Siyasi fəallığın yüksəldilməsi
və ya siyasi mədəniyyətin
inkişaf səviyyəsi
Siyasi mədəniyyətin inkişaf səviyyəsi ictimai həyatın bütün sahələrinin demokratikləşdirilməsi dərəcəsindən ibarətdir. Bu baxımdan da siyasi mədəniyyət - siyasi bilik və siyasi təcrübənin, eyni zamanda siyasi fəaliyyətin sintezidir.
Politoloqların fikrincə, şəxsiyyətin siyasi mədəniyyəti bütövlüklə cəmiyyətin siyasi mədəniyyətinin səviyyəsindən, ictimai həyatın demokratikləşdirilməsindən asılıdır. Yəni, kütlələrin siyasi yaradıcılığının rolu formal və qeyri-formal ictimai-siyasi təşkilatların fəaliyyətində daha aydın şəkildə təzahür edir. Sosial və siyasi həyatın bütün sahələrində cəmiyyət üzvlərinin iştirakı cəmiyyətin siyasi mədəniyyətinin yüksəlməsi üçün zəruri şərait yaradır.
Politoloqlar siyasi mədəniyyətin aşağıdakı elementlərini göstərirlər:
- Cəmiyyətin siyasi təcrübəsi (sinif, sosial qrup, fərd)
- Şəxsiyyətin və ictimai qrupların siyasi fəaliyyətinin obrazı, üsulları
- Siyasi maraqlar, biliklər və inanclar
- Siyasi dəyərlər, normalar, adətlər, instinktlər; - Siyasi münasibətlər və siyasi hakimiyyət haqqında vətəndaşların təsəvvür səviyyəsi
- Siyasi institutlar
Fəlsəfə elmləri doktoru Əlikram Tağıyev qeyd edir ki, siyasi mədəniyyətin ən birinci təzahür forması hakimiyyət münasibətidir. Hakimiyyət isə ümumi mənada fəaliyyət göstərən müəyyən təsirin qabiliyyət və imkanları, adamların ifadə, avtoritet, hüquq, zor və s. vasitəsilə olan davranışdır: “Bu, hakimlik və tabeçilik münasibətlərini əks etdirir. Siyasi mədəniyyətin digər təzahür forması siyasi fəaliyyətin stilidir. Məsələn, ABŞ və Fransa siyasi həyatı daha açıqdır, orada geniş siyasi fəaliyyət göstərməyə daha çox imkanlar var. Elə ölkələr də var ki, bu ölkələrdə heç də bütün adamlara belə bir imkan verilmir. Belə cəmiyyətlər siyasi fəaliyyət üçün qapalı olub, ancaq bir qrup adamların siyasi fəaliyyətinə imkan yaradır. Bu, daha çox siyasi mədəniyyətin forma və tipləri məsələsidir. Forma məsələsi ictimai quruluşun xarakteri, tipləşmə isə konkret sosial qrupların dünyagörüşü, təhsil səviyyəsi və davranışları ilə bağlıdır”.
Tağıyev onu da qeyd edir ki, siyasi mədəniyyətin
üçüncü təzahür forması qərarların
qəbul edilməsinə vətəndaşların təsiri və
onda iştirak etməsi səviyyəsidir: “Siyasi mədəniyyətin
dördüncü təzahür formasını isə cəmiyyətin
siyasi əhval-ruhiyyəsi adlandırmaq olar. Daha doğrusu, siyasi proseslərdə
dominant rolunu kimlər oynayır: inqilabi, reformist, imperialist,
millətçi və s. qüvvələr. Siyasi mədəniyyətin
beşinci təzahür forması cəmiyyətdə siyasi
mübadilənin nəyə əsaslandığı isə:
inam, kompromis, saziş və s.-dən ibarətdir. Siyasi mədəniyyətin
təhlili onun hansı səviyyələrdə mövcud
olduğunu öyrənməyə imkan verir:
1. Şəxsiyyətin
siyasi mədəniyyəti
2. İri
ictimai-siyasi qrupların və hərəkatların siyasi mədəniyyəti
3. Cəmiyyətin özünün bütövlükdə
siyasi mədəniyyət səviyyəsi bura daxildir” (shirvan.cls.az).
Politoloq
Nurlan Qələndərov bəzi
araşdırmaçıların siyasi mədəniyyəti
milli mənəviyyat kimi dəyərləndirməsi fikrini irəli
sürür: “Amma bu mövqe məsələyə dar çərçivədən
yanaşmanın fonunda ortaya çıxıb. Məsələyə
geniş rakursdan yanaşsaq, qeyd edə bilərik ki, siyasi mədəniyyət
vətəndaşların hakimiyyətlə
qarşılıqlı münasibətlərinə aid olan
mövqe və davranışların əsasını təşkil
edən dəyərlərin, eyni zamanda, siyasi sistemin
iştirakçıları arasında təzahür edən fərdi
mövqe və meyillərin kompleks məcmusudur.Bu baxımdan,
bir ölkənin siyasi sisteminin hüquqi əsaslar və siyasi
dəyərlərə söykəndiyini, başqa sözlə,
həmin ölkədə demokratik prinsiplərin hökm
sürdüyünü göstərən başlıca
indikatorlardan biri siyasi mədəniyyətdir. Çünki
siyasi mədəniyyət demokratiyanın səviyyəsini
müəyyən etməyə imkan verən
aşağıdakı elementlərin
daşıyıcısıdır:
- Vətəndaşların
siyasi hakimiyyətə münasibəti onların
davranış və rəylərində öz əksini
tapır. Siyasi mədəniyyət isə məhz
bu cür davranış və rəylər əsasında
formalaşır, inkişaf edir.
- Siyasi
hakimiyyətin ölkə vətəndaşlarına
münasibəti də siyasi mədəniyyətdə əksini
tapır. Məsələn, hakimiyyət cəmiyyət
üzvlərinə münasibətdə ya onları siyasi həyatda
iştirak etməyə sövq edir, fərdlərin demokratik
prinsip və normalara əsaslanan fəaliyyətinə mane
olmur, ya da hər bir vasitə ilə fərdlərin siyasi
iştirakçılığı və
sosiallaşmasının qarşısını alır.
Bu da, nəticə etibarilə, fərdlərin
siyasi iştirakçılıq səviyyəsi və
dolayısıyla, siyasi mədəniyyətinə təsir
edir.
- Siyasi mədəniyyətin inkişaf
etməsi vətəndaşların siyasi idarəetməyə
təsirini artırır. Eyni zamanda, cəmiyyətin
fəal üzvləri qərar qəbulu və icrası prosesinə
də təsir göstərir. Bu isə hakimiyyət-cəmiyyət
münasibətlərinə birmənalı şəkildə
müsbət effekt bağışlayır
- Siyasi mədəniyyət
idarəetmədə iştirak edən və etməyən fərdlərin
mənəvi-psixoloji yönümlərini və dəyərlərini
müəyyən edir. Bu da ölkə daxilindəki
siyasi davranış və mövqeləri formalaşdıran
amil kimi çıxış edir. Sözügedən
faktor bir ölkənin perspektiv inkişaf səviyyəsini
müəyyənləşdirən kontur qismində dəyərləndirilir”.
Politoloq onu da qeyd edir ki, siyasi mədəniyyət siyasi
sistemin önəmli komponentlərindən biri olmaqla ölkənin
siyasi inkişafını təmin edən fundamental faktor
qismində çıxış edir (strategiya.az). Onun sözlərinə
görə, eləcə də yüksək siyasi mədəniyyətin
formalaşması üçün cəmiyyətdə
güclü siyasi liderlərin mövcudluğu zəruri amil
kimi dəyərləndirilir. “Ona görə
ki, önəmli idarəetmə təcrübəsi və
potensialına sahib olan liderlər legitim siyasi mühit yaratmaqla
siyasi mədəniyyətin yüksək səviyyəsini təmin
etmiş olur, bu da siyasi dəyərlərin transformasiyasına
zəmin yaradır”.
Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Hüseyn İbrahimov
bildirir ki, Azərbaycan
əhalisinin sosial həyat tərzində baş verən dəyişikliklər
əhalinin siyasi mədəniyyətinə müsbət təsirlərini
göstərib: “Sosioloji sorğular göstərir ki, ölkə
əhalisi siyasi sistemə münasibətdə olduqca informativ
və aktivdir. Siyasi sistemin sabitliyinə və
davamlığına xalqın rəyi dəyişilməzdir.
Hər hansı məmurun korrupsiya fəaliyyətindən əziyyət
çəkdiyini bildirən respondent hakimiyyətin bu
halları yoluna qoyacağına qətiyyətlə
inanır.Siyasi mədəniyyət mücərrəd bir proses
kimi məkan və zamandan asılı olmayaraq
formalaşmır. Sosial reallıq, cəmiyyətdəki
və şəxsiyyətlər arasındakı münasibətlər,
mənəvi və əxlaqi dəyərlər sistemi, ictimai rəy
və ənənələr siyasi mədəniyyətin
formalaşmasına təsir göstərən amillərdir.
Siyasi mədəniyyət sistem daxilində siyasi
təsisatların qarşılıqlı münasibətlərini,
eləcə də onların sosial sistemin başqa
ünsürləri ilə əlaqələrini normalar, dəyərlər,
ənənələr vasitəsilə tənzimləyir.
Siyasi mədəniyyət bir tərəfdən siyasi sistemin
legitimliyini və səmərəli işini təmin edirsə,
digər tərəfdən o, siyasətçilərin və
onların təmsil etdikləri qüvvələrin “oyun
qaydaları”ndan tutmuş, geniş xalq kütlələrinin
siyasi proseslərə münasibətinədək olan səviyyəni
bildirir. Siyasi mədəniyyət cəmiyyətin
mənəvi potensialının tərkib hissələrindən
biridir. Onu ümumi mədəniyyətdən ayırmaq
müəyyən mənada şərtidir, çünki mənəvi
mədəniyyətin hüquqi, əxlaqi, estetik və s. sahələri
bu və ya digər formada siyasi mədəniyyətə
daxildir. Siyasi mədəniyyətin
inkişafının ən mühüm şərtlərindən
biri siyasi plüralizmin həyat normasına çevrilməsinə
geniş imkan yaradılması və digəri
aşkarlığın genişlənməsidir”.
H.İbrahimov
onu da qeyd edir ki, sovet totalitarizmindən çıxmış
Azərbaycan cəmiyyətində yeni siyasi mədəniyyəti
formalaşmağa başladı ki, nəticədə də
SSRİ-nin dağılması prosesində ən gərgin
şəraitlərlə üzləşmiş Azərbaycanda
siyasi mədəniyyət stabil şəkil aldı: “Bu siyasi mədəniyyətin
formalaşmasını şərti olaraq 3 mərhələyə
bölmək olar:
-
1992-1999-cu illər
- 2000-2005-ci
illər
- 2005-ci
ildən başlanan mərhələ.
Əsasən Azərbaycanın müstəqillik əldə
etməsindən sonra formalaşan siyasi mədəniyyət azərbaycançılıq
kontekstində özünün fərqli xüsusiyyətləri
ilə seçilir. Azərbaycanın siyasi mədəniyyəti
özünün dövlətçiliyə möhkəm sədaqət,
rəhbərin güclü tərəflərini tez müəyyənləşdirmək
və populizmə tez məruz qalmamaq məharəti ilə
seçilməyə başladı” (anl.az).
Ekspert
Elnur Hacalıyevin fikrincə, cəmiyyətin demokratik siyasi
inkişafı üçün və islahatların
aparılması məqsədilə optimal variant o zaman təşəkkül
tapır ki, elitanın sıravi vətəndaşlar üzərində
üstünlüyü mövcud dur: “Elita və kütlələrin
fəallığı rəqabətinin nisbətinin digər
variantları dəyişikliklərin ləngiməsinə və
avtoritar rejimlərin yaranmasına gətirib
çıxarır. Siyasi inkişaf
üçün ən əlverişli olmayan situasiya o zaman
yaranır ki, elita ilə kütlələrin siyasi
iştirakçılığının mötəbərliyi
eyni vaxtda minimal səviyyəyə düşür. Bu isə sosiumun və siyasi sistemin tənəzzülünə
gətirib çıxarır, başqa sözlə
bütövlük kəsb edən sosial sistemin
parçalanmasına, pərakəndəliyinə səbəb
olur. Siyasi modernləşmə nəzəriyyəsinin
liberal istiqamətinin mühüm xüsusiyyəti avtoriterizmə
mənfi münasibətidir. Liberal ssenariyə görə,
hadisələrin belə inkişaf variantı da
mümkündür:
1) cəmiyyətin demokratikləşməsi
2) elitanın rəqabətinin artması, lakin əhalinin
əsas hissəsinin fəallığının
aşağı olması şəraitində avtoritar rejimlərin
təşəkkülü və dəyişikliklərin ləngiməsi
üçün zəmin yaranır
3) siyasi iştirakçılığın
elitaların yarışı üzərində üstünlüyü
və dəyişikliklərin ləngiməsinə aparır
4) elita və siyasi iştirakçılıq səviyyəsinin
mötəbərliyinin eyni vaxtda minimal səviyyə kəsb
etməsi xaosa gətirib çıxarır, eləcə də
diktatura doğura bilər. Siyasi inkişafa
mühafizəkar yanaşma tərəfdarları isə (S.Hantinqton,
H.Lints və b.) modernləşmənin mənbəyini əhalinin
siyasi həyata cəlb olunması ilə təsisatlaşma
arasında nəzərə çarpan münaqişə ilə
əlaqələndirirlər.Təsisatlaşma dedikdə
maraqların ümumiliyi və əlaqələndirilməsi
üçün zəruri strukturların və mexanizmlərin
mövcudluğunu nəzərdə tuturlar. Onlar hesab edirlər ki, cəmiyyətin modernləşməsi
demokratik siyasi təsisatların səviyyəsindən daha
çox, onların möhkəmliyi və mütəşəkkilliyi
ilə bağlıdır. Qaydalara nəzarət
edən avtoritar rejim bazara keçidi və milli birliyi təmin
edə bilər”.
E.Hacalıyev onu da qeyd edir ki, demokratiyaya keçid tədricən,
iqtisadi və sosial münasibətlərə aid islahatlarda
uğurların əldə edilməsi gedişində həyata
keçirilməlidir (strategiya.az). Yəni, siyasi elitanın
başlıca vəzifəsi ondan ibarət olmalıdır ki,
modernləşən cəmiyyətin müxtəlif
sferalarında baş verən dəyişikliklər
arasında tarazlığı təmin edə bilsin: “Modernləşməyə
mühafizəkar yanaşmanın tərəfdarları
demokratiyaya keçiddə demokratik dəyərləri inkar
etmirlər. Onlar eləcə də siyasi modernləşməni
demokratiyaya keçid kimi başa düşürlər.
Məlum olduğu kimi, S.Hantinqton demokratikləşmənin
üç dalğasını fərqləndirib. Birinci
dalğa XIX əsrin başlanğıcından ABŞ-da
başlamış və Birinci Dünya müharibəsinin sona
çatmasına qədər davam edib. İkinci
dalğa İkinci Dünya müharibəsindən sonra
başlayıb. Demokratikləşmənin
üçüncü dalğası isə 1974-cü ildə
Portuqaliyada Salazar diktaturasının devrilməsi ilə
başlanır. T.Karl və F.Şmitter
postsosialist ölkələrində baş verən demokratik dəyişiklikləri
isə demokratikləşmənin dördüncü
dalğası adlandırırlar.
Rəşid
RƏŞAD
Ekspress 2017.- 7 iyul.- S.10.