Hüquqi dövlətin əlamətləri
Azərbaycan
hüquqi dövlət kimi bəzi xüsusiyyətləri
özündə əks etdirir. Bu xüsusiyyətlər
dövlətin hüquqi vəziyyəti ilə bağlı
ilkin təsəvvür yaradır.
Konstitusiyamıza görə, Azərbaycan dövləti demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar respublikadır. Adıçəkilən 4 anlayış ölkəmizdə hüquq sistemi, idarəçilik forması, insan və bətəndaş azadlıqları ilə bağlı ilkin qənaəti yaradır. Məlum olur ki, ölkəmizdə hüququn aliliyi var, vətəndaş cəmiyyətinin qurulmasına önəm verilir, şəxsiyyət azadlığı qorunur, din dövlətdən ayrıdır, dinlərə qarşı münasibətdə ayrıseçkilik yoxdur, idarəetmədə vahidlik var və s..
Azərbaycanda siyasi hakimiyyət xalqa məxsusdur.
Bu sistemə
demokratik sistem deyilir.
Demokratiya “xalqın idarəsi” mənasını verir və
siyasi iradənin xalqa aid olduğu siyasi sistemi ifadə edir. Demokratiyalarda
ölkəni idarə etmə və qanun qəbul etmə səlahiyyəti
bütün xalqa məxsusdur. Xalq bu səlahiyyətindən
sərbəst seçki yolu ilə seçdiyi nümayəndələr
vasitəsilə istifadə edir. Ölkəni
idarə edənlər və qanunları qəbul edənlər
xalqın razılığını qazanmaq məcburiyyətindədir.
Yalnız xalqın iradəsi ilə hakimiyyət
dəyişir, əsas qanunlara əlavə və düzəliş
edilir. Vəzifədən kənarlaşdırılmaları
da yenə xalqın iradəsi ilə, yəni bu iradənin təmsil
edildiyi sərbəst seçkilərlə baş verər.
Bu xüsusiyyətlərə sahib olan Azərbaycan
Respublikası demokratik dövlət sayılır.
Bu dəyişdirilməz xüsusiyyətlər Azərbaycan
Respublikasının dünyəvi və hüquqi dövlət
olduğu mənasını verir. Bunlar çox əhəmiyyətli
xüsusiyyətlərdir və millətin mənfəətlərini
ən yaxşı şəkildə qoruyacaq quruluşa sahib
olduğunun göstəricisidir.
Azərbaycan Respublikası unitar dövlətdir. Bizim vahid konstitusiyamız,
dövlət hakimiyyətinin vahid ali
nümayəndəli orqanları, vahid höküməti, vahid
vətəndaşlığı, vahid maliyyə - kredit və
pul sistemi və s. var. Tərkibində fərqli qanunların
qüvvədə olduğu fərqli idarəetmə bölgələri
yoxdur. Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
səlahiyyəti bütün Azərbaycan ərazisini əhatə
edir və hər bir Azərbaycan vətəndaşı bu ərazidə
bərabər hüquqa malikdir. Dilindən,
dinindən, etnik mənşəyindən asılı olmayaraq
Azərbaycan vətəndaşı eyni hüquqi imkanlara
sahibdir. Unitar dövlət quruluşu
dövlətimizin ərazi bütövlüyünün və
daxili sabitliyin ən böyük təminatıdır.
Azərbaycan
dövlətinin sərhədləri daxilində ana dili azərbaycanca
olmayan, fərqli etnik mənşədən gələn qruplar
ola bilər, ancaq onlar da Azərbaycan vətəndaşıdır.
Azərbaycanın hər yerində və hər
kəs üçün qüvvədə olan qanunlar onlara da
şamil edilir. Azərbaycanın hər
yerində və hər kəs üçün etibarlı olan
konstitusion hüquq və azadlıqlara onlar da aiddir.
Konstitusiyada ifadə edildiyi kimi, Azərbaycan dünyəvi
dövlətdir. Dövlətin bu xarakteristikası özündə onu
ehtiva edir ki, Azərbaycan Respublikasında din dövlətdən
ayrıdır, dövlət və din qarşılıqlı
fəaliyyət göstərir, bir-birlərinin işlərinə
qarışmırlar. Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 7-ci maddəsinə əsasən, Azərbaycan
dünyəvi dövlətdir. Azərbaycan
dövlətinin dünyəvi dövlət xarakteristikası
özünü bir neçə amillərdə göstərir.
Birincisi rəsmi, qanuniləşdirilən dinin mövcud
olmaması. Yəni, heç bir din məcburi müəyyən
edilə bilməz. İkincisi, dinin dövlətdən
ayrılması. Üçüncüsü,
bütün dini etiqadların qanun qarşısında bərabərliyi.
Bu müddəalar Azərbaycan
Respublikasının 18-ci maddəsində təsbit olunub.
Dövlət və dini icmaların
qarşılıqlı münasibətlərinə toxunarkən
Konstitusiya bu müddəaları konkretləşdirməklə
yanaşı, bəzi halları müəyyən edir.
Hər bir kəs dinə münasibətini müstəqil
müəyyənləşdirir, valideynlər və onları əvəz
edən şəxslər qarşılıqlı
razılıq əsasında, uşaqlarını özlərinin
dini aqidəsinə və dinə münasibətlərinə
müvafiq olaraq tərbiyə edə bilərlər.
Dünyəvilik prinsipinin əsas məqsədi əslində
vicdan azadlığını təmin etməkdir. Dünyəvilik
prinsipi dövlətimizin vətəndaşlarını bir
dini mənimsəmə, bu dinin tələblərini yerinə
yetirmə və ya yetirməmə məsələsində
öz vicdanları ilə baş-başa buraxır və onlara
azad seçim imkanı verir. Dövlət
müəyyən bir dinə və ya məzhəbə
üstünlük vermədiyi üçün hər kəs
sahib olduğu inanca görə yaşamaq imkanı əldə
edir.
Əslində dövlətimizin sahib olduğu bu dünyəvilik
modeli İslam dininə çox uyğundur. Çünki
İslam dini azad iradəni əsas şərt olaraq müəyyən
edir. Bir insanın İslamı din olaraq mənimsəməsi
tamamilə öz azad iradəsi ilə olmalıdır. İslamı qəbul etdikdən sonra da Quranda əmr
edilən ibadətləri yerinə yetirməsi və ya
qadağalardan (oğurluq, cinayət kimi ictimai cinayət
törətmirsə) çəkinməsi tamamilə öz
vicdanı ilə olmalıdır. Əlbəttə,
müsəlmanlar bir-birlərini Quranda izah edilən əxlaqi
xüsusiyyətlərin tətbiq olunması üçün
xəbərdar və təşviq edə bilərlər.
Amma əsla bu mövzuda məcbur etmə ola
bilməz. Yaxud da dünyəvi imtiyaz verilməklə
şəxs dinin tələblərinə əməl etməyə
yönləndirilə bilməz.
Məsələn, insanların məcburi olaraq müsəlman
və ya xristian edildiyi bir ölkə təsəvvür edək. Bundan
başqa, bu dinlərə inananların dinlərin
qaydalarına görə yaşamaları üçün məcbur
edildiklərini fərz edək. Məsələn,
qeyd edilən dövlət modeli cəmiyyətdəki
insanları namaz qılmaq və ya kilsəyə getmək
üçün xüsusi polis gücü ilə məcbur
etsin. Yaxud da bir az daha “mülayim”
üsuldan istifadə edib namaz qılanlara və ya kilsəyə
gedənlərə xüsusi dövlət hədiyyəsi
versin. Belə bir dövlət dünyəviliyə
tamamilə zidd dövlət olar. Bundan
başqa bir o qədər də dinə zidd olar.
Bunun səbəbi zorla və ya mənfəət
qarşılığında qəbul edilən dini inancın,
yaxud ibadətin İslama görə heç bir dəyərinin
olmamasıdır. Çünki inanc və ibadət
yalnız Allah üçün olduğunda dəyərlidir.
Əgər dövlət insanları inanca və
ya ibadətə məcbur etsə, bu vəziyyətdə
insanlar dövlətdən qorxduqları üçün dindar
olarlar. Din baxımından məqbul olan isə
vicdanların tamamilə sərbəst olduğu bir mühitdə
dinin yaşanmasıdır.
Buna görədir ki, dövlətimizin sahib olduğu
dünyəvilik prinsipi həm vicdan azadlığı kimi əsas
insani dəyərə xidmət etdiyi, həm də bu dəyərə
böyük əhəmiyyət verən İslam dini ilə
uyğunlaşdığı üçün hər bir azərbaycan
vətəndaşının mənimsəməsi və
müdafiə etməsi lazım olduğu bir prinsipdir.
Dinindən, dilindən, irqindən asılı olmayaraq Azərbaycanın
bütün vətəndaşları eyni hüquqlara malikdirlər
və bu hüquqlar qorunmalıdır. Bu prinsip Azərbaycanın
hüquqi dövlət təsəvvürünü yaradan əlamətlərdəndir.
Cəmiyyətin məqsədi məqsədi qanunların
aliliyini təmin edən hüquqi dövlət qurmaqdır. Artıq
dövlətimiz qanunun aliliyi prinsipini mənimsəyib. Bu prinsip ədalət anlayışının əsasını
meydana gətirir. O dövlət hüquqi dövlət
kimi xarakterizə olunur ki, hüquqla özünün fəaliyyətini
məhdudlaşdırır, insan və vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının təmin
olunmasını özünün başlıca məqsədi
hesab edir.
Qanunun aliliyi dövlətin bütün mexanizmlərinin əvvəldən
təsbit edilən bəzi qanun və qaydalar daxilində
işləyəcəyi mənasını verir. Hər
dövlət quruluşu konstitusiyanın və digər
qanunların təsbit etdiyi vəzifə və səlahiyyətlərə
malikdir. Heç kimin bu vəzifə və
səlahiyyətləri aşmaq və dəyişdirmək
gücü yoxdur. Hüquq hər şeydən
üstündür və dolayısilə dövlət
“özbaşına” deyil.
Hüququn aliliyi prinsipi hüquqi dövlətin ən
mühüm prinsipidir. Bu prinsip öz təzahürünü hər
şeydən əvvəl qanunun aliliyində tapır. Ölkəmizdə Konstitusiya ən yüksək
hüquqi qüvvəyə malik olan qanundur. Konstitusiya təkcə qanunvericilik sisteminin yox, eyni
zamanda hüquq sisteminin əsasını təşkil edir.
Digər tərəfdən Konstitusiya dövlətin
bütün ərazisində birbaşa hüquqi qüvvəyə
malikdir. Azərbaycan Konstitusiyasının
147-ci maddəsi, konstitusiyanın əsas qanunu olmaqla öz əlamətlərini
təsbit edib. Bu maddədə qeyd edilir ki,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyası Azərbaycanda ən
yüksək hüquqi qüvvəyə malikdir.
Azərbaycan Konstitusiyası birbaşa hüquqi qüvvəyə
malikdir və Azərbaycan Respublikasının qanunvericilik
sisteminin əsasıdır.
Hüquqi dövlətdə yaşamaq bütün vətəndaşlar
üçün böyük qazancdır. Çünki
hüquqi dövlətdə hər kəsin mülkiyyəti,
konstitusion hüquq və azadlıqları qorunur.
Heç kəsin mülkiyyəti zorla müsadirə edilə
bilməz, heç kim işləməyə
məcbur edilə bilməz, hüquqlarından məhrum edilə
bilməz. Əgər hər hansı bir şəxs
bu hüquqlarının pozulduğunu, ədalətsizliyə məruz
qaldığını düşünürsə, bu halda məhkəmə
qaydasında pozulmuş hüquqlarını bərpa edə
bilər. Azərbaycanda mövcud
bütün hüquq mühafizə orqanları başda
dövlət ittihamçıları olmaqla hüquqi dövlətdə
hüquqları qorumaq üçün
çalışırlar. İstəyən
hər kəs hüquqi dövlətin qaydalarına uyğun
olaraq ərizə ilə prokurorluqlara müraciət edə bilər
və dövlətdən ədalət tələb edə bilər.
Hüququ, yəni qanunları isə millətin
seçdiyi nümayəndələrdən ibarət olan Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi qəbul edir. Əgər
qanunlarda bir boşluq olsa, bu halda qanunlar dəyişdirilir,
yeniləri qəbul edilir. Dolayısilə,
bu qanunların hər hansı bir şəkildə millətin
əleyhinə olması qeyri-mümkündür.
Göründüyü kimi, hüquqi dövlət sistemi
bir ölkənin vətəndaşları üçün ən
ədalətli, azad və rahat sistemdir. Dolayısilə,
hər bir vətəndaş dövlətimizin bu əsas
xüsusiyyətinə sahib çıxmalıdır. Əgər hüquqi dövlətin işlərində
axsaqlıq meydana gələrsə, hər kəs əlbir olub
dövlətə kömək etməli və hüququn
üstünlüyü prinsipini qorumağa cəhd göstərməlidir.
Vasif
CƏFƏROV
Ekspress.-2016.-2 sentyabr.-S.10.