Hüquqi dövlətdə sosial təminat hüququ
Hüquqi dövlətdə bütün münasibətlər kimi sosial təminat məsələləri də qanunvericiliklə tənzimlənir. Azad bazar iqtisadiyyatı şəraitində münasibətlər kifayət qədər müstəqil, dövlətin müdaxiləsi olmadan inkişaf etsə də sosial təminat məsələləri birbaşa dövlətin nəzarəti altındadır və sosial baxımdan qayğıya ehtiyacı olan insanları dövlət himayə edir.
Bununla bərabər, dövlət insanların daha ağır sosial vəziyyətlə üzləşməməsi üçün onların əmək, əmək haqqı, minimum pensiya kimi həyatı vacib olan şərtlərinin gözlənilməsini də nəzarət altında saxlayır. Bu baxımdan dövlət insanların sosial təminat hüququnu tanıyır.
Sosial təminat hüququnun tanınması dünyanın bütün hüquqi dövlətlərində mövcuddur. Azərbaycanda da hüquqi dövlət sistemi təsis edildiyindən ölkəmizdə də sosial təminat hüququ tanınır.
Sosial təminat
hüququ Konstitusiyamızda
təsbit edilib. Əsas qanunun
38-ci maddəsində qeyd
edilir ki, hər kəsin sosial təminat hüququ var. Bu o anlamı
verir ki, yardıma möhtac olanlara kömək etmək, ilk növbədə,
onların ailə üzvlərinin borcudur.
Hər kəs qanunla müəyyən edilən
yaş həddinə çatdıqda, xəstəliyinə,
əlilliyinə, ailə
başçısını itirdiyinə, əmək qabiliyyətini itirdiyinə,
işsizliyə görə
və qanunla nəzərdə tutulan digər hallarda sosial təminat almaq hüququna malikdir.
Qanunun bu tələbinə əməl
etməyə dövlət
birbaşa nəzarət
edir. Bununla bağlı şikayətlərə
dövlət daha həssaslıqıa yanaşır.
Təqaüdlərin və sosial müavinətlərin minimum məbləği
qanunla müəyyən
edilir. Dövlət xeyriyyəçilik fəaliyyətinin, könüllü
sosial sığortanın
və sosial təminatın başqa növlərinin inkişafı
üçün imkanlar
yaradır. Sosial təminat
hüququnun digər hüquqlardan fərqləndirən
xüsusiyyətlər var.
Bu hüquq insan həyatının müəyyən-sosial-iqtisadi
sahəsinə şamil
edilir və bəzi hallarda əsas müddəalarda məsləhətverici xüsusiyyətə
sahib olur. Sosial təminat hüququnun
yaratdığı imkanlardan
isə bütün ölkələrdə eyni
səviyyədə istifadə
etmək mümkün
olmur. Bu, ölkənin iqtisadi vəziyyətindən asılıdır.
Bir qayda olaraq sosial təminat
hüququ əmək qabiliyyətini tam və ya qismən itirən vətəndaşların
maddi tələbatının
ödənilməsi üçün
onlara dövlət tərərfindən müvafiq
müavinətlərin ödənilməsindən
və təşkilati-hüquqi
digər tədbirlərin
həyata keçirilməsindən
ibarətdir.
Ümumiyyətlə bu hüquqdan yararlanmaq üçün
müəyyən şərtlərin
ödənilməsi vacibdir. Qanunla müəyyən
edilən yaş həddinə çatdıqda,
xəstəlik olduqda,
əlillik yarandıqda,
ailə başçısını
itirdikdə, əmək
qabiliyyətini itirdikdə
və ya işsiz olduqda sosial təminat hüququndan istifadəyə
əsas yaranır.
Azərbaycan qanunvericiliyinə əsasən,
hər bir kəs əmək pensiyası almaq hüququna sahibdir. Əmək
pensiyaları 3 növ
olur: yaşa görə, əlilliyə
görə və ailə başçısını
itirməyə görə
əmək pensiyası.
Vətəndaşlar 3 səbəbdən birinin hesabına əmək pensiyası ala
bilər.
Yaşa görə əmək pensiyası almaq üçün kişilərin
yaşı 63-ə, qadınların
yaşı 60-a çatmalıdır. Eyni zamanda kişi
və qadınların
ən azı 12 il sığorta stacı olmalıdır.
Bir şəxsin əlilliyə
görə əmək
pensiyası alması üçün onun əlil olması təsdiqini tapmalıdır
və ən azı 5 il
əmək stacı olmalıdır. Əgər müvafiq stac
yoxdursa əlil olan şəxs sosial müavinət alır.
İnsanların konstitusiya ilə müəyyən olunan sosial təminatının
əsas hüquqlarından
biri də sosial müavinət almaq hüququdur. Sosial müavinətlər
qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş qaydada ayrı-ayrı kateqoriya şəxslərə sosial
yardım göstərilməsi
məqsədilə aylıq
və ya birdəfəlik ödənilən
pul vəsaitidir.
2006-cı ilə qədər respublikamızda
sosial müavinətlərlə
bağlı vahid normativ akt mövcud
olmayıb, bu məsələ müxtəlif
qanunvericilik aktları
ilə tənzimlənmişdir.
Həmin
ildə “Sosial müavinətlər haqqında”
Azərbaycan Qanunu qəbul olunduqdan sonra, sosial müavinətlərin
təyin olunması və verilməsinin hüquqi əsasları, eləcə də, bu sahədə yaranan digər münasibətlər bu Qanunla tənzimlənməyə
başlanıb. İnsanlar müxtəlif
səbəblərdən (əlillik
və s.) sosial müavinət ala bilər.
Əlilliklə bərabər, işsizlik də sosial təminat sisteminə qoşulmaq üçün
əsasdır. Burada sosial təminat hüququnun həyata keçirilməsi səbəbi
şəxsin obyektiv səbəblərdən özünün
iş qüvvəsini
sərf etmək üçün iş tapa bilməməsidir. Bu zaman işsiz
qalan vətəndaşa
dövlət öz maliyyə imkanları çərçivəsində işsizlik müavinəti
ödəyir.
Hazırda 360 mindən mindən
artıq insan müavinət, 1,3 milyon insan isə
pensiya alır. Pensiya, müavinət, kompensasiya sosial təminat sistemi üzrə pul ödəmələri
ilə bağlı yaranan münasibətlərə
aiddir.
Pulla yanaşı
sosial təminatın
“natural” növləri ilə
bağlı münasibətlər
də yaranır. Bura tibbi yardım və müalicə, pulsuz və ya gözəştli dərman yardımı, sanatoriya- kurort müalicəsi, tam və yarımstasionar sosial xidmət, uşaqların internatlarda və ya uşaq müəssisələrində
saxlanması, əlillərin
peşə hazırlığı
və işə düzəldilməsi, əlillərin
nəqliyyat vasitələri
ilə təmin edilməsi, protez- ortopedik yardım, əlillərə pulsuz mənzil verilməsi, sosial təminat sistemi üzrə güzəştlər və
s. daxildir.
Sosial təminat
sistemi üzrə pul ödəmələri
və sosial təminatın “natural” növləri
ilə bağlı yaranan münasibətlərin
normal fəaliyyət göstərmərsi
üçün obyektiv
surətdə zəruri
olan prosedur və prosessual xarakterli köməkçi
münasibətlər də
olur. Buna hüquqi faktların
müəyyən edilməsi , sosial təminatın bu və ya
digər növünə
olan hüququn reallaşdırılması, pozulmuş
hüquqların müdafiəsi
və s. aiddir.
Hər il dövlət
büdcəsindən sosial
təminata pul ayrılır xərclənir.
Bu hüquq dövlətin
iqtisadi inkişafından
asılı olduğundan,
hər dövlətdə
fərqli xarakter daşıyır.
Rəsmi
məlumata əsasən,
bu ilin 9 ayında dövlət büdcəsindən sosial
təminat və sosial müdafiəyə 1,63 milyard manat
xərclənib. Ötən ilin
yanvar-sentyabr dövründə
eyni məqsədlə
1,434 milyard manat xərclənmişdi. Bu il
sosial təminat və sosial müdafiə xərclərində
13,7 faiz artım qeydə alınıb.
Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun xətti ilə isə, 2016-cı ilin yanvar-sentyabr aylarında pensiya və müavinətlərin maliyyələşdirilməsinə
2,3271 milyard manat vəsait yönəldilib.
Bu, ötən ilin müvafiq dövrünə
nisbətən 174,1 milyon manat və
ya 8,1 faiz çoxdur. Vəsaitin 97,2 faizini pensiya
xərcləri təşkil
edib.
2016-cı
ilin doqquz ayı ərzində əhaliyə 66,1 milyon manat məbləğində
müavinət ödənilib
ki, bunun da 28,1 faizi hamiləliyə
və doğuma görə, 23,8 faizi əmək qabiliyyətinin
müvəqqəti itirilməsinə
görə, 13,9 faizi dəfn üçün,
34,2 faizi isə digər məqsədlər
üçün ödənilən
müavinətlərin payına
düşür.
2016-cı
il oktyabrın 1-i vəziyyətinə Əmək
və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Sosial Müdafiə Fondunda 1,3114
milyon nəfər pensiyaçı qeydiyyatda
olub ki, bu da ölkə
əhalisinin 13,6 faizini
təşkil edir. Onların 59,6 faizi yaşa, 29,1 faizi əlilliyə, 11,3 faizi isə ailə başçısını
itirməyə görə
pensiya alır.
Təyin
olunan aylıq pensiyaların orta məbləği ötən
ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə 8,9 faiz artaraq 191,2 manat təşkil edib və orta
aylıq əmək haqqının 39 faizinə
bərabər olub.
2016-cı
il oktyabrın
1-i vəziyyətinə 363 min nəfərə sosial müavinətlər təyin
edilib. Yaşa görə müavinət
alanların sayı 16
min nəfər, əlilliyə
görə 150,2 min nəfər,
ailə başçısını
itirməyə görə
39,7 min nəfər, sağlamlıq
imkanları məhdud olduğuna görə müavinət alan 18 yaşadək uşaqların
sayı isə 71,6 min
nəfər olub.
Əmək pensiyası almaq
hüququ olmayan 54,3 min nəfərə kommunal, nəqliyyat və digər xidmətlər üçün
müavinət verilib.
Valideynlərini itirən və valideyn himayəsindən məhrum olan uşaqların 445 nəfər
qəyyumuna aylıq müavinət verilib. Bununla yanaşı, şəhid
ailələrinin, müharibə
əlillərinin, I və
II qrup Çernobıl
AES əlillərinin və
müddətli hərbi
xidmət qulluqçularının
9 min ailəsinə 16,7
min uşaq üçün
aylıq müavinət
ayrılıb.
Bundan əlavə, 3694 nəfər
bir yaşadək uşağa görə
3631 ailəyə və
beşdən çox
uşağı olan
3,1 min qadına 8,9 min uşaq
üçün sosial
müavinət verilib.
2016-cı
ilin doqquz ayı ərzində Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi tərəfindən 85987 nəfərə,
o cümlədən 72691 uşağın
doğulmasına görə,
4520 nəfərə radiasiya
qəzası nəticəsində
əlil olan şəxslərin müalicəsi
üçün, 6681 nəfərə
penitensiar müəssisələrində
cəza çəkməkdən
azad edilən şəxslərə və
həyatını itirən
2095 nəfərin dəfni
üçün birdəfəlik
müavinətlər verilib.
Cari ilin oktyabrın 1-i vəziyyətinə əmək xəsarəti və ya peşə xəstəliyi nəticəsində 456 nəfər zərərçəkən kompensasiya alıb.
Ölkəmizdə 143,8 min aztəminatlı ailənin 609,9 min nəfər üzvü ünvanlı dövlət sosial yardımı alıb və onun bir nəfərə düşən orta aylıq məbləği 35,6 manat təşkil edib.
Azərbaycan Prezidentinin təqaüdünü alan şəxslərin sayı 57,2 min nəfər olub.
Azərbaycan Prezidentinin “Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı adı verilən şəxslərin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi haqqında” və “Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fərdi təqaüdünün məbləğinin artırılması haqqında” 2016-cı il 11 oktyabr tarixli Fərmanlarına əsasən Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı adı verilən şəxslərə, onların dul arvadlarına və 18 yaşına çatmamış uşaqlarına təsis edilən Azərbaycan Prezidentinin təqaüdünün və müxtəlif sahələrdə xidmətlərə görə təsis edilən fərdi təqaüdün məbləğləri 2016-cı il noyabr ayının 1-dən 30 faiz artırılaraq 1300 manata çatdırılıb.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinə Dəstək Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap olunur
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2016.-29 noyabr.-S.10.