Yüngül sənaye: ixrac
ümidimiz
Yüngül sənayenin inkişafı
idxalın azaldılmasına, kənd təsərrüfatının
və məşğulluğun da
inkişafına təkan verəcək
Azərbaycan hökumətinin qarşısında duran əsas iqtisadi hədəflərdən biri qeyri-neft məhsullarının ixracını artırmaqdır. Bu məqsədlə hökumət müxtəlif həvəsləndirici tədbirlər görür, sahibkarlara vergi və digər güzəştlər verir. Görülən tədbirlərin səmərəliliyini artırmaq üçün sənaye parkları, sənaye məhəllələri, aqroparklar, xüsusi iqtisadi zonalar da yaradılır.
Qeyri-neft məhsullarının ixracı haqqında düşünərkən hökumət daha tez inkişaf imkanları olan sahələrin ayağa qaldırılmasına çalışır. Bu fikri başqa cür başa düşmək lazım deyil. Məsələ burasındadır ki, dünyanın bir neçə ölkəsini çıxmaq şərti ilə əksər ölkələr ixrac sahələri üzrə ixtisaslaşıb. Hər bir ölkə çalışır ki, istehsalı daha tez və asan təşkil edilən, yerli xammala əsaslanan, məhsulları xarici bazarlarda rəqabətə davam gətirən, satış ehtimalı yüksək olan sahələri inkiş etdirsin. Bunun nəticəsidir ki, tanıdığımız ölkələrin hamısı müəyyən sahələrə aid məhsulların ixracı üzrə ixtisaslaşıb. Məsələn, Türkiyə yüngül və yeyinti sənayesi, kənd təsərrüfatı, tikinti materialları, dərman vasitələri, Gürcüstan kənd təsərrüfatı, müxtəlif növ şərablar, Pakıstan yüngül sənaye və kənd təsərrüfatı mallarının ixracı üzrə ixtisaslaşıb.
Azərbaycan da ixrasını artırmaq haqqında düşünəndə ilk növbədə nə istehsal edib sata biləcəyini müəyyənləşdirməlidir. Ölkəmiz avtomobil, kompüter, telefon, televizor və s. kimi yüksək elm tutumlu məhsulları da istehsal edə bilər. Amma bu məhsulların ixracı nə dərəcədə mümkün olacaq? Razılaşaq ki, bizim adıçəkilən məhsulların istehsalı üzrə ixtisaslaşan ölkələrlə rəqabətə girmək imkanlarımız olduqca çətindir. Bəlkə 10-15 ildən sonra Azərbaycan da bu sahələrin inkişafı və məhsulların ixracına nail olacaq. Ancaq indi, 2-3 illik qısa müddətdə bu məhsulların ixracına nail olmağımız real görünmür.
Qısa müddətdə ölkəmizin ixrac imkanlarının artması üçün ənənəvi və ucuz başa gələn məhsulların istehsal sahələrinin inkişafına nail olmaq yaxşı olardı. Belə sahələrin başında isə yüngül sənaye gəlir.
Yüngül sənaye kənd təsərrüfatını gücləndirir
Yüngül sənaye dedikdə müxtəlif növ bitki və heyvan mənşəli xammaldan və bunların süni əvəzedicilərindən xalq istehlakı malları (paltar, ayaqqabı, çanta və s.) və digər istehsal sahələrində istifadə olunan parça, xəz, dəri və digər məhsulları istehsal edən sənaye sahəsi başa düşülür. Deməli, yüngül sənayeni inkişaf etdirməklə həm də kənd təsərrüfatını inkişaf etdirmək imkanı yaranır. Sənayenin bu qolu inkişaf etdikdə heyvandarlıqda yun və dəri istehsalına, bitkiçilikdə isə pambıq və barama istehsalına tələbat artacaq. Həmçinin, süni əvəzedicilərə ehtiyac olduğundan kimya sənayesinin bəzi sahələrinin də inkişafına təkan verəcək.
İndi kənd təsərrüfatında böyük məhsul istehsalının qarşısını alan əsas amillərdən biri həmin məhsulların alıcısının xaricdə olmasıdır. Kəndli fermer təsərrüfatlarının əksəriyyəti yüngül sənaye üçün xammal olan məhsulunu xaricə çıxarmaq imkanına sahib olmadığından bu növ məhsulların istehsalını azaldır. Bu hal həm heyvandarlıqda, həm də bitkiçilikdə müşahidə edilir. Yüngül sənayenin inkişaf etməməsi ucbatından dolayısı ilə kənd yerlərində əhalinin gəliri azalır, məşğulluq səviyyəsi aşağı düşür.
Yüngül sənaye elə bir sahədir ki, o, yerli məhsullara əsaslanmadan inkişaf edə bilmir. Buna görə də yüngül sənayeni inkişaf etdirmək istəyən ölkələr həm də kənd təsərrüfatını paralel şəkildə inkişaf etdirir.
Yüngül sənayenin inkişafı idxalı azaldacaq
Yüngül sənayenin alt bölmələrinə diqqət yetirdikdə görürük ki, bu sahənin inkişafı sadəcə Azərbaycandan ixracın artmasına deyil, həm də idxalın azalmasına kömək edərdi. Bu sahənin alt bölmələri kimi tekstil, geyim (paltar), xalçaçılıq, dəri və dəri məmulatları istehsalı, xəz və xəz məmulatları istehsalı, ayaqqabı istehsalı tanınır.
Hər il Azərbaycan əhalisi
bu növ məhsulların
alınmasına bir neçə milyard manat pul
xərcləyir. 2015-ci ilin məlumatına əsasən, əhali paltara 2,582 milyard manat pul xərcləyib.
Bundan başqa əhali tərəfindən
bir ildə trikotac (maşınla toxunan parça) məmulatlarına xərclənən
pul 651 milyon manat, baş geyimlərinə 14 milyon manat, xəz və xəz məmulatlarına 19,5 milyon
manat, coraba 83,2 milyon manat, ayaqqabıya
652 milyon manat, sair geyimlərə 451 milyon manat olub.
Ümumilikdə, əhali ayaqdan
başa kimi üst və alt geyimlərinə ötən
il 4,191 milyard
manat xərcləyib.
Maraqlı fakt odur ki,
2011-ci ildən bəri
adıçəkilən malların
alınmasına sərf
edilən pul kəskin şəkildə
artıb. Baş geyimlərinə xərclər
4 dəfə, trikotac məmulatlarına 1,65 dəfə,
xəz və xəz məmulatlarına
6 dəfə, coraba
1,55 dəfə, ayaqqabıya
xərclər 1,7 dəfə
artıb.
Göründüyü kimi, hər il
yüngül sənaye
mallarına tələb
artır və qarşıdakı illərdə
tələb daha da böyüyəcək.
Yerli istehsalın zəif olması səbəbindən hər
il xaricdən
yüz milyonlarla dollar
dəyərində yüngül
sənaye məhsulu gətirilir. Əgər istehsal artırılarsa
və keyfiyyətli məhsul buraxılarsa yüngül sənaye məhsullarının idxalı
azalar.
Yüngül sənaye daha az sərmayə
tələb edən sahədir. Ağır sənayedən fərqli
olaraq yüngül sənaye daha kiçik sərmayə ilə inkişaf etdirmək mümkündür.
Buna həmin sahənin
xüsusiyyətləri imkan
verir. Yüngül sənaye həm
ilkin xammalın emalını, həm də hazır məhsulun istehsalını
həyata keçirir.
Buraya qoyulan vəsaitlər tezliklə
qayıdır, istehsal
edilən məhsulun çeşidi az
miqdarda vəsait qoyuluşu nəticəsində
asanlıqla dəyişdirilə
bilir, sənaye üzrə istehsal xərcləri aşağıdır.
Yüngül sənayedə yalnız tekstil sektoru böyük vəsait tələb edir. Adətən tekstil sektoru dövlət və ya böyük şirkətlər tərəfindən
qurulur. Böyük sərmayə tələb
edir, böyük maşın və avadanlığa ehtiyacı
var, bazara giriş və çıxış üzrə
ciddi baryerlər mövcuddur.
Amma geyim sektoru üçün böyük vəsait lazım deyil. Geyim sənayesi ümumi tekstil sənayesi ilə müqayisədə
əmək tutumludur, daha az vəsaitə ehtiyacı olur, maşın və avadanlıqlar daha mobildir və
asanlıqla yerdəyişmə
etmək olar, bazara giriş və çıxış
daha asandır.
Xarici ölkələrin
sənayeləşmə təcrübəsi
göstərir ki, məhsul istehsalının
artırılması, sahibkarlıq
fəaliyyətinin gücləndirilməsi,
yeni və çoxlu sahibkarlıq subyektlərinin yaradılmasının
ən əlverişli
yolu məhz yüngül sənaye sahələrinin inkişaf
etdirilməsidir. Çünki adıçəkilən sənaye sahəsinin istehsal etdiyi məhsul gündəlik tələbatın ödənilməsi
üçün nəzərdə
tutulur, buna görə də həmin sənaye müəssisələrinin işə
salınması çətin
deyil.
Bununla bərabər
bu sahələrdə
istehsal böyük kapital və yüksək texnologiyaya bir o qədər də ehtiyac olmayan kiçik müəssisələr tərəfindən
həyata keçirilməkdədir.
Azərbaycanda yüngül sənayenin inkişaf etdirilməsi üçün yaxşı
imkanlar var. İlk növbədə yüngül
sənaye üçün
bütün xammal ölkəmizdə mövcuddur. Deməli, ölkəmizdə
yüngül sənaye
mallarının istehsal
edən müəssisələr
yaradıldıqda onların
məhsullarının maya
dəyəri aşağı
olacaq.
Digər tərəfdən, yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, yüngül sənaye mallarına tələb yüksəkdir
və həmin məhsulların həm ölkəmizdə, həm
də xaricdə satış imkanları genişdir. 2011-ci ilin
məlumatına əsasən,
dünyada yüngül
sənayenin dövriyyəsi
3 trilyon dollar olub ki, bu da
olduqca böyük məbləğdir.
Yüngül sənaye: ənənəvi
sahə
Yüngül sənayenin inkişafı
üçün digər
vacib amil ixtisaslı kadrların olmasıdır. Ölkəmizdə tarixən yüngül
sənaye müəssisələri
olub və bu sahə bizim
üçün ənənəvi
sahəyə çevrilib.
Sovet İttifaqı dövründə
respublikada pambığın
ilkin emalından tutmuş, ondan hazır məhsul istehsalına qədər texnoloci prosesi özündə cəmləşdirən
kompleks müəssisələr
mövcud idi. Yüngül
sənaye məhsullarının
istehsalı üzrə
ixtisaslaşan müəssisələr
Bakı, Sumqayıt, Gəncə, Şəki, Yevlax, Xankəndi şəhərlərində, eləcə
də Ordubad rayonunda fəaliyyət göstərirdi.
Təəssüflər olsun ki, sonralar
müstəqilliyin ilk dövründə
bu sahədə aparılan iqtisadi islahatlar nəticəsində
mövcud olan yüngül sənaye müəssisələrinin əksəriyyəti
işini dayandırdı. Həmin müəssisələr
özəlləşdirildikdən sonra əksəriyyəti yeni şəraitdə fəaliyyət göstərə
bilmədi və öz fəaliyyətlərini
tam, yaxud qismən dayandırdı. 1990-2005-ci illərdə iqtisadiyyatımızda
ən ciddi geriləmələr məhz
yüngül sənayedə
baş verdi.
Qeyd edilən dövrdə yüngül
sənaye məhsulu 10
dəfə və bu sahədə çalışan işçilərin
sayı isə 97,4 min
nəfərdən 14 min nəfərə
qədər azaldı.
O cümlədən, toxuculuq
sənayesində məhsul
istehsalı 1990-2005-ci illərdə
10 dəfə, xəzin
bəzədilməsi və
istehsalı sahəsində
11 dəfə, dəri,
dəridən məmulatlar
və ayaqqabı istehsalı sahəsində
2 dəfə azalmışdır.
Uzun illər ərzində yüngül sənaye müəssisələrinin xammalı
olan kənd təsərrüfatı məhsulları
qeyd olunan səbəblər ucbatından
ilkin emal məhsulları şəklində
ixrac edildi. Ölkə əhalisinin istehlak etdiyi geyim məmulatlarının
əksər hissəsini
isə idxal olunan hazır məhsullar və yaxud idxal edilən
parçalar əsasında
ölkədə fəaliyyət
göstərən kiçik
sexlərdə tikilmiş
məhsullar təşkil
etmişdir.
Son illərdə yeni
yüngül sənaye
müəssisələri yaradılır. Bu müəssisələr hesabına
yerli istehsal zəif də olsa inkişaf edir. Hələlik yerli istehsal
daxili ehtiyacı ödəmək üçün
işləyir. İxrac isə
olduqca azdır.
Bu ilin 10 ayında cəmi 11,5 milyon
dollar dəyərində yüngül
sənaye malları ixrac edilib.
Yüngül sənayenin ixrac imkanlarının artırılması
məqsədilə hökumət
tərəfindən ciddi
tədbirlər görülməyə
başlanılıb. 2013-cü ildən başlayaraq Azərbaycanda 10-na yaxın
yüngül sənaye
müəssisi yardılıb.
2016-cı ildən isə
pambıqçılığın inkişafına dövlət
dəstəyi gücləndirilib. Bu da əbəs yerə deyil. Çünki pambıqçılıq yüngül sənayenin əsas xammal bazası sayılır.
Pambıqçılıq inkişaf etdirilməklə
yüngül sənayenin
istehsal imkanları yaxşılaşacaq. Proqnozlara görə,
Azərbaycan yaxın
3 ildə pambıq istehsalını 500 min tona
çatdıra biləcək.
Müxtəlif qiymətləndirməyə əsasən,
yügül sənaye
müəssisələrinin yaradılması və onun xammal bazasının
inkişafı ölkəmizin
ixrac potensialını
nəzərəçarpacaq dərəcədə artıracaq. Güman edilir
ki, nəzərdə tutulan ilkin tədbirlərin
görülməsindən sonra
yalnız yüngül
sənaye üzrə ixrac indiki 15-20 milyon dollardan 500 milyon dollara qədər yüksələcək.
Gələcəkdə bu istiqamətdə
tədbirlərin davam
etdirilməsi ixracın
1 milyard dollara qədər artırılmasına imkan verəcək.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.-2016.-30 noyabr.-S.10.