Dövlətin iqtisadi-sosial siyasəti
Dünya təcrübəsinə əsasən, hər bir iqtisadi sistemin fəaliyyətinin təmin edilməsində dövlət həlledici rol oynayır. Məhz bu baxımdan da dövlətlə iqtisadiyyatın qarşılıqlı əlaqəsinin, dövlətin iqtisadiyyata müdaxiləsinin optimal nisbəti və hüdudlarının müəyyən edilməsi, gözlənilməsi müasir dövrdə iqtisadiyyatın dövlət tənzimlənməsinin təkmilləşdirilməsinin başlıca problemi hesab olunur.
Ekspertlər qeyd edirlər ki, bütün iqtisadi sistemlərdə dövlət iqtisadiyyata müdaxilə edir və bu müdaxilə bazarın çatışmazlıqlarının aradan qaldırilmasına yönəldilir. Bu çatışmazlıqlara isə aşağıdakıları aid edirlər:
- Xarici effektlər probleminin bazar tərəfindən nəzərə alınmaması; ictimai sərvətlərin, məhsulların istehsalında bazarın kifayət dərəcədə maraqlı olmaması
- Haqsız rəqabətin olması və inhisarlaşma
- İşsizlik, inflyasiya, makroiqtisadi qeyri-sabitlik
- Sosial ədalətlilik probleminə bazarın biganə olması
- Bazar mexanizmləri vasitəsilə fundamental elm və
texnika sahəsində
kəskin irəliləyişlərin
qeyri-mümkünlüyü
- Ölkə regionlarının
kəskin diferensiasiyası
- Dövlətlərarası səviyyədə
xarici ticarət əlaqələrinin tarazlığını
təmin etmək üçün iqtisadiyyatın
tənzimlənməsi zəruriliyi
və s.
Ümumiyyətlə isə bazar iqtisadiyyatı özünütənzimləmə sistemi kimi fəaliyyət
göstərməsinə baxmayaraq
bütün dünya ölkələrinin təcrübəsi
göstərir ki, sırf bazar iqtisadiyyatı mövcud deyil və hazırda
milli iqtisadiyyatlar daha cox qarışıq
bazar iqtisadiyyatı kimi fəaliyyət
göstərir.
Qeyd olunur ki, iqtisadiyyatın
dövlət tənzimlənməsi
sistemində dövlət,
dövlət orqanlarının
simasında iqtisadi obyekt və proseslərə, onlarda iştirak edənlərə
təsir göstərməklə,
onları özünütəşkil
və idarəolunan etməklə müvafiq olan qanunlarına riayət olunmasını,
dövlət və ictimai maraqların qorunmasını təmin etməyə çalışır
(unec.edu.az).
İqtisad elmləri doktoru
Arif Şəkərəliyev
“Dövlətin iqtisadi
siyasəti: Reallıqlar
və Perspektivlər”
kitabında qeyd edir ki, dövlət
cəmiyyətin əsas
hakim siyasi təşkilatıdır:
“Onun hakimiyyəti cəmiyyətdə birləşdirən,
təşkil edən və məcbur edən başlıca qüvvədir. Cəmiyyətdə dövlətlə yanaşı insanları müxtəlif maraqlarına
görə birləşdirən
digər təşkilatlar
da mövcuddur. İctimai birləşmələr sistemində
dövlətin xüsusi
rolu vardır. Belə ki, dövlət
ölkə miqyasında
yeganə, tam hakimiyyətli,
cəmiyyətin inkişafının
əsas istiqamətini
müəyyən edən
bütün vətəndaşların
mənafelərini nəzərə
alan, ölkə
daxilində və beynəlxalq aləmdə rəsmi tanınan təşkilatdır. Dövlət insanlara ictimai təşkilatlarda birləşmək
kimi konstitusiya hüququ verir, bəzi ictimai təşkilatların hüquqi
vəziyyətini müəyyən
edərək onların
fəaliyyətini mühafizə
edir. İctimai təşkilatların hüquq və mənafelərini isə məhkəmə, prokurorluq
və başqa dövlət orqanları qoruyur. Dövlət iqtisadi bazis
üzərində siyasi
üstqurumdur. Siyasi sistemin
bütün təşkilati
qurumları olan dövlət təşkilatları,
ictimai təşkilatlar,
əmək kollektivləri
dövlət və ictimai həyatın hüquqi əsasını
təşkil edən qanunlar çərçivəsində
və əsasında fəaliyyət göstərirlər.
Dövlət daima inkişafdadır.
Cəmiyyətin inkişafı ilə
dövlət, onun məqsəd və vəzifələri, idarəetmə
qurumları və funksiyaları da dəyişir. Buna müvafiq surətdə dövlət anlayışına
müxtəlif baxışlar
mövcuddur”.
Şəkərəliyev onu da qeyd edir
ki, dövlətin xüsusi idarəetmə aparatı və mexanizmi var. Bu da o deməkdir ki, dövlətin bütün
tarixi tiplərinə və növlərinə qanunvericilik, icra və məhkəmə orqanları xas olduğu üçün
dövlət mexanizminə
həmişə məcburetmə,
eyni zamanda ordu, polis, həbsxanalar və islah - əmək müəssisələri və
s. aid etmək olar. Bir sözlə, hüquq və qanunvericilik olmadan dövlət cəmiyyətə
rəhbərliyi və
qəbul edilmiş qərarların həyata keçirilməsini təmin
edə bilməz: “Dövlət cəmiyyətin
elə siyasi təşkilatıdır ki,
o öz hakimiyyətini
ölkənin bütün
ərazisinə və
əhalisinə şamil
edir. Bunun üçün də xüsusi idarəetmə aparatı vardır. Bu aparat hamı üçün məcburi
göstərişlər verir.
Tarixdə dörd dövlət tipi məlumdur:
quldarlıq dövləti,
feodal dövləti, kapitalist dövləti və sosialist dövləti. Dövlətin əmələ gəlməsilə
insanlar arasında siyasi münasibətlər
yarandı. Siyasi münasibətlər
öz əsası etibarilə siniflər arasındakı münasibətlərdir.
Siniflər arasındakı siyasi
münasibətlər onların
ümdə İqtisadi
mənafeyini təmərküzləşmiş
şəkildə ifadə
edir. İqtisadi hərəkat ümumiyyətlə
və bütünlüklə
özünə yol açacaqdır, lakin iqtisadi hərəkat özü üçün
yaratdığı və
nisbi bir müstəqilliyə malik
olan siyasi hərəkatdan da əks - təsir almalıdır. Dövlət hakimiyyətin suveren təşkilatıdır” (anl.az).
Ekspert Eyyub Musayev bildirir ki, dövlətin sosial siyasəti onun sosial proqramlarında
ifadə olunur və praktikada həyata keçirilir. Əhalinin
əsas sosial qruplarının mənafeyi
naminə və maraqları vasitəsilə
cəmiyyətdə olan
münasibətləri tənzimləyir:
“Maddi cəhətdən
möhkəm olmayan, iqtisadi cəhətdən təmin edilməyən hər bir sosial
proqram, məlumdur ki, ancaq deklerasiya
xarakteri daşıyır.
Bu mənada sosial
siyasət məzmununa
və qaşısında
duran vəzifələrinə
görə iqtisadiyyatla
nisbətdə ikincilik
təşkil edir.
Lakin, onun maddi və
mənəvi inkişafına,
ictimai inkişafın
gedişinə olan təsirini və əhəmiyyətini ikinci
dərəcəli hesab
etmək olmaz”.
Musayev onu da qeyd
edir ki, dövlətin sosial siyasəti ilə cəmiyyətin iqtisadi inkişafı arasında qarşılıqlı əlaqə
mövcuddur: “Birincisi,
iqtisadi inkişafın
məqsədləri birbaşa
və dolayı yolla sosial siyasətdə
cəmləşir. İkincisi, sosial
siyasət sahəsində
bir çox məsələlərin həyata
keçirilməsi, dövlətin
onların reallaşdırılması
üçün yönəldə
biləcəyi iqtisadi
ehtiyatlardan asılıdır.
Üçüncüsü, sosial siyasətə
iqtisadi artımın mühüm amili kimi baxmaq olar.
Əgər iqtisadi inkişaf
xalqın həyat səviyyəsinin yüksəldilməsinə
təsir etmirsə, onların istehsal fəaliyyəti ilə məşğul olmasına
maraq azalmış olur, cəmiyyətdə sosial gərginlik artır.
Sosial siyasətin
xarakteri və məzmunu sosial proseslərin idarə edilməsinə dövlətin
müdaxilə etməsi
səviyyəsindən də
asılıdır. Bu baxımdan inkişaf etmiş ölkələrdə
dövlətin hal-hazırda
bütün mövcud
olan sosial siyasət növlərini iki qrupa bölmək
olar. Birinci qrupu şərti
olaraq qalıq prinsiplərinə əsaslanan
sosial siyasət adlandırmaq olar. Belə halda sosial siyasət
bazarın lazımi səviyyədə tam həyata
keçirə bilmədiyi
funksiyaları yerinə
yetirir. Bu öz miqyası və əhatə darəsinə görə
məhdud sosial siyasət olub, əsasən passiv və kompensiyalaşdırıcı
(bərpaedici) xarakter daşıyır. Belə sosial
siyasətin nəzəri
əsasları liberal bazar
iqtisadiyyatı modelinin
ideyaları əsasında
formalaşır”.
Ekspertin
fikrincə, bazar iqtisadiyyatına keçid
dövründə əhalinin
gəlirləri sahəsində
olan bərabərsizlik
getdikcə artır ki, nəticədə də bu bərabərsizliyin
qarşısını almaq
məqsədilə dövlət
bir çox inkişaf etmiş ölkələrdə gəlirlərin
yenidən bölgüsündə
fəal iştirak edir: “Gəlirlərin yenidən bölgüsünün
əsas vasitəsi əhalinin əldə etdiyi şəxsi gəlirlərə mütərəqqi
vergi sistemidir. Verginin mütərəqqi
sistemi əhalinin ən yüksək gəlir əldə etmiş təbəqələrinə,
az təmin
olunmuşlara nisbətən
yüksək vergi dərəcələrinin tətbiq
edilməsini nəzərdə
tutur. Dövlət bu yolla əldə etdiyi vergilərin bir hissəsini əhalinin ən az təmin
olunmuş təbəqələrinə
transfert ödəmələr
şəklində xərcləyir”.
Yeri gəlmişkən, bütün
ölkələrdə sosial
sığorta və yoxsullara dövlət köməyi proqramı
var. Bu da o deməkdir ki, sosial sığorta
proqramı əhalinin
qocalığa, əmək
qabiliyyətinin itirlməsinə,
iş yerlərinin azalmasına görə sığortalanmasını əhatə
edir. Hətta əhaliyə dövlət
proqramları əlavə
tədbirlərin həyata
keçirilməsi də
nəzərdə tutulur.
Buraya çoxuşaqlı ailələrə
kömək, ərzaq
və müxtəlif imtiyazların verilməsi,
səhiyyə sığortalanması
və s. daxildirlər.
Eyyub Musayev onu da qeyd edir ki, müasir qloballaşma şəraiti sosial siyasətin səmərəlliyinin artırılmasını, diqqəti daha çox sosial sahənin ciddi problemlərinə yönəltməyi, sosial siyasətin reallaşmasının yeni mexanizmlərinin aşkara çıxarılmasını zəruri edir (ismayilli-xeberleri.info): “Sosial sahədə olan konkret məsələləri həll etmək Azərbaycan Respublikasının dövlət hakimiyyət orqanlarının, yerli özünü idarə orqanlarının səlahiyyətlərinə daxil olub iqtisadi inkişaf səviyyəsindən, demoqrafik vəziyyətindən, maliyyə imkanlarından, milli adət və ənənələrdən asılıdır. Dövlətm sosial siyasəti, konkret tarixi inkişaf mərhələləri və müəyyən məqsədlərlə əlaqədar olan və müəyyən yekun nəticələr nəzərə alınmaqla təşkilati və maliyyə cəhətdən əsaslandırlmış dövlət fəaliyyətidir. Dünya ölkələrinin təcrübəsindən bəllidir ki, sosial siyasətin dözgün seçilib həyata keçirilməsi əhalinin həyat səviyyəsinin və keyfiyyətinin aşağı düşməsinə, onun sağlamlıq vəziyyətinin pisləşməsinə, əhalinin yoxsulluğunun artmasına, təhsil və səhiyyə sisteminin keyfiyyətinin aşağı düşməsinə və s. səbəb olur ki, bu da sosial sabitliyə təhlükə yaradır”.
Ekspertlər onu da qeyd edirlər ki, sosial siyasətdə əsas yeri əhalinin sosial müdafiəsi mexanizmi tutur. Bu baxımdan da sosial müdafiə vətəndaşların ən ağır maddi vəziyyətdə olan təbəqələrinin inflyasiyadan, işsizlikdən müdafiəsinə yönəldilən dövlət siyasətidir. Dövlət tərəfindən tətbiq olunan tədbirlər kompleksinin xüsusiyyəti əhalinin həyat və əmək fəaliyyətinin ağırlaşmasının, işsizliyin və yxsulluğun güclənməsinin qarşısının alınması ilə bağlıdır. Buna görə də əhalinin sosial müdafiəsinin problemlərindən biri də yoxsulluğun qarşısının alınmasıdır. Bundan başqa, əhalinin sosial müdafiəsi yüksək ixtisaslı kadrların hazırlanması ilə əlaqədar dövlət tədbirlərini, əhalinin bütün təbəqələrinin pulsuz ümumi və orta təhsil almasını, rəqabət əsasında ali təhsil əldə etməsini, dövlət hesabına səhiyyə və sosial xidmətlər göstərilməsini, insanların əmək fəaliyyəti ilə məşğul olması üçün zəruri olan tədbirləri və s. əhatə edir (kayzen.az). Bütün bunlardan da belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, bazar iqtisadiyyatına keçid şəraitində əhalinin gəlirləri sahəsində olan bərabərsizlik getdikcə artır. Bu bərabərsizliyin qarşısını almaq məqsədi ilə dövlət bir çox inkişaf etmiş ölkələrdə gəlirlərin yenidən bölgüsündə fəal iştirak edir.
Rəşid
RƏŞAD
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap olunur
Ekspress 2017.- 19 iyul.-
S.10.