Azərbaycanda “Açıq hökumət
tərəfdaşlığı” vətəndaş cəmiyyəti
platforması yaradılacaq
Bu il Aəzrbaycanda “Açıq hökumət tərəfdaşlığı” vətəndaş cəmiyyəti platforması yaradılacaq. Bu, Azərbaycan prezidenti İlham Əliyevin 27 aprel 2016-cı il sərəncamı ilə təsdiq edilən “Açıq Hökumətin təşviqinə dair 2016-2018-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı”nda əksini tapıb.
Milli Fəaliyyət Planına əsasən, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurası, mərkəzi və yerli icra hakimiyyəti orqanları 2016-cı ildə “Açıq hökumət tərəfdaşlığı” vətəndaş cəmiyyəti platformasının yaradılması və fəaliyyətinin dəstəklənməsini təmin etməlidir.
Qeyd edək ki, “Açıq hökumət tərəfdaşlığı” təşəbbüsü 2011-ci ildə ABŞ-ın liderliyi ilə aparıcı dövlətlərin birgə səyi ilə yaranıb. Platforma hökumətləri daha şəffaf, daha hesabatlı və vətəndaşlara qarşı daha məsuliyyətli etmək missiyasını daşıyır. 2011-ci ilin sentyabrında 69 dövlətin imzaladığı “Açıq Hökumət Bəyannaməsi”ndə qeyd edilir ki, bütün dünyada getdikcə xalqlar daha açıq, effektiv, məsuliyyətli və şəffaf idarəetməyə sahib olmaq, vətəndaş iştirakçılığının genişləndiyi, vətəndaşın görəvləndirlidiyi, korrupsiya ilə effektiv mübarizə aparıldığı sistem qurmaq istəyirlər.
Sənədə imza atan siyasi liderlər həmin məqsədlərə çatmaq üçün 4 istiqamət üzrə öz üzərlərinə öhdəlik götürdüklərini bəyan ediblər: 1) hökumətlərin fəaliyyəti ilə bağlı məlumatlara əlçatanlğın artırılması; 2) idarəetmədə vətəndaş iştirakçılığının genişləndirilməsi; 3) dövlət idarəetməsində yüksək peşə etikasının tətbiqi; 4) hökumətin daha hesabatlı və açıq olması üçün yeni nəsil texnologiyaların tətbiq olunması.
“Açıq hökumət tərəfdaşlığı” üzrə beynəxalq Platformaya üzv olmaq niyyətində olan ölkələr üçün 4 meyar üzrə minimum tələblərə cavab verməlidirlər: 1) fiskal şəffaflıq; 2) məlumatlara əlçatanlıq; 3) dövlət rəsmilərinin gəlir (əmlak) ilə bağlı məlumatların ictimailəşdirilməsi; 4) vətətəndaşların idarəetməyə cəlbi.
Azərbaycan “Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı” beynəlxalq təşəbbüsünə 2011-ci ildə qoşulub. Məqsəd şəffaflığın artırılması və “Açıq Hökumət” sahəsində fəaliyyətin təkmilləşdirilməsi, bu sahədə beynəlxalq təcrübənin mübadiləsi və ən yaxşı praktikanın formalaşmasıdır.
Hökumət “Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı” beynəlxalq təşəbbüsünə qoşulmaqla “Açıq Hökumət”in təşviqi və şəffaflığın artırılması ilə əlaqədar öz fəaliyyətini təkmilləşdirmək, bu sahədə aparılan təcrübə mübadiləsinə töhfə vermək və beynəlxalq səylərə qoşulmaq niyyətini bildirib.
Ümumiyyətlə, Açıq Hökumət Təşəbbüsünün (AHT) mahiyyəti ondan ibarətdir ki, dövlət özü şəffaflığı təmin etməklə vətəndaş iştirakçılığını stimullaşdırmağa çalışır. İnternet texnologiyaların sürətli inkişafı vətəndaşların dövlət orqanlarının fəaliyyəti ilə bağlı hər şeyi bilmək hüququnun tam dolğunluğu ilə reallaşdırılması üçün çox geniş imkanlar açır. Bu zaman “bilgili vətəndaş hakimiyyət və dövlət orqanlarının daha yaxşı işləməsində maraqlı olmaqla, kömək etməyə çalışacaq” yanaşması əsas götürülür. İnformasiya açıqlığını təmin etməklə dövlət vətəndaşların da bilgili olmasını təmin edir, daha çox məlumat almaq imkanı olanda isə vətəndaş iştirakçılığı geniş vüsət alır.
Geniş vətəndaş iştirakçılığı isə hakimiyyət və dövlət orqanlarının daha yaxşı işləməsini, cəmiyyətlə effektiv əks-əlaqəni təmin edir, yanlışların zamanında aşkarlanması, aradan qaldırılmasına yardım göstərir. Dövlət tərəfindən elə mexanizmlər yaradılır ki, vətəndaşlar dövlət orqanlarının fəaliyyətində nəinki, səhvləri aşkarlaya bilsinlər, eyni zamanda onların həllində, optimal qərarların qəbulun da iştirak edə bilsinlər. Bununla dövlət etimad mühiti yaradır və sadə vətəndaşların idarəetməyə cəlb edilməsiylə miqyaslı vəzifələrin həllini optimallaşdırır.
Funksiyaların və məsuliyyətin bir hissəsini cəmiyyətlə bölüşməklə ümumi maraqların təmin olunması üçün birgə (cəmiyyət-dövlət) idarəetmə modeli tətbiq olunur. Sovet təcrübəsindən fərqli olaraq bu modeldə “ictimai iştirakçlıq” anlayışı fərqli mahiyyət kəsb edir. Dövlət və fəal vətəndaşlar idarəetmə prosesinin iştirakçılarına çevrilirlər. Eyni zamanda könüllü proqramları, məqsədli maliyyəşdirmə ilə dövlət bu prosesin məzmununu və kontekstini müəyyən edə bilir.
Azərbaycan “Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı” beynəlxalq təşəbbüsünə qoşulduqdan sonra “2012-2015-ci illərdə Açıq Hökumətin Təşviqi üzrə Milli Fəaliyyət Planı” Azərbaycan Prezidentinin 5 sentyabr 2012-ci il tarixli fərmanı ilə təsdiqlənib. Milli Fəaliyyət Planının əsas prinsip və dəyərləri dövlət orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın artırılması, hesabatlılığın təkmilləşdirilməsi, ictimai iştirakçılığın genişləndirilməsi və yeni sosial texnologiyaların tətbiqi kimi bəyan olunub.
Açıq Hökumətin Təşviqi üzrə Milli Fəaliyyət Planı 9 əsas tematik öhdəlik qrupundan ümumilikdə, 43 əsas və köməkçi fəaliyyət növlərindən ibarət idi. Azərbaycan Respublikası Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə Komissiyasının 2012-2013-cü illər üzrə apardığı qiymətləndirməyə əsasən dövlət orqanları tərəfindən Fəaliyyət Planında nəzərdə tutulan fəaliyyətlərin 64%-i icra edilib. Ümumi olaraq Komissiya tərəfindən aparılan qiymətləndirmənin nəticəsinə əsasən isə Fəaliyyət Planında 2014-ci il üçün nəzərdə tutulan tədbirlərin dövlət qurumları tərəfindən tam icra vəziyyəti 76% müəyyən edilib.
Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, bu il aprelin 27-də Azərbaycan prezidenti İlham Əliyevin sərəncamı ilə növbəti, “Açıq hökumətin təşviqinə dair 2016-2018-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı” təsdiqlənib. Plan 11 istiqamət üzrə qruplaşdırılmış 58 tədbiri əhatə edir.
Milli Fəaliyyət Planının təsdiqlənməsi ilə bağlı Azərbaycan Respublikası Prezidenti sərəncamının 5-ci bəndində tövsiyə olunub ki, tədbirlərin həyata keçirilməsinə, dəyərləndirilməsi prosesinə vətəndaş cəmiyyəti institutları cəlb olunsun. Eyni zamanda “Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı”nın əsas prinsiplərindən biridə Fəaliyyət Planının icrasının vətəndaş cəmiyyətinin cəlb edilməsidir. Açıq Hökumətin Təşviqi üzrə vətəndaş cəmiyyəti Platformasının formalaşdırılması üçün imkan yaradılması çox vacibdir.
Ekspertlər qeyd edirlər ki, yeni plan çox
böyük potensiala malikdir. Bu planın icrası islahatlar proqramının aktuallığını
təmin etməyə
kömək edəcək,
vətəndaşlar, vətəndaş
cəmiyyəti üçün
yeni imkanlar açacaq. Xüsusən, şəffaflıq, məlumatlara əlçatanlıq,
dövlət rəsmilərinin
gəlir (əmlak) ilə bağlı məlumatların ictimailəşdirilməsi,
vətətəndaşların idarəetməyə cəlb
olunması istiqamətində
yeni irəliləyişlər
əldə etməyə
imkan verəcək.
Bu Planın uğurla
icrası xeyli dərəcədə vətəndaş
cəmiyyətinin fəal
mövqe tutmasından
da asılı olacaq. Vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının islahatları
gündəlikdə saxlaması,
müvafiq dövlət
qurumlarını müstəqil
dəyərləndirmə ilə təmin etməsi və AHT təşəbbüsləri üçün
vacib olan ictimai etimad mühitinin yaradılmasına
yardım göstərməsi
çox mühümdür.
Bu il iyulun
21-22-də Filippinin paytaxtı
Manila şəhərində Açıq Hökumət
Tərəfdaşlığı çərçivəsində “Asiya-Sakit Okean Regional Dialoq” adlı ikigünlük konfransda Azərbaycan vətəndaş
cəmiyyəti səviyyəsində
təmsil olunub. Tədbir iştirakçısı
İqtisadi Təşəbbüslərə
Yardım İctimai Birliyinin eksperti Samir Əliyevin sözlərinə görə,
regional konfransda vətəndaş
cəmiyyətinin Azərbaycanın
AHT təşəbbüsündə qalmasında maraqlı olduğunu, ölkəmizin
statusunun yaxşılaşdırılması
üçün hökumətlə
dialoqa hazır olduqlarını vurğulayıblar.
S.Əliyev qeyd edib ki, regional tədbir qarşıya 3 məqsəd qoymuşdu: Uğurlu təcrübələri
bölüşməkdə və mənimsəməkdə
ölkələr üçün
məkanın yaradılması;
AHT üzrə yeni qəbul edilmiş Milli Fəaliyyət Planlarının (2016-2018) təqdimatı
və rəylərin alınması; Milli Fəaliyyət Planlarının
dəstəklənməsi üçün
tələblərin müəyyənləşdirilməsini
qarşıya məqsəd
qoyan konfransda həm dövlət qurumlarının, həm də vətəndaş cəmiyyətinin nümayəndələri
ayrı-ayrılıqda təmsil
etdikləri ölkələr
üzrə yeni Milli Fəaliyyət Planının icra vəziyyəti barədə
qısa açıqlamalar
veriblər. S.Əliyevin dediyinə görə,
hökumət qurumları
ilə vətəndaş
cəmiyyəti arasındakı
dialoq tədbirin əsas müzakirə mövzusu olub. Belə ki, AHT-nin baş direktoru
Sanjay Pradhan Açıq
Hökumət Təşəbbüslərinin
dəstəklənməsini vətəndaşların hüquq
və imkanlarının
artırılması üsulu
kimi görür: “Üzv ölkələrin
ambisiyalarını artırmaq
lazımdır ki, vətəndaşların ən
mühüm tələbləri
ödənilməklə onların
həyat səviyyəsi
nəzərəçarpacaq dərəcədə yüksəlsin.
Bunun üçün prosesə
daha çox hökumət qurumu və vətəndaş cəmiyyəti qoşulmalıdır”.
S.Əliyev hökumət qurumları ilə vətəndaş cəmiyyəti arasındakı
dialoqu Azərbaycan üçün də aktual sayır. “Tədbir iştirakçıları
hökumət-vətəndaş cəmiyyəti dialoqu barədə ətraflı
danışdıqları halda
Azərbaycanda belə
dialoqun olmaması təəssüf hissi doğurur. Azərbaycan AHT təşəbbüsünə
ilk qoşulan ölkələrdəndir.
Hökumət AHT ilə bağlı
2 dəfə Fəaliyyət
Planı qəbul edib. Yeni Fəaliyyət Planı
2016-cı ildə qəbul
edilib. Ancaq 4 illik fəaliyyət
dövründə AHT çərçivəsində
vətəndaş cəmiyyəti
ilə dialoq mexanizmi yaradılmayıb”.
Ekspert hesab edir ki,
Azərbaycanda Açıq
Hökumət Təşəbbüslərinin
yayılması istiqamətində
vətəndaş cəmiyyəti
ilə konsultativ mexanizmlərin qurulması,
o cümlədən vətəndaş
cəmiyyətinin cəmləşdiyi
Platformanın yaradılması,
hökumətin vətəndaş
cəmiyyətinin səslərini
eşitməsi, onlarla
dialoq və məsləhətləşmələr aparması vacibdir.
Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə
üzrə QHT-lərin
Məlumat və Əməkdaşlıq Şəbəkəsinin
koordinatoru Əliməmməd
Nuriyev AHT üzrə vətəndaş cəmiyyətinin
hökumətlə çox
uğurlu əməkdaşlıq
təcrübəsinin olduğu
qənaətindədir. Onun sözlərinə
görə, “Açıq
hökumətin təşviqinə
dair 2016-2018-ci illər
üçün Milli
Fəaliyyət Planı”
hazırlanan zaman QHT-lərlə geniş və ətraflı müzakirələr aparılıb.
Planın ilkin variantı Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə
üzrə Komissiyanın
saytında yerləşdirilib,
Korrupsiyaya Qarşı
Mübarizə üzrə
QHT-lərin Məlumat
və Əməkdaşlıq
Şəbəkəsinin təşkilatçılığı
ilə QHT-lərin, müstəqil ekspertlərin
iştirakı ilə
ictimai müzakirə keçirilib. Komissiya bütün maraqlı
tərəflərin rəylərini
toplayıb və təklifləri nəzərə
alıb.
Bundan başqa, dediyinə görə, QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurası AHT ilə bağlı məsələləri diqqətdə saxlayır. Nuriyev ötən və bu il qrant müsabiqələrində bu məsələlərin müsabiqə mövzularından biri kimi nəzərdə tutulduğunu, QHT-lərə qrantlar verildiyini xatırladıb.
“Açıq hökumətin təşviqinə dair 2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı” kifayət qənaətbəxş səviyyədə icra olunduğunu deyən Ə.Nuriyev QHT-lərin də Planın icrasında, monitorinqində iştirak etdiklərini bildirib. Dediyinə görə, yeni Fəaliyyət Planı isə vətəndaş cəmiyyəti təşkilatları ilə daha geniş və dərin əməkdaşlığı nəzərdə tutur. “Eyni zamanda Planda AHT üzrə vətəndaş cəmiyyətinin müzakirə, dialoq platformasının yaradılması təşəbbüslərinin dəstəklənməsi nəzərdə tutulub. Artıq bununla bağlı QHT-lər, müstəqil ekspertlər ilkin müzakirələr aparıblar. Müxtəlif yanaşmalar nəzərdən keçirilib. Şübhəsiz ki, bu cür platforma yaradılması çox əhəmiyyətlidir və AHT təşəbbüslərinin daha yaxşı səmərə verməsini şərtəndirən amillərdən biridir.
Yeri gəlmişkən, “Tolerantlıq” Sosial Araşdırmalar İctimai Birliyi maraqlı layihənin icrasına başlayıb. “”Açıq Hökumətə vətəndaş dəstəyi” layihəsinin məqsədi “Açıq Hökumət” ideyasının təbliği, Açıq Hökumət Təşəbbüsləri istiqamətində tədbirlərin daha səmərli həyata keçirilməsinə ictimai dəstək verilməsidir. Layihə fəaliyyətlərindən biri kimi “Açıq Hökumət” ideyası, AHT-nin Azərbaycanda tətbiqi və bununla əlaqədar həyata keçirilən tədbirlər barədə analitik materiallar, müsahibələr, ekspert rəylərinin dərc olunması nəzərdə tutulub.
Murad MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2016.-10 avqust.-S.10.