Dünyanı
dolaşan "Arşın mal alan"
Rejissor Hafiz Quliyev: Belarus aktyoru sanki
Soltan bəyin özü idi...
"Əslində mən kinorejissor olmağı
arzulayırdım. Elə bu arzu ilə Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin rejissorluq fakültəsinə
qəbul olunmuşdum. Lakin Opera və Balet
Teatrındakı tamaşalara başım o qədər
qarışdı ki, ilişib burada qaldım. Buraya girən çıxa bilmir. Çox adam opera sənətini "yeyə"
bilmir, "yeyən" də doya bilmir".
Bu fikirəri illər
öncə "Ekspress"ə müsahibəsində
rejissor, əməkdar incəsənət xadimi Hafiz Quliyev səsləndirmişdi.
Bu dəfə regissorla quruluş verdiyi "Arşın mal alan" operettası ilə bağlı
söhbət etdik. Qeyd edək ki, Hafiz Quliyev "Arşın
mal alan" əsərinə
dünyanın bir çox səhnələrində quruluş
verib və hər biri də yaxşı anlamda səs-küyə
səbəb olub.
-
Üzeyir Hacıbəyli 1913-cü ildə qələmə
aldığı "Arşın mal alan"
operettasını elə həmin il səhnələşdirilməsinə
nail olmuş və tamaşanın Bakıda Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin teatrında premyerası olmuşdu. O vaxtdan bir əsrdən
artıq vaxt keçir, ancaq bu ölməz əsərə
maraq azalmır. Siz bəlkə də yeganə
rejissorsunuz ki, dahi Üzeyir bəyin bütün əsərlərini
səhnələşdirmisiniz. Xüsusilə
"Arşın mal alan" operettası
sizin yaradıcı fəaliyyətinizdə böyük yer
tutur...
- Üzeyir Hacıbəylinin
əsərləri Azərbaycan incəsənəti və mədəniyyəti
üçün hər zaman çox önəmli bir hadisə
olub. Dahi bəstəkarın 1908-ci ildə
yazdığı "Leyli və Məcnun"
operasının dünyada analoqu yoxdur. O, hərtərəfli
yaradıcıdır, hələ gənc yaşlarından
opera yazmağa başlamış və bununla da Azərbaycan
klassik musiqisində dönüş yaratmışdı. Məhz
ondan sonra böyük bir yaradıcı nəsil -
Zülfüqar Hacıbəyov, Müslüm Maqomayev, Qara
Qarayev, Fikrət Əmirov kimi bəstəkarlar, mahir
ifaçılar, vokalistlər yetişdi. Bundan
başqa, konservatoriya, simfonik orkestr, xor yarandı və
bütün bunların hər birinin bünövrəsini qoyan
Üzeyir Hacıbəyov idi. Üzeyir bəy
həm də ictimai xadim, böyük pedaqoq idi. Bir rejissor olaraq bu böyük insanın
yaradıcılığına çox böyük maraqla
yanaşmışam, onun səhnə əsərlərinin hər
birini bütün incəliklərinə qədər öyrənmiş
və müraciət etmişəm.
- Doğrudurmu, Siz Üzeyir bəyin
bütün əsərlərinə müraciət edən
yeganə rejissorsunuz?
- Bəlkə də məndən əvvəl
kimsə onun bütün əsərlərinə müraciət
edib. Ancaq mən onun bütün əsərlərinə -
"Leyli və Məcnun", "Arşın mal alan", "Əsli və Kərəm",
"Koroğlu", "O olmasın, bu olsun" və s. əsərlərə
müraciət etmişəm. Xüsusilə ilk dəfə
1997-ci ildə səhnələşdirdiyim "Arşın
mal alan" operettasına dəfələrlə
müraciət etmişəm və hər dəfə də
böyük əks-səda yaradıb. "Arşın mal alan" operettasının yaranmasının
maraqlı tarixçəsi var. O, "Arşın mal
alan"ı Sankt-Peterburqda konservatoriyada oxuyarkən qələmə
alıb.
(Qeyd edək ki, operettanı
Bakıya göndərmədən öncə aktyor
Hüseynqulu Sarabskiyə məktub yazıb: "Bəradərim
Hüseynqulu! Mən dəxi bu halda bir tərəfdən dərs
oxumaqda və bir tərəfdən də "Arşın mal alan"ı yazmaqdayam. Amma
çox qəribə operetta olacaqdır. İnşallah
sentyabrda göndərərəm ki, əvvəlcə onu
qoyasınız.
Mənim də bu qədər əlləşməyim
odur ki, gələcəkdə teatr işini elə bir hala salaq
ki, nəinki təkcə bir Bakı və ya Qafqaz, bəlkə
hər bir yerdə və hər bir şəhərdə teatr
verməyə imkanımız olsun. Ancaq bir qədər
vaxt gözləmək və zəhmət çəkmək
lazımdır. Mən Bakıda olarkən öz əsərlərimin
qədrini bilmirəmmiş, amma burada bilirəm ki, mənim əsərim
gələcəkdə böyük bir iş görəcəkdir.
Bəradərin Üzeyir. 30 iyul 1913-cü
il. Peterburq".
Bu mətubla
dostlarına mürciət edib və intuisiyasına güvənərək
əsərin necə uğur qazanacağını xüsusilə
bildirib). Yazıldığı gündən diqqətdə
dayan "Arşın mal alan" 90-dan
artıq ölkədə səhnələşdirilib, 60-dan
çox dilə tərcümə olunub. Əslində
əsərin mövzusu məişət mövzusudur. Ancaq Üzeyir bəy qələminin gücündən
istifadə edərək əsərdə maraqlı məqamlardan
istifadə edib. Bu onun sadəcə bəstəkar
deyil, eyni zamanda yazıçı təxəyyülünün
məhsulu idi. Yeri gəlmişkən,
Üzeyir bəy yazdığı əsərlərin
librettosunu da özü yazıb, bir tək
"Koroğlu"nu Məmməd Səid Ordubadi ilə birgə
yazıb. 500-ə yaxın məqaləsi
var, jurnalist kimi fəaliyyəti var, hətta qardaşı
Zülfüqar Hacıbəyovla birgə teatr
yaratmışdı ki, orda da rejissorluq edirdi.
Onu da qeyd edim ki, italyan bəstəkarı
Cüzeppe Verdi və Üzeyir Hacıbəyli yeganə bəstəkardırlar
ki, qələmə aldıqları əsərlərin
librettosunu da özləri yazıb və rejissor
üçün səhnə variantına hər cür imkan
yaradıblar. Yəni, onların əsərindən
istifadə edən rejissor ağlının, elminin gücü
ilə yaddaqalan bir səhnə əsəri hazırlaya bilər.
Mətləbdən uzaqlaşmadan bildirim ki, bəstəkar
"Arşın mal alan"da məişət
mövzusunu dünya səviyyəsinə yüksəldə
bildi. Yəni, əsər dünyanın istənilən
ölkəsində baxıldığı zaman mövzu onlar
üçün tam açıq olur. Hələ
1997-ci ildə operattaya müraciət etdiyim zaman əsərə
valeh oldum. Doğrudur, o vaxta qədər əsərin
kino variantını görmüşdük, hətta bildiyim qədərilə
5-6 dəfə film olaraq çəkilsə də, 1945-ci ildə
(Rza Təhmasib quruluşu) və 1965-ci ildə (Tofiq Tağızadə
quruluşu) çəkilən filmlər xüsusilə diqqətdə
dayanır.
- Opera və Balet Teatrında sizdən
əvvəl bu operettaya müraciət olunmuşdumu?
- Operada keçən əsrin əvvəllərində
bu operettaya müraciət olunsa da, sadəcə bir dəfə
nümayiş olunub. Ancaq Musiqili Komediya
Teatrında Soltan Dadaşov quruluş verib. 1997-ci ildə
dövlət sifarişilə "Arşın mal alan"a müraciət etmişdik. Onu da qeyd
edim ki, əsər teatr üçün yazılsa da, bir ara uzun müddət səhnələşdırilməmişdi.
Yəqin ki, bir səbəbi əsər əsasında
filmlərin çəkilməsi idi. Bu
filmlərdən sonra əsərin tamaşa varinatına
tamaşaçı yığmaq bəlkə də bir qədər
mübahisəli görünürdü, çünki filmi
görənlər tamaşaya maraq göstərməyə bilərdi.
Operettanın rejissor işi mənə həvalə
olunan andan gərgin hazırlıq proseslərinə başladıq.
Azərbaycan tamaşaçılarının bəlkə
90 faizinin əzbər bildiyi bir əsəri canlı səhnə
üçün hazırlamaq o qədər də asan məsələ
deyildi.
- Təbii ki, kinodan tanıyıb
sevdiyimiz sənətkarların yaratdıqları obrazları səhnədə
başqalarının ifasında qəbul etmək kimi çətinliklər
vardı?
- Məhz bu səbəbdən
seçim elə uğurlu olmalı idi ki, tamaşaçı
ən azı film qədər oprettaya maraq göstərə
bilsin. Operettada bir araya gələn
yaradıcı heyəti toplamaq üçün teatrın rəhbərliyi
ilə məsləhətləşdik və nəhayət Azər
Zeynalovu Əsgər obrazına dəvət etdik. Yeri gəlmişkən, Əsgər obrazı eyni
zamanda Azər Zeynalovun Operada ilk rolu oldu. Fidan
Hacıyevanı xarakter etibarilə Asya roluna yaxın bildik.
Zemfira İsmayılovanı isə
Gülçöhrə obrazına təsdiq etdik,
çünki bu xanım əsərdəki
Gülçöhrəyə çox yaxın idi. Şahlar Quliyevin də xarakterində Süleymana
oxşarlıq olduğu və əlbəttə ki, səs
imkanları da üst-üstə düşdüyü üçün
onu da elə həmin rola dəvət etdik. Əsərdə Soltan bəy, Əsgərin
xalası, Telli, Vəli obrazları xüsusilə seçilir.
"Leyli və Məcnun"da
Leylini oynayan Gülyaz Məmmədovanı "Arşın
mal alan"da Telli roluna təsdiq etdik. Təsəvvür edin ki, hər iki rol - Leyli və
Telli bir-birindən necə kəskin surətdə fərqlənir.
Nigar kimi obrazlar yaradan Xədicə Abbasovanı
xala obrazına təsdiq etdik. Sonuncu
düşüncələrimiz Soltan bəy və Vəli
rolları üzərində qaldı. İlk
dəfə olaraq Opera və Balet Teatrına Milli Teatrdan aktyor dəvət
etdik, zənnimcə Yaşar Nuriyevin səhnədə
oynadığı Soltan bəy heç bir zaman unudulmayacaq.
Sonralar özü də etiraf etdi ki, uzun illərdir
Opera Teatrında kiçikhəcmli olsa belə bir rol
oynamağı arzulayırmış. Rəhmətlik
böyük həvəslə məşqlərdə
iştirak edirdi. Vəli roluna da bir
çox aktyorları düşündük, sonra Musqili Komediya
Teatrından Ələkbər Əliyevi dəvət etdik.
Qəribə burasındadır ki, Ələkbər
Əliyevin oxşarlığı olmasa da, tələbə
vaxtı ona "Lütfəli Abdullayev" deyirdik. Beləliklə heyət quruldu və gərgin məşqlər
başladı. 8 ay məşqlər oldu və
bütün heyət böyük həvəslə məşqlərdə
lazım olduğu zaman saatlarla iştirak edirdi. Ümumiyyətlə,
teatrın bütün kollektivi "Arşın mal alan" üçün sanki səfərbərliyə
alındı. Yaxşı yadımdadır, yayda hamı istirahət
edirdi, ancaq biz məşqlərə ara
vermirdik. Əslində tamaşanı həm
Üzeyir Hacıbəyovun doğum günü - Musiqi
günü üçün, eyni zamanda da mövsümün
açılışı üçün hazırlayıb təqdim
etməyi nəzərdə tutmuşduq. Yeri gəlmişkən,
hələ hazırlıq proseslərində əksər qəzetlərdə
tənqidi mövqe tutanlar var idi, "filmdən sonra
tamaşaya heç kim maraq göstərməz"
kimi fikirlər yazılırdı. Qeyd etdiyim
kimi, bu bizi də çox düşündürürdü.
Yaradana çox şükürlər olsun ki,
çəkdiyimiz əziyyətlərə dəydi, tamaşa
alındı. Tamaşanın
premyerasına 10 gün qalmış artıq biletlər
satılıb qurtarmışdı. Məhz o an
anladıq ki, nə olur-olsun tamaşaçı canlı
"Arşın mal alan"ı görmək
arzusundadır. Təsəvvür edin, bilet
qurtarıb, amma tamaşaçı axını kəsilmirdi,
hətta elə oldu ki, teatrın 2 və 3-cü mərtəbələrindəki
sıralarda əlavə yerlər quruldu. Ən
həyəcanlı məqam o idi ki, tamaşa
başladığı andan alqışlar qopdu və
yuxarı mərtəbədə tamaşanı izləyənlər
artıq qorxmağa başladı, sanki tamaşa salonu
alqışlardan lərzəyə gəlirdi. Tamaşanın ilk təqdimatlarından birinə ulu
öndər Heydər Əliyev də öz heyəti ilə və
Türkiyədən olan qonağı İhsan Doğramacı
ilə birgə gəlmişdi. Tamaşadan
sonra səhnə arxasına keçərək bizimlə
söhbət etdi. Ulu öndərimiz sənəti
gözəl bilirdi, gözəl təhlil edirdi. Ümumi rejissor işi, rəssam işi, aktyor işi
haqqında maraqlı fikirlər söylədi. O gündən
tamaşa repertuara salındı və bu günə qədər
də repertuardadır. Doğrudur, zamanla
ifaçılar dəyişdi, ancaq önəmli olan odur ki,
Üzeyir bəyin əsərləri teatrımızın
repertuarında hər zaman var.
- Daha sonra Ankara Opera və Balet
teatrında, Samsun Dövlət Opera və Balet tearında,
Minskdə Belarus Akademik Musiqili Teatrında, Çin Xalq
Respublikasının Pekin Milli Operasında - "Tiainqo"
teatrında həmin teatrların kollektivinin iştirakı ilə
də tamaşalar hazırladınız və
"Arşın mal alan"ın uğur
coğrafiyasını genişdəndirdiniz?
- Üzeyir bəyin əsərlərinin
ölməzliyi məhz bundadır. Doğrudan
da, bir çox ölkədə tamaşanı
hazırladım və hiss etdim ki, bizdəki qədər
uğur qazandı. Ən maraqlısı
odur ki, hər ölkədə məhz onların aktyorları
ilə tamaşa hazırladım. Öncəliklə
Ankaradan gələn qonaqlar tamaşanı bəyəndikləri
üçün öz Opera teatrlarında da
hazırlamağı təklif etdilər. Hətta
yaxşı yadımdadır ki, Avropadan qonaq gələnlər
tamaşanı çox bəyəndikləri üçün
ayaqüstə seyr edirdilər. 2003-cü
ildə Ankarada tamaşanı hazırladım. Ankarada bizə ən yaxşı ifaçılar təqdim
olundu və hər obraza da 3 aktyor hazırladıq. Sanki ayrı-ayrılıqda 3 tamaşa
hazırladıq. Ankarada da tamaşa
anşlaqla keçdi və uzun müddət repertuarında
qaldı. Həmin ərəfədə Samsun Dövlət
Opera və Balet tearı yarandı və ilk tamaşalardan biri
olaraq "Arşın mal alan"ı
hazırlamaq istədiklərini bildirdilər və orda da
başqa bir heyətlə yenidən tamaşanı
hazırladım. Yeri gəlmişkən, keçən il yenidən məni Ankaraya dəvət etdilər
və əsəri yazılmasının 100 illiyi münasibətilə
yenidən səhnə üçün hazırladıq. 10 il əvvəl hazırlanan tamaşa 10 il sonra
Ankara tamaşaçılarına təqdim olundu. Tamaşaların uğurlu alınmasının nəticəsi
olaraq sonralar Türkiyədəki əsas rolların
ifaçılarının bizim tamaşada, bizim əsas qəhrəmanların
isə onların tamaşasında oynamasına şərait
yaradıldı. Bu təcrübə də
uğurlu alındı. Ümumiyyətlə,
bu əsərə maraq getdikcə daha da artır, mən hər
zaman bunun şahidi oluram.
- Türkiyə ilə bağlı
məsələ aydındır, qardaş millətik, eyni dildə
danışırıq, bəs Belarus Akademik Musiqili
Teatrında, Çin Xalq Respublikasının Pekin Milli
Operasında bu işin öhdəsindən necə gəldiniz?
- Belarus Akademik Musiqili Teatrına da
dəvətlə getdik. Bu teatrın
spesifikası tamamilə fərqlidir, əsasən müzikl,
müasir tamaşalar hazırlayır. Truppa
ilə tanışlıq, sonra məşq prosesləri
başladı. Tamaşanın rəqslərini
qurmaq üçün baletmeystr Azərbaycandan getmişdi.
Rus dilində olan hazırlıq proseslərində
tamaşanın ruhunu saxlamaq üçün mütləq Azərbaycan
elementləri istifadə edirdik. Burda da hər
obraza 3 aktyoru hazırladıq. Hətta rəqs səhnələrində
15 rəqqasə Azərbaycan milli geyimində səhnədə
o qədər gözəl görünürdü ki,
onların hər biri xahiş edirdi ki, bizi səhnədə
çox saxlayın, paltarlar o qədər gözəldir ki,
bir az daha səhnədə olmaq istəyirik. Yəni,
bu dərəcədə maraq var idi. 2010-cu
ildə bu tamaşanı 3 gün anşlaqla premyerasını
təqdim etdik və hələ də repertuarda var. Tamaşa
rus dilində təqdim olunsa da, bəzi müraciətləri
öz dilimizdə təqdim etdik. Məsələn,
"xalan sənə qurban" sözü xala obrazını
oynayan aktrisanın ifasında o qədər şirin səslənirdi
ki, tamaşaçı alqışı bitmirdi. Soltan bəyin ifaçısı isə sanki Soltan bəyin
özü idi. Həmin teatrla hər zaman
bağlantımız var.
- Bəs çinlilərlə necə
dil tapdınız?
- Bir rejissor kimi ən maraqlı məqama
Çin Xalq Respublikasının Pekin Milli Operasının
"Tiainqo" teatrında "Arşın mal alan"a
quruluş verdiyim zaman rast gəldim. Türkiyə türkcəsi,
rus dilini anladıq, ancaq çin dilində tamaşa
hazırlamaq, həm də "Arşın mal alan"
hazırlamaq artıq görünməmiş hadisə idi. Bu mənim də təəccübümə səbəb
olmuşdu. Hələ Belarusda
tamaşanı hazırladığım zaman Çindən dəvət
aldıq və həmin ərəfədə mən 1 həftəlik
ora ezam olundum. Bu, tanışlıq ərəfəsi
idi, lazım olan tapşırıqları verib yenidən geri
döndüm. Çünki Belarusdakı
tamaşanı hazırladıqdan sonra Pekinə yola düşəcəkdim.
Nə mən çin dilini bilirəm, nə də
onlar heç olmasa rus dilini bilir ki, anlaşa bilək. Bundan başqa, tərcüməçi də elə
biri olmalı idi ki, teatrdan başı çıxsın,
heç olmasa teatr terminlərini yaxşı bilsin. Aktyor seçiminə başladıq, etiraf edim ki,
aktyorların hər biri digər əcnəbi ölkələrdə
yüksək təhsil alanlardan ibarət idi, boy uzunluğu
baxımından da o qədər balaca boylu deyildilər. Əsas qəhrəmanların - Əsgər
obrazını oynayan aktyorun 1.80 sm boyu vardı,
Gülçöhrə isə 1.72 sm uzunluqda idi. Tamaşanın rəssamı xalq rəssamı Tahir
Tahirov idi. Məşq prosesində hiss etdim ki, bu
teatrın aktyorları da böyük həvəslə məqşlərə
qatılırlar. Etiraf edim ki, orda texnika
güclü olduğu üçün səhnə tərtibatı
çox fərqli qurulmuşdu. Tutaq ki, əsərin qəhrəmanları
onlar üçün qurulan evlərin eyvanında
ayrı-ayrılıqda görünsə də, sonda hər
iki evin eyvanları birləşib bir ev
olur. İnanın ki, tamaşaya hazırlıq
zamanı aktyorlar bir günə sözləri əzbərləmişdilər.
Hiss olunur ki, bu çinlilərin beyni də kompyüter kimi
işləyir. Təbii ki, maraqlı iş getsə də,
çətinliklər də vardı. Ancaq nə
olur- olsun, tamaşada Azərbaycan ruhunu saxlamaq əsas şərt
idi və mən də buna əməl edirdim.
(Qeyd: 1959-cu ildə Çində
"Arşın mal alan" əsəri
çinli rejissor tərərfindən tamaşaya
hazırlanıb. Əsgəri oynayan çinli
aktyorun səs imkanları o qədər geniş olub ki, bu da
tamaşaya böyük maraq yaradıb və tamaşa 300 dəfə
təqdim olunub. Təsadüfi deyildi ki,
1959-cu ildə çin dilində təqdim olunan tamaşanın
tərcüməsindən illər sonra Hafiz Quliyev də
istifadə etmişdi).
Əsgər və Vəli
obrazlarını 1959-cu ildə oynayan aktyorlar sağ idilər,
ancaq yaşlanmışdılar, 80-dən artıq
yaşları var idi. Onlar da maraqla məşqlərə
qatıldılar. Maraqlı bir məqam daha var. Orada
tamaşa haqqında fikir söyləyən Çin Mədəniyyət
Nazirinin müavini dedi ki, bizim gənclik Azərbaycan musiqisinə
"Arşın mal alan"dan bələddir,
arzu edirəm ki, bugünkü Çin gəncliyi də
"Arşın mal alan" musiqisini eşitsin və onun ruhu
ilə böyüsün. Bu söz bizim
üçün çox önəmlidir. Bir
milyard yarımlıq Çində Azərbaycan musiqisinin təbliğ
olunması onların da marağındadır. Tamaşa maraqlı alındı, 4 beynəlxalq
festivala qatıldı, yəqin ki, hələ də repertuarda
var.
"Arşın mal alan"
haqqında çox danışmaq olar, hətta
danışmaqla da bitməz. Bütün dünyanı gəzib
dolaşan, Azərbaycan adını yüksəkdə tutan
"Arşın mal alan" illər
keçəcək yenə də diqqətdə dayanacaq. Bu əsər ölməzliyini qoruyub saxlayır.
Üzeyir Hacıbəylinin dahiliyi həm də
bundadır.
Ulduzə QARAQIZI
Ekspress.-2015.- 10-12
yanvar.- S.20-21.