“Klassik əsərlər
az verilir efirə”
Əməkdar incəsənət
xadimi, dahi bəstəkar Qara Qarayevin tələbəsi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Elnarə Dadaşova 30 ildən
çoxdur, bəstəkar kimi fəaliyyət göstərir.
Yaradıcılığının parlaq səhifəsini
fortepiano üçün yazılmış “24 prelüd”
silsiləsi, “Sayalı” baleti, orqan üçün “Variasiya”,
“Fantaziya”, “Postlüdiya” əsərləri təşkil edir.
E.Dadaşova, həmçinin, “Polifoniya”, “Solfecio” üzrə
5 dərs vəsaitinin, xor topluları və tədris
proqramlarının müəllifidir. Bəstəkarın əsərləri
ABŞ, Kanada, Fransa, İtaliya, Almaniya kimi ölkələrin
konsert salonlarında səsləndirilib...
- Elnarə
xanım, necə oldu ki, musiqiyə könül verdiniz?
- Bizdə ailədə musiqiçi olmayıb,
amma musiqiyə çox böyük maraq olub. Musiqili filmlər, muğam
konsertləri, dramaya, opera teatrına getmək ailədə
normal bir hal idi. Musiqiyə həvəsim olduğu
üçün eşitdiklərimin hamısını
oxuyurdum. Sonra böyük bacımı
musiqi məktəbinə qoydular. O, fortepiano ifa etməyə
başlayanda məndə maraq ikiqat artdı. Onun
ifa etdikləri hamısı Avropa musiqiləri idi. Bir dəfə minor qamması çaldı. Bizim ladlara oxşayırdı. Mən
gəlib o notları tapdım. Başa
düşdüm ki, bu səslərin çox böyük
cazibəsi var.
Ailədə atam mənə tərəf idi, istəyirdi
musiqi ilə məşğul olum. Amma anam deyirdi ki, “sən
cılız uşaqsan, tez-tez xəstələnirsən.
Bəstəkarlıq çox ağır peşədir,
mən icazə vermirəm sən bununla məşğul
olasan. Sən bunun öhdəsindən gələ
bilməyəcəksən, gəl, musiqi müəllimi ol”.
Anam icazə verəndən sonra Bülbül adına
Musiqi Məktəbində Ədilə Hüseynzadə məni
uşaq yaradıcılıq sinfinə götürdü. Mən
çalanda müəlliməm sual verdi ki,
nə çalıram. Dedim ki, içimdən gələn nə
musiqi var, nə eşidirəm onu da çalıram. Uşaq xətti ilə yazılan həmin musiqilər
durur. Çoxu da Şopenin musiqisinə
oxşayırdı. Mən əsas avropa və
rus musiqisini keçirdim. Bizə Azərbaycan bəstəkarlarının
musiqilərini az ifa etdirirdilər. Sonra mənim fortepiano müəlliməm Qudelis
başa düşdü ki, mən improvizə edirəm. Çox güclə qələmə aldım o
musiqini. Yedddinci sinifdən sonra özüm
qərara aldım ki, pianoçu olmayacam. Eyni proqramı
dəfələrlə çalmaq məni yorurdu...
Mən məktəbi bitirəndə artıq simli kvartet
üçün 4 hissəli əsərim var idi. Təbii ki,
Qara Qarayevin sinfində oxumaq istəyirdim. Baxmayaraq
ki, qəbul imtahanında “5” almışdım, çox
yüksək balla qəbul olunmuşdum. Dedilər
ki, Qara müəllim özü sənə qulaq asacaq, əgər
bəyənsə, onda səni öz sinfinə götürəcək.
Çox həyəcan içində idim. Sentyabrın 13-də ilk dərsimiz oldu. Təxminən 10-12 nəfər idik. Məni gözü ilə seçib piano arxasına
çağırdı. Çox
böyük hövsələ ilə hamısına qulaq
asdı. Ədilə xanımla nələri
bəstələmişdik, onları çaldım. Dedi
ki, “hiss edirsiniz ki, böyük inkişaf yolu keçmisiniz? Bu əsərlər neçə vaxta
yazılıb”. Dedim ki, il yarıma. Sonra yaşımı soruşdu. Dedim ki, 18.
Dedi, səni bəstəkar edəcəyik. Onda
sevindim. Bildim ki, məni sinfinə qəbul
etdi. Sevincimin həddi-hüdudu yox idi.
Sonra mənə tapşırıq verdi. Prelüddən başladıq. Muğamların
sxematik formasını xatırlatdı. Şopenin
prelüdlərini təhlil etdi, göstərdi ki, bunu Şopen
necə inkişf elətdirib, mən necə etməliyəm.
Sonra tez bir zamanda prelüdlər, vakal əsərlər,
ardınca skripka üçün sonata yazıldı. Mən alətlər üçün nəsə bəstələyəndə,
onu iti templə oxuyanda mənə deyirdi ki, sənin səsini
qramafon valına yazmaq lazımdır. Bu
sürətlə, özü də təmiz oxuyursan.
Qara müəllimin o qədər həssas qəlbi var
idi ki, sanki sənin fikrindən keçənləri oxuyurdu. Növbəti
dərsdə deyirdi ki, sən çox düz yoldasan, milli dəyərlərə
köklənmisən. O hesab edirdi ki, sən milli kökə
bağlanmısansa, orda öz sözünü deyə bilirsənsə,
düz yoldasan. Çox zaman bizə deyirdi ki, öz
musiqimizlə, öz klassiklərimizlə məşğul
olun. Deyirdi ki, öz klassikimiz var. Təbii
ki, Üzeyir bəyi nəzərdə tuturdu.
Bir də Qara müəllimin bir xüsusiyyəti var idi
ki, Bakıda, Moskvada da olsa, həmişə bizi izləyirdi. O, xaricə çox ezam
olunurdu. Amma Bakı ilə daim əlaqə
saxlayırdı. Kimin nə problemi olsa, bir
ata kimi hamısını bilirdi. Onun sinfini
çoxdan bitirənlərin problemlərindən,
yazdıqlarından xəbəri olurdu.
- Hansı məşhur əsərləri
yaza bildiniz?
- Mənim
əsərlərimdən eləsi yoxdur ki,
çalınmasın. Bizdə əsərlər az verilir efirə. Sonatam, fortepiano
əsərlərim çalınır, tədris proqramına
salınıb. Xor əsərlərim ifa
olunur. “Bənövşə” xoru nə qədər
əsərimi yazdırıb, ifa edir. Elmira Rəhimova “Mənim
tanrım”, “Ürəyinə vuruldum”, “Bayatım” əsərlərimi
oxuyub.
Fəridə Məmmədova uzun illər ifası çətin
olan əsərlərimi oxuyub. O, 1976-cı ildəndir. Sanki mən onun üçün yazmışdım
bu əsərləri. Böyük səadətdir
ki, bəstəkar ifaçısını tapsın. Rauf
Adıgözəlov, Elenora Səfərova, Ramil, Mobil Əhmədov
və başqaları oxuyub. Səs yazıları
durur. Bu mahnıları efirə verirlərsə də, bəstəkarın
adını çəkmirlər.
Hazırda
uşaqlar üçün fortepiano konserti üzərində işləyirəm. Bir də Türkiyədə İstanbul
Konservatoriyasında işləyən Eldar İsgəndərov
violançel üçün tədris proqramı
üçün pyeslər yazmağı xahiş edib. Onun üzərində çalışıram.
- Hansı arzularla
yaşayırsınız?
- Əslən Şuşadan olan anam Sayalı xanım
tibb üzrə “Şöhrət” ordenli professor, Azərbaycanda
ilk revmatolaq-kardioloq idi. 92 yaşında dünyasını dəyişdi.
Ümmü nənəm isə 107
yaşında. Hər yay Şuşaya onun
yanına gedirdik. Atam məni kinoya, teatra,
muzeyə aparardı. Atamın
otağındakı balaca dolabın üstündə
maraqlı kitablar olurdu. Yığışırdıq
axşamlar, belə bir qayda var idi, hərə bir səhifə
oxumalıydı. “Karaleva Marqo”dan oxuyurduq.
Ordan mən Feyxtvangerin “Qoyya”sını, Bunini oxumuşam...
Yeganə bir arzum var ki, hər bir türk öz tarixini, qədrini
yaxşı bilsin. Manqurt olmasın. Gözəl
bir mədəniyyətin sahibi olsun. Bilsin
ki, kimdir onun uluları. Hər mənada səviyyəli
insanlar olsunlar. Səviyyəsi, inamı,
ürəyində Allah xofu, məhhəbbəti olan insan
müqəddəs amallarla yaşayacaq. Mənim
heç bir vaxtı heç bir işdən əlim
soyumayıb. Hətta görmüşəm
ki, bunun sonu görünmür, uçurumdu, yenə də
inanmışam. O inam gözəl nəticə ilə
tamamlanıb. Pessimist insnaları qəbul edə
bilmirəm.
-
Yaradıcılığınızda milli rəqslərimiz də
yer tutur. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Bu, evdən,
ailədən qaynaqlanırdı. Mən həmişə
milli kökə bağlı olmuşam. Atam
hər dəfə radioda “Muğam saatı” gedəndə, bizi
ona qulaq asdırardı. “Humayun”a,
“Şüştər”ə qulaq asanda ürəyim partlamaq dərəcəsinə
gəlirdi, ağlayırdım. Mənə
çox təsir edirdi. Onu emosiya ilə qəbul
edirdim. Sonra Konservatoriyada oxuyarkən
muğamı qələmə alanda musiqi məni cəlb eləməyə
başladı, onu daha da dərk etməyə başladım.
Dərs deyəndə mən qrupdakı tarəzən
və xanəndələrlə bizim ladlarda modulasiyalar
oxuyurdum. Mənə daha çətin fənlər
veriləndə, metodik tövsiyyələr verdim ki, tətbiq
edin. Məmmədsaleh müəllim məsləhət
gördü ki, dissertasiya yazım. O vaxtı Qara müəllim
onun yazılarına dəyər vermişdi. Mənə
ad vermirdilər, dosentliyim təsdiq olunmurdu. Oturub aşıq musiqisi, mahnılar və rəqslər
mövzusunda dissertasiya yazmağa başladım. Hamısını da
təhlil etmişdim. Amma kimlərdən ki
asılıydı işim, süni şəkildə
uzadırdılar. Dedim ki, artıq rəhbər də istəmirəm.
Fərhad Bədəlbəyli, Tariyel Məmmədov dəstək
oldular. Fərhad müəllim dedi ki, materialı tez bitir. Material çox maraqlı idi. Ona görə istəmirdilər
müdafiə edim...
Ortaya marqalı bir şey çıxdı. Məmmədsaleh
müəllim “Rast”la “Segah”ın qohumluq əlaqəsini
yazıb etiraf edib. “Şur”da dayandı.
Yazır, qohum laddır, amma kvarta dairələrini, son tonu
milli musiqidə tapmamışdı...
Bütün milli rəqslər süzgəcdən
keçirilib, təhlil olunub o işə salındı. “İnnabı”,
“Qazağı”, “Brilliant”, “Vağzalı” və başqaları
sistemləşdirildi. Hansı üsulla
keçidlər əmələ gəlib, göstərildi.
Heç birinin səs sırasında dəyişiklik
əmələ gəlmədi.
Hazırda rəqs ifa edənlərdə qüsur
çoxdur. Köhnə yazılara baxın, adamın
sümükləri də oynamaq istəyir. İndi elə bir vəziyyətə salıblar ki,
çevrilib olub qondarma rəqs. Kobud,
çox yüksək səs yüksəkliyində ifa edirlər.
Bu, musiqi deyil, eybəcər ifadır. İfanın özündə süzmə hanı?
Kim indi belə ifa edir? Qadınlar
çox kobud ifa edirlər, kişiləri başa düşmək
olmur nə ifa edirlər. O rəqsləri ki biz
alışmışıq, eşitmişik, gənclərimiz
onu eşitmir.
- Səsinizi niyə istifadə etmədiniz?
- Cövdət
Hacıyev mənə dəfələrlə demişdi ki, “sən
yığcam məkanda kamera oxuyanı ola
bilərsən”.
Qara Qarayev də deyirdi ki, “səsini qramafon valına
yazmaq lazımdır”.
Emin Sabitoğlu deyirdi, “mahnılarımı oxu, gözəl
oxuyursan”.
Caz musiqisi ilə çıxış eləmişəm. Özüm öz əsərimi göstərəndə televiziyada verilişlər zamanı canlı oxumuşam. Amma bəstəkarlıq məni qane edib.
Namiq
MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2016.-20 oktyabr.-S.13