənin yazılı müraciəti
də vardır. İşsiz qalmış böyük
ziyalı soydaşımız müstəqil respublikanın təhsil
nazirinə bunları yazır:
"Mən mərhum ictimai xadim
Ələkbərbəy Rəfibəyovun zəmanətilə
Gəncə Ruhani Seminariyasına işə
götürülmüş və burada beş
il müəllimlik etmişəm. Sonra Müsəlman
Xeyriyyə Cəmiyyətinin baş müvəkkili doktor
Sultanovun dəvəti ilə həmin Cəmiyyətdə
Qafqaz Cəbhəsi üzrə əvvəlcə Ərzurumda əməkdaş,
sonra da müvəkkilin köməkçisi işləmişəm.
Türk ordusu ilə
birlikdə Qafqaza qayıtmış, qaçqınlar məsələlərində
bilavasitə iştirak etmiş, Tərk və müabirə
nazirinin mühüm məsələlər üzrə əməkdaşı,
Gəncə və Bakı qəzaları üzrə müvəkkil
köməkçisi vəzifələrində
çalışmışam. Ötən
ilin dekabrında xəstəliyə görə
könüllü olaraq işdən azad olunmuşam. Sizin başçılıq etdiyiniz nazirlikdə
Xüsusi Tapşırıqlar üzrə məmur vəzifəsinin
vakant olduğunu nəzərə alaraq xahiş edirəm, məni
həmin işə götürəsiniz. Göstərdiklərimə
əlavə olaraq ərz edirəm ki, mənim necə təmiz
vicdanlı işçi olduğumu doktor K.Sultanov, parlamentin
üzvləri R.Qaraşarov və A.Əfəndiyev, həmçinin
Xalq Maarif nazirinin katibi M.Axundov yaxşı bilirər.
Əli İsgəndərzadə
Bakı şəhəri, 11 may
1919-cu il".
1918-ci il mart
faciəsi zamanı dədə-baba yurdundan didərgin
düşmüş, Tiflisdəki Müqəddəs Nina məktəbinin
məzununun ərizəsini həyəcansız oxumaq
qeyri-mümkündür:
"Əlahəzrət Xalq maarifi
nazirinə
Şamaxı şəhəri
qaçqını Sona xanım Əliyevadan
Ərizə
Ailə başçımız,
Birinci Dövlət Dumasının keçmiş üzvü,
atamız Məhəmməd Tahir Əliyev ermənilər tərəfindən
qətlə yetirilmişdir, bütün əmlakımızı
itirmişik. Güzəranım olduqca
ağırdır.
Sizdən acizanə
surətdə xahiş edirəm ki, Tiflis Müqəddəs
Nina məktəbini bitirdiyimi nəzərə alaraq, məni
nazirliyin dəftərxanasında müvafiq işlə təmin
edəsiniz.
Ünvanım: Bakı şəhəri,
Kolodeznaya küçəsi, ev 21
Sona xanım Əliyeva, 16 iyun
1919-cu il".
1918-1919-cu illərdə
Xalq Maarifi Nazirliyində işlə təmin olunmaq
üçün müraciət etmiş vətəndaşların
ərizələrinə vaxtında baxılmış və
onların əksəriyyəti müvafiq vəzifələrə
işə qəbul olunmuşlar. Bundan əlavə, nazir
Rəşidxan Qaplanovun imzaladığı 1919-cu il 19 sentyabr
tarixli 293 nömrəli sərəncamla rəssam Əzim
Əzimzadə Bakı müəllimlik seminariyasının incəsənət
qrafikası müəllimi, 30 sentyabr 1919-cu il tarixli 376 nömrəli
sərəncamla Axund Əsgər Poladzadə Gəncə
Müəllimlik Seminariyasının ərəb və fars dili
müəllimi, həmin il 12 oktyabr tarixli 418 nömrəli sərəncamla
Hacı Şeyx Əli Feyzullazadə Bakı
Dördüncü Kişi Gimnaziyasına İlahiyyat müəllimi
təyin olunmuşlar.
Rəşidxan Qaplanov cənablarının
imzaladığı digər sərəncamlarla Fəridə
xanım Ağayeva 1919-cu il sentyabr
ayının 24-dən Şuşa real məktəbində
alman dilindən dərs deməyə başlamışdır.
Şəfiqə xanım Əfəndiyeva isə
həmin ilin oktyabr ayının 8-dən Azərbaycan birinci
milli gimnaziyasının müəllimi olmuşdur. Seyid
Yunus Cəfərzadə Lənkəran kişi
gimnaziyasının ilahiyyat, Pənah Qasımov isə Bakı
birinci real məktəbinin türk dili müəllimi təyin
edilmişdir. Qasım Fikri Nuxa kişi
gimnaziyasında riyaziyyatdan dərs deməyə
başlamışdır.
Azərbaycan türklərinin
tədris müəssisələrinə belə geniş surətdə
cəlb olunması üçün qanuni zəmin
yaradılmışdı. Xalq Maarif Nazirliyinin 28 avqust
1918-ci il qərarı ilə Azərbaycan
Respublikasının bütün məktəblərində tədris
dövlət dilində keçirilirdi. Respublikada
yaşayan digər xalqların uşaqları üçün
rus dilində fəaliyyət göstərən tədris
müəssisələrində də dövlət dili olan Azərbaycan
türkcəsinin öyrənilməsinə xüsusi diqqət
yetirilirdi.
Dövlət arxivində
tarixi islahatların qətiyyətlə həyata keçirilməsinə
dair çoxlu sənədlər saxlanılır. Məsələn,
nazir R.Qaplanovun 1919-cu il sentyabrın 4-də
imzaladığı 270 nömrəli sərəncamla tədris
müəssisələrinin milliləşdirilməsindən
sonra Azərbaycan birinci milli qadın gimnaziyasının
direktoru Aleksey Dimitriyeviç Roqov və həmin
gimnaziyanın təlimatçısı Olqa Semyonovna Sokolova
azad edilmiş, bu vəzifələrə Petroqrad Ali Qadın
Kursları tədris müəssisəsinin fizika-riyaziyyat
fakültəsini bitirmiş Səlimə xanım Ağayeva təsdiq
edilmişlər. Bakı 2-ci qadın
gimnaziyasının müəllimi Məryəm xanım Bayraməlibəyova
irəli çəkilərək Lənkəran qadın
gimnaziyasının təlimatçısı fəzifəsinə
təyin olunmuşdur.
Arxivdə iyirminci yüzillikdə
Azərbaycanın heç bir təhsil nazirinin kadr siyasətində
təsadüf edilməyən bir hadisə ilə də
rastlaşdıq: 1919-cu il sentyabr
ayının 18-də Rəşidxan Qaplanovun 354 nömrəli
sərəncamı ilə Varşava Politexnik İnstitutunun tələbəsi
Muxtar Qasımova Bakı Kommersiya Məktəbinin inspektoru vəzifəsi
həvalə edilmişdir. Azərbaycanda təhsilin
milli zəmin üzərində qurulmasını sürətləndirmək
üçün yeni dərsliklərin hazırlanması
ön plana çəkilirdi. Azərbaycan
türkcəsində dərsliklərin yazılması və nəşr
olunması məqsədilə nazirlik yanında xüsusi
komissiya fəaliyyət göstərirdi. Komissiyanın
təklifi ilə ana dilində hazırlanmış ən
yaxşı dərs vəsaitləri nazirlik tərəfindən
mükafatlandırıldı.
Arxivdə saxlanılan bir sənəddən
məlum olur ki, "Türk əlifbası" dərsliyinə
görə Mahmudbəyov 7.402 manat 50 qəpik, "Ədəbiyyat
dərsləri" kitabına görə Hüseyn Cavid və
Abdulla Şaiq 7.964 manat 80 qəpik, "Tarix-təbim" dərsliyinə
görə Camo bəy Cəbrayılbəyov 14.105 manat məbləğində
qonorar almışlar.
1919-cu ildə
dövlətin ümumi büdcəsindən təhsil sahəsinə
45 milyon manat vəsait ayrılmışdı. Bu, Hərbi Nazirlik və Dəniz Donanması üzrə
büdcə xərclərindən (75 milyon) sonra ən
çox məbləğ idi. Dövlətin
təhsil islahatlarına ayırdığı böyük vəsait
Bakı universitetinin açılmasına və yüz nəfər
gəncin Avropa ölkələrinə göndərilməsinə
maddi baza yaradırdı.
Bu da əlamətdardır
ki, hökumətin hərbi işlər üçün nəzərdə
tutduğu büdcə vəsaitinin bir hissəsi də üstəlik
təhsil sahəsinə ayrılmışdı. Beləliklə, ilk dəfə olaraq Xalq Cümhuriyyəti
dövründə milli hərbi təhsilin bünövrəsi
yaradılmışdı. Gəncə hərbi
məktəbinə daxil olmaq istəyən gənclər Azərbaycanın
bütün bölgələrindən Maarif Nazirliyinə məktubla
müraciət etmişlər. Nümunə
üçün arxivdə saxlanılan bir məktubla
oxucuları tanış etmək istəyirəm:
"Azərbaycan Xalq Maarif Nazirinə
Cavanşir qəzasının
Müsəlman Sarov kənd sakini Mahmud Xanbudaqovdan
Ərizə
Sizdən çox
xahiş edirəm ki, mənim adımı Gəncə hərbi
məktəbinə daxil olmaq arzusunda olan
çağırışçıların siyahısına
salasınız.
Məlumat
üçün bildirirəm ki, Bakı politexnik məktəbinin
mexanika şöbəsini bitirmişəm.
7 yanvar, 1919-cu
il".
Bakıdan Gəncə
şəhərinə qatarla yollanan gənclərə
gediş haqqı pulsuz olmuşdur. Bu, rəsmi
qaydada, başqa sözlə, maarif nazirinin yollar nazirinə hər
bir müdavim barədə məktubu əsasında həyata
keçirilmişdir.
Məsələn:
"Yollar nazirinə
Sizdən xahiş
edirəm ki, Gəncə hərbi məktəbinə daxil olmaq
istəyən İslam Axundova Bakı stansiyasından Gəncə
stansiyasınadək pulsuz gediş üçün sərəncam
verəsiniz.
Xalq maarif naziri
13 yanvar 1919-cu il".
(ardı var)
"Ey gənclik!
Sənin öhdəndə
böyük bir vəzifə var: Səndən əvvəlki nəsil
yoxdan bir bayraq, müqəddəs bir ideal rəmzi yaratdı,
onu min müşkülatla ucaldaraq dedi ki:
Bir kərə yüksələn
bayraq bir daha enməz!
Əlbəttə ki,
sən onun ümidini qırmayacaq, bu gün parlament binası
üzərindən azərilərin yanıq ürəklərinə
enmiş bu bayrağı təkrar o bina üzərinə
taxacaq və bu yolda ya qazi və ya şəhid olacaqsan!"
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Azərbaycan Parlamentinin xaricə
göndərdiyi tələbə-gəncləri müəyyənləşdirmiş
beş nəfərdən (M.Ə.Rəsulzadə,
Mehdi bəy Hacınski, Əhməd bəy Pepinov,
Qara bəy Qarabəyov və Abdulla
bəy Əfəndiyev) ibarət Xüsusi Müsabiqə
Komissiyasının sədri
Teyyub Qurban
Ekspress.-2015.- 7-10 mart.- S.14-15.