Dövlətlərin tanınması
Var dövlətimizin imzası imzalar
içində
Dünyada, beynəlxalq aləmdə iştirak etmək hər bir xalqın, şəxsin və onu təmsil edən hər bir dövlətin haqqıdır. Dünyanın hüquq və siyasət məzmunlu tərkibi də məhz hüquqdan meydana gəlir. Dövlətin hüququ onun fəaliyyət tərkibi ilə yaranır və maraqlarının təminatına istiqamətlənir.
Dövlətlər universal siyasət qurum olduqlarından, bir-birləri ilə əlaqələr və münasibətlər qurmaq səlahiyyətlərinə sahibdirlər. Dövlətlər bu səlahiyyətləri bir-birləri üçün qarşılıqlı tanınma yolu ilə tanıyıblar. Dövlətlər bir-birlərini tanıyır, səlahiyyətli, hüquqi tərəf kimi qəbul edir və hüquq-siyasət prizmasından çıxış edərək tanıtma, tanıtdırma aktını həyata keçirirlər. Qarşılıqlı siyasi-hüquqi aktlar sayəsində beynəlxalq sistem formalaşır.
Tanıma bir dövlətin, başqa bir dövlətə beynəlxalq hüququn subyekti kimi nəzərdən keçirilməsini və onunla rəsmi münasibətlər qurmağa hazır olmasını bəyan edən birtərəfli aktdır. Tanıma bilavasitə beynəlxalq-hüquqi məsələ deyil, çünki bir dövlətin başqa dövləti tanımaq vəzifəsi və ya müvafiq olaraq, ikinci dövlətin tanınmaq hüququ yoxdur. Başqa sözlə, tanıma dövlətin tam öz ixtiyarındadır və onu heç kim məcbur edə bilməz ki, yeni yaranmış dövləti və ya hökuməti tanısın. Bir dövlət başqa bir dövləti (və ya hökuməti) tanıyarkən öz siyasi və iqtisadi maraqlarını əldə rəhbər tutur.
Dövlətin və ya hökumətin tanınması mühüm beynəlxalq-hüquqi nəticələr doğurur. Tanıyan və tanının dövlət (hökumət) üçün normal ikitərəfli münasibətlər qurmaq, o cümlədən diplomatik nümayəndəliklər təsis etmək və müqavilələr bağlamaq üçün zəruri şərtdir.
Tanıma birbaşa və ya dolayı yolla ifadə oluna bilər. Bir dövlətin tanımadığı dövlətlə beynəlxalq konfransda iştirak etməsi dolayı tanıma hesab edilməməlidir. Lakin dövlətin hər hansı bir yeni dövlətin BMT-yə qəbul olunmasının lehinə səs verməsi dolayı tanıma sayıla bilər.
Tanımanın yeni dövlət üçün hansı əhəmiyyət daşıması ilə bağlı iki bir-birinə mövcud nəzəriyyə mövcuddur: kostitutiv nəzəriyyə və deklarativ nəzəriyyə. Konstitutiv nəzəriyyə (“təsis etmək”, “yaratmaq” sözündəndir) görə, dövlət yalnız tanındıqdan sonra beynəlxalq hüququn subyektinə çevrilir. Tanıma dövlətçiliyin, beynəlxalq-hüquqi subyektliyin ilkin zəruri şərtidir. Tanıma dövləti və ya hökuməti “yaradır”. Kostitutiv nəzəriyyənin bir sıra mühüm qüsurları var. Belə çıxır ki, yeni qurumlar beynəlxalq-hüquqi subyektliyi üçüncü tərəflərin subyektiv mövqeyindən asılıdır. Beynəlxalq-hüquqi subyektlik obyektiv fakt olmalıdır və onun mövcudluğunu yalnız beynəlxalq hüquq normalarını tətbiq etməklə ortaya çıxmaq olar. Digər tərəfdən, sözügedən nəzəriyyədən aydın deyil ki, hər hansı bir dövlətin beynəlxalq hüququn subyekti sayılması üçün nə qədər dövlət onu tanımalıdır: bir dövlət, yoxsa “aparıcı” dövlətlər, yaxud dünyanın bütün ölkələri.
Deklarativ nəzəriyyə (“bəyan etmək” sözündəndir) əksinə hesab edir ki, tanıma obyektiv fakt kimi artıq mövcud olan beynəlxalq-hüquqi subyektliyi yalnız bəyan edir. Yeni yaranmış dövlətin beynəlxalq hüququn subyekti olması onun başqa dövlətlər tərəfindən tanınmasından qətiyyən asılı deyildir.
Tanımanın
iki forması mövcuddur: de-fakto (de facto) və de-yure (de yure).
Dövlət yeni dövləti (hökuməti)
o zaman de-fakto tanıyır ki, onun sabitliyinə və uzun
müddət qalacağına tam əmin deyil. De-fakto tanıma zamanı müvafiq dövlətlər
arasında, adətən, yalnız konsulluq münasibətləri
qurulur. De-yure tanıma tam tanımadır.
Bu halda tanıyan dövlət tanımanın
obyekti ilə diplomatik münasibətlər qurmağa hazır
olduğunu bəyan edir; istənilən halda, diplomatik
münasibətlərin qurulması de-yure tanıma hesab olunur.
Beləliklə, tanımanın iki forması
arasında fərq onların doğurduğu hüquqi nəticələrin
həcmindədir.
Praktikada elə hallara rast gəlinir ki, iki bir-birini
tamamlayan dövlət konkret məsələlərin həlli
üçün rəsmi əlaqəyə girməyə məcbur
olurlar. Bu faktik, qeyri-rəsmi tanıma “ad hoc” tanıma (yəni
bu hal üçün, bir dəfə üçün)
adlanır.
Tanınmanın
destinatorundan (obyektivindən) asılı olaraq, onun
aşağıdakı növlərini ayırırlar:
dövlətin tanınması; hökumətin
tanınması; milli-azadlıq hərəkatının
tanınması; vuruşan tərəfin tanınması,
mühacirətdə olan hökumətin tanınması.
Siyasi elmlər
üzrə fəlsəfə doktoru Elşən Nəsibovun
sözlərinə görə, beynəlxalq münasibətlərdə
tanıma və tanıtma da yeni tələblər, yeni
geosiyasi şərait
üzərində formalaşır. Məsələn,
faşist Almaniyasının 1939-cu ildə Polşaya hücumu
sayəsində yeni geosiyasi şərait yaranmış və
Polşanın mühacir hökuməti əvvəlcə
Fransada, sonra isə Böyük Britaniyada məskunlaşmışdı.
Bununla bərabər, General Şarl De Qolun
başçılığı ilə Fransa “Azadlıq Hərəkatı”
formalaşmışdı. Bu hərəkat
Böyük Britaniya tərəfindən bir siyasi və hərbi
tərəf kimi qəbul olunurdu.
Politoloq bildirir ki, dövlətlər, xalqlar imperiya və
postimperiya, mövcudluq və məğlubiyyət
dövrünü yaşayırlar. Bu baxımdan da
geosiyasi şəraitə müvafiq olaraq tanınma, yenidən
tanınma meydana gəlir. Bu hallara misal olaraq Osmanlı
imperiyasının, Böyük Britaniya, Fransa və Sovet
imperiyasının dağılmasını və yeni geosiyasi
fonda müstəqil dövlətlərin meydana gəlməsini
və müstəqil dövlətlərin tanınması
(de-yure) hallarını nümunə göstərən Nəsibova
görə, tanınma rəvan, stabil və eləcə də
çətin şəraitdə ortaya çıxan bir proses
kimi xarakterizə oluna bilir. “Tarixən tanınma
prosesi dövlətlər tərəfindən birtərəfli
olaraq həyata keçirilib, eləcə də konfranslarda,
konqreslərdə, həmçinin digər beynəlxalq
yığıncaqlarda müəyyən olunub. Məsələn, Paris sülh
konfransında (1919-cu il) Azərbaycanın
və Gürcüstanın müstəqilliyi İngiltərə
tərəfindən (I Dünya müharibəsində qalib
müttəfiq dövlət idi) de-fakto tanınıb. Bundan sonra Azərbaycan hökuməti ayrı-ayrı
ölkələrdə konsulluqlar və digər diplomatik
nümayəndəliklərin təsisi haqqında qərar qəbul
edib. Paris sülh konfransında Almaniya məğlub tərəf
olmaqla Polşanın müstəqilliyini tanıyıb”.
Beynəlxalq səviyyədə hüquqi-siyasi tanıma
dövlətlərin bəyanatından, qəbul etdikləri qərarlardan
(fərdi olaraq və təşkilat formasında) ibarətdir. Tanıma ilə
dövlət obyektini özünə yaxın edir və
hüquqi-siyasi subyektə çevrilmiş tərəflə
(dövlətlə, hökumətlə, mühacir hökuməti
ilə, qiyamçı tərəflə) əlaqələri yaradır.
Tanınma bir proses kimi münasibətdən, mövqedən
başlayır, əlaqələrlə (məsələn,
diplomatik əlaqələrlə) yekunlaşır. “Beynəlxalq aləmdə tanınma dövlətlər
və hökumətlər arasındakı əlaqə və
münasibətlərdə inteqrasiya məzmunlu əməkdaşlıq
və tərəfdaşlıq prinsiplərini müəyyən
edir. Bu prinsiplərlə qurulan əlaqələr
regional və qeyri-regional sistemlərin, strukturların
yaranmasını təmin edir. Diplomatik
tanınma sonrakı addımlar üçün baza rolunu
oynayır və müqavilələr üçün tərəflərə
haqlar verir”.
Dediyinə
görə, siyasi-hüquqi və nəticə etibarilə rəvan,
stabil, normal, uyğun, digər tərəflərin milli və
beynəlxalq maraqlarına zərbə vurmadan, status-kvoya
qayıtmadan, qarşılıqlı şəkildə
razılıqlı olaraq (məsələn, dövlətin
yumşaq və razılaşmış formada,
başqalarına zərərlər vurmadan parçalanması
ilə nəticələnən yeni dövlətlərin
yaranması halı), beynəlxalq regional və qlobal təhlükəsizliyə
zərər vurmadan (məsələn, beynəlxalq terror təşkilatının
başqa bir dövlət ərazisində bəyan etdiyi qondarma
qurumu müstəqil dövlət kimi tanımaq özü elə
onu tanıyanlar üçün təhdiddir), beynəlxalq
hüququ kobud şəkildə pozmamaqla, nəticələnən
tanınma adi beynəlxalq hüquq normaları ilə həyata
keçirilən normal bir
aktdır. Tanınma beynəlxalq münasibətlərdə
sistem yaradan və münasibətləri əlaqələrə
keçirən, yəni reallaşdıran və təsdiqləyən
və əksər hallarda pozitivliyi özündə əks
etdirən bir aktdır. Tanınma ilə
dövlətin (tanıyan dövlətin) xarici əlaqələri
genişlənmiş olur və sistemdə meydana gələn
yeni subyekt hesabına başqa dövlətlərin və xalqların
imkanları genişlənmiş mərhələyə qədəm
qoyur. “Tanınma və əməkdaşlıq
resursların istifadə imkanlarını böyüdür.
Lakin bununla bərabər, məhdudlaşdırıcı
hallar da olur, xarici siyasət istiqamətləri məhdudlaşır.
Məsələn, bir və ya da bir neçə
tərəfin mənafeyinə uyğun gəlməyən beynəlxalq
tanınma ziddiyyətləri yaradır və əlaqələrin
soyumasına gətirib çıxarır. Ziddiyyətlər yaradan tanıma halına misal olaraq
Kosovonun müstəqilliyinin tanınması zamanı yaranan
qruplaşmanı misal göstərmək olar”.
Beynəlxalq
hüququn müstəqil tərəfi olan (o halda ki, bu dövlət
tanıma aktına qədər özü müstəqil siyasi
aktordur) və
hüquqi baxımdan tanınmış olan bir dövlət müstəqillik
qazanmış digər dövləti müəyyən aktla bəyan
etməklə müstəqil tərəf kimi tanıyır və
hüquqi baxımdan onunla hərtərəfli əlaqələr
qurmaq marağını və istəyini bildirir. Özünü bu yöndə hazırlıqlı
hesab edir. Ən əsası isə müstəqilliyini bəyan
etmiş dövlət forması dövlət standartlarına
cavab versin-lazımi strukturlara sahib olsun (“Konstitutiv” nəzəriyyə
belə qənaətlə çıxış edir və
dövlət tanındıqdan sonra beynəlxalq hüququn
subyektinə çevrilir), “dövlət” adlanan məfhumun
kriteriyalarını özündə əks etdirsin və beynəlxalq
hüquqa əsasən, bəyan edilmiş müstəqillik
üçüncü, dördüncü və s. tərəfin
(dövlətin) müstəqilliyinə, ərazi
bütövlüyünə və beynəlxalq hüququn digər
prinsiplərinə
qarşı yönəlməsin). “Bu
akt müstəqil, suveren hüquqlu bir dövlətin beynəlxalq
arenaya müstəqil tərəf kimi can atan dövləti eyni
müstəvidə siyasi və hüquqi qurum kimi
tanımasını əks etdirən hüquqi sənəddir.
Lakin bu hüquqi sənəd başqa dövlətlər
tərəfindən qəbul olunmaya bilər. Tanınma fərdi əsaslıdır və bu
baxımdan da məcburi xarakterli deyil. Tanınma
bu aspektdə həm universal maraqları əks etdirən, həm
də regional fərdi milli maraqları özündə ehtiva
edən hüquqi-siyasi proseslərdən ibarətdir”.
Siyasi tanıtdırma, tanıma hüquqi əsaslı
olmaqla yanaşı, həm də yuxarı səviyyəli bir
aktdır. Burada ilk növbədə dövlətlərin
müstəqil tərəf kimi tanınması aktı əsas
götürülür. Çünki
dövlət müstəqil hüquqi subyekt kimi beynəlxalq
arenaya daxil olur və digər dövlətlər və təşkilatlar
tərəfindən hüquqi tərəf kimi qəbul olunur.
Bir dövlətin müstəqilliyinin digərləri
tərəfindən və BMT tərəfindən
tanınması artıq bu dövlətin regional və qlobal
miqyaslı siyasətdə hüquqi üzvlüyünü
yaratmış və dünya siyasətinin tərkibinə
çevirmiş olur.
E.Nəcibovun sözlərinə görə, müstəqilliyin
tanınması leqal tanınmadır ki, bu da tanınan tərəfə
siyasi, hüquqi, iqtisadi səlahiyyətlər verilməsi kimi
baş düşülə bilər. “Düzdür, dövlətlər
özləri elə hüquqi səlahiyyətlər
yaradırlar, özləri özlərinə haqq verirlər.
Lakin sonradan tanınma prosesi sanki, əvvəlkilər
tərəfindən hüquqların verilməsi kimi başa
düşülə bilər. Buna
konstitutiv tanınma deyilir. Məsələn,
BMT-nin üzv olmaq BMT tərəfindən dövlətlərə
hüquqi səlahiyyətlər verilməsi kimi başa
düşülməlidir. BMT dünya siyasətində
iştirak üçün (məsələn, humanitar şəraitlərdə,
böhranlı vəziyyətlərdə yardımçı
tərəf kimi) dövlətlərə haqq vermiş olur.
Bu haqq da dövlətlərin müstəqil
hüquqi subyektlər kimi sənədlərə
qoşulmalarından irəli gəlir. Bu
baxımdan da qəbul etmək olar ki, əvvəlki səlahiyyətli
və sonrakı səlahiyyətli dövlətlər
mövcud olmuş olur. BMT üzvü olan
dövlət BMT-nin regionlar üzrə əməliyyatlarında
hüquqlar əldə etmiş olur. Eyni
zamanda, onu tanıyan dövlət ərazisində rezident tərəfə
çevrilir”.
Hüquqi və demokratik dövlət olan Azərbaycan
Respublikası bütün dünya dövlətləri tərəfindən
tanınır və ərazi bütövlüyü dəstəklənir. Fəxrlə
demək olar ki, müstəqil respublikamızın imzalar
içərisində öz imzası var.
Murad
MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2016.-8 dekabr.-S.10.