Vətəndaş cəmiyyətində iqtisadi islahatlar
Milli iqtisadiyyat beynəlxalq iqtisadiyyatla qarşılıqlı əlaqə və asılılıqda olan, ayrı-ayrı ölkələrin inzibati sərhədləri üzrə, təbii-coğrafi, sosial-iqtisadi, siyasi və texniki-texnoloji fərqlərə görə bölünən müstəqil təsərrüfat sistemi hesab olunur. Ümumiyyətlə götürdükdə isə hər bir ölkənin milli iqtisadiyyatı ümumdünya iqtisadiyyatının bir hissəsini təşkil edir.
Müstəqilliyini bərpa etdikdən indiyədək ölkədə mövcud iqtisadi inkişafı iki əsas mərhələyə ayırmaq olar. Birincisi, 1991-1995-ci illəri əhatə edən iqtisadi xaos və ya tənəzzül dövrü. İkincisi, 1996-cı ildən başlayaraq davam edən makroiqtisadi sabitlik və dinamik iqtisadi inkişaf dövrü.
Birinci dövrdə Azərbaycan Respublikasının qarşılaşdığı misli görünməmiş siyasi (1991-1993-cü illərdə siyasi vəziyyətin qeyri-sabitliyi), hərbi (Ermənistanın Azərbaycana qarşı hərbi təcavüzü nəticəsində ölkə ərazisinin 20%-i indiyədək erməni silahlı qüvvələrinin işğalı altındadır. Ermənistandan və Azərbaycanın işğal olunan ərazilərindən qovulmuş 1 milyondan çox azərbaycanlıların əksəriyyəti hələ də çadırlarda və yaşayış üçün yararlı olmayan yerlərdə yaşayırlar. Bu qaçqınların və məcburi köçkünlərin əksəriyyəti əmək qabiliyyətli olsalar da, faktiki olaraq onların çoxunun daimi iş yeri yoxdur, təsadüfi qazanclar və hökumətin verdiyi cüzi müavinətlər hesabına yaşamağa məcburdurlar) və iqtisadi (bu dövrdə keçmiş müttəfiq respublikalar arasında onilliklər ərzində formalaşmış qarşılıqlı mübadilə və istehsal-kooperasiya əlaqələrinin birdən-birə kəskin şəkildə pozulması nəticəsində istehsalın səviyyəsi xeyli aşağı düşdü, müəssisələrin əksəriyyəti öz fəaliyyətlərini ya məhdudlaşdırmaq, ya da dayandırmaq məcburiyyətində qaldılar, işçilərin kütləvi surətdə işdən azad edilməsi və əhalinin gəlirlərinin əsas hissəsini təşkil edən əmək haqqının səviyyəsinin real ifadədə aşağı düşməsi başlandı, inflyasiya prosesi sürətləndi. O dövrdə sosial gərginliyi azaltmaq üçün ölkə iqtisadiyyatının real imkanları nəzərə alınmadan əmək haqqının və sosial ödənişlərin yüksəldilməsi cəhdləri və çoxsaylı güzəştlərin tətbiqi isə inflyasiya prosesinin daha da sürətlənməsinə və hiperinflyasiyaya çevrilməsinə səbəb oldu) problemlər vəziyyəti ağırlaşdırıb. Həmin dövrdə Azərbaycan Respublikasında iqtisadi islahatlara qiymətlərin və xarici iqtisadi fəaliyyətin liberallaşdırılmasından başlanıldı. Və liberallaşdırma prosesi 1995-ci ilə kimi ölkədə qiymətlərin kəskin surətdə qalxması ilə müşaiyət olundu. Belə ki, 1991-ci ildə istehlak mallarının qiyməti 1990-cı ilə nisbətən 2,07 dəfə artdığı halda, növbəti illərdə bu artım bir neçə dəfə sürətlənmişdir. 1992-ci ildə istehlak qiymətləri 1991-ci ilə nisbətən 10,12 dəfə, 1993-cü ildə 1992-ci ilə nisbətən 12,3 dəfə, 1994-cü ildə 1993-cü ilə nisbətən 17,65 dəfə artdı.
Ekspertlər qeyd edirlər ki, həmin dövr ərzində həyata keçirilən iqtisadi islahatların rəsmiləşdirilməsi baxımdan digər bir istiqamət kimi 1993-cü ildə təsdiq edilən “Azərbaycanda Sahibkarlığın İnkişafı (1993-1995)” adlı Dövlət Proqramını qeyd etmək olar. Belə ki, 1993-cü ilə qədər ölkədə sahibkarlıq sektoru istiqamətində ciddi islahatların həyata keçirilməməsi və sistemsiz epizodik tədbirlərin ardınca belə bir proqramın qəbul edilməsi və onun həyata keçirilməsinə başlanması bu sahədə nisbi uğurların əldə edilməsinə imkan yaratdı.
Ümumiyyətlə, müstəqillik əldə etdikdən sonra ölkədə neft resursları iqtisadi inkişaf və ölkənin beynəlxalq əlaqələrində böyük rol oynayıb. Bu baxımdan 90-cı illərdə neft siyasətinin əsas fəaliyyət obyekti Qafqaz-Xəzər regionunu göstərmək olar. Çünki məhz Qafqaz-Xəzər regionunda “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanması günündən neft uğrunda əsas mübarizə başlayıb. Qərb şirkətləri və hökuməti mövcud vəziyyəti qiymətləndirərək dərk edirdilər ki, Azərbaycan Mərkəzi Asiyanın digər nəhəng mineral ehtiyatlarına açardır. Neft geosiyasəti regionda investisiya şəraitini keyfiyyətcə dəyişdirərək, Azərbaycanı dünya qloballaşmasının inkişaf prosesinə cəlb edərək, özünə yeni addımlar üçün meydan yaratdı.
İqtisadçılar qeyd edirlər ki, yeni neft infrastrukturunun, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin meydana gəlməsi dəniz limanları arasında Ceyhanın iri tonnajlı tankerlərlə dünya okeanına çıxış əldə etməsinə imkan verir. Bu perspektivdə Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafını təcəssüm etdirən real neft amili oldu. BTC-nin işə salınması ilə Azərbaycan real olaraq, öz iqtisadi və siyasi müstəqilliyini gücləndirir. İkincisi, BTC üçüncü Bosfordan keçərək, Aralıq dənizinə çıxışı əks etdirir. Nəhayət, BTC Rusiya və İran tərəfindən siyasi təzyiqlərdən uzaq olmağa kömək edir. Bundan başqa, BTC-nin boru kəmərlərinin istehsalı qloballaşma şəraitində Azərbaycanın dünya iqtisadiyyatına inteqrasiyası istiqamətində yalnız iqtisadi deyil, həm də siyasi əhəmiyyətə malikdir, belə ki, o Xəzər hovuzunun karbohidrogen ehtiyatlarının dünya bazarına çıxarılmasında mühüm layihə hesab olunur.
İqtisad elmləri doktoru Vahid
Novruzov qeyd edir ki, Heydər Əliyev iqtisadi platformasında iqtisadi
islahatlar dedikdə, Azərbaycan
iqtisadiyyatını bazar iqtisadiyyatı yolu ilə aparmaq, özəl
bölmənin fəaliyyətini
genişləndirmək və özəlləşdirməni həyata
keçirmək, sahibkarlığa, təşəbbüskarlığa
geniş imkanlar yaratmaq, ölkə iqtisadiyyatını dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinin iqtisadi
sistemi əsasında qurmaq
və dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya etmək nəzərdə tutulurdu: “İqtisadi
islahatların zəruriliyindən bəhs edən ulu öndər tarixi faktlara əsaslanmaqla
qəti mövqeyini
aşağıdakı fikri ilə əsaslandırırdı:
“...sosializm quruluşunun
ən yüksək bəhrələrini görmüşük.
Onun verdiyi bəhrələri
heç kəs, heç
vaxt inkar edə bilməz.
Xüsusən, bizim respublikamızda. Lakin o quruluş, iqtisadi sistem özünün son həddinə
gəlib çatmışdı. Buna
görə də onun sonrakı
inkişafı mümkün
olmadı, iqtisadiyyat, ümumiyyətlə,
inkişaf dayandı və geriləmə prosesi başlandı. Təsadüfi deyil ki, 1980-1985-ci illərdə
yeni yollar axtarmağa başladılar. Bu da yeganə bir yola gətirib
çıxardı: iqtisadi islahatlar aparmalı, bazar
iqtisadiyyatı yolu ilə getməli, bazar iqtisadiyyatı prinsiplərini tətbiq etməli”.
Heydər Əliyev idarəetmənin sosialist
inzibati-amirlik sistemindən, sosialist iqtisadiyyatından bazar
münasibətlərinə, inkişafın bazar
qanunlarına, azad sahibkarlığa əsaslanan
iqtisadiyyata keçirilməsinin nə demək
olduğunu aydın dərk edirdi. Yəni, müstəqil
dövlət kimi, Azərbaycan gələcəkdə
də bərabərhüquqlu, qarşılıqlı surətdə
faydalı iqtisadi və siyasi
münasibətlər əsasında dünya
birliyinin fəal
iştirakçısına çevrilməyi nəzərdə
tutaraq, öz müstəqilliyini
daha da möhkəmləndirmək
və inkişaf etdirmək yolu ilə getdi. Eyni zamanda, xarici
investorların, dünya maliyyə
institutlarının, transmilli korporasiyaların,
xarici şirkətlərin imkanlarından
istifadə edilməklə iqtisadiyyatı bazar
prinsipləri zəminində yenidən quraraq,
iqtisadi yüksəlişə böyük təkan vermək üçün
məqsədyönlü tədbirlər həyata keçirildi. Keçirdiyi
müşavirələrdən birində ulu
öndər bazar iqtisadiyyatının fəlsəfəsi
barədə demişdir: “Bazar
iqtisadiyyatı nədir? Məsələn, indi deyirlər ki, Azərbaycanda firmalar, assosiasiyalar, banklar, daha nə bilim,
nələr var. Bəli,
var. Amma bunların əksəriyyəti, təkrar
edirəm, əksəriyyəti
Azərbaycanın iqtisadiyyatına
heç bir xeyir verməyib. Mən bunu tam cəsarətlə
deyirəm. Bunların əksəriyyəti
ayrı-ayrı adamların
varlanmasına gətirib
çıxarıb. Əgər onların
iqtisadiyyata xeyri dəysəydi, bu müddətdə yeni-yeni
müəssisələr tikilərdi.
Bəlkə də bir neçəsi olub. Amma bazar iqtisadiyyatı
yolu ilə son illərdə Azərbaycanda
kapital qoyuluşu olmayıb, olubsa da, təəssüf ki, çox az miqdarda olub”.
Heydər Əliyev hesab edirdi ki, müstəqil
Azərbaycan dövlətinin
iqtisadiyyat sahəsində
strateji xətti bundan ibarətdir ki, bizdə mülkiyyət forması tədricən dəyişdirilməli,
iqtisadiyyatımız bazar
iqtisadiyyatı əsasında
qurulmalı, təşəbbüs-karlığa
geniş meydan verilməlidir. Məhz bu, iqtisadiyyatımızın
strateji yoludur”.
Ümumiyyətlə ulu öndər hər zaman nominal islahatların, yəni, islahat xatirinə islahatların aparılmasının
əleyhinə olub. İslahatların keçirildiyi bir dövrdə mövcud iqtisadi strukturların və inzibati-amirlik metodlarının olduğu
kimi saxlanması onun iqtisadi baxışlar
sistemində yolverilməz
hesab edilirdi. Əksinə,
iqtisadi islahatlar həyata keçirilərkən
iqtisadi qanunların və dünya təcrübəsinin əsas
götürülməsini, islahatların sistemli, kompleks aparılmasını
və sosial yönümlü olmasının
zəruriliyini vurğulayırdı.
Onu da qeyd edək ki, iqtisadi cəhətdən
inkişaf etməyən
ölkələrdə vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğuna
istiqamətlənən cəhdlər
daima uğursuzluqla nəticələnir. Əslində bunun əsas
səbəbi odur ki, tətbiqinə cəhd göstərilən
hər hansı bir yeniliklər vətəndaşların həyat
tərzi ilə üst-üstə düşmür.
Ölkə başçısı məhz bu reallıqdan
çıxış edərək
Azərbaycanın daimi
inkişafını demokratik
və iqtisadi islahatların paralel şəkildə davam etdirilməsində görüb.
Yeri gəlmişkən,
son illərdə həyata
keçirilən sosialyönümlü
iqtisadi siyasət vətəndaşların maddi
rifahını yüksəldib,
sosial infrastrukturun inkişafını təmin
edib. Bu baxımdan ölkənin bugünkü
və gələcək
inkişaf prioritetlərinin
akademik Ramiz Mehdiyev tərəfindən
elmi-nəzəri cəhətdən
əsaslandırılıb. Akademik 2008-ci ildə dərc olunan “Gələcəyin strategiyasını
müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti”
əsərində yazır:
“Ümumiləşdirilmiş şəkildə keçid
dövrü cəmiyyətlərində
modernləşmənin funksionallığını:
birincisi, siyasi mədəniyyətin və
inzibati idarəetmə
şüurunun dəyişməsi
və təkmilləşdirilməsi;
ikincisi, kütləvi
şüurun korreksiyası,
yəni cəmiyyətin
lider qrupunun modernləşdirmə potensialının
reallaşdırılmasına mane olan ideya və
davranış stereotiplərini
tədricən aradan çıxarmaq məqsədilə
liberal-demokratik dəyərləri
kütləvi şüura
yeritməsi; üçüncüsü,
müəyyən ideoloji
konstruksiyalara və milli ideyalara uyğun olaraq modernləşdirmə siyasətinin
həyata keçirilməsi
kimi səciyyələndirmək
olar”. Əsərdə
elmi təməl üzərində reallaşdırılan
iqtisadi, siyasi və hüquqi islahatlar nəzəri cəhətdən əsaslandırılıb,
bundan başqa iqtisadi
inkişafa adekvat olaraq həyata keçirilən demokratik təkamül konsepsiyasının
mahiyyəti açıqlanır.
Ümumiyyətlə, dünya qloballaşması
iqtisadiyyatın yenidən
qurulması dövründə
dünya təsərrüfat
əlaqələri hesab
olunan beynəlxalq münasibətlər sahəsinə
aid edilir. Bu da
o deməkdir ki, bu sahədə ticarət transaksiyası daxili iqtisadiyyat, istehsal, demoqrafiya, ekologiya, sosial münasibətlər, hüquq,
siyasət və digər sahələrə
toxunur. İqtisadiyyatın bu milli xüsusiyyətini respublika
hökuməti radikal struktur dəyişiklikləri
zamanı nəzərə
almalıdır. İqtisadiyyatda struktur dəyişiklikləri
qlobal məqsədə
- bazar şəraitində
iqtisadiyyatı işə
hazırlamaq hesab olunur.
Rəşid
RƏŞAD
Ekspress.-2016.-7 oktyabr.-S.10.