"Azərbaycan
teatrında rejissor qıtlığı var"
Firudin Məhərrəmov:
"Əgər güclü müəllim-pedaqoq-rejissor
yoxdursa, güclü tələbə hardan olsun?!."
Əməkdar artist, Sumqayıt Dram Teatrının
baş rejissoru Firudin Məhərrəmov Azərbaycanın
barmaqla sayılacaq sanballı rejissorlarındandır. Belə rejissorların
yetişməsi üçün bəlkə də 20-25 il vaxt gərəkir. O, Vasili Şukşinin
"Diribaş adamlar", Kiplinqin "Özxoşuna
yaşayan pişik", "Hamlet", Cəfər
Cabbarlının "Aydın", Con Qolsoursinin "Birincilər
və sonuncular", Yucin Onilin "Qarağaclar altında məhəbbət"
əsərlərinə quruluş verib, Çingiz Aytmatovun
"Dəniz kənarında qaçan alabaş" povesti əsasında
"Ümid sahili", Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin əhvalatları", "Anamın
kitabı" əsərləri, Hidayət Orucovun "Burdan
min atlı keçdi" və s. əsərləri əsasında
eyniadlı tamaşalar qoyub. Bu tamaşalar
dövlət televiziyasının "Qızıl fond"unda
saxlanılır, bir sıra müsabiqələrin qalibi olub,
tamaşaçıların rəğbətini qazanb.
F.Məhərrəmov,
eləcə də, 5 pyesin tərçüməçisi, 5
pyesin isə müəllifidir. Onun ssenarisi əsasında
bir çox film və seriallar çəkilib. Bunlardan
"İynə-sap" (2 hissəli), "Şans" (2 hissəli),
"Yanmış körpülər" (25 seriya),
"Susmuş vicdan" (50 seriya), "Qağayı" (12
seriya) film və serialları göstərmək olar.
Həyatını
teatra həsr edən sadə, səmimi, vətənpərvər
insan olan Firudin Məhərrəmovla görüşüb sənət
haqda düşüncələrini öyrəndik, gələcək
planları barədə söhbət etdik.
-
Sonradan bir neçə dəfə də "Müsyo Jordan və
dərviş Məstəli Şah"a müraciət
etdiniz...
- Sumqayıt
Teatrında işlədiyim müddətdə -iki-üç
ildən sonra yenə bu əsərə müraciət eləməli
oldum. Həm də ona görə ki, Sumqayıt
Teatrının əsası 1969-cu il
martın 14-də bu tamaşa ilə qoyulub, teatr bu tamaşa ilə
pərdələrini açıb.
Mən bu əsəri
işləyəndə, artıq başqa şeylər
gördüm. Həmin dövrdə
söhbət Qarabağ torpağından getdiyinə görə
mənə maraqlı idi. Əsərdə
söhbət gedir ki, hadisələr Novruz ərəfəsində
Qarabağ torpağında vaqe olur. Qarabağın o vaxt
Rus quberniyasının tərkibində olmağı... Elə
bil ki, Azərbaycanın Sovetlər Birliyindən
çıxmaq teması gəlib çıxırdı... Mən orda cəsarətlə rus jandarmlarını
verdim. Göstərdim ki, Qarabağ necə
rusların əsarəti altında olub. Tamaşaya
əcinnələr obrazı əlavə etdim. Mirzə Fətəli Axundovun verdiyi gözəgörünməyən
əcinnələri mən obraz kimi atdım. Hardasa altı aktyor əcinnələri
oynayırdı. O əcinnələr, elə bil ki,
mühiti qaynadırdılar. Necə ki, Parisdə inqilab olanda
inqilabçılar ölkəni qaynadırdılar... Bunun bir ayağı da Parislə bağlıdı.
Parisdə inqilabı gənclər -dəliqanlılar
başladı. Tamaşada da əcinnələr
rəmzi mənada, doğrusu, bir qrotesk kimi, elə bil, o
inqilabçıların rolunu oynadı.
Qızışdırdılar ki, Azərbaycan o rus əsarətindən
çıxsın... Belə bir rəng verdik
tamaşaya. Amma sonda da belə bir ideya gəldi beynimizə:
bu inqilabçıların çoxunu, ən fəallarını
güllələyib öldürüblər. Tamaşanın əvvəlində
olan rus jandarmları da sonda əcinnələri güllələyib
öldürürlər...
Biz Sumqayıt
Teatrının 25 illiyində də o əsərdən istifadə
elədik. 1998-ci ildə Gürcüstanda
"Qızıl maskarad" Teatr Festivalı keçirilidri.
Biz orda o tamaşanı oynadıq. Tamaşa "Klassik əsərlər üzərində
maraqlı eksperiment" diplomuna layiq görüldük.
- Müsyo Jordan"ı Amerikada da
tamaşaya qoymusunuz. Orada necə alındı?
- Məni Amerikaya dəvət
edəndə, onlara "Müsyo Jordan"
tamaşasını təklif elədim. Oynaqlığına
və etnoqrafik marağına görə. Əgər
bir xarici ölkədə tamaşa qoyursansa, şübhəsiz
ki, onun geyimlərini də, etnoqrafiyasını da orda göstərməlisən.
Mən orda Azərbaycan Assosiasiyasının rəhbərliyi
ilə görüşdüm. İki ay
yarım orda qaldım. Məqsəd Nyu York
şəhərində Azərbaycan teatrının
yaranması idi. Peşəkar aktyorlar yoxdu.
Biz ordakı azərbaycanlılardan obraza
uyğun olanlarını seçdik. Onlar iş adamı
idi. Bu səbəbdən də axşamlar məşqlərə
başlayırdıq. Səhərə qədər
işləyib ay yarıma tamaşanı təhvil verdik. Bizimlə yenə əlaqə qurmaq istəyirlər.
Sumqayıt Musiqili Dram Teatrı ora dəvət
alıb. Növbəti tamaşa Üzeyir
Hacıbəyovun əsərlərindən olacaq. Onlara parixlər, bığ, saqqal, tamaşa diskləri
və əsərlər göndərmişik. Yəqin ki, bu yaxınlarda Amerikaya səfər olacaq.
- Professional rejissor kimi aktyorlarla necə
işləyirsiniz?
- Təhsilimi Mehdi Məmmədovdan
almışam. O cür sənətkarlar iş prosesində
aktyorlara böyük önəm veriblər. Aktyor
yetişməsə, obrazı tamamlamasa, onu səhnəyə
buraxmırdılar. Mən aktyorlara sərbəstlik
verməyi xoşlayıram. Aktyor var,
rejissoru aldadır ki, guya obrazı başa düşüb.
Amma həqiqətdə həmin obraz
tamaşaçı ürəyinə yol tapmır. Aktyor obrazın xəttini sona qədər başa
düşməlidir. Aktyorun savadı
olmalıdır ki, rejissorun tələblərinə əməl
edə bilsin. Belə aktyorlar teatrlarda
çox azdır. Rejissor nə deyir, aktyor
"baş üstə" deyir. Əgər
aktyor obrazı məşq edəndə narahatdırsa, mən
məşqi saxlayıb onu narahat edən cəhətləri
soruşuram. Xoşlayıram ki, aktyor bu cəhəti
tapıb desin, bir fikrə gələk. Belə
olanda, obraz düzgün təqdim edilir.
- Bu yaxınlarda tanınmış
ictimai xadim, dramaturq, şair Hidayət Orucovun ssenarisi əsasında
quruluş verdiyiniz "Burdan min atlı keçdi"
tamaşasına baxdım. Son illərin ən
aktual, ən uğurlu və yüksək səhnə
quruluşuna malik olan bu tamaşa barədə nə deyərdiniz?
- Bu tamaşa Hidayət Orucovun
yazdığı xatirə-oçerk əsasında
yaranıb. İlk dəfə oçerk mənə
verildi. Hansılarının səhnəyə
uyğun gəldiyi barədə düşündük. Məhz həmin səhnələr üzərində
pyes yazıldı. Həmin pyesdə Hidayət
özünün ədib obrazını yaradıb. O, 16 il İrəvan Dram Teatrına rəhbərlik
edib. Həmin dövr azərbaycanlıların
İrəvanda erməni şovinizmi ilə mübarizəsindən
bəhs edir. Hələ Sovet bayrağı
ermənilərin başının üstündə idi.
Onlar açıq-saçıq mübarizəyə
girişmirdilər. Amma canlarındakı
şovinizm azərbaycanlıların uğurlarını qəbul
edə bilmirdi. Onları bu narahat etdiyi
üçün müxtəlif mübarizə
üsullarından istifadə edirdilər. Ən
maraqlı cəhət də ondan ibarətdir ki, ulu öndərin
obrazı göstərilir. Faktlara əsaslanan
əsərdə o dövrdə Heydər Əliyevin İrəvanda
azərbaycanlıları necə müdafiə etməsindən,
onların taleyi ilə maraqlanmasından, fəaliyyətlərinə
kömək etməsindən bəhs olunur.
Tamaşanın
çətin bir strukturu var idi. On iki məkandan
ibarət səhnə əsərini səhnədə qurmaq
praktiki baxımdan çox çətindir. Qərara aldım ki, səhnəni iki yerə bölək.
Bölünən hissə həm arxa planda
növbəti məkanın qurulmasına xidmət etsin. Həm də tamaşa gedə-gedə ikinci hadisələri
arxadan işıq verməklə tamaşaçılara
göstərmək mümkün olsun. Bu
forma özünü doğrultdu. Kölgə vasitəsilə
verilən səhnələr tamaşaya bir dinamika verdi. Siyasi motivli əsərin
tamaşaya qoyulması həmişə çətinlik
törədib. Ona görə burda bütün siyasi
dialoqları gərgin dramatik fonda işləməyi
qarşıma məqsəd qoydum.
- Bu yaxınlarda "Azdrama"da
tamaşaya qoyulan "Qatil" tamaşası
açıq-saçıq səhnələrə görə
böyük səs-küyə səbəb oldu. Siz də
"Qatil" tamaşasına qurluş verən
rejissorlardansınız...
- Mən ilk dəfə
"Qatil" tamaşasına Türkiyə teatrının
aktyorlarının ifasında baxmışam. Bu
tamaşa başqa bir estetika ilə qurulmuşdu. Onun rejissoru Məlahət Abbasova idi. Onunla bir vaxtda oxumuşuq -mən rejissorluq, o, aktyorluq
kursunda. Bu tamaşanın tərtibatı
xoşuma gəldi. Maraqlı aktyor
oyunları var idi. Özüm bu
tamaşanı quran bir rejissor kimi çox
çalışmışam ki, dramatik situasiyanı,
obrazların mahiyyətini müəllif və həyat məntiqinə
uyğun açım.
"Azdrama"da
qoyulan "Qatil" tamaşasının da özünün
estetik və ideya prinsipləri var. Müqayisə etmək
fikrində deyiləm. Zövqlər
müxtəlifdir. O tamaşanı quran rejissorun öz
dünyagörüşü var. Hadisələrə
münasibəti tamam başqadır. İdeyasını
həmin səhnədə başqa cür təcəssüm
etdirir. Açıq-saçıqlığı
qəbul edən də var, etməyən də. Mehribanın tamaşasından söhbət gedirsə,
o, rəngarəng, dramatik səpkili bir tamaşa meydana
çıxarıb. Amma mənim məntiqim
tamam başqadır. Mən 43 yaşlı
müəllimənin o cür səhnələrə belə
tez hazır olduğunu görə bilmirəm. Bu qadın ömrü boyu öz aləminə
qapanan, daim kitablar arasında, öz peşəsinin vurğunu
olan bir müəllimədir. Ona görə
mənim məntiqimlə, o qadında komplekslər olmalıdır.
Və əsərdə də müəllif məhz
bu məntiqi göstərib. Səhnədə
müəllimənin döyülməsi, əzabvermə səhnələri
var. Mən bu əzabı fiziki əzab kimi görə bilmədim.
Müəlliməni tamaşaçının
gözü qarşısında döymək, sürümək
yox, onu mənən yaralamaq mənim üçün
tamaşada önəmli idi. Hətta tamaşada müəllif
məntiqi var. Gənc kişi müəllimə
ilə mübahisə zamanı belə bir ifadə işlədir:
"Səni söyürəm, döyürəm? Nə edirəm ki, sənə?" Onu döymək, söymək yox, mənəvi
işkəncə vermək ideya baxımından doğru
olardı.
Tamaşadakı
erotik səhnələrdən söhbət
düşmüşkən, demək istəyirəm ki, mən
əsərin qəhrəmanlarının bir yerdə
olduqları səhnəni çox mübhəm, hətta səhnə
yox, kölgə vasitəsilə göstərmişəm.
Davamını isə
tamaşaçıların öz təxəyyülünə
buraxmışam.
- Bir rejissor kimi, Azərbaycanda
rejissor qıtlığı hiss edirsinizmi?
- Azərbaycan teatrlarında rejissor
qıtlığı problemi var. Bunu həm zamanla, həm də
klassik teatr məktəbinin getdikcə zəifləməsi ilə
əlaqələndirirəm. O müəllimlər ki,
pedaqoq-rejissorlar ki, var idi vaxtilə, indi demək olar, yox dərəcəsindədir.
Əgər güclü müəllim-pedaqoq-rejissor
yoxdursa, güclü tələbə hardan olsun? Azərbaycan
teatrında böyük pedaqoq-rejissorlar olub: Mehdi Məmmədov,
Ağakişi Kazımov, Nəsir Sadıqzadə, Azərpaşa
Nemətov, Vaqif İbrahimoğlu və başqaları. Onlardan bir neçəsi dünyasını dəyişib.
Qalanları isə Azərbaycan teatr mühitinə
gələcək teatr rejissorları yetişdirmək
üçün çox azlıq təşkil edir. Əsas problem budur.
İkincisi, zaman dedim. Zamanın tələbləri bu saat başqa
estetikanı diqtə edir. Sürətli oynaqlıq
və əyləncə kimi məfhumlar. Bu,
teatra da sirayət edib. Gənc rejissorlar
çox zaman özlərini bu tələblərə uyğun
formalaşdırırlar. Ona görə də
teatrın sanbalı, klassikliyi getdikcə aşağı
yuvarlanır, səviyyə enir.
- Yaxın vaxtlara kimi Sumqayıt Dram
Teatrında durğunluq və sönüklük hiss olunurdu. İndi vəziyyət necədir?
- Teatrımızda çox aktual,
dinamik bir iş gedir. Teatr ardıcıl olaraq həm
planlı, həm də repertuardankənar tamaşalar
hazırlamaqla məşğuldur. Baş
rejissor kimi, mənim işim teatrdakı yaradıcı
mühiti ayaqda saxlamaq, sönməyə qoymamaqdı. Amma yaradıcı adama bu işi yüksək səviyyədə
görmək üçün münbit şərait
yaradılmalıdı. Teatrın yeni təyin
olunmuş direktoru İsalm Həsənov bu şəraiti
yaratmağa qadir olan direktorlardandı. O, təkcə
münbit şərait yaratmaqla kifayətlənmir, həm də
yaradıcı adamları yeni ideyalara sövq edir. Bu baxımdan teatrımızın gələcəyini
uğurlu görürəm.
- Hansı planlarınız var,
hansı arzularla yaşayırsınız?
- Arzular tükənməzdir. İstərdim ki, bütün arzularım yerinə
yetsin. Bu isə mümkün deyil. İkinci də, arzu bitəndə, həyat bitir.
Rejissorun arzusu ən çox peşəsi ilə bağlı
olur: planda nəzərdə tutduğu tamaşaları yüksək
səviyyədə qura bilsin. Həmin
tamaşaları tamaşaçının yaddaşına əbədi
həkk etdirə bilsin. Əgər tamaşaçı
sənin qurduğun tamaşanı 5-10 gündən sonra yaddan
çıxaracaqsa, bu artıq sənin faciəndir. Ona görə çalışıram ki,
tamaşalarım uzunömürlü olsun. Şəxsi həyat
arzularımı hələ ikinci plana atmışam...
əvvəli var
Namiq MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2015.- 13
yanvar.- S.15.